Chat

Author Topic: Kokemuksia Lapuan- ja Seinäjoesta?  (Read 20864 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

daiwa2

• HERRA puheenjohtaja
  • Global Moderator
    • MSN Messenger - joonasmantere988@hotmail.com
    • View Profile
    • Ammattikalastajan Arkea
    • Email
Kokemuksia Lapuan- ja Seinäjoesta?
« on: April 04, 2004, 20:36:32 »
Onko kenelläkään kokemuksia kyseisistä joista?
Seinäjoen tunnen melkein läpikotaisin ja silti melkein joka toinen kesä on tullu joku uusi kalalaji(viime vuonna 1,6kg lahna jota en uskonut enää olevan koko joessa ;))
Lapuanjoessa kaipaisin enimmäkseen ottipaikkoja läheltä Härmää,ja minkä laisia kaloja on saatu.Itse olen saanut yhden kirrin,haukia,ahvenia,lahnoja ja särkiä.Olen myös kuullut huhuja että kyseiseen jokeen olisi istutettu harjusta.Kertokaa jos huhut pitävät paikaansa

www.kalassa.net/daiwa2

Kalassanet Ry:n kalastusseuran puheenjohtaja

Anonymous

• Guest
Re:Lapuanjoki sekä seinäjoki
« Reply #1 on: April 07, 2004, 20:34:33 »
olen joskus käynyt lapuanjoessa kalassa ihan ylihärmän vieressä mutta en ole saanut muita kuin salakoita. muuten käyn usein siellä metsästämässä kaikenlaisia lintuja ;)

Anonymous

• Guest
Re:Kokemuksia Lapuan- ja Seinäjoesta?
« Reply #2 on: April 15, 2004, 14:46:46 »
Oman kokemukseni mukaan Lapuanjoen parhaat kalapaikat löytyvät Kuortaneenjärven säännöstelypadon yläpuolelta. Lakaluoman ja Salmen välistä.

hk

• View Profile
    • Email
« Reply #3 on: April 26, 2004, 21:25:18 »
Huomenna menossa tiistenjoella pikakäynnille. Mitään mahdollisuuksia saada kalaa tähän aikaan vuodesta? Koska viimeksi istutettu? Millä perhoilla? Ootteko käyny?
Jepulis

Anonymous

• Guest
« Reply #4 on: April 29, 2004, 21:30:45 »
Lapualla on melko paljon hyviä kalapaikkoja riippuen siitä mitä haluaa kalastaa! Lapuan ja nurmonjoissa elelee tietenkin kaikki norm. kalat kuten hauki , ahven ym... Mutta esimerkiksi Lapuanjoessa on luonnonkantainen Taimen sekä istutettuja kirjolohta ja harjusta.

Mikäli mielit Kirjoa, Taimenta ja harjusta niin suositteleb sinun ajamaan Lapuan tiisteelle ja Lakaluomalle kohti kuortanetta. Tiistenjoella (kylän nimi) on aivan kirkon kupeessa pitkästi koskea joista saattaa saada ihan hyvänkin kokoisia taimenia. Koskella on myös istutettuja Taimenia ja myös Harjuksia, mutta Taimen koskena se on minun mielestäni Lapuan paras paikka! Matkaa Lapuan keskustasta tulee noin 15 km. Lakaluomalla on koskea sitten paljon enemmän. Sinne ajetaan ed. mainitun ohi (66 tietä) noin 5 km pidempään. Lakaluomalla on monta koskiosuutta jossa riittää kalastettavaa paljon! Kalalajeina samat kuin edellä, mutta harjusta siellä tavataan paljon enemmän.

Lapuan keskustan tuntumassa sijaitsee valtatie 19 juurella (Koverossa) Koveron koski joka on lyhyt koskipahanen! Sielläkin kaloina on taimen (tosi harvassa), mutta paremminkin koukkuun voi saada istutetun kirren..

Siinä muutama hyvä "jalokalan" kalastus paikka! Lisääkin on mutta suosittelen ensin käymään näillä minun mielestäni parhailla koskilla!

Hyviä Hauki paikkoja Lapualla on Tanssikeskus Latosaaren kohdassa Lapuanjoessa oleva koski osuus, josta tiedän ainakin kaksi yli kympin kalaa saaneen. Myös Lapuanjokea alaspäin lähtiessä kohti Vaasantietä, Ajetaan ensin Nurmontietä (vai muuttuukohan se härsiläntieksi jossain välissä??) kuiteenkin ajetaan tie loppuun ja yli Vaasantiestä, eteen tulee hiekkatie jota ajetaan noin 300 metriä niin oikealla näkyy iso pohjapato. Padon alapuoliset alueet on oiekaa hauki seutua! Tosin siellä pitää olla varovainen, koska uistimet ovat pahasti vaarassa tarttua pohjaan!!!

Lapuanjoki ja Nurmonjoki risteytyvät Lapuan keskustassa. Tässä risteyskohdassa on noussut ainakin minulle monesti suuria Kaloja. Kun lähdet Nurmonjokea ylöspäin (Alanurmontietä) niin Rannankaupalta kohti Nurmoa ajaessa noin 500 m tulee vasemmalle pieni tie (kovassa mutkassa vasemmalla) se tie vie nurmonjoen pohjapadolle josta on myös tietojeni mukaan nostettu ainakin kaksi yli 10 kiloista ja paljon keväisin noin 4-6 kiloisia luupäitä!

Jos mielit hauen perässä lähteä kauemmas niin aja ns: keskitietä nurmoa kohti Hippiin asti jolloin tien vieressä on Hipinpato! Siellä on paljon hyviä haukipaikkoja ja saattaa saada myös taimenenkin siimansa päähän...

Nyt alkaa varmaan riittää aluksi! Kysy jos tossa mun rääpimises oli jotain epäselvään niin yritän kertoa enemmän!

Lapualla on vielä paljon hyviä paikkoja joissa kannattaa käydä! Ja niin noille ensimmäisille koskille kannattaa ostaa lupa joka on vuodessa vaivaiset 35 euroa siis kaikille Lapuanjoen koskille...

-Ville-

mikko78

• View Profile
    • Email
« Reply #5 on: May 01, 2004, 13:50:44 »
Mistäs noita lupia saa tiistenjoelle?

Olen monesti kuullut että on hyvä paikka mutta ei ole ikinä tullut käytyä sielä... taidankin tästä lähtee ajeleen sinne ja katsomaan millainen paikka on....
KALASTUKSEEN käytettyä aikaa EI vähennetä miehen elinajasta

Anonymous

• Guest
« Reply #6 on: May 01, 2004, 17:47:02 »
tiistenjoelta lupa-automaatista, lapuan keskustan nesteeltä ja shelliltä ja tiistenjoen kioskilta ainakin...

mikko78

• View Profile
    • Email
« Reply #7 on: May 02, 2004, 15:37:22 »
Juu kävin eilen katsomassa noi kaksi paikkaa ja vesi näytti olevan aika ylhaallä vielä mutta totisesti meinaan kesällä käydä pariin kertaa kokeilemassa noissa paikoissa koska olivat sen näköisä paikkoja et pakko mennä kokeilemaan.

Onkos kukaan käynyt Sarvikkaan koskella?
Koskahan mahtaa olla avajaiset siellä?

Mutta nyt taidan mennä käymään Ojutlohella kun on näin hieno ilma ja joet vielä tulvivat niin meen kokeilemaan uutta perho siimaa sinne.

HalDi

• Hiihtävä haltimies
    • View Profile
    • Email
« Reply #8 on: May 03, 2004, 12:49:03 »
Kävin edellisvuonna Sarvikkaalla, tuolloin vielä virvelillä ja onhan se hieno paikka. Komea silta siellä on. Virvelillä ei kalaa tullu, enkä oikeen odottanu tulevankaa. Perholla olis saattanu saadaki.
Ja avajaiset on torstaina 8.5.2004  yheksältä aamulla alkaa. Luin ilmotuksen uusimmista Ykkösistä.

Seinäjoki on mukava paikka, mutta siellä on huonosti kalaa. Jos ei kauas halua lähteä, nii sinne vaan. Isosaaressa on hyviä paikkoja. Mukavia heittää. Vaelluksen voi tehdä vaikka Hoikkasaareen, joka on Isosaaren kyljessä. Mä oon kalastanu sielä jo jonki aikaa, mutta kalaa ei oikeen aina tuu.

Jotku sanoo, että meet Seinäjoella Björkenheiminsillan alle, nii saat harjuksia, mutta mä en usko. Jotkut taas puhuu taimenista. En usko sitäkää. Ehkä ny jossain on, mutta mä en mitenkää odota saavani. Ei sielä VOI olla mitää ahventa ja haukea kummempaa ainakaan käden ulottuvilla. (tai vavan)
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

mikko78

• View Profile
    • Email
« Reply #9 on: May 03, 2004, 21:10:40 »
Kyllä ne kehuuvat että harjuksia tulee seinäjoesta ja oli yks tuttava kuulemma saanutkin mutta en ole ikinä itse käynyt niitä kokeilemassa.

Koskenkorvalla olen harria pyytänyt ja saanutkin mut toki se on ihan jo toinen joki.

daiwa2

• HERRA puheenjohtaja
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #10 on: May 03, 2004, 21:24:07 »
Vaelluksen voi tehdä vaikka Hoikkasaareen, joka on Isosaaren kyljessä. Mä oon kalastanu sielä jo jonki aikaa, mutta kalaa ei oikeen aina tuu.
Itse asun lähellä hoikkasaaren laavua.Itse voisin suositella sieltä yhtä paikaa josta on saatu aika mukavan kokoisia haukia keväällä.Kyseisellä paikalle päästään kun lähdetään laavulle lahdentietä pitkin.kun tulee vastaan romahtanut talo mennään siitä kohtaa rantaan.Muuten hyvä paikka paitsi kumppareilla tahtoo päästä yli joka kohdasta ja paljon kasvillisuutta.Itse olen saanut noin 2,5 kiloisen hauen mutta jotkut väittävät että sieltä on saatu yli 7 kiloinen. Uskoo ken haluaa

www.kalassa.net/daiwa2

HalDi

• Hiihtävä haltimies
    • View Profile
    • Email
« Reply #11 on: May 05, 2004, 16:20:10 »
Jos se tarkottamas paikka on se suvannon tapanen siinä, nii saattaaha siitä saadaki 7 kilosen. Mulla on kartta täs auki, niin kattelin.
Tänään vois käydä vaikka sielä Hoikkasaaresta vähän etelämpänä. Siinä on semmonen leveempi kohta.

Nyt on paha aika, ku ei oo aivan joka paikassa saanu noi hauet vielä kutujuhlia jatkoille saakka, eikä oo ahvenetkaa kudulle ruvennu. Ei tuu kalaa vielä! No, oppiipahan tässä alus heittää perhoa ennen varsinaista kalastusta.

Sinne yläjuoksulle vaikka Isosaaren leirikeskuksen paikkeille sais rakentaa sillan, joka menis koko joen ylitte. Pääsis siitä vaikka mopolla tai pyörällä. Tai muutenki tietysti. Joku komee puusilta, nii sais vähän lisää näköäki sille seudulle. Kun eivät vaa kalapaikan päälle rakenna...

daiwa2

• HERRA puheenjohtaja
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #12 on: May 06, 2004, 20:43:33 »
Jos se tarkottamas paikka on se suvannon tapanen siinä, nii saattaaha siitä saadaki 7 kilosen.
Juuri tuota paikkaa tarkoitin.sain eilen siitä kyseiseltä suvannolta noin kaksi kiloisen hauen (oli jäänyt selkäevästä kiinni)päästin kalan jatkamaan kutuaan.Onhan se kivempi saada sitten niitä vähän isompia.

www.kalassa.net/daiwa2

daiwa2

• HERRA puheenjohtaja
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #13 on: May 13, 2004, 15:17:44 »
huh huh!naapurini sai perholla miltei puolitoista kiloisen kirjolohen seinäjoesta.. puutoman sillalta kun lähdetään ylös päin jokea vettä noin 1.5 metriä

www.kalassa.net/daiwa2

-Sam

• Guest
« Reply #14 on: May 25, 2004, 11:52:51 »
Joskus takavuosina olen käyny Seinäjoella sekä ongella, että heittokalassa. Paras saamani on ollut 500g säyne, joka otti onkimatoon "meijerin kohdilla".

Ylempänä Törnävän kohdilla on monesti vienyt jättihauki uistimet, mutta en sen enempiä voi hauilla kehuskella.

[email protected]

• Pervokalastaja
    • View Profile
« Reply #15 on: May 28, 2004, 22:11:14 »

Onkos kukaan käynyt Sarvikkaan koskella?

Joo, käyn  n. 10 kertaa vuodessa´...Eilen tuli käytyä Sarvikkaalla...  Jos joku on sinne menossa lähipäivinä perhostelemaan niin suosittelen että otatte grainisiimat mukaan  ;) Vesi oli nimittäin tod. korkealla...... ; (Kalastin itse kelluvalla siimalla/erittäin nopeasti uppoavalla perukkeella ja tulos oli yllätys,yllätys MP ... ) :(
Never argue with idiots...
....First they drag you down to their level,then beat you with experience!

HalDi

• Hiihtävä haltimies
    • View Profile
    • Email
« Reply #16 on: May 28, 2004, 23:18:36 »
"meijerin kohdilla"

Hetkonen? Elikkä missä? Kaupungilla Mallaskosken panimon (ja vesitorninko) kohdalla?

-Sam

• Guest
« Reply #17 on: May 31, 2004, 09:24:44 »
Silta on Kantatie 67:n silta Itikan lähellä ja siitä Vaasaan päin on rautatiesilta. Tällä välillä oli vielä 80-luvulla meijeri. Ja näillä paikoilla ollaan oltu usein kalassa.

mathew

• MSN Messenger - mattiulvinen@msn.com
    • View Profile
« Reply #18 on: July 06, 2004, 15:41:37 »
hourunkoski on paras

daiwa2

• HERRA puheenjohtaja
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #19 on: May 23, 2005, 15:34:47 »
Onkos tänä vuonna tullut tuolta seinäjoesta kuinka kalaa?Itellä paras reissu on tuottanut tänä vuonna 11 haukea ja 30 ahventa.Huonoimmilla reissuilla ei taas tulu yhtään mitään.Eilen olin pari tuntia heittelemäs ja saalina 2 haukea ja yksi pieni ahven.

www.kalassa.net/daiwa2

Aarne Karjala

• Guest
« Reply #20 on: May 24, 2005, 23:01:44 »
daiwa2

Voi olla seinäjoki aika tyhjä "Jalokaloista"
Muuten Lapuanjoesta kaikki tarvittavat tiedot löytyy tuolta linkistä.  :wink:

Kaloista löytyy taimenta, harjusta ja kirreä muita lajeja haukea, sattuma siikoja, ja sattuma kuhia  :cry:

http://www.aarne-karjala.tk

daiwa2

• HERRA puheenjohtaja
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #21 on: May 25, 2005, 07:31:22 »
Joo.Onhan toi seinäjoki aika tyhjä jalokaloista.Itse tiedän siitä tuleen tasan kaks kirjolohta.Harjuksia on kuulemma istutettu seinäjokeen, mutta itse en ole saanut.Yhden tunnen joka väittää saaneensa, mutta taitaa taas olla näitä "kalamiesten juttuja".Kyllä mä muuten uskoisin, mutta sen tyypin puheita ei oikein enää kukaan meinaa uskoa.Eilen käväisin hetken heittelemässä ja neljä haukea saaliina.Kaikki tuli punaisella jigillä.

Kyllähän tuolla lapuanjoella tulis käytyä paljon enemmän jos asuis vähänkin lähempänä.Kun tahtoo olla tuota matkaa aivan liikaa pyöräilyyn ja vanhemmat ei jaksa koskaan lähteä viemään.Ja ei oikein jaksa lähteä muulloin kuin viikonloppuisin ja silloinkin tulee oltua lappajärvellä kaiket ajat.

www.kalassa.net/daiwa2

karvinen

• View Profile
« Reply #22 on: May 26, 2005, 10:07:00 »
Quote from: mathew
hourunkoski on paras

Niin onkin.
Haetaan.net Linkkihakemisto laadukkaille suomenkielisille sivustoille.

Juha-

• MSN Messenger - juhall46@hotmail.com
    • View Profile
    • Ansaitse rahaa netissä!
    • Email
« Reply #23 on: June 20, 2005, 10:09:14 »
Oon monesti käynyt liinamaansillalla lapuanjoella kalastelemassa. kalaa mitä on tullut on pääasiassa ahven ja kiiski, mutta muutama särki ja lahnakin on tullut.
Kalassa.net

kossi

• MSN Messenger - jtsjtjtajt
    • AOL Instant Messenger - hrarejsjaw
    • Yahoo Instant Messenger - jtjtjatyj
    • View Profile
« Reply #24 on: June 21, 2005, 14:40:29 »
Kuinkahan kun asun 100metrin päässä Lapuanjoesta niin asun siis härmässä.  nii aika vaikee uskoo noita juttuja kun sieltä eisaa mitään muita kaloja kun:ahvenia,lahnoja(viime vuonna),ja räkäkiiskejä.Ja muuta roska kalaa. :!:
-kossi-

Aarne Karjala

• Guest
« Reply #25 on: June 21, 2005, 15:17:28 »
Quote from: kossi
nii aika vaikee uskoo noita juttuja kun sieltä eisaa mitään muita kaloja kun:ahvenia,lahnoja(viime vuonna),ja räkäkiiskejä.Ja muuta roska kalaa. :!:

Mulla ei ainakaan ole muutakuin positiivisia kokemuksia Lapuanjoesta !
Mutta taidankin asua joen puhtaalla osuudella.  8)

Nii Lapuanjoen yläosilla ja latvoilla vesi on suhteellisen puhdasta, ja siellä viihtyvät taimenet ja harjukset jotka molemmat lisääntyvät luontaisesti. Kun taas kauhavan / härmän alueen joki on yhtä saastaa niin älä ihmettele roskakalan määrää. :lol:  Taitaa pahin saastuttaja olla kauhavanjoki joka on joen alaosilla, ja muutenkin joki virtaa lakeuksien keskellä peltojen halki, ja näiltä pelloilta ja maatiloilta se ravinne sinne jokeen tulee.
Mikä pahinta kesällä matalan veden aikaan joen virtaama alaosilla on mitätön tai vesi lähes seisoo.

Kun taimenet lähtee latvoilta vaeltamaan nii eivät ne varmastikkaan pysähdy mihinkään luusuaan / jokisuvantoon (härmä/kauhava) ja jonka PH saattaa olla 4.5 - 5 vaan vaeltavat suoraan mereen. No sieltä ei takaisin enää noustakkaan, kun jokisuu on padottu. :cry:

Lapuan lakaluomalta ja tiisteltä on tänä kesänä tullut hienoja taimenia! Oma ennätyskin on rikkoontunut kahdesti. Kuvat kaloista löytyy >>> http://www.aarne-karjala.tk >>> vinkit&jutut >>> Lapuanjoki

buster

• View Profile
« Reply #26 on: June 21, 2005, 15:30:49 »
Mäkin asun Härmässä ja ei oo tullu mitään isoo kalaa.Ja ei oo taimenia näkyny...  
  :wink:
-buster-

pumpkinca

• View Profile
« Reply #27 on: June 22, 2005, 12:42:30 »
jep taimenta ei härmästä saa mutta haukea niin paljon kun jaksaa vetää ja isoakin löytyy.parhaat paikat ylihärmässä liinamaan sillasta lapualle päin ja alahärmässä oikeestaan koko joki on parasta hauki paikkaa!=)

buster

• View Profile
« Reply #28 on: June 22, 2005, 12:53:13 »
Tota en usko! Mä asun siitä joesta 100 metrin päässä ja käyn mun kaverin kanssa siellä kalassa ja ikinä ei tuu mitään! (Siltojen välissä) Tiiäkkö?
-buster-

Anonymous

• Guest
« Reply #29 on: June 22, 2005, 12:59:34 »
ite asun siinä raviradasta alaspäin noin 200m joesta ja koko nuoruuteni siel kalastellu ja haukea vedetty ihan sikana.esim kaveri sai 2x6,5 kilosta haukea samana päivänä alta tunti välissä!mitä siltoja sä tarkotat niitäkun on aika monta tossa matkalla?=) takuu varmoja paikkoja on esim lukion takana,seurakuntatalon kohalla,raviskan kohdasta(siihen on rakennettu ne uudet rivitalot siitä joen rantaan niin tulee kovettu haukisuvanto) volttiin asti tosin ei pääse ku matalan veden aikana..

center>