Chat

Author Topic: Miten aloititte?  (Read 14333 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

visa

• Guest
Re:Miten aloititte?
« Reply #30 on: May 12, 2004, 08:14:23 »
Joo, teit kyllä kaiken mahdollisen väärin mitä vaan voi kalastaja tehdä
Hehee, Visalla vasta on ollut rankkaa.
Visalla on kyllä ollut tuskallista tuo aloitus, miten pitkään sinnittelit noilla vehkeillä?
Visalla ei kyllä alku oikein sujunu!
ainakin paremmin alko kuin Visalla.
_visa_ sulla ei ois voinu kyllä paljoa huonommin alkaa.

Hö! Eikö kellään alkanut pahemmin kuin mulla ??? Mut ei se mitään, vieläkin perhostelen vaikka alku näyttikin aika toivottomalta :) Kalaakin on tullut ja kaikki opittu kantapään kautta ;)

Ps. Puupalikka, ei toi sun aloitus nyt sentään huonompi ollut. 100 kertaa mieluummin mä oisin tollain alottanut ;)

Oneil

• Guest
« Reply #31 on: May 13, 2004, 00:44:59 »
Ensimmäiset vehkeet ostin Prismasta, en muista hintaa enään, markka aikaa oli kuitenkin. Sitten perhoseuralla oli kalastusilta läheisellä koskella. Siellä sitten äijät auttovat alkuun, näytti miten siimat laitetaan ja sen jälkeen risukkoon heittämistä harjoittelemaan :D

Eli itselläni alku oli kyllä helppoa kun ikäsä perhoilla kalastaneet neuvoivat, kiitos siis heille :)

Tirpitz

• View Profile
    • Email
« Reply #32 on: May 13, 2004, 22:34:35 »
Eka setti oli joku Shimanon #6-7 vapa jossa 30% lasikuitua. Siina joku halpa shakespearen siima ja Leedan kela. Setti hankittu perhomessuilta ja hintaa kertyi 50egee. Silla sitten opeteltiin heittamaan ja jotenkuten kalastamaan, mutta sitten kyllastyi kun ymmarrys ja taidot kasvoivat. Parempi ja kevyempi vapa oli hankittava mielenkiinnon sailyttamiseksi.
Suuria puheita, pieniä saaliita..

Tärppi

• View Profile
    • Email
« Reply #33 on: May 14, 2004, 21:44:15 »
Alkoihan se meikäläisen perhourakin joskus aika tavalla:
Oliskohan ollut vuonna 1988, tai 89, kun eräs vanhempi kaveri opetti ensin perhonsidontaa mulle ja siitä pikkuhiljaa innostus virisi.
Eka vapa oli Kunnanin 5-6 luokan ja kela oli muistaakseni joku Pluefegerin räikkäräpistin ;)
Ihmeen hyvin pääsin alkuun, kun eka kalakeikalla sain varmaan 5 kirjoa.
Perhonheiton mulle opettanut kaveri sai tyytyä kahteen!
Kyllä olin polleata poikaa :D

Vuosi meni alusta, kun ajattelin hankkia välineet huipulta:
Hardy graphite deluxe stillwater-vapa, luokka 5/6 ja pituutta 11 jalkaa :(
Kelaksi tietysti Hardyn joku halvin kela.
Aijai, kun oli raskasta viskoa, kun tuo vapa painaa aivan hirveesti!
Mutta, toisaalta tuollahan tuo vapa vielä on kaapissa, eli kestävä kaveri se kyllä on :)

Meni varmaan 5-8 vuotta, kunnes innostuin uudelleen ja nyt on settiä, Looppia, Visionia ja Apuva kertynyt metritolkulla hyllyihin ja perhonsitomistakin on joutunut harrastamaan, kun vaimokin siitä touhusta sattui pari vuotta sitten innostumaan :D
Nytkin tuo emäntä meinas omia heti noi uudet Visionin Extremen vavan ja Xla kelan, mutta oli pakko pistää hanttiin ja antaa sille Abun kela ja kevyt retkivapa!

Oho, mullakin rupeaa esiintymään tarinankertojan vikaa, sorry pitkähkö juttu.
Toivottavasti jaksoitte lukea.

Lopuksi vielä ilmoitan, että nyt naapurin 13-vuotiaskin innostui perhokalastuksesta, kun annoin kokeilla heittämistä oikealla perhovavalla :D

Perhopoika

• View Profile
    • Email
« Reply #34 on: August 19, 2004, 17:37:11 »
Quote from: Perhopoika

Mä ostin kanssa 20 eurolla, mutta se on ihan huippu. Sen oikee hinta on jotai 150 €, mut siitä oli alennettu hinnat väärin, kuten ylempänä sanoin. Se kela mikä siinä tuli on parempi (ehkä), kuin visionin 3zone, mut se on pieni. Vapakin on hyvä!!  :D

Äh toi oli ihan pelkkää pöpiä, kun en edes tiennyt, että se on huono, kun en ollut sitä kokeillut. Ne vaan ekoina perhovälineinä tuntui hyviltä. Ne on ihan kareen huonon pas*at kamat että ne voisi polttaa, vaikka kalastan niillä vieläkin. Mutta kohta ostan vissun ttc-setin, kun putjetti antaa periksi.  :D

Ja muuten mä alotin perhokalastuksen koittamalla heittää virvelillä tavallista siimaa. :oops:  Sitten sain mummilta jonkun ikivanhan kelan, jossa on ikivanhat siimat. Noh sitten kalastin kauan virvelivavalla ja tolla kelalla, muuten samalla periaatteella, kuin normaalistikkin heitetään, muttta värvelivavalla. Oli kyllä aika nihkeetä, kun se vapa kantaa max 10 metriä siimaa, vaikka nyt sillä varmaan lentäisi enemmänkin  :D .
Hölömö.

Dille^

• View Profile
    • Email
Miten aloititte?
« Reply #35 on: August 19, 2004, 23:46:24 »
Itse aloitin perhostelun tänä kesänä.
Kipinän sain jo monta vuotta sitten kun katselin telkkarista
perhomiesten hienoja saaliita.  8)
Sitten tänä kesänä ajattelin laajentaa varustusta perhovehkeillä.
Tepastelin kalastus-pisteeseen ja ostin 95 euron vehkeet.(en nyt muista tarkempaa.
Kuitenkin 5-6 luokan vehkeet.
Kalasteltua tulee vähän kaikkialla ja kalojakin olen jopa saanut.  :D
Hienoin hetki oli kun 1.9kg Toutain kävi pinnassa uitettuun steameriin...
Uusia ennätyksiä kohti.....

Jorppa

• Ikuinen pessimisti
    • MSN Messenger - jepukka@hotmail.com
    • View Profile
Miten aloititte?
« Reply #36 on: September 07, 2004, 09:13:13 »
Oli semmonen halpa setti makso jonkun 50€ sittemmin on tullu hankittua vähän parempia vehkeitä. Alku peräsestä paketista ei oo jälellä enää kun pohja siima 8)

HalDi

• Hiihtävä haltimies
    • View Profile
    • Email
Miten aloititte?
« Reply #37 on: September 08, 2004, 21:48:26 »
Joo, kyllä sen huomaa tuntumasta, onko hyvä vai huono piiska käytössä. Ja ennen kaikkea hyvät välineet, parempi mieli!

Mun perhokalastus alko aikas legendaarisesti. Tarinaaki tulee riittämään, varautukaa... Ja tästäki on varmaan ollu siellä sun täällä vähän juttua aina. Alottelija kun on nii se tarina kerrotaan foorumilla ainaki viidessä paikassa...

Viime kesänä (2003) valmistin katajasta vavan, vanerista kelan ja verkonuittonarusta siiman. Jeesusteipistä oli myös korvaamaton apu! Sillä oliki sitte hauska vispata. Vapana semmonen väärä, ruma ja raskas ranka! Mutta hauskaa oli - ja halpaa! (o €-budjetti) Ja kokonaisuudessansa taisin tehdä kakskin vapaa ja kelaa tuli paranneltua muutamaan otteeseen. Tahto hajota käsiin aina, ku lähti se vanerilevy irti. Se oli sitten siimat pihalle ja eiku säätämään taas! Mutta pojat, hauskaa oli!

Syksymmällä samana vuonna "ostin" sitten kaverilta vanhan punasen Daiwan umpparivavan (2 €). Kaverilla oli kaks semmosta, nii tehtiin niistä sitten kummallekin vavat. Tällä kertaa upgradettiin meininkiä ja tehtiin kelat perus siimarullista. Siima oli edelleen ittellä verkonuittonaru. Ja tuon kelan taisin viedä 2004 keväästä kouluunki teknisen työn tunnille ja siellä vähän hioin sitä. Porasin reikiä, valmistin hienon nupin ja parantelin kiinnitystä vapaan. Siinä sai kela oikeen muodonmuutoksen!

Ja sillä heiteltiin taas. Ja entistä hauskempaa oli!

Samana keväänä ostin sitten jonkun aikaa ennen kauden alkua sen tärkeimmän, elikkäs Vision Intron # 5-6, joka on tietysti vieläki käytössä. En siinä mietään huonoakaan näe yhtäkkiä. Sopii käteen, eikä maksanukkaan, ku 120 € inventaarioalennuksessa. Sanotaan ny, että siitä se ajatus sitten lähti ja nyt on alkanu oppia jo oikeita taitojaki.

Keväällä 2004 rakentelin koulussa myös kahluusauvan. Siitähä tuli semmonen, että sitä juuri ja juuri kehtas kattella, mutta kohtuu hyvin toimi. Sehä pelas aina siihen saakka, kunnes Sarvikkaankoskella Kuortaneella nostin vedestä ja jäi vaan kahva käteen. Sittenpä marssin Alavuden kirpputorille ja ostin sieltä parin suksisauvoja.  Juuri niitä perinteisiä kahluusauvavärkkejä. Päällystin inhottavan lasikuituvarren isoisäni entisen autonvaraosafirman mainosteipillä, irrotin somman ja kiinnitin jojon. Hyvä sauva, mutta ei saa kokoon, eikä tahdo saada ääntä vaimentavaa nuppia mistään.

Edelleen keväänä 2004 ostin kahluulahkeet. Juuri semmoset PVC-kumpparit. No, mikäs niillä oli porskuttaa, mutta kun tehtiin reissu Kymön- ja Kellaankoskille Viitasaareen, nii alko vähän mieli vähetä niitten kanssa. Vielä en viittiny taloudellisen tilanteen takia ostaa hengittäviä pöksyjä. Toki nekin tuli sitten juhannuksen jälkeen ostettua, ku tuli yllättävästi rahaa kesätöistä. En oo katunu hetkeäkään sitä ostosta!

Nyt tarttee mennä iltapalalle. Tarttee jatkaa toisten.

~

Nyt ollaan hyppytunnilla, voidaan jatkaa.

Niin sitten alko kunnon kahlaus. Ja vanhat saappaat myin eteenpäin kaverille.

Ja siinäpä se. Kalastus jatkuu...
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

dkaä

• Guest
Miten aloititte?
« Reply #38 on: November 11, 2004, 19:45:13 »
Tuli ostettua fladenin jo erä lehdessä "kehuttu"  :wink: setti pari vuotta sitten... Totesin ettei mikään tykki oo :evil:  ja ostin uudet paremmat vehkeet. Itse kalastuksen opettelin vesijärvellä salakoita ja sorvia pintaperholla pyytäen. Siitä se lähti. Ei mitään onkelmmaaa 8)

peltzi

• View Profile
    • Email
Miten aloititte?
« Reply #39 on: January 24, 2005, 06:48:44 »
itsellä alkoi aika hyvin tää harrastus. Ensin olin unelmoinut perhokalastuksesta jotain 3 vuotta ja sitten äidin pikkuserkku lupasi myydä perhovehkeensä mulle 100mk (kännisä tottakai) vapa oli fibatuben 6/7 luokan vapa ja kelana oli hardyn joku en enää muista.... kuitenkin alku oli hyvä kun äijä opetti 2 kesää kaikkia mahdollisia heittoja yms perhokalastukseen liityvää...

kjfd

• Guest
Miten aloititte?
« Reply #40 on: January 24, 2005, 17:30:00 »
mä en ennen ollu mitenkää erityisen innostunu kalastuksesta. paska virveli millä silloi tällöi tuli haukee kokeiltua. perhokalastusta olin aina pitäny enemmän salatieteenä kuin nuin henkisesti terveen ihmisen harrastuksena. mielikuva oli suunnilleen se että joku skotlantilainen lordi seisoo tenon rannalla viskilasi toisessa ja viientuhannen euron bambuvapa toisessa kädessä. no sitten kerran eksyin perhostelevan kaverin kanssa kalaa ja vehkeitä kokeiltuani huomasin että sillä uskomattoman monimutkaisen näköisellä systeemillä pystyi heittämään aika helpostikin. no seuraavana päivänä intro hakemaan kaupasta ja kalaan. sain jopa kalan ensimmäisellä reissulla. ahven tosin mutta fiilis oli sellainen että olisi voinut suurkala rekisteriin sen ilmottaa. näin jälkeen päin ajatellen suurin virhe oli tyytyä intron ostoon. voin omasta kokemuksesta sanoo niille ketkä aikoo harrastuksen aloittaa niin kannattaa ehdottomasti satsata jo siihen ensimmäiseen settiin jos vain suinkin taloudelliset rahkeet riittää.  voi voi nimittäin sitä vitutuksen  määrää kun ensimmäisenä perhostelu kesänä on pari kertaa sellanen kuplavolkkarin kokonen taimen (kirjoittajan hieman liioiteltu tarinan väritys) kiinni 5 luokan introssa ja jarruttomassa kelassa.  jokainen useampikiloista taimenta pidelly tietää että siinä vaiheessa kirosanoja raikaa. ja se mikä siinä on tietysti kaikkein hauskinta että kun sitten tajusi virheensä ja on kunnon vehkeillä kalastellu niin ei ole paljon jarrua tarvinnut. pitäisiskö ehkä kuitenkin pyyhkiä introsta pölyt ensi kesäksi kun se näköjään sen vaatii että se iso iskee kiinni...

Jooseppi

• Guest
Miten aloititte?
« Reply #41 on: January 29, 2005, 15:20:33 »
Sain semmosen viidenkympin halpasetin ja kalastin sillä yhden kesän. Ja vähän toistakin. Sitten alkoi hermot mennä kun ei tasapaksu ja huonolaatuinen siima oikein tahtonut lentää eikä lörpössä ja painavassa  seosvavassa ollut puhtia saattamaan siimaa siedettävän matkan päähän ja ostin paremmat välineet. Heittämisen opettelin vesijärvellä ja kun ensimmäisen kerran koskelle pääsin sain 2,5 kirren! Vaikka pullakala olikin niin tuntui kivalta. Siitä lähtien olen aina enemmän ja enemmän perholla kalastanut... ja mukava laji onkin.

-Mikke-

• Guest
Miten aloititte?
« Reply #42 on: January 30, 2005, 15:15:27 »
Sedän opastuksella sain häneltä vavan, kelan ja heittosiiman.
sitten ite opettelin kaverin kanssa viime kesänä innolla perhoja sitomaan.
Sit kerran pääsin joelle(sedän ja hänen kaverinsa kanssa) ja sain harjuksia (tosin pieniä) ja yhen pienen taimenen.. omilla perhoilla. kyllä se oli hieno tunne ku sai omilla perhoilla ees jonkimoista  kalaa... :)  :D  :D  :D

Paas

• Guest
Miten aloititte?
« Reply #43 on: February 09, 2005, 22:07:23 »
Itse olen kalastellut koko ikäni virvelillä ja nyt olen toden teolla innostunut perhokalastuksesta. Tässä juuri luin muiden virheistä jotta itse pääsisi mahdollisimman helpolla eikä tarvitsisi oppia jokaista asiaa ihan kantapään kautta.  :wink:

Olen kyllä ajatellut sijoittavani heti kättelyssä muutaman satasen ensimäiseen perhosettiin ettei heti tarvitse vaihtaa vehkeitä. Ajattelin heti huomenna töiden jälkeen käväistä kirjaston kautta jos löytyisi sopivaa aiheeseen liittyvää kirjallisuutta että pääsisi asioista paremmin perille.

Perhopoika

• View Profile
    • Email
Miten aloititte?
« Reply #44 on: February 13, 2005, 13:14:08 »
Niin sitä pitää, paas! Juuri näin. Onnea vaan ja kireitä siimoja, kun veden äärelle pääset!
Hölömö.

Pylkkänen

• View Profile
Miten aloititte?
« Reply #45 on: March 18, 2005, 23:56:32 »
No joo... Mulla ei ole vielä kerennyt edes alkaa perhokalastus mut olen suunitellut jo 2vuotta :D  ja meinasin mennä pahemman kerran mokaamaan meinasin ekoiks vehkeiks ostaa kirpputorilta 10e vehkeet
pakettin sisälty; joku luokkaa bambukeppi "vapa" , kela joku vixtori  (koitin ettii netistä tietoo kelasta)  :D  ei oikee löytyny yllätys ja sit siimoina oli jotain vetosiimaa ei ollut ollenkaan oikeata perhostelu siimaa siinä  :)   ois voinu mennä hermot aika nopeesti noilla vehkeillä  :D ja se harrastus ois loppunu lyhyee :D

Kala_Jökke

• Kalastusta jo vuodesta 1992
    • MSN Messenger - StaaLou@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
Miten aloititte?
« Reply #46 on: March 20, 2005, 11:53:41 »
Itelläni alko viime kesänä perhostelu loistavasti. Ostin semmosen noin 200e setin. Heittelin tossa pihalla ja treenasin ja muutama perho jäi puuhunkin, mutta onneksi ne olivat sellasia huonoja. Sitten aloin heittelemään tossa punkalatitumenjoella joka on hynin likainen ja kalat sielä ovat turpa, hauki, ahven, salakka ja särki, siis mitä perholla voisi kalastaa..:D Ensin ei napannut, mutta jonkin ajan päästä alkoi kalaa tulla ja vielä omatekemillä perhoilla! Sitten aloin kalastaan kauvatsalla jossa kesällä olemme usein. Sielä sellasien pikkupadon jostä säännöstellään vettä, niin kalastin. Kalaa tuli ämpärillinen ellein toinenkin...Särkiä ja isoja ahneni..Muutama hassu lahnakin taisi tulla...:D Sitten huomasin että tämähän sujuu jotenkin!:D Seuraavaksi mentiin äetsän voimalaitokselle, josta taimenet nappivat perhoihini koko ajan! Yhden sain ylös ja se oli eka perhotaneni! Nyt kalastelen perholla millon missäkin ja ainakaan tuo alku ei ollut niin vaikea mitä luulin...vai oliko?:D[/quote]
Perhonsidontaa, Perhokalastusta, Vaapunvalmistusta, Heittokalastusta, Ongintaa, Pilkintää, Ul-kalastusta....

genis

• View Profile
Miten aloititte?
« Reply #47 on: May 06, 2005, 02:07:02 »
hmm... oiskohan 10 vuotta sitte. kaveri innosti mukaan. ite joutunu kaiken opettelemaan ja ehkä vielä joskus jotain oppiiki ;) viimeks tänää 60 kilon saalis... perho oksaan tempasin varomattomasti ja huuleen. kiva vääntää muute se koukku huulesta läpi että saa väkäsen lyttyy :D ei kannata koittaa :D:D
vittu täältä mitää tuu

Deathis

• View Profile
Miten aloititte?
« Reply #48 on: May 27, 2005, 22:00:15 »
Ite alotin viime kesänä,ja silloin mulla oli joku fladenin perhosetti jonka vapa katkes ku oksa vaan viikko sen jälkeen kun ostin sen.Kelakin vinkui kuin sika pienenä.Testailin sitä settiä merellä mutta sillä vavalla ja kelalla tuntui että ei hemmetti jos tällä joutuu kalastelemaan niin lähtee perhokalastuksesta into pois.

No,nyt sain äitin ja iskän ostamaan loop adventure #5-6 ja innolla odotan sitä,monet ovat sitä kehuneet  :) .Ron Thompsonin perholiivit saavat kelvata kunnes ne hajoavat tms...Päätinpä että en osta huonoja kahluuvälineitä,joten ostin loop adventure start-kahluupaketin.

Lappi täältä tullaan  8)

DJ-Kalastaja

• View Profile
    • Email
juuhhh...
« Reply #49 on: May 28, 2005, 09:26:00 »
Ostin ihan surkeet välineet jotka hajos heti ekalla reisulla! nyt kalastelen 200 välineillä ja hyvin kestää  :D
Mettästys

center>