Chat

Author Topic: vaihdatko siimasï vuosittain  (Read 17524 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Järväri

• MSN Messenger - jarimononen89@hotmail.com
    • View Profile
vaihdatko siimasï vuosittain
« on: April 11, 2004, 21:01:47 »
Tuli tuossa juuri vaihdettua uudet siimat hyrriin. Olen ottanut tavaksi vaihtaa siimat kerran vuodessa, miten muut? Vaihdatteko siimanne harvemmin vai jopa useaan kertaan vuodessa. Tietysti riippuu siitä onko siima miten kulunutta.

Mitä siimaa käytätte? Itsellä Trilenen Big gamee 0.48 paksuisena.

hesep

• Guest
Re:vaihdatko siimasï vuosittain
« Reply #1 on: April 11, 2004, 21:19:44 »
Olen ottanut tavaksi vaihtaa siimat parin vuoden välein. Ennen kun käytin ohuempia siimoja vaihdoin yleensä vuoden välein, mutta nyt olen todennut että omassa käytössäni 0,48 big gamella pärjää parisen vuotta. Tottakai se edellyttää sitä että katkoo myös kesken kauden siimasta kolhiintuneet/rispaantuneet kohdat pois. Kyllä ne varmaan kerran vuodessa pitäisi vaihtaa mutta kun sitä siimaa menee itselläni kerralla se n.2000 (mikä ei ole vielä edes paljon) metriä niin sitä on vaan liian nuuka.

Potkuri

• View Profile
« Reply #2 on: April 11, 2004, 21:32:18 »
Pyrin vaihtamaan, riippuen tietysti siiman kunnosta, mutta ehdottomasti max. kahden vuoden välein.
Team Ruoto

nt

• View Profile
    • Email
« Reply #3 on: April 12, 2004, 09:51:31 »
Siimat me vaihdetaan parin vuoden välein....ja väli vuosina käännetään siimat toisten päin, eli pohjat päälle ja toisinpäin.

tk.1

• Guest
« Reply #4 on: April 12, 2004, 17:11:21 »
Juu vuoden välein... tulee niin paljon kalaa.. ;)

Peksim

• View Profile
« Reply #5 on: April 15, 2004, 17:58:24 »
Sehän riippuu aivan siiman kunnosta, mutta yleensä tulee vaihdettua kahden vuoden välein. Joihinkin keloihin saatan vaihtaa siiman kesken kauden...
"Elämä edessä tukka takana"- Marko Kiprusoff

Kala_Jökke

• Kalastusta jo vuodesta 1992
    • MSN Messenger - StaaLou@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #6 on: April 15, 2004, 18:41:48 »
Itse vetouistelen harvemmin, mutta vaihdan aina kevääksi vahvemmat siimat ja kun kevät on mennyt niin pistän ohuemmat. Noin teen yleensä joka vuosi. Tosin heitteen enemmän.
Perhonsidontaa, Perhokalastusta, Vaapunvalmistusta, Heittokalastusta, Ongintaa, Pilkintää, Ul-kalastusta....

KatchU

• MSN Messenger - mika_romppanen@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #7 on: April 16, 2004, 10:19:34 »
en varsinaisesti ole ottanut tavaksi vaihtaa siimaa tietyin väliajoin. yleensä vaihdan siiman kun se katkiaa, sillä olen vain "mökki uistelija", ei yhden kalan/uistimen menetys haittaa kovin paljoa. mutta kun toi siima katkeilee aina välillä niin 100m siimasta joutuu katkoo joskus aika pitkiä pätkiä pois ja sit siima jää lyhyeks ja vaihtoon vaan.

jaba88

• Guest
« Reply #8 on: April 16, 2004, 11:15:32 »
kyllä,joskus parikin kertaa vuodessa.
yleensä käytän berkley trilene;n siimoja (0,20-0,45mm).

|Fisherman|

• View Profile
« Reply #9 on: May 04, 2004, 14:51:01 »
Kerran vuodessa on tullu vaihdettua! Ite käytän Rapala Finesseä 0.300mm! ;)
Oletko koskaan kuullut kaverista, joka ei ole ikinä kalastanut?

Daiwa

• Hauki tuo lisää kiinnostusta kalastukseen.
    • MSN Messenger - lare.saari@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
Vs: vaihdatko siimasï vuosittain
« Reply #10 on: May 02, 2008, 14:00:22 »
Kerran vuodessa tulee vaihdettua. Käytän n 0.30 punottua.
- Milloin kala kasvaa nopeimmin?
- Kun kalastaja kertoo saaliistaan.

samwagen

• View Profile
    • Email
« Reply #11 on: May 02, 2008, 15:13:53 »
Kylläpä ne tulee vaihdettua. Siimoissa olen lähtenyt aina kokeilumielellä liikenteeseen, eli mitään vakio siimaa ei minulla ole.

Arska_1

• Kirurgi
    • View Profile
« Reply #12 on: May 02, 2008, 16:54:24 »
Parin vuoden välein tulee vaihdettua. Omassa käytössäni on tarpeeksi hyvin pärjännyt, mutta toisen vuoden loppu puolella alkaa heittely olla heikonlaista, kun siima alkaa mennä niin söherölle.

-Arska_1
Ilo puolesta, riemu kilosta, mutta mitäs kahdesta?

Murmeli

• Tee se itse
    • View Profile
« Reply #13 on: May 02, 2008, 17:20:23 »
Mulla on varmaan kolmevuotta ollut samat siimat. Hyvin on 10,2 kg Fireline toiminut. Nyt kun heittää jotan raskaampaa kauemmas, niin alkaa puola näkyä siiman alta.

Piksu

• View Profile
« Reply #14 on: May 02, 2008, 21:49:54 »
Kylläpäs sitä kirjotetaan yks kask 2004 vuoden viestiä :-o
jaa no nyt kun kerran kirjoitin nii vastaan samalla
Vaihdan joko vuosi siiman ei se kauan muuten kestä

Vikke

• Kiiskimaisteri
  • Kurikan Urheilukalastajat
    • MSN Messenger - vikke-95@hotmail.com
    • View Profile
    • Kiinnike-Heinonen Oy
    • Email
« Reply #15 on: May 03, 2008, 10:00:28 »
Riippuu vuodesta. :-D

Useasti tulee jopa vaihdettua vuosittain, jos siima on kulunut ns. loppuun. Joskus taas ei tarvitse vaihtaa kun niin, että koko vuoden pärjää.

Tällä hetkellä toisessa virvelissä Berkleyn 0,17mm punottua ja toisessa Berkleyn 0,15mm punottua. Toiseen kumminkin varmaan vielä vaihdan Berkleyn Trilene Big Game- nailonia 0,39mm. Koska tietyissä paikoissa nailon on parempaa.
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • MSN Messenger - jami_terasahde@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #16 on: May 03, 2008, 10:02:57 »
Vaihdan siimat aina kun näyttää liian kuluneelta tai katkeilee herkästi. Monesti pari kertaa vuodessa, mutta jos sattuu hyvä siima käsiin, niin ei välttämättä tarvi vaihtaa kuin kerran vuodessa. Riippuu mistä roikkuu.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

easy

• View Profile
« Reply #17 on: May 10, 2008, 20:13:02 »
Vaihdan siimat aina kun näyttää liian kuluneelta tai katkeilee herkästi. Monesti pari kertaa vuodessa, mutta jos sattuu hyvä siima käsiin, niin ei välttämättä tarvi vaihtaa kuin kerran vuodessa. Riippuu mistä roikkuu.
Vaihdan siimat aina kerran vuodessa ,joskus otan siiman päästä pikkaisen pois (noin 2-3metrii).

Vikla

• Guest
« Reply #18 on: May 10, 2008, 20:46:54 »
Ei voi tietää, joutuuko siimat vaihtamaan vuosittain.

- Minkä kokoisia haukia on joutunut väsyttelemään menneen vuoden aikana.

- Onko nailon vai punottusiima, nailon ehkä siinä tapauksessa parempaa, jos meinaa pitemmän aikaan samoja siimoja pitää. Punotussa jos esimerkiksi kivi vähänkin hinkkaa siimoihin, niin saattavat mennä jo aika heikoiksi.

- Perukkeillakin joskus väliä, mikä laatu ja pituus.

Itse yleensä vaihdan vain osan siimasta (kuluneimman osan, lopun). Toki tämä tapahtuu vain muutamassa virvelissä, joissakin saatan vaihtaa kaikki siimat.

Tässä muuten vaikuttaa myös siimasotkut! :wink: Kyllä niitäkin vaan joskus tulee, tosin voi riippua myös kelasta ja vavasta.

Joskus on myös sellaisia "tapauksia", että ei joudu vaihtamaan siimoja moneen vuoteen.

Parka

• Kalastus elämän eliksiiri
    • View Profile
    • Email
« Reply #19 on: May 12, 2008, 14:32:34 »
Itse hommasin kolme hyrräkelaa viime kaudella ja niissä on vielä viime vuoden siimat ja saavat ollakkin ainakin vielä ensivuoteen saakka. Siimapaksuutena käytän 0,40mm joka riittänee itselleni. Uistelen pääasiassa kuhaa, haukea ja taimenta.

Tosiaan tulee turhan kalliiksi vaihtaa siimat vuoden välein, no tietysti jos siimat näyttävät ja tuntuvat kuluneelta niin eikun uutta tilalle, mutta kun kyseisiin hyrriin mahtuu ks. siimaa 200-600m niin eiköhän siellä pohjalla sitä "uutta" käyttämätöntä siimaa ole.

Siimamerkkeinä tällä hetkellä Sufix XL Pro 0,40mm ja pienimmässä hyrässä oli ostaessa huuto.net:stä jo valmiiksi 0,35mm siimaa joka on kestänyt toistaiseksi hyvin. Sitten pakissa on rulla Strenin 0,40mm melkein 600m odottamassa. Sitäpä sitten ensi vaihdon yhteydessä kelalle.
Parka

Kalastaja.94

• View Profile
    • Email
« Reply #20 on: June 05, 2008, 09:11:30 »
Riippuu siiman kunnosta, mutta pyrin vaihtamaan vuoden tai kahden välein.
-Tonttu

Iltaa

• View Profile
    • Email
« Reply #21 on: June 07, 2008, 21:12:03 »
itse mä vaihdan siiman joka vuosi mut en tiiä onko se tarpeen mut... varmuuden vuoksi :wink:

Fisu95

• MSN Messenger - sm.driver@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #22 on: June 10, 2008, 18:43:26 »
Itte vaihan siiman joka vuosi, varmuuden vuoksi  8-)
Peetukin sanoo niin!

Kaivo

• Guest
« Reply #23 on: June 10, 2008, 20:21:51 »
itse mä vaihdan siiman joka vuosi mut en tiiä onko se tarpeen mut... varmuuden vuoksi :wink:
Itte vaihan siiman joka vuosi, varmuuden vuoksi  8-)

Siimaa ei kannata vaihtaa joka vuosi vain siksi, että siimamainos tai -kauppias niin sanoo. Todellinen vaihtotarve riippuu täysin siitä, kuinka paljon kalastaa ja millaisissa vesissä, eli kuinka kovalla kulutuksella siima on. Ahkera koskikalastaja saattaa kuluttaa loppuun useammat siimat kesässä, harvemmin mökkireissuillaan virvelöivä voi puolestaan pärjätä samalla siimalla jopa useita vuosia, edellyttäen, että kelaa säilytetään kalastuskertojen välillä suojassa suoralta auringonvalolta. Auringon UV-säteily haurastuttaa, varsinkin monofiilisiimaa.

Opetelkaa tarkkailemaan siimanne kuntoa säännöllisesti, joka kalareissun yhteydessä. Kovimmalle kulutukselle joutuu siiman kärkipää, sen ensimmäiset metrit. Mikäli siima näyttää rispaantuneelta ja tuntuu sormien välissä vedeltäessä karhealta, katkaiskaa koko kulunut siimanosa reilusti pois. Näin siima tietysti lyhenee pikkuhiljaa, mutta vain siten käytössä on koko ajan "tuoretta tavaraa". Vaihtakaa koko siima vasta sitten, kun sitä on näiden lyhentämisten seurauksena kelalla jo liian vähän. Kuinka pian tämä hetki itse kullakin tulee eteen? Se riippuu, kuten alussa jo mainittiin, kalastuksen määrästä.

-- Kaivo

« Last Edit: June 10, 2008, 20:29:48 by Kaivo »

Tuhe

• View Profile
« Reply #24 on: June 10, 2008, 20:44:43 »
Juuri tuossa äsken käänsin siimat kahteen kelaan. Ei aina kannata uutta ostaa vaan ainaki kerran kääntää. Puntin heitossa saattaa joutua vaihtamaan siimat useammankin kerran vuodessa.

magnum

• View Profile
    • Email
« Reply #25 on: June 11, 2008, 10:56:22 »
Yleensä otan siimasta jonku 20-50 metriä pois..Huonoin pätkä pois,ja vaihtuuhan se siima vähä sillon ku uistin jää pohjaan :wink:

KKim

• MSN Messenger - Kim.Kauranen@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #26 on: June 11, 2008, 12:49:06 »
Vaihdan, yleensä jopa useammin.
Rahalla saa ja hevosella pääsee

x rap

• View Profile
    • Email
« Reply #27 on: June 11, 2008, 19:49:12 »
Kyllä nuo kannattaa vähintään kerran vuodessa vaihtaa, tuppaa muuten lahoamaan. Täs tulee nyt pien stoori :D

Meikä kalalla :D
Olipa vielä lämmin yön alku, jolloin olin heittelemässä :S mutta yht äkkiä nappas arviolta 10 kg hauki. nyki hurjasti sen sekunnin verran kunnes vuoden vanha siima petti. ja ketuttiko? no arvaappa et jos haluut kalas ylös vaiha 2 kertaa vuotee.

Kaivo

• Guest
« Reply #28 on: June 11, 2008, 20:39:18 »
Olipa vielä lämmin yön alku, jolloin olin heittelemässä :S mutta yht äkkiä nappas arviolta 10 kg hauki. nyki hurjasti sen sekunnin verran kunnes vuoden vanha siima petti. ja ketuttiko? no arvaappa et jos haluut kalas ylös vaiha 2 kertaa vuotee.

Muutama kysymys:

– Mistä päättelit kalan painon?
– Mihin vieheeseen se otti?
– Mistä siimasta oli kyse: monofiili vai punottu, paksuus?
– Mitä solmua käytit? Kuinka tuore solmu oli?
– Oliko peruketta, jos oli, mitä materiaalia ja kuinka pitkä?
– Mistä kohtaa siima meni poikki? Viehesolmusta vai jostain ylempää?

Väkisinkin nimittäin tulee mieleen, että syy tapahtuneeseen on jossain muussa kuin vuoden vanhassa siimassa...

-- Kaivo
« Last Edit: June 11, 2008, 21:00:15 by Kaivo »

juice77

• View Profile
« Reply #29 on: July 09, 2008, 19:11:52 »
joka vuosi on pakko vaihtaa. Onko stormin siimoista minkalaisia kokemuksia? isot rullat olivat yllättävän halpoja, 2.9 km vain 10 e kpl, mut en ostannut.
Kuu valaisee, pimeyteen, luo varjot veneeseen. En kalaa saa, kuhaa vain aattelen. Jalka lipeää, kipeää, tuntuu nilkassain. Vieheen kadotin, veteen vajosin. Miestä kastuvaa vain olut lohduttaa...... Mä putoan, veneen upotin, ankkurin kadotin vain atrain kädessäin. Taas katoan, öisiin maisemiin.......

center>