Chat

Author Topic: Haarukkavavat?  (Read 77415 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Haugi

• View Profile
    • Email
Re:Haarukkavavat?
« Reply #30 on: January 23, 2004, 12:41:02 »
Haarukkavapaa tulee käytettyä oikeastaan vain +3m:n vedessä. Sitä matalemassa ei haarukoinnista ole mielestäni ainakaan nopeuden kannalta mitään hyötyä. Kilpailuissa tilanne on tietysti toinen.
Matalassa käytän tasarilla ja värinä/värikoukkupilkeillä itse balsasta värkättyjä keveitä ja mahdollisimman jäykkäkärkisiä vapoja. Myös Kaivon mainitsemilla väkerryksillä tulee pilkittyä. Haarukkavapaan verrattuna etuna on ainakin huippuluokan tuntuma, jota erityisesti värikoukuilla tarvitsee.
Ei kukaan sattusi tietämään, mistä noita Heikki-vavoissakin käytettäviä oransseja puolia oikein saa tilata? Joskus on kaupoissa näkynyt, mutta nyt en löydä niitä mistään.
- Haugi -

Anonymous

• Guest
« Reply #31 on: January 29, 2004, 12:57:17 »
olen käyttänyt haarukkavapaa kymmenisen vuotta, aluksi nyky-ekin onkea ja nyt kolmisen vuotta puurtisen markun tod. hyvää onkea. lyhennetty delfin jämäkilla alumiini piikeillä. nopea pyörittää ja isommatkin tulee tosi hyvin ylös ku piikit ei jousta juurikaan. hinta 12e

Miige

• MSN Messenger - miigemummo@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #32 on: February 05, 2004, 17:53:33 »
Itse en kyllä ole mikään ammattikalastaja (jäällä muutaman kerran vuodessa), mutta tykkään enemmän käyttää haarukkavaapaa kuin "tavallista". Haarukkavapana mulla on itsetehty puurunkoinen ja sukkapuikoista veistetty haarukkavapa. Kyllä sillä pärjää ja on ainakin ketä syyttää jos ei kalastus onnistu...Mikäli vaan itse viitsii väkerrellä omia laitteita niin hyvä. Ainahan niillä on mukavampi kalastella kuin noilla kauposta ostetuilla...

Saku

• View Profile
    • Email
Vs: Haarukkavavat?
« Reply #33 on: February 14, 2008, 22:00:50 »
Voisitteko hieman selventää mitä hyötyä on tästä haarukkavavasta? En ole itse ikinä pilkkinyt sellaisella, mutta olisihan se ihan mielenkiintoista harjoitella. Voiko se parantaa syöntiä, ja miten se on mahdollista, ku jotkut niin sanovat, tai niin ainakin käsitän. Pitääkö näihin vapoihin olla jotkin erikoispilkit? Ja huomasin myös jotain että näillä ei voi pilkkiä jos on värikoukku?????

Kaivo

• Guest
« Reply #34 on: February 14, 2008, 23:26:30 »
Voisitteko hieman selventää mitä hyötyä on tästä haarukkavavasta? En ole itse ikinä pilkkinyt sellaisella, mutta olisihan se ihan mielenkiintoista harjoitella. Voiko se parantaa syöntiä, ja miten se on mahdollista, ku jotkut niin sanovat, tai niin ainakin käsitän. Pitääkö näihin vapoihin olla jotkin erikoispilkit? Ja huomasin myös jotain että näillä ei voi pilkkiä jos on värikoukku?????

Haarukkavapojen merkittävin ero tavallisiin vapoihin on siinä, että kalaa tai pilkkiä avannosta nostettaessa siima kehitään vavan haarukoille. Se on samalla haarukkavapojen suurin etu: kun siimaa ei lapeta nostossa jäälle, siimasotkujen riski pienenee varsinkin syvältä pyydettäessä sekä kovalla tuulella. Kehimällä kalan ylösotto käy myös melko huomaamattomasti, mistä on etua esim. kilpapilkinnässä. Pienempi, joskin huomioitava etu on myös se, että siirryttäessä avannolta toiselle kalastussyvyyden seuraaminen käy helposti, kun edellisen reiän siimamäärä on haarukoilla valmiina.

Haarukkavapoja käytetään eniten tapsipilkinnässä, ja varsinkin kilpapilkkijät suosivat niitä (aiemmin luetelluista syistä). Haarukkavapoja on kuitenkin saatavilla erilaisilla runko- ja kärkimalleilla, joten kaikilla pilkkityypeillä kalastaminen on mahdollista. Kannattaa vilkaista esim. Karismaxin valikoimaa.

-- Kaivo
« Last Edit: February 15, 2008, 06:57:54 by Kaivo »

dabitch

• MSN Messenger - fordtapsa@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #35 on: February 25, 2008, 14:14:58 »
käytän haarukkaa jos on vettä yli metrin koska syvässä vedessä on vaikea suoralla vavalla pikkiä ainakin kovalla tuulella.
oon kalamies

vilpo (fin)

• View Profile
« Reply #36 on: October 13, 2008, 10:37:52 »
opettelin haarukkavavan käytön jo pienenä ja en luovu siitä enää koskaan

Dymaster

• View Profile
« Reply #37 on: November 14, 2008, 12:50:57 »
Haarukkavapa pn vavoista nopein ja yksinkertaisesti paras. Olen pilkkinyt sillä aina ja muita vapoja en käytä kuin korkeintaan merikalastuksessa matalassa vedessä. Olen yhdistänyt kahden eri valmistajan vavoista hyvät ominaisuudet ja rakentanut niistä yhden ainoan vavan omaan käteen sopivaksi. Haarukkavapa on kilpailutilanteessa lisäksi usein huomaamaton, joka edesauttaa kisapussin kasvattamista muilta salassa.
-Liike on lääke

simosalakka

• Guest
« Reply #38 on: November 14, 2008, 14:22:35 »
Haarukkavapa pn vavoista nopein ja yksinkertaisesti paras. Olen pilkkinyt sillä aina ja muita vapoja en käytä kuin korkeintaan merikalastuksessa matalassa vedessä.
Ööh.. Mites sä voit tietää että haarukkavapa on paras, jos kerran olet aina pilkkinyt vain sillä etkä ole muita vapoja juurikaan kokeillut? :?

Omaa kokemusta haarukkavavoista ei ole, koska olen aloittelemassa vasta pilkintää.. :wink:

Kalamiesville

• Sieni ei ole kasvi.
    • MSN Messenger - ville_2005_94@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #39 on: November 14, 2008, 16:58:21 »
Itse en ole käyttänyt mutta voisin sitä kokeilla..
Vedän yleensä yks haarasella tai sit oma tekemällä  :-)

Murmeli

• Tee se itse
    • View Profile
« Reply #40 on: November 22, 2008, 13:50:46 »
Vielä ei ole haarukkavapaa tullut koitettua, mutta aikomuksena olis, kun muutaman niitä tein.

Eikö tässä ole sama idea kuin haarukkavavassa:

Olli

• View Profile
« Reply #41 on: November 10, 2009, 14:54:14 »
Onko kenelläkään huonoja/hyviä kokemuksia Tapsan haarukkavavoista? Motonetissä näytti olevan Tapsa1 merkkistä vapaa hintaan 12.9€. Onko hyvä vai huono ostos?

JuP3

• Heikki Vihinen ULIULI
  • Rajaseudun Rambo
    • MSN Messenger - jupe89@luukku.com
    • View Profile
« Reply #42 on: November 10, 2009, 16:11:04 »
Hyvä on, mutta syvemmässä (10m ->) joutuu turhan paljon pyörittelemään.  :-D
Reilusti kalastusta, jo vuodesta 1927. P-KUK

Olli

• View Profile
« Reply #43 on: November 10, 2009, 18:15:40 »
Kysyisinpä vielä että tekeekös tällä mitään? http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=77&productid=1184
Toimisiko tuo tai sitten se Tapsan vapa morrihommissa? Ja kumpi olisi parempi vaihtoehto?

JuP3

• Heikki Vihinen ULIULI
  • Rajaseudun Rambo
    • MSN Messenger - jupe89@luukku.com
    • View Profile
« Reply #44 on: November 10, 2009, 18:40:56 »
Tapsaa saa muistaakseni filmikärkiversionakin, joten jos mormyskoida meinasit niin se. Itellä myös noita Wigglereitä ja on kyllä saanu joka talvi jotakin korjauksia tehdä... :-(
Reilusti kalastusta, jo vuodesta 1927. P-KUK

Olli

• View Profile
« Reply #45 on: November 10, 2009, 18:42:49 »
Joo mormuskoida meinasin. Wigglereitä kun tänään kävin katsomassa jokin tärpinilmaisin (ilmeisesti pianolankaa) siinä oli. Mutta taidan nyt ehkä harkita enemmän sitä Tapsaa. Kiitoksia vastauksista.

Morripoika

• Kreatiinimäskääjä
    • MSN Messenger - j.aa.kola@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #46 on: November 10, 2009, 18:48:37 »
Joo mormuskoida meinasin. Wigglereitä kun tänään kävin katsomassa jokin tärpinilmaisin (ilmeisesti pianolankaa) siinä oli. Mutta taidan nyt ehkä harkita enemmän sitä Tapsaa. Kiitoksia vastauksista.
Pianolankaa tärpinilmaisimena.. Elä sitte ihmettele, jos ei syö  :roll:
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

Ruutti

• Neulepuikon vääntäjä
    • View Profile
    • Email
« Reply #47 on: November 10, 2009, 18:50:14 »
Pianolankaa tärpinilmaisimena.. Elä sitte ihmettele, jos ei syö  :roll:

Eipä tuo tärpinilmaisin taida kalansyöntiin vaikuttaa, on se sitten vieteriä, filmikärkeä tai pianolankaa :D

kala-matti

• View Profile
« Reply #48 on: November 10, 2009, 19:19:50 »
Itte sanoisin että kannattaa laittaa semmone 15-30e siihen haarukkavapaan ja yks hyvä vaihtoehto on tämä "saku" haarukka-vapa.
sopii hyvin käteen ja on tietysti vasen tai oikeakätisille, kestää varmasti useat pilkkireissut ja on muutenkin käytönnöllinen. tärpin ilmaisin semmonen säädettävä
vieterijousi jonka päässä rengas ja siinä semmonen punanen piste. varmasti rahan arvoinen ostos jota suosittelen.

http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=77&productid=1183

kala-matti

• View Profile
« Reply #49 on: November 10, 2009, 19:24:08 »
tuohon edelliseen viellä että tosin jos meinaa morria lliottaa niin sitten ei ehkä sakua.. just joku tommonen kevyempi ja herkempi versio kuten tuo wiggler..

Mormuska-arska

• View Profile
    • Email
« Reply #50 on: November 11, 2009, 18:06:53 »
Saku on hyvä vapa, ei sitä nykyään paljon muulla tule pilkittyäkään, ovat senverran hyviä käteen, ja tuntuma hyvä vavassa.
Wigglereitä myös tullut kohtalaisesti käytettyä, ja jos halpaa vapaa haluaa, niin kannattaa wiggleriin turvautua, tässä 15e/3kpl tarjous                       http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=77&productid=1185

Saa kyllä ihan tavallisesta kaupasta, jossa jonkinlainen valikoima pilkkivälineitä nuitä wigglereitä, niin ei tarvi alkaa postimaksua maksamaan.

Jos haluaa hyvän vavan, ja vähän kehtaa maksaa on karismax ehdottomasti oikea vapa, tämä on ihan hyvä, tullut paljon käytettyä, itsellä myös puisella varrella.
http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=77&productid=1177
Toimittaa tyhjää myös tilaustyönä.
Kalastus-aiheiset keskustelut löydät Kalassa.netistä!
Metsästys-aiheiset keskustelut löydät Metsastys.comist

Ruutti

• Neulepuikon vääntäjä
    • View Profile
    • Email
« Reply #51 on: November 11, 2009, 21:24:04 »
Itse kyllä suosittelisin tuota wiglerin vapaa aloittelevalle pilkkijälle. Kevyt vapa ja sopii varmasti mormuskanuittoon. Haarukkaväli vaan niin olemattoman lyhyt..

Mormuska-arska

• View Profile
    • Email
« Reply #52 on: November 12, 2009, 06:52:59 »
Enpä tiedä halvasta...Hinta 10e+toimituskulut 5e= 15e, eli kaupastahan tuon saa oikeastaan samalla hinnalla.
Toimittaa tyhjää myös tilaustyönä.
Kalastus-aiheiset keskustelut löydät Kalassa.netistä!
Metsästys-aiheiset keskustelut löydät Metsastys.comist

fishing4ever

• View Profile
« Reply #53 on: November 17, 2009, 18:41:38 »
Onkos noissa ''kaupanvavoissa''(karismax, delfin) jarrua? jos ei niin oletteko itse modanneet?

Himopilkkijä89

• Voittokalat on hauskin vetää muiden reijistä. :D
    • MSN Messenger - atte89@luukku.com
    • View Profile
    • kilpapilkintäblogi
« Reply #54 on: November 17, 2009, 19:14:05 »
Karismaxin vavoissa saa jarrun säädettyä sille kireydelle kuin haluaa. Yleensä säädän siten että jos iso kala nappaa niin se saa siimaa ja samoin siimasta vetämällä saan lisättyä siimaa. Ja myös kelaaminen onnistuu kun jarru on säädetty sopivalle.  :-)

juupetti

• View Profile
    • Email
« Reply #55 on: November 25, 2009, 19:00:50 »
Itte oon päässy testaa monia haarukkavapoja, mm. Karismaxia, Sakua, Samia, Wiggleriä ja Delfiniä.
Jokasella varmasti on omat hyvät puolensa, mut jos nyt pitäs ostaa yks haarukkavapa lisää ni ääni menee Sakulle.

Ensinnäkin, arvostan sitä että
- tärpinilmaisin ilmaisee tärpin vaikka se olisi pienikin (Sakussa säädettävä tärpinilmaisin)
- vavan pitää olla kevyt (balsa ja hiilikuitu)
- kestävä
- ei niin helposti jäätyvä
- mukava käteen ja helppo kuljettaa mukana

Saku täyttää kaikki nämä "kriteerini", osat heikommin mutta täyttää kuitenkin.
En tiedä tarkkaa metrimäärää kuinka paljon kelalle menee siimaa mitäkin paksuutta, mut itte käytän 0,18mm paksua Stroftia.
Useimmiten laitan yhden rullallisen kelalle, eli sen 25 metriä. Sillä pärjää merellä, järvellä ja lammella. Osa pitää 0,18mm siimaa paksuna,
mut ite oon jo tottunu siihe. Tapsit on sitte luokkaa 0,10mm - 0,14mm.

Ainut mikä vavassa on itteltä pettäny, on kelan tappi josta kelataan siimat sisään. Tuo tappi ei oo ku pienellä tipalla liimaa kiinni kelarungossa, joten tipan ku viittii sinne sillotällö tipauttaa lisää ni ei tappi enää irtoa.

Ja tuo vajaat 20e tuosta Sakun haarukkavavasta ei ole hinta eikä mikään, kerralla saa hyvän.  :wink:

Harrastelija

• View Profile
« Reply #56 on: November 30, 2009, 15:02:32 »
Aluksi käytin haarukkavapaa, jossa oli 25cm:n piikkiväli ja se tuntui vähän huonolta pyörittää.
Sitten olen käyttänyt 22cm:n piikkivälillä olevaa haarukkavapaa noin 20 vuotta.Riittävän hyvä on ollut minulle.
Mikään ei ole niin tärkeätä kuin kalastus,
eikä sekään ole kovin tärkeätä.

juupetti

• View Profile
    • Email
« Reply #57 on: November 30, 2009, 19:54:14 »
Aluksi käytin haarukkavapaa, jossa oli 25cm:n piikkiväli ja se tuntui vähän huonolta pyörittää.
Sitten olen käyttänyt 22cm:n piikkivälillä olevaa haarukkavapaa noin 20 vuotta.Riittävän hyvä on ollut minulle.

Joo, tolla tosiaa on merkitystä kuinka paljo se tikkujen väli on.  :-D
Taitaa tossa sakussa jotain 20cm luokkaa se väli olla, ketterä pyöritellä käsissä...

Ruutti

• Neulepuikon vääntäjä
    • View Profile
    • Email
« Reply #58 on: November 30, 2009, 21:56:18 »

Joo, tolla tosiaa on merkitystä kuinka paljo se tikkujen väli on.  :-D
Taitaa tossa sakussa jotain 20cm luokkaa se väli olla, ketterä pyöritellä käsissä...
:D Turhaa pyörittämistä. 25cm sen pitää olla. Puole metriä per pyöräytys ;)

Himopilkkijä89

• Voittokalat on hauskin vetää muiden reijistä. :D
    • MSN Messenger - atte89@luukku.com
    • View Profile
    • kilpapilkintäblogi
« Reply #59 on: November 30, 2009, 22:51:19 »
No ite oon huomannu että 20cm kehäysväli soveltuu ainakin mulle paljon paremmin kuin 25cm väli. Pienemmällä kehäysvälillä pystyy kehimään helposti niin että kyynärpää makaa koko ajan reiden päällä. Ainoastaan ranne pyörii kun nostaa kalaa ylös.  :-)

E: eli itse olen kehinyt aina pyörittämällä.
« Last Edit: December 07, 2009, 20:36:59 by Himopilkkijä89 »

center>