Chat

Author Topic: Torniojoki  (Read 2224 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kaleveli

• View Profile
Torniojoki
« on: May 04, 2004, 20:35:15 »
Onko kenellään kokemusta, missäpäin Tornijoella on hyvät perhokalastuspaikat. Torniosta ylöspäin

PasiN

• View Profile
    • Email
Re:Torniojoki
« Reply #1 on: May 06, 2004, 09:07:45 »
Paha tuohon on muuta sanoa kuin, että juuri näin. Hyviä perhostelupaikkoja on nimenomaan Torniosta ylöspäin. Joessa on koskia runsaasti, tosin eivät kyllä ole kahlattavia eli sen verran suuria ne ovat ja varsinkin alkukesästä. Toki jokaisen kosken kohdalla on aina paikkansa missä voi perhostella. Itse pääsääntöisesti keskityn pienempiin nivoihin ja tiedossa oleviin karikoihin.

Perinteistä koko joen leveydeltä perhostelua ei tietenkään pysty tekemään kun leveimmät kohdat ovat yli kilometrin. Kannattaa siis valita ranta-alue jommalta kummalta puolelta jokea mihin keskittyy. Mitään yksittäistä paikkaa en voi suositella koska niitä on kaikkialla joen varressa. Sanoisin, että katsele kartasta jokin sopiva koskialue ja perkkaa sen lähiympäristö.

Torniojoella, sen koosta  johtuen, ei varsinaisesti perhostelijoita ole haitoiksi asti näkynyt. Paikalliset pyytävät yleisesti ottaen soutaen lohta ja puukaloilla. Perhovavalla lohen pyytäminen on ainakin tähän asti ollut erittäin harvinainen näky ja ei myöskään harjusta pyydetä perhostelemalla kovinkaan yleisesti. Enemmän näkee koneongella pyytäjiä.

Ajankohdaksi suosittelisin odottamaan alkukesän tulvan laskemista ja heinäkuuta. Veden laskiessa perhostelu onnistuu hieman paremmin kun pääsee edes vähän kahlaamaan vedessä eikä virta tempaise takaisin kohti Torniota. Torniojoen virran paine on "hieman" eri kuin näiden tavallisten lillukkajokien virtaama.

Kaleveli

• View Profile
Re:Torniojoki
« Reply #2 on: May 07, 2004, 17:56:16 »
Minä olin lohivuonna -95 Matkakoskella eikä silloin näkynyt yhtään perhostelijaa. Tuntuu ihmeelliseltä että perhokalastajat eivät ole löytäneet jokea, vai onko se juuri tuo että siellä on huono kahlata

center>