Chat

Author Topic: Uusi laji?  (Read 13111 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

• Guest
Uusi laji?
« on: May 09, 2004, 15:46:46 »
Olin onkimassa ja koukkuuni iski varsin omituinen otus. Se oli muuten särjen näköinen mutta siinä oli kaksi piirrettä joita särjeltä ei löydy. Sillä oli piikit. jokaisen suomun keskeltä nousin noin 1 tai 2 mm pituinen piikki. Ne eivät olleet terävät mutta tuntuivat ilkeiltä kädessä. toinen ero oli että sillä ei ollut limakerrosta. Jos joku tunnistaa tämän kalan niin voisiko kiltisti kertoa mikä laji se on. KIITOS

TIIMU

• MSN Messenger - teemu_alho@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
Re:Uusi laji?
« Reply #1 on: May 09, 2004, 15:51:58 »
En kyllä ole kuullu tommosesta! Päästitkö kalan takaisin?

Kokslax

• View Profile
    • Email
« Reply #2 on: May 09, 2004, 16:04:04 »
Olen minäkin saanut ahvenen jolla ei ollut selkäevää laisinkaan. Ne on vaan tommosia "vamppikaloja"
Kaks mummoo ajo tandemilla, keskimmäinen keuli.

TIIMU

• MSN Messenger - teemu_alho@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #3 on: May 09, 2004, 16:06:52 »
No jos selkäevä puuttuu se on ymmärrettävää kun se on voinulähtee "tappelussa"

napa

• View Profile
« Reply #4 on: May 09, 2004, 16:23:11 »
Siili. Se on se sana.
Kala ei katko siimaa vaan mies.

M1kko

• M1kko Alatalo
    • View Profile
« Reply #5 on: May 09, 2004, 19:18:31 »
Eiköhän se särki ollut. Itsekkin olen joskus keväällä saanut särkiä, joiden kyljet ovat olleet kuin hiekkapaperia. Tuo "karheus" liittynee särjen keväiseen kutuun.

galastelija

• Guest
« Reply #6 on: May 11, 2004, 21:49:45 »
Empä tiedä mikä se kala oli mutta olen itsekkin saanut särjen jolla oli piikit evissä ja yhden hauen joka oli ihan hopeanvärinen.

härveli

• View Profile
« Reply #7 on: May 11, 2004, 22:58:00 »
Olin onkimassa ja koukkuuni iski varsin omituinen otus. Se oli muuten särjen näköinen mutta siinä oli kaksi piirrettä joita särjeltä ei löydy. Sillä oli piikit. jokaisen suomun keskeltä nousin noin 1 tai 2 mm pituinen piikki. Ne eivät olleet terävät mutta tuntuivat ilkeiltä kädessä. toinen ero oli että sillä ei ollut limakerrosta. Jos joku tunnistaa tämän kalan niin voisiko kiltisti kertoa mikä laji se on. KIITOS

se on nimittäin kutu särki...ihmettelin tänään samaa asiaa lahnasta. luulin että sillä on joku loinen tai jotain, mutta vieressä oleva kalastaja sano että se on kutu lahna. oli tosi rankan näkönen kilonen lahna nimittäin! tosiaan joka suomun keskellä oli nystyrä ja limaa ei ollu nimekskään päällä....
ikkään ei tiiä mitä saa...

turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä

Joel

• View Profile
    • Email
« Reply #8 on: May 12, 2004, 12:26:30 »
Semmosia kaloja varmaan tulee ku ne joutuu sopeutumaan uusiin oloihin esim saasteisiin tai johonkin muuhun.

Ernesti

• "Näin on."
    • MSN Messenger - kysy@vaikka.minulta.fi
    • View Profile
« Reply #9 on: May 12, 2004, 14:37:30 »
[offtopic] On saatu sininen ahvenki. Nimittäin mä tunnen sen joka sen on saanu ja se sai kai rahapalkkion.[/offtopic]

Kala_Jökke

• Kalastusta jo vuodesta 1992
    • MSN Messenger - StaaLou@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #10 on: May 14, 2004, 12:46:54 »
Kyllä oon samaa mieltä M1kon ja muiden ketkä väittää että se oli kudulla oleva särki. Itsekkin olen saanut hyvin karheita särkijä keväisin...
Perhonsidontaa, Perhokalastusta, Vaapunvalmistusta, Heittokalastusta, Ongintaa, Pilkintää, Ul-kalastusta....

HalDi

• Hiihtävä haltimies
    • View Profile
    • Email
« Reply #11 on: May 14, 2004, 14:59:23 »
Juuri näitä "mutantteja". Eikös Vammalan seudulta saatu viime vuonna peräti keltaoranssi ahven! Oli Erälehden kalakisas.
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

visa

• Guest
« Reply #12 on: May 14, 2004, 15:10:41 »
Juuri näitä "mutantteja". Eikös Vammalan seudulta saatu viime vuonna peräti keltaoranssi ahven! Oli Erälehden kalakisas.

Juu, naapuri nappas, tiä sitten millä spraylla maalas sen ;) Ei vaan, on täältä saatu myös valkoisia ja mustia ahveniakin. Sehän sai sen Vammalan vanerin läheltä, mistä ne päästää kaiken maailman pas*aa sinne järveen! Ei ihme, että kalat on vammasia >:(

Mie1

• Guest
« Reply #13 on: May 14, 2004, 17:33:55 »
Voit yrittää katsoa täältä että mikä kala tai "sikiö" setti on kyseessä:
http://www.maretarium.fi/

fizuztaja

• Intissä
    • View Profile
« Reply #14 on: May 19, 2004, 22:54:29 »
Juu siis niinku täällä monesti on todettu ni kyseessä on kutusärki. Muistaakseni kyhmyjä on vain koirailla mutta joku voi tuon tiedon vielä varmistaa.

jaba88

• Guest
« Reply #15 on: May 25, 2004, 09:46:44 »
No tuli vaan mieleen kun näin kuvan hauesta jolla oli kaksi pyrstöä siis se haarautui oikeasta pyrstöstä,todella pahan näköinen=0.

Johannez

• View Profile
« Reply #16 on: May 27, 2004, 14:19:47 »
Mulla on napannu myös tommosia särkiä ja kyhmy lahnoja mutta sain myös vähän aikaa sitten hauen jolla ei ollut hampaita. Ihmettelin vaa että ku irrotin koukkua niin sormissa ei tuntunut miltään. Joskus on sattunut tulemaan myös vaaleita ahvenia. Ei siis ihan valkoisia mutta vaaleampia kuin niiden pitäisi olla
Kalastaa vai eikö kalastaa?
Siinä vasta helppo kysymys!

Maukka92

• MSN Messenger - markuslat@jippii.fi
    • View Profile
    • http://www.freewebs.com/mepkteam
    • Email
« Reply #17 on: May 27, 2004, 20:01:22 »
No tuli vaan mieleen kun näin kuvan hauesta jolla oli kaksi pyrstöä siis se haarautui oikeasta pyrstöstä,todella pahan näköinen=0.
Onko se kuva netissä?
[[[P][A][R][K]
  • [R]]]

Anonymous

• Guest
« Reply #18 on: May 31, 2004, 20:31:14 »
Täällä päin särkien pinta kutuaikaan on tosi karhea. Ne ovat täynnä kyhmyjä, samoin lahnat. :D

-Mikke-

• Guest
« Reply #19 on: June 02, 2004, 10:36:23 »
Joo eiköhän se oo tuo kutusärki itki oon joskus saanu :)

Bremes

• View Profile
« Reply #20 on: June 02, 2004, 11:20:05 »
Ilmiselvä kutusärki.

Anonymous

• Guest
« Reply #21 on: June 02, 2004, 22:18:26 »
Tuo kalan kumma väritys (oranssi, musta...) johtuu lähes joka tapauksessa kalan pigmenttihäiriöstä, mikä tarkoittaa kalan tummumisen estävää vammaa. Kyseinen häiriö on joka tapauksessa erittäin harvinainen eli aika munkkipossu täytyy olla, että tälläisen onnistuu pyytämään. Ja tämä EVÄ -lehden yksilöhän sattui olemaan vielä melko mukavan kokoinen eli täytyy sanoa, että tais kaverilla olla hymy herkässä, kun kalan ylös nosti...

T.Rautiainen

• MSN Messenger - Slepa_@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #22 on: June 26, 2004, 12:36:50 »
Ollaampa saatu kallavedestä sellasia sateenkaari ahvenia niinku löytyy sinistä,punasta ja keltasta ihan härö kaloja. Vähän me ihmeteltiin että voi olla erikoista mistäköhän noita pigmentti häröjä tulee ??
T.Rautiainen

Anonymous

• Guest
« Reply #23 on: June 26, 2004, 13:19:20 »
Ei ihan kaikki ihan välttämättä johdu saasteista. Mutantti-ahvenia voit itsekin tehdä kun seuraavan kerran menet ongelle. Ota mukaasi ehjiä erivärisiä muovikasseja. Kasseihin (muovi-) vettä ja saalista saatuasi pari elävää ahventa oranssiin pussiin, siniseen, vihreään, valkoiseen ja aika tummaan samoin. Pidä valoisassa paikassa suu vähän supussa ja melko pian voitkin ihailla geenivirheitä ja sun muita saasteen vaikutuksia.

Joo, kyllä ne piikit kuuluu kutuaikaan särkikalan suomuihin.

center>