Terveppä terve Rokkis!
Vai menee loharit rasiaan pölyyttymään, vaikka oulujoen lähellä asut? Ei ei ei...

Miten sinä sillä rasialla mitään pyydät?

Itse ainakin ajattelin käydä vähän härnäämässä Oulujoen lohia tulvan aikaan, eli äitienpäivän tietämillä..
En minäkään ollut puoleen vuoteen lohiperhoa nähnyt, saati silloin sitten ymmärtänyt mitään niiden päälle.. Ei siihen tarvita kuin rohkeutta, potenttiaalia ja intoa! Kunhan uskaltaa todeta itselleen, että ei alussa voi olla mestari!

Kukaan ei ole opettanut minua sitomaan perhoja, kuten useimpia on.. Yksin aloitin pohjalta, perhonsidonnasta/perhokalastuksesta mitään tietämättömänä.

Kaikki on opittu ite, kantapään kautta!

Ei kukaan ole ollut niskan vieressä kertomassa, milloin menee väärin.. Toisaalta ihan hyvä..
Ensimmäisenä minun pitäisi saada tietoon, että mitä sinä ET tiedä.. No siiven (levy) ihanne/legendaarinen asteluku on 45. Itse sidon sen suoraa pyrstön päätä kohti. Kun siipi on kiinni 3-6 kierroksella, käännän siipeä tyvestä niin, että päällimmäiset siikaset liukuvat/liikkuvat pidemmiksi kuin alemmat ja saa täten siivelle kauniin silhuetisen muodon. Tässä kannattaa olla varovainen, sillä jos liikutat ylempiä paljon ja alemmat eivät hievahdakkaan, saattaa siipi "haljeta", eli ei enään naitu kunnolla vaan menee "turseloksi"..

Eli siis terävä puristus ja hidas mutta tasainen kääntö.. Kämmenen kannattaa olla tuossa kiinni otto vaiheessa ihan päällä.
Oravasiivessä pitää sitoa pisin alimmaiseksi ja niput sidonnan edetessä lyhentyä. Kettusiipisissä päinvastoin, eli alimmainen nippu lyhin ja sidonnan edetessä niput pitenee..
Aloita sitomaan ja kysele ongelman löydettyäsi minulta vaikkapa yyveenä jotain neuvoa, autan nimittäin ilomielin!

EDIT: Mainittakoon nyt, että ensimmäisistä perhorasiaani lisäämistä perhoista alkaen on player ja borsse minua auttaneet, eli ehkäpä olen niiltä jotenkin sen sidontaopin hankkinut..