Chat

Author Topic: Verkon väri?  (Read 19383 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jpe

• View Profile
Verkon väri?
« on: May 22, 2012, 23:15:09 »
Onko kokemusta vaikuttaako verkon väri sen kalastavuuteen ja miten?
Kalastan ahventa/kuhaa Tammisaaren ulkosaariston kirkkailla vesillä sinivihreillä halpisverkoilla (silmäkoko 40 mm ja lanka 1,7mm). Nyt on aika uusia verkot ja ajattelin satsata hieman kalliimpiiin kaksoispaulaverkkoihin käsiteltävyyden takia.  Niitä näyttää saavan eri väreillä, kuten sinivihreä, harmaa ja punainen. Mikä sopisi parhaiten näille vesille?

Fisherman1

• View Profile
Vs: Verkon väri?
« Reply #1 on: May 23, 2012, 06:29:22 »
Moi,

veikkaisin, että kaikki värit toimii. Itse pyydän kuhaa erittääin kirkkaasta järvestä ja olen saanut hyvin saalista niin vihreillä kierretyillä (Kivikankaan Iron Silk) kuin normaaleilla harmailla. Minusta pääasia on, että verkot ovat puhtaat. Kuhalle ja ahvenelle erittäin toimiva ratkaisu on pystyriimustus. Käy tsekkaamassa esim Nipponverkko tai JP-verkko. Molemmat tekee erittäin pyytäviä pystyriimuverkkoja. Muista vaan valita tarpeeksi paksu lanka, jotta kalat eivät kuole niin nopeasti verkkoon ja verkot ovat kestävämpiä.

Itse kuitenkin nostaisin silmäkokoa, ainakin kuhalle. Itse en pyydä mitään kalaa alle 55 mm verkoilla. Meidän alueella esim kuhan alamitta on 45 cm, tosin itse en ota alle 55 cm kuhaa. Tähän tosin vaikuttaa minkälaista kuhaa on tarjolla.

jpe

• View Profile
« Reply #2 on: May 23, 2012, 06:52:34 »
Joku kertoi, että punainen olisi kalastanut paremmin madetta ja Kivikankaan sivuilta löytyi, että punainen olisi parempi humuspitoisiin vesiin. Ilmeisesti punaisen verkon voi ainakin unohtaa kirkaista merivesistä?

Kivikankaan sivuilla mainittiin myös, että vaaleanharmaa on suosittu lounaisrannikolla. Tietääkö joku syytä tälle?

"Perusväri on sinertävänharmaa, joka on myös paras väri useimpaan suomalaiseen vesistöön. Kirkkaassa vedessä auringon paisteella se kiiltää vähiten ja on näkymättömin. Punainen väri soveltuu hyvin tummiin humuspitoisiin vesiin. Myös kalan irrottaminen käy helpommin hämärässä kirkkaanpunaisesta verkosta. Vaaleanharmaa väri on suosittu varsinkin lounaisrannikolla."

daiwa2

• HERRA puheenjohtaja
  • Global Moderator
    • MSN Messenger - joonasmantere988@hotmail.com
    • View Profile
    • Ammattikalastajan Arkea
    • Email
« Reply #3 on: May 23, 2012, 15:20:49 »
Kyllähän se väri myydään vaan kalastajalle. En ole mitään vaikutusta pyytävyyteen huomannut vaikka kaikki perus värit käyty läpi.

Positiivista punaisessa ja tumman vihreässä värissä on se,että liinan erottaa helposti kalan ympärilltä, ja kala on helppo irrottaa verkosta.

www.kalassa.net/daiwa2

Kalassanet Ry:n kalastusseuran puheenjohtaja

Satunnaikalastaja

• ...asiantuntija tässä asiassa...
    • View Profile
« Reply #4 on: May 26, 2012, 21:48:04 »
Onko kokemusta vaikuttaako verkon väri sen kalastavuuteen ja miten?
Kalastan ahventa/kuhaa Tammisaaren ulkosaariston kirkkailla vesillä sinivihreillä halpisverkoilla (silmäkoko 40 mm ja lanka 1,7mm).

Värillä ei liene suurtakaan merkitystä, voithan ottaa eri värisiä ja vertailla.
Lisää ihmeessä silmäkokoa ainakin 150%, siis tuonne 100 mm hujakoille, eihän tuolla 40 mm silmäkoolla saa kuin isoa silakkaa. Langan paksuuden voit huoleti pudottaa 10-15 %:iin käyttämästäsi, varmaan pyytävyyskin paranee.

Kuhan kalastaja

• View Profile
« Reply #5 on: January 26, 2017, 17:14:46 »
Punainen Kivikankaan ja Piertarin verkko toiminut humusvedessä parhaiten. Sillä on tullut parhaiten kalaa. Eli uskaltaisin väittää, että verkon värillä on väliä. Onko muilla kokemuksia tästä, onko verkon värillä väliä?

JSo

• View Profile
« Reply #6 on: January 27, 2017, 07:11:24 »
Jostakin luin, että tuo punainen toimisi ahvenelle parhaiten, mutta itse en ole asiaa sen kummemmin ajatellut vaikka verkkoja mulla on kyllä monessa värissä. Vetääkö väri jotenkin kalaa puoleensa, tiedä häntä, mahdollisimman näkymätön kai sen pitäisi äkkiä ajatellen olla.
Kyllä se sitten siitä

Kuhan kalastaja

• View Profile
« Reply #7 on: January 27, 2017, 07:39:13 »
Jostakin luin, että tuo punainen toimisi ahvenelle parhaiten, mutta itse en ole asiaa sen kummemmin ajatellut vaikka verkkoja mulla on kyllä monessa värissä. Vetääkö väri jotenkin kalaa puoleensa, tiedä häntä, mahdollisimman näkymätön kai sen pitäisi äkkiä ajatellen olla.
Itse olen kanssa muistaakseni lukenut joltain keskustelupalstalta, että punaiseen verkkoon on tullut parhaat kuha- ja ahvensaaliit humusvesissä. Mutta ihmettelen, tätä koska punaisenhan kuuluisi näkyä humusvedessä muita värejä syvemmällä.

JSo

• View Profile
« Reply #8 on: January 30, 2017, 07:22:43 »
Niinhän se näkyy, siksi ajattelin että se jostakin syystä houkuttelee ahvenia.
Kyllä se sitten siitä

center>