Chat

Author Topic: Iskukoukkukalastus  (Read 226515 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

vikke74

• View Profile
    • Email
Vs: Iskukoukku kalastus
« Reply #60 on: December 06, 2007, 14:45:44 »
Tänään käytiin kattoo koukut........10 koukkua ja 8 HAUKEA 1,2-2,1kg yks koukku oli menny kaikkine luokkeineen  :-)...VETTÄ oli jäällä n10cm ja paskan keli!

jari87

• View Profile
    • Email
« Reply #61 on: December 10, 2007, 01:08:00 »
moro..itsekkin tässä n.4vuotta kalastanut iskukoukuilla aina syksy ja kevät jäät ja joskus keskitalvellakin ja on itsellä ainakin tullut mahtavia saatiita..koukut vaan aina viikonlopuksi mökkijärjeen..yleensä joku 10-15 koukkua ja sit aina aamuin/illoin kokemaan ne...kaloja tullut mukavasti tänä talvena ollut vasta yhden viikonlopun järvessä ja kaloja tullut joku 35kpl isoimmat 110cm 8.7kg ja 115cm 7,8kg..sitten 5,4kg,4,7kg,3,3kg ja pienempiä ei oo viittinyt punnita..ongelmana on vaan ne pikajunat jotka katkovat metallivaijeri perukkeen vetämällä!!!.metallisäikeet jää sikkuralle josta päätellyt että vetämällä poikki.myöskin ihan normaalit virveliperukkeita ollut käytössä mutta eivät kestä lenkit niissä..on mennyt tässä 4vuoden aikana ainakin 10koukkua jo menojaan. samalta lahdelta kalastetaan joka on aina varma haukipaikka! on siellä koukussa ollut myös matikoita ja muutama kuhakin. joko muikkua tai pientä lahnaa ja särkeä syöttinä..siimana on joko kaupasta saatu paskuin punottusiima mutta sekin tuntuu olevan joskus liian heiveröistä..siimaluokkeina kaupasta ostetut tai sitten haarapuusta tehdyt,kumpiakin on ollut käytössä.kalastusmuotona aivan mahtava!!minun mielestä tuo jännitystä kun katsoo että luokki on tyhjäätäynnä ja ottaa siimasta kiinni niin painoa on kunnolla toisessa päässä..viimevuonna oli kanssa lähellä että maaginen 10kg rajapyykki rikki mutta ei vielä..odotellaan niitä kevätjään mätimammoja ja hommataan jotain kunnon köyttä siiman tilalle!:) mutta ilmottelen miten kalaa tulee!..kertokaa kokemuksia muutkin.kuvia noista kaloista tulee vähän myöhemmin.kiitän ja kumarran!

Hemulisoturi

• View Profile
« Reply #62 on: December 11, 2007, 18:44:29 »
Pistä ihmeessä kuvia.
Nyt viime viikonloppuna pidettiin 7 koukkua jään alla.
Yksi hauki vain saatiin. Reilu 1,5kg.
Kauden ekasta koukkukalasta ''väsytyskuvaa'':  :wink:

Parempia iskukoukkujäitä odotellessa!

El Dorado

• MSN Messenger - futislude95@hotmail.com
    • View Profile
    • http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php
    • Email
« Reply #63 on: December 15, 2007, 18:08:24 »
paljon oli jäätä silloin tossa kuvassa?

Luupää

• SM 2009-2010
    • MSN Messenger - juippi13@hotmail.com
    • View Profile
    • Team JaloKala
    • Email
« Reply #64 on: December 19, 2007, 15:34:05 »
Isku koukut ollut nyt jo sellaset 2 viikkoa järvessä ja saaliiksi jo tullut yli 10 haukea suurin ollut 2kg

Hemulisoturi

• View Profile
« Reply #65 on: December 19, 2007, 16:46:27 »
paljon oli jäätä silloin tossa kuvassa?
Tarpeeks

11cm

mazmo

• View Profile
« Reply #66 on: December 21, 2007, 23:13:02 »
Mites iskukoukku laitetaan kiinni elävään syöttiin?

Haukihunter

• Seitä Saltstraumenilta
    • View Profile
« Reply #67 on: December 25, 2007, 16:02:52 »
Jeejee ensimmäinen iskukoukkuhauki nousi tänään.
Vähän reilu 2kiloinen, syöttinä oli salakka.
Pitäisi saada vielä made syötti- tai iskukoukulla niin tavoitteet olisivat saavutettu.
Ahkera angler @ Mikkeli!

juhnuu

• View Profile
    • Email
« Reply #68 on: December 28, 2007, 16:16:38 »

Tuollanen oli eksyny iskukoukkuun tänää.. Ei menny enkat uusiks tuo ei painanu ku 6,4kg

Hemulisoturi

• View Profile
« Reply #69 on: December 28, 2007, 18:06:06 »
Kyllä kelpais.
Mikä oli täkynä ja mistä järvestä?

juhnuu

• View Profile
    • Email
« Reply #70 on: December 31, 2007, 16:51:25 »

Taas oli iso särki kelvannu hauelle!! 5,6kg
Molemmat hauet mitä nyt on tullu niin mulla on ollu semmossia 400-500g särkiä täkynä taitaa olla isomman hauen herkkua...

Tosimies

• Guest
« Reply #71 on: December 31, 2007, 17:00:08 »
Jumalaut juhnuu! Ilmoota noita haukias äkkiä pyydys kilpailuun, vahvoilla olet.  :-)

Haukihunter

• Seitä Saltstraumenilta
    • View Profile
« Reply #72 on: January 07, 2008, 18:43:49 »
Äääh. Syöttikoukussa oli ollut joku karmea hirmu, avannosta nousi pelkkä naru vaikka perukekkin oli käytössä. :|
Ja toinen kala karkasi avannon reunalla kun koukku oli mennyt jotenkin yli reunan.
Ahkera angler @ Mikkeli!

kalle

• View Profile
« Reply #73 on: January 31, 2008, 14:47:28 »
 TOSIMIES: Lueppa m&k:sta juttu koukkukalastuksesta, siis hauen. Siinä samat perustelut, kuin mulla, että koukut jään alle VALO ratkaisee!  :wink:

Janxu

• View Profile
    • Email
« Reply #74 on: February 01, 2008, 22:10:01 »
Viritin tälläsen kesäkeinon: paino roikkuu ankkurina koukussa ja koukusta jatkuu mehukattipurkkiin joka on kohon virkana, nämä sitten väsyttävät kalan itsekseen.
Kokeilin viikonloppuna ensimmäistä kertaa, syötti vaan viety. Olisko neuvoja miten kiinnittää syötti, en kyllä usko että itsekseen olisi pudonnut mutta jokatapauksessa.
"Pönttö kalastusta" sillä nimellä sitä meillä päin kutsutaan, tosin pönttö kalstus on myös toisen kalastus muodon "virallinen" nimi...(siinä iso kana verkosta tehty pönttö pudotetaan kalan päälle ja näin se ei pääse karkuun)
Mutta ite oon käyttänyt iskukoukun sijaan ihan tavallista kolmihaara koukkua ja sen vaan pujottanut kalan selästä läpi.
Pönttöön narua niin paljon että menee pohjaan ja siihen narun päähän sitten isompi ankkuri tai joku tiili/kivi(tuo paino on pakollinen isommilla vesillä) siihen sitten vaan halutun mittanen tapsi johon tuo täky laitetaan kiinni.
Toinen konsti on kalastaa ilman ankkuria jolloin hauki vetää mehukatti purkkia pitkin selkää, tosin ei kannata 4 hehtaaria suuremmassa lammessa koittaa jos ei välttämättä halua soutaa pitkiä matkoja.  :-D
Yhden 4,7kg hauen olen saanut tuolla ajo pöntöllä ja komeasti veti hauki mehukatti purkin veden alle, pisimmillään tais muutaman sekunnin olla veden alla. Sekin oli hienoa kun mentiin veneellä pysähtyneen kohon luokse niin juuri kun olin nostamassa pönttöä niin hauki otti syöksyn ja taas khoo painui pinnan alle(tää oli eka pönttö haukeni).

elikkäs sattu tämä silmään tuolta..meille kävi faijan kans just näin porttipahtalla..laitettii sellaiseen lahteen pelkkä mehukattipönttö ja siihen sit iskukoukku pyyntiin.olipas sit aamulla kiva etsiä sitä sieltä miljoonien mehukatti pönttöjen seasta.päivä kierreltiin verkkojennoston yhteydessä järveä mutta uskoisin sen kalan mennee parempiin mestoihin..sen jälkeen olen aina varmistanut että se vedenyläpuolella oleva osa on AINA jotenki jossain kiinni.

KalaAnte

• Isoin
    • MSN Messenger - By_ante@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #75 on: February 01, 2008, 22:23:17 »
Halu oisi oppia tämän lajin salat!
Suomen kalat on ihan tylsiä ku vertaa esim. Punaiseenmereen missä kaloilta löytyy G-piste evästä.

Janxu

• View Profile
    • Email
Vs: Iskukoukkukalastus
« Reply #76 on: February 01, 2008, 22:33:21 »
sanotaanko että tapoja on monia kuin tekijöitäkin..

Sgt

• View Profile
« Reply #77 on: February 11, 2008, 12:02:13 »
PUUNHALAAJAT ÄLKÖÖT VAIVAUTUKO LUKEMAAN..

Se syötti pannaan elävänä siihen iskukoukkuun siten että: selkäevän takaa (kohta riippuu syötin koosta) pujotetaan koukku läpi nahkan ja, painetaan syöttiä koukulla kämmentä vastean ja työnnetään koukku nahkaa myöten syötin pään takapuolelle. Koukulla voi läpäistä hieman syötin nahkaa siinä pään takana, mutta ei välttämättä kannata täysin läpi nykäistä, nahka saattaa alkaa repeämään. Pienonen ahven sopii hyvin tarkotukseen, kestää hyvin koukussa, myös muut pikkukalat soveltuvat. Elävä syötti ei saa olla liian iso tai se laukaisee koukun itse ja pyytö loppuu. Lisäksi iskukoukku ei saa olla liian herkkä laukeamaan, esimerkiksi ahti iskukoukut ovat sopivan jäykkiä tarkoitukseen.  Elävän syötin etuina on hyvä ja pidempi pyytävyys. Hyvin asetettu elävä syötti on elossa vielä usean päivän päästä ja heiluttelee eviään haukea kiihottavasti, kuollut syöttihän on parin päivän päästä yks harmaa limakasa, joka ei kelpaa huonostikkaan...

Itse olen saanut parhaana kertana samalla ahvenella 3 haukea putkeen ilman että ahven kuoli:) Tosin kyseessä oli noin puolen kilon hauet ja olin itse pilkillä vieressä ja sain kalat irrotettua aina heti kalan iskettyä. Tämmösessä toiminnassa syötin nahka tuppaa halkeamaan ja koukkua on aina aseteltava uudestaan, mutta kyseessä lieneekin harvinaisempi tapaus.

Ei elävä syötti kuitenkaan mikään varsinainen kalan tae ole, itse olen saanut haukea hyvin myös kuolleella, mutta jos mahdollista ja sopivia syöttikaloja tarjolla, niin laitan elävän syötin..

Mikko10

• Guest
« Reply #78 on: February 15, 2008, 15:23:16 »
Käytättekö iskukoukun ja siimaluokissa olevan siiman välissä jonkin näköistä peruketta jos vaikka hauki nielee koko koukun ja puraisee narun katki?

Hemulisoturi

• View Profile
« Reply #79 on: February 15, 2008, 18:20:07 »
Muutamat koukut ollaan menetetty kun on joku jätti nielenyt ihan kokonaan, mutta ei silti olla perukkeita sinne väliin pistetty.

Tiistaina kävin laittamassa 6 iskukoukkua pyyntiin ja tänään kävin hakemassa pois.
Ei mitään koukuissa. Eilen oli joku vieny kaiken siiman luokista, mutta ei ollut pysynyt.
Tiistaina pistetty täkyahven eli vielä tänäänkin ihan täydellä virralla. Sitkee sissi kieltämättä.

Mikko10

• Guest
« Reply #80 on: February 15, 2008, 18:32:57 »
Joo, no itsellä nyt toisessa koukussa 36cm peruke varmuuden vuoksi ja toisessa eisitten ole vielä mitään.
Toimiiko muuten niin, että kairaa ihan tavallisella kairalla reiän, siihen päälle sitten joku isohko keppi poikittain ja keppiin jollakin vaijerilla kiinni luokki jonka päässä on sitten tarvittavat höskät?

Perca

• Pyydyskalastaja
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #81 on: February 15, 2008, 18:35:31 »
Vaikka mulla onkin kolmisenkymmentä iskukoukkua, niille ei vielä ole löytynyt käyttöä. Miksi? Koska olen huomannut pelkkien kolmihaarakoukkujen ajavan saman asian, mutta tehokkaammin, ja edullisemmin! Eli nyt jos keskustelu kääntyisi näiden vertailuun..

Laitan muutaman pointin, miksi käytän mieluummin koukkua. Perustelkaa iskukoukkuilijat miksi mieluummin teidän tavallanne  :-)
- Kahdella koukulla kevyesti kiinnitetty syöttikala säilyy virkeämpänä kuin paksulla raudalla lävistetty syötti.
- Kolmihaarakoukku ei laukea itsestään ja lopeta pyytämistä
- Kolmihaara on niin kevyt, ettei se haittaa kalan uintia (lue. houkuttelevuutta)
- Kolmihaara ei voi tuhota kalastajan sormia
- Iskukoukku maksaa pahimmassa tapauksessa 2 euroa / kpl , kolmihaara pahimmassa 50snt
- Jos iskukoukku laukeaa ohi, peli on menetetty. Huolellisesti kiinnitetyt kolmihaarat tartuttavat hauen lähes aina, sillä hauki vähintään yrittää niellä syöttiä.

-Perca
Vegetarian is an old indian word for bad hunter

Mikko10

• Guest
« Reply #82 on: February 15, 2008, 18:44:14 »
Siis Perca, miten käytät kolmihaaraa? Lähes samalla tavalla kuin iskukoukkuakin vai?

Hemulisoturi

• View Profile
« Reply #83 on: February 15, 2008, 19:01:21 »
Nojaa-a. Eipä ole paljoa ajateltu noitten kolmihaarojen kannalta.
Vois niitäkin kokeilla iskevien sijasta.
Iskukoukussa kylläkin pysyy ehkä varmemmin kiinni kun kala ottaa, mutta onhan niitä irronnut vaikka koukut oliskin leuasta läpi.
En siis missääntapauksessa väitä etteikö kolmihaarassa pysyisi ihan yhtä hyvin.
Perca pisti kyllä sanattomaks.

- Kolmihaara ei voi tuhota kalastajan sormia
Meikäläiseltä tuokin onnistuu.  :roll:

Perca

• Pyydyskalastaja
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #84 on: February 16, 2008, 00:53:37 »
Siis Perca, miten käytät kolmihaaraa? Lähes samalla tavalla kuin iskukoukkuakin vai?

Nojaa-a. Eipä ole paljoa ajateltu noitten kolmihaarojen kannalta.

Vois niitäkin kokeilla iskevien sijasta.

Kannattaa ihmeessä kokeilla! Mitäs siinä menettää  :wink:

Ite oon kiinnittäny syötin suurin piirtein näin:

Ja olen kyllä vahvasti kolmihaaran kannalla. Koukun koko kannattaa sovittaa syötin mukaan, 15-senttiselle normisärjelle 2- tai 4-koon koukku on oikein sopiva. En oikein ymmärrä mistä tuo iskukoukku on ilmestynyt, kun toimiva keksintö on jo olemassa..

-Perca
Vegetarian is an old indian word for bad hunter

Mikko10

• Guest
« Reply #85 on: February 16, 2008, 14:38:36 »
Itse käytän tuota Percan viritelmää virvelin kanssa kun täkyä lilluttelen. Mutta ihan kokeilemisen arvoinen konsti tuokin  :-)

« Reply #86 on: February 16, 2008, 15:42:39 »
Pitäs itekki viiä koukut tohon lähijärvelle, kun sieltä on tullu melkosia ahvenen möllejä(yli kilosia 4-5 kpl, yks niistä iskukoukuil) ja matikoita ja haukia tullu kuulemma ihan pirusti!! No jos tossa ensvknloppun kerkeis :-)
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

Siikapilkkijä

• Siikapilkille
    • View Profile
    • Email
« Reply #87 on: February 17, 2008, 22:57:36 »
Tänään vietiin ekat iskukoukut.

Huomenna koulunjälkeen kattomaan mitä löytyy.

Kotirantaan vien viikonloppuna omat iskarit toivottavasti haukea löytyis
Kohta se alkaa!

kalle

• View Profile
« Reply #88 on: February 19, 2008, 00:01:32 »
Jaa'a. Itselläni ei ole käynyt mielessäkään tuommoinen kolmihaarojen kokeilu.
Voisihan noita tietysti kokeilla, mutta jotenkin tuntuu että jos katsoo koukut vaikka 2 päivän välein niin kyllä se hauki helpommin noista
irti keplottelee kun leuan läpi lyöneestä ''koukusta''.

Asia ei ole välttämättä ihan noin yksikertainen...  Varsinkin ison hauen kohdalla. Itse olen ainakin huomannut, että iskukoukuista pääsee paljon haukia pakosalle!!! Jos on hyvä säkä, niin iskari mäjähtää hyvin kiinni, mutta kyse on säkästä, mitenkä hauki sattuukaan iskemään, siis missä asennossa sen pää on suhteessa täkyyn, juuri kun koukku iskee. Toisin on kolmihaarakoukkujen kanssa, meinaan kun hauki nielaisee täyn, niin ne koukut ovat tod. syvällä hauen SISÄPUOLELLA. Kannattaa kokeilla, taisi olla muuten M&K-lehdessäkin juttua koukkukalastuksesta, ja olivat samaa mieltä...

Sgt

• View Profile
« Reply #89 on: February 19, 2008, 14:30:57 »
Joo varsin kokeiltavan olonen homma tämä kolomihaara!

Mitenkä Perca,  minkälaista lankaa/peruketta ois syytä käyttää tuossa viritelmässä ja mitenkä pitkää? Lienee normi langat aika hapraita jos hauki niitä imee muutaman päivän koukussa?

Niin ja kait se iskukoukku on vaivattomampi siinä ettei tarvi peruketta niin välttämättä ko tämä kolmihaaraviritys. Tosin olen välissä kyllästynyt iskukoukkujenkin pyytämiseen, useista koukuista langat suorana ja syötit viety, kyllähän se v***ttaa! Varsinkin bluefoxin iskukoukut ovat joutumassa henkilökohtaiseen pannaan. Ainakin omissa hommaamissani bluefoxin ruostumattomissa iskareissa iskevän koukun asento on väärä( eli se on mallia sormi joka on koukussa ja lyö nivelellä haukia) ja ei tartu huonostikkaan. Kokeilin viimevuonna useitten suorien narujen jälkeen yhelle hauelle tartuttaa koukkua päähän ja vaikia oli saaha koukku läpäsemään hauen pää, vaikka kyseessä oli perus 1.5 kilonen. Nyt lentää 40 kpl bluefoxin paskakoukut olanyli ja hommaan ahti iskukoukkuja, (jämerämpi jousi, paremmat koukut jne.)

center>