Chat

Author Topic: Katiskan asennosta  (Read 20112 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

• Guest
Katiskan asennosta
« on: June 25, 2002, 01:30:43 »
Kalamiehet kertokaapa onko sillä mitään merkitystä mihin suuntaan katiska on laitettu rantaan nähden? Siis jos katiska lähellä rantaa on.

Jotkut kun sanovat, että portin pitää olla rannan suuntaisesti, toiset taas että rantaan päin...

??

Fisherman

UL_Tommi

• Guest
Re: Katiskan asennosta
« Reply #1 on: June 25, 2002, 08:05:05 »
ite vaihtelen nielun suuntaa enkä mitään isoja eroja oo huomannu

Antti

• Guest
« Reply #2 on: June 25, 2002, 10:55:54 »
En ole itsekkääb huomannu suuria eroja. Joillakin on vaan "tapana" pitää katiska johonkin suuntaan, se on vähän mielipide tyyppinen juttu. No voihan sillä olla kuitenkin jotain merkitystä ???

Salmo

• Guest
« Reply #3 on: June 25, 2002, 21:21:16 »
En tiedä, mutta itse olen saanut paremmin kun on aita/portti rantaan päin...saattaa tietysti olla sattumaakin. ???

Masa

• View Profile
« Reply #4 on: June 26, 2002, 11:47:50 »
Niihän sitä selitetään...et aidan pitää olla rantaan päin ku kalat kulkee rannan suuntasesti.... voi olla tottakii...
Luulisin...

kalapoikapaavo

• Guest
« Reply #5 on: June 26, 2002, 15:51:45 »
ei oo mullakaan ollu suuria eroja. ::)

slp^

• ICQ Messenger - 126493222
    • View Profile
    • Email
« Reply #6 on: July 03, 2002, 05:37:47 »
aita on ollut rannan tai kiven suuntaisesti.
jep jep ja uutta matoa koukkuun..

s.p.o.t

• Guest
« Reply #7 on: November 26, 2002, 16:33:06 »
aidan pitää olla rantaan päin ,koska kala ui ranta viivaa pitkin ja kohdatessaan aidan kala kääntyy aina keskelle järveä ,koska luulee törmäävänsä rantaan mutta uikin suoraan katiskan sisään. :)

tämä on totta!

Sepeteus

• View Profile
    • Email
Re:Katiskan asennosta
« Reply #8 on: March 18, 2003, 09:47:48 »
Selkävesillä nielun suunnalla ei ole juurikaan vaikutusta mutta rannan tuntumassa aita aina rantaan päin.

Silppukatiska ei välttämättä tarvitse johtoaitaa, mutta hauki- ja lahnakatiskassa johtoaidasta on huomattavaa hyötyä.

paulinho

• MSN Messenger - paulinho@rasalvatore.com
    • View Profile
    • http://www.paulikarkkainen.com/
    • Email
« Reply #9 on: March 19, 2003, 23:43:26 »
Minullekin on kerrottu, että suun tulisi olla rantaa kohti, mutta eroja en ole huomannut suuaukkojen eri suunnissa...

Reaper

• View Profile
    • Email
« Reply #10 on: March 20, 2003, 06:47:45 »
En kyl oo yhtään huomannu mitään eroo, et onko se mihin perin. Sinne järveen mie sen vain viskaan....
"Keijol ei oo rahaa, mut Keijoln kauhee käsi"

tonireps

• MSN Messenger - tonireps686@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #11 on: April 15, 2003, 16:37:05 »
ukki opetti että aina rantaan päin tai virtaa myöten  :)
_-_--_-_

Plague_T

• View Profile
    • Email
« Reply #12 on: June 23, 2003, 15:53:43 »
Ei kai sillä mitään väliä... Yleensä vaan heitetään katiska veteen ja kalaa tulee!

-PerhoKalastaja-95

• Guest
Vs: Katiskan asennosta
« Reply #13 on: May 09, 2009, 20:57:31 »
tietääkö kukaan onko sillä katiskan asennolla joessa jotain väliä??

Rambo-Jonne

• View Profile
« Reply #14 on: May 09, 2009, 21:03:52 »
tietääkö kukaan onko sillä katiskan asennolla joessa jotain väliä??

Varmasti on. Varsinkin, kun kalastetaan jokeen nousevia kaloja. Silloin katiska asetetaan nielu alavirtaan päin.

-Juippi-

• Amispoppia
    • View Profile
« Reply #15 on: May 09, 2009, 21:13:30 »
Minulle on opetettu että nielu selälle päin, mutta syytä siihen en tiedä. KAloja kuitenkin olen saanut, vaikka katiska olisi mitenkäpäin tahansa.
Sen minkä nuorena varastaa, sen vanhana omistaa.

Miskala

• View Profile
« Reply #16 on: May 09, 2009, 21:22:32 »
Riippuu siitä, että mihin suuntaan se kala liikkuu. Jos se tulee syömään rantaan niin portti kannattaa olla rannan suuntaisesti, sillä se peittää enemmän alueesta. Jos kala ui rantaa pitkin, niin portin pitäisi olla rannasta poispäin. Tietääkseni törmätessään porttiin kalat lähtevät uimaan rantaan päin, joten ne uivat katiskaan.

Eli jos katiskan vie vaikka hauen reviirille niin portin pitäisi olla rannasta poispäin. Jos pyydetään esim. rantaan syömään tulevaa ahventa, niin portti rannan suuntaisesti.

En ole kuitenkaan varma sanomistani neuvoista.  :-D

Hagge

• View Profile
« Reply #17 on: May 09, 2009, 21:33:12 »
Mitenkäs sitten näiden Weke-katiskoiden kanssa joissa ei ole porttia. Yksi sellainen löytyy ja varmaan ensikesänäkin tulee vedessä olemaan. Viimekesänä pidin sitä "nielu" rantaan päin, mutta mikäs on se parhaaksi todettu/oikea tapa?

Samppa919

• Pelekääkkö nää Olokkosta?
    • MSN Messenger - samppa919@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #18 on: May 15, 2009, 15:41:49 »
En kyllä edes koskaan ajattele miten päin sen mallaan sinne järven pohjaan, kunhan vaan aina nakkaan jotenkin päin ja kalaa on kyllä tullu.

Joten tuskin mitään merkitystä.
Hyvää jatkoa, jos oma ei riitä.

Morripoika

• Kreatiinimäskääjä
    • MSN Messenger - j.aa.kola@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #19 on: May 16, 2009, 17:09:51 »
Katiskan nakkaan aina niin, että se "kieli" on rantaan päin. Kun kala törmää kieleen se lähtee vaistomaisesti rannasta pois päin ja ui näin katiskaan.

En minä tiedä miten tämä menee, mutta isä tämän aikoinaan näin mulle selitti  :-D
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

Murmeli

• Tee se itse
    • View Profile
« Reply #20 on: May 17, 2009, 00:30:55 »
Nielu alavirtaan joessa yms, missä vesi liikkuu. Järvellä kait se on sitten ihan sama, jos vie keskelle ei mitään. Sitten on näitä kaislikon reunoja yms. mihin itse veisin nielu kaislikkoon päin.

seppo

• View Profile
« Reply #21 on: May 17, 2009, 09:52:59 »
Portti rantaan päin koska törmättyä esteeseen kala sukeltaa syvempää, koska yleensähän rannallapäin olisi lisää esteitä. Mihin siten weken portti pitäisi olla niin minulla on sellainen käsitys että se on aika sama mihin suuntaan portti osoittaa kun sen pyytävyys perustuu sihen että pikkukala menee sinne "suojaan" tai houkutus syötin houkuttamana ja sen jälkeen sinne tulee muita saamaa lajia olevia parvikaloja mukaan ja mukana myös petokaloja.
Tiedätkö milloin kala syö??
 " tietenkin silloin kun sillä on nälkä "

Tornio_River

• Kalapussikaljoittelija
    • View Profile
    • Email
« Reply #22 on: May 21, 2009, 13:31:35 »
Pienenä nyrkkisääntönä voisi sanoa että illalla katiskan kokiessa muuta nielu  ulapalle päin,aamulla kokiessa laitat sen rantaan päin,ainakin jos kalastat suhteen lähellä vaikka rantaa taikka jotain saaren kuvetta.Selityksenä että useat kalalajit lähtevät "koisimaan" matalalle,monesti nähnyt ahven parvia aamu varhaisella matalassa heinien seassa kuten myös haukia.Eli kun nielu on ulapalle päin illalla tulevat kalat "ulapalta" rantojen suuntaan,aamulla lähtevät rannan suojista ja menevät taas väljemmille vesille,tällöin katiskasi odotteleee nielu juuri oikeaan suuntaan.

i hope joku tajusi mitä hain takaa

Zintti

• Sumuisten selkien gorilla
    • View Profile
« Reply #23 on: June 06, 2009, 14:39:10 »
Toi oli hyvä vinkki. Kokeilen sitä heti ku meen seuraavan kerran mökille.  :lol: Mä oon kuullu vaan että nielu rantaan päin.

janne-95

• View Profile
« Reply #24 on: June 09, 2009, 22:10:13 »
no asiahan on niin (olen kalastanut katiskalla 6vuotta) että ku se on rantaan päin niin voit saadaki jotain muuta ku heinää ja mutaa :wink:

center>