Välineiden huolto

Started by Teroa, June 30, 2004, 10:29:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Teroa

Minkä verran porukka huoltaa perhokalastusvälineitä? Tai millä tavalla esim. huollatte? Ja mitä koko paketista huollatte? Ja miten säilytätte talven yli?
Sen verta oli pitkä että piti ottaa kaksi kuvaa kun ei yhteen mahtunut..

Mikko_-Procyon-

Vapa putkessaan nurkassa muiden vapojen kanssa. Kelasta näkyvät "oravat" pois ja ehkä hieman öljyä jos on tarvetta. Siimaa varten ostin hoitoaineen ja sellaisen muovisen systeemin, jonka läpi se sitten vedetään. Tätä ajattelin laittaa pidemmän säilytyksen ajaksi ja huoltaa samalla myös vanhat perhosiimat. Joskus olen jaksanut jopa ottaa perhosiimat pois rullalta ja laittaa löysälle kiepille säilöön. Viime vuosina en ole enää jaksanut sitäkään tehdä, koska sen merkitys tuntui hieman näennäiseltä.  Kahluuhousut roikkuivat hengarista siten, että saappaat ottivat lattiaan. Nyt niillä on ikää niin paljon, että vuotavat saumoista, joten joutavat olemaan muovipussissa viikattuina.

Perhovehkeitä en ole huoltanut sen enempää kuin virveleitäkään.. melko hyvin pysyvät kunnossa ilman huoltojakin. Miksi ehjää edes lähteä huoltamaan! Jos pitää muuten hyvää huolta ja käyttää varovasti, niin eipä nuo rikki itsestään mene. Huoltoa vain oireisiin, eli turha nysvääminen pois. Käytön jälkeen hyvä kuivatus kaikille, sillä kosteus on kalavälineiden vihollinen nro. 1 (säilytyksessä).
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

pepe90

mitä oöljyä perhokelaan kannattaa laittaa ja mihin kohtaan.aseöljyä?+jos kela käy vedessä ni pitäiskö siima kuivattaa hyvin ennen säilytystä?

Teroa

Eikö tohon kelan rasvaukseen kannattais käyttää vähän jäykempää tavaraa kuin pelkkää öljyä? Esim. vaseliinia tai sitten sellasta silikoonia? Varsinkin jos on kuulalaakereita..Laakerithan menee pilalle jos väärää ainetta sinne tunkee?

Mikko_-Procyon-

Tilanteen mukaan. Itse olen öljynnyt viimemmäksi rohisevaa avokelaa ompelukoneöljyllä. Perhokeloja en ole joutunut koskaan öljyämään. Siimoille kuivatus aina, jos uivat! Vesi liuottaa siimalle haitalliset aineet, jolloin reaktioita pääsee myös tapahtumaan. Monet aineethan ovat kuivina varsin inaktiivisia, eikä mitään tapahdukaan.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

marabou

Ei oo munkaan tarvinnu rasvata perhokelaa. :)

Mut talven yli pistän heittosiiman löysälle nipulle ja mustaa muovikassiin, pidentää huomattavasti siiman ikää. :)

Teroa

Mulla on toi visionin 3zone setin mukana tullut siima nyt joten taidan päästellä sen kelasta ja laittaa mustaan jätesäkkiin, mut sen jälkeen roskiin enkä säilöön :) Oman virvelin olen huoltanut vuosittain..kuulalaakerit vaatii sen..