Chat

Author Topic: Ounasjoki  (Read 50792 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

supernova

• Guest
Ounasjoki
« on: July 03, 2004, 15:05:41 »
hips kaikki perhoilun ja jokihörhöilyn ystävät.
ite olen lähös tässä ensi viikolla , 9 heinäkuuta ounasjoelle kalaan.
mökki löytyypi lohinivasta,ja auto on käytös eli lähialuet haravoidaan.
olen kalastanu perhol pari vuotta ja hommasta on jo muotoutunut jonkinlainen kuva.
nyt kysyisin Teiltä, oi kokeneemmat perhomiehet et mitä kannattas varustaa perhoboxiin mukaan kun kumminki harjuksen perään sinne lähen?ja sit samaan kysymykseen pistän et millasta peruketta (pituus/paksuus/kärki) kannattas sinne sitoa. en käytä mitään valmisperukkeita vaan ihan ite rakennan ne.
perhoissa harrille löytyy Vain pari pupaa,taitaa olla vaan yks larva nyt (aiemmin oli enemmän) ja sit muutama nalle puh, aika isoja tosin.
royal wullfin meinasin ostaa kun se on ollu tosi hyvä, nyt tosin koristeena koivun oksalla  :lol: . eli pistäkää please ounaksen suunnalle toimivaa perhoa,pintureita käytän myös uutteraan pupien lisäks.
kiitoksia kaikille jotka toivottavasti vastaavat, ja kireitä siimoja koko loppukesäks.

Javalt

• View Profile
Apuja Ounasjoelle kiitos!
« Reply #1 on: July 03, 2004, 15:24:44 »
Kyllä Ounasjoelle käy harrille samat sidokset kuin muuallekin. Mut kannattaa sitoa/hankkia pupia, larvoja ja esim. pieniä koskikorentojäljitelmiä. Kevyet nallet, antronpupa ja klinkit toimii.. ainakin omien kokemusten mukaan, varsinkin kun sidokset ovat tarpeeksi pieniä (~12-16). Välineistä en mene sanomaan muuta kuin, että perukkeen kärkiosa ois hyvä olla ohut varsinki pienillä perhoilla kalastettaessa esim. 0.18, jopa ohuempikin. Kannattaa lukea uusin Pohjolan perhokalastajan numero! siinä on artikkeli juuri ounasjoesta, sen perhoista ja kalastuspaikoista. 8)

« Reply #2 on: July 03, 2004, 15:38:50 »
jooh kiitos kiitos.
kerkisin nyt jopa kirjautua sisään oikealla nimellä,eli siis sama hemmo tääl nyt on kun toi supernova oli.
oon lueskellu sen lehden, onnex oon tilannu sen kotia.
multa löytyy ihan identtinen itikka-jäljitelmä boxista kun siinä lehes on se oliivi roikkuja.musta kokona,paitsi valkea (häkilä?)
kiitoksia vaan oikein paljon ja toivottavasti joku muukin kirjottelee tänne juttua,hienoa ois jos ois omakoht. kokemuksia joesta.mahd omia ottipaikkoja jos joku niitä uskaltaa kerran vuodes perhoilevalle pojalle kertoa :P
perhokalastus on kyl upee laji.oon virvelöiny jo 10v mut nyt on ruvennu tuntuu et koneonget lentää viel joskus nurkkaan ja perho ykköseks.
mul on sellanen aftm 5/6# vapa shakespearilt,aivan ihana heittää, ja siinä sellanen "kulttikela" :D
onnea vaan kaikille perhoilijoile tänä kesänä.
kireitä siimoja javaltille.
~Perhokelan huuto on ylistyslaulu harjukselle ja zilleen~

/hk

• Guest
« Reply #3 on: July 04, 2004, 12:23:21 »
Ite kävin eilen ounasjoen ekalla koskella hetassa. Saaliina n. 30 harjusta ja muutama taimen. Suurimmat harrit hieman alle 40cm, mut oli kiinni yli kiloinen harri. 0.13 peruke ja kala päätti lähteä koskeen  :cry:
Otti perhona #10-12 kultakuulainen jäniksennaamakarva pupa, jossa kupari kierre. Ainoastaa 2 kalaa otti alempana roikkuneeseen oliiviin larvaan!  :x
Kireitä!

« Reply #4 on: July 04, 2004, 12:37:52 »
YES.
no tuon halusinkin kuulla! kiitoksia oikein paljon hk.
hienoa kun porukka saa kalaa ounakselta niin kyl siellä niitä varmaan sit on.ite meen lohinivalle,mut kun auto on ja äiti ajaa niin sitähän mennään vaikka kuuhun :P
itelläni pelitti viime kesänä kuusamossa royal wulff.
sitä ei voi kun kehua kaikille jotka meinaa kiveskoskelle mennä.
ite jallitin sillä n.20harjusta, suurin n.35cm ja monta muuta samaa kokoa.
siihen nappas myös joku iso kala,n300m sillasta alas.
muuten hk,kun uskalsit kertoa ottiperhon, niin uskallatko kertoa sen et monenko aikoja olit siel hetassa kalassa?
ite meinaan olla kyl 24/7 joella,sikäli kun äiti ja tyttöystävä sen sallivat :D
mut tälleen.miljoonat kiitokset vaan kaikille.

« Reply #5 on: July 04, 2004, 19:48:36 »
oikein kiva kun tosi kalamiehet eivät pihtaa tietojaan vaan luovuttavat ja kertovat niitä muillekkin kalastajille.
mulla on ikää vasta 16v ja perhoa vasta pari vuotta niin ei oikein voi tietää kaikkea tarpeellista perhostelusta.
tallasta kysyisin hk, ja ihan sama kuka tähän vastaa,mut tiedättekö ounasjoelta jotain majoittajia, meinaan mökkejä joissa kumminkin peseytymis mahdollisuudet (sauna)?
mökin ei pidäkään olla mikään 5tähden paikka, vaan sellanen jonka kalamies tarttee reissulleen.
jos oikein katoin karttaa niin ootko sä ollu hk siel yhtenäislupa-alueen pohjoispuolella? jos olit niin mistä sinne sait lupia,ja paljonko ne maksaa sinne?
kiitos vaan kaikille.
ps. jos joku kaveri osaa sitoa oikeesti hyviä harriperhoja, ja on rehellinen tyyppi et ei petkuta 16v kaveria niin voisko pistää juttua et sitos maksua vastaan harrikoneita.tästähän on juttua tuolla kirpparin puolella mut toivotaan et adminit ei nyt tästä suutu :D
viestiä kaikesta perhokalastuksesta,perhoista jne ossaan

[email protected]

thanks

/hk

• Guest
« Reply #6 on: July 04, 2004, 20:00:29 »
Olin kalassa n. 18.00-23.00 välisen ajan. Ehdottomasti paras syönti osui 21.00-22.15 väliselle ajalle. Noista majoituksista en tiedä oikeastaan  mitään. Luvan saa varmaan tuosta enontekiön keskustan jostain inforakennuksesta? tai mikä onkaan. Hintaa en tarkalleen muista, mutta luvat olivat melko edulliset.

Vähä offtopiccii mut itelläki tapa käydä tuolla kiveskoskella kalassa. Pari viikkoa sitten oli siellä kiinni todellisen jätti tinselissä, joka kuitenkin katkoi siiman  :cry:

« Reply #7 on: July 05, 2004, 12:30:03 »
osaisikos joku muuten sanoa sieltä ounasjoelta, lähinnä yhtenäislupa-alueen sisältä jonkun sellasen alueen/kosken tms. missä ois vähän kalastajia et siellä vois kalastella vähän niinkun enemän omissa oloissaan?
iso jokihan se on et kyl siellä varmasti lääniä riittää mut jos joku osais sanoa jotain suuntaa minne kannattas lähteä tarpomaan rauhallisuuteen isojen harrien peräs niin oisin vinkistä todella kiitollinen.
hehheh.hirveä häslinki kotona kun on kaikki pinturit käyttäny kiehuvan vesikattilan päällä häkilöiden oikomisen nimis.
kyl tää perhoilu saa ihmisen tekemään vaikka mitä hurjaa, esim polttamaan sormensa moisessa kokkailussa.
:P

Pedka

• View Profile
Ounasjoki.fi
« Reply #8 on: July 08, 2004, 15:55:17 »
Ounasjoen koskipaikoista löytyy ajo-ohjeetkin osoitteesta www.ounasjoki.fi. Lupaa hankkiessa kannattaa pyytää samalla sellainen vihkonen jossa on ne samat ohjeet kuin tuolla nettisivullakin. Lohinivan kahvila Lohihovi myy lupia.

Lohinivan lähellä on monta hyvää koskea, alkaahan Neitikoskelta 60km koskijakso.
Ruuhkaa ei oo koskilla ollut ainakaan sillon kun minä oon siimaa heilutellut.

« Reply #9 on: July 08, 2004, 22:03:08 »
yeah.
kuulin kun soitin majapaikkaan et siel on satanut paljon ja vesi noussut :(
no toivottavasti sieltä jotain saa.
osaatko sanoa muuten siitä lohínivan suunnalta jonkun hyvän kosken, kun ei ole se majoitushemmo osannut sanoa mitään kalastuksesta?
kireitä siimoja!

Pedka

• View Profile
« Reply #10 on: July 09, 2004, 09:24:05 »
Itse olen käynyt Helpin kylän alueella ja joka paikasta on tullut harria. Molkoköngästä kannattaa käydä ainakin katsomassa vaikkei kalaa tulisikaan.
Lohihovissa kun istuu vähän aikaa ja jutustelee paikallisten kanssa, niin kalapaikkatietoa löytyy. Jutuissa on kyllä usein aika iso lapinlisä, mutta aina on puolet tottakin.

pena

• Guest
nonii
« Reply #11 on: July 12, 2004, 15:14:46 »
olen lähös ounasjoen suunnalle elokuun puolessa välissä. vieläkö sieltä tulee noin myöhää kesästä kalaa?

Pedka

• View Profile
« Reply #12 on: July 12, 2004, 16:02:52 »
Kalaa tulee elokuussa. Itse olen saanut parhaimmat saaliit juuri elokuun puolella.

« Reply #13 on: July 18, 2004, 12:12:04 »
en kyllä vielä voi suositella ounasta kenellekkään.
olin siellä 4 päivää, saalis yksi taimen, 20cm, kaksi harjusta 20cm, ja yksi 10cm harri.olin jo varma et nyt on miehessä vika, mutta keskusteltuani livenä sikäläisen kalastus-opas-guru-mika-kuuselan kanssa paljastusi että hänen ja muidenkin sanojen mukaan vesi on ainakin 50cm korkemallalla kuin normaalisti.eli siinähän sitä.
kaloja ei läytynyt mistään, tuomikosken niskallakin on yksityis alue-pääsy kielletty kyltti jonka on sinne laittanut tuomikosken tupien omistaja, ilmeisesti.
kukaan tapaamistani kalastajista ei ollut saanut muuta kun vaaksan mittasia harreja.
melkeimpä suosittelen et se joka meinaa ounakselle mennä odottelee vähän et vesi laskee joessa. siellä on kuulemma vaan satanu, ei mitään muuta.ihan kivan näkönen joki muuten.
kiitti kumminkin kaikille jotka vastasivat tänne.

Pedka

• View Profile
« Reply #14 on: July 18, 2004, 21:56:55 »
No onhan se vesi korkealla. Kävin tänään ja siellä missä joskus on päässyt kuivin jaloin niin vettä oli munaskuihin saakka. Saaliina alamittaisia harreja ja taneja, 2kg hauki ja 1,8kg säyne.
Tulehan kuulapää kuitenkin toistekin, kyllä sitä kalaa nimittäin tulee kun on vesitilanne kohdallaan.

Tärppi

• View Profile
    • Email
« Reply #15 on: July 29, 2004, 23:54:02 »
Ei kovin hyvältä näyttänyt tilanne Ounaksella tämän viikon alussa!
Vettä on uoma tulvillaan ja pientä harria piisaa..
Taitaa paikalliset pyytää alamittaisetkin "peltostreamerillä" pois :shock:
Vuosi toisen jälkeen olen odotellut parempaa harria ja taimenta, mutta taitaa jäädä haaveeksi!
Itse sain noin 30 kpl ja "jopa" yhden taimenen, mutta kaikki laskin takaisin, vaikka harreista olisi mitallisia ollut ehkä muutama!!

Hyvä paikka siitä saadaan, jos valvontaa lisätään ja alamitat saadaan toimimaan.

fdlkjvhdyvhd

• Guest
joo
« Reply #16 on: August 04, 2004, 21:10:06 »
ihan viimeisintä tietoo veden korkeudesta ja kalantulosta ounasjoelta ja laskujoista kellää?

Ronnie

• View Profile
Ounasjoki
« Reply #17 on: July 11, 2007, 11:33:16 »
tarkoitus olis Ounasjoelle suunnistaa 1.8 alkaen. Lähinnä perhoja tiedustelisin. Värejä ennen kaikkea larvoista. Kiitosta vaan jos joku jaksaa vaivaitua.
Tiesitkö että, on olemassa kalamiehiä ja SUAMAMIEHIÄ.

Hemulisoturi

• View Profile
Vs: Ounasjoki
« Reply #18 on: July 11, 2007, 11:37:00 »
Minnekkä päin Ounasjokea on tarkoitus mennä?
Minä itse kävin viime vuonna Kittilän ja Levin alueella Ounasjokea kiertämässä ja maisemat ainakin on hienot: http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=12907.0
Larvoista en tiedä, mutta ainakin tummat ja mustat pinturit ja perus uppoperhot pelittivät parhaiten.
http://www.ounasjoki.fi/index.html

Jos virveli on käytössä niin siihen kun virität perholitkan/heittokohon niin saalis on 100% varmaa, eli ainakin sitä pikkuharria, n.25cm pitää olla päästelemässä perhoista irti koko ajan. Mittaharriakin tietenkin löytyy mainiosti.
« Last Edit: July 11, 2007, 11:39:52 by Hemulisoturi »

Ronnie

• View Profile
« Reply #19 on: July 11, 2007, 15:21:43 »
Kittilä Sirkka välillä, muuta en osaa vielä sanoo, kerron sit enemmän ku reissu on tehty.
Tiesitkö että, on olemassa kalamiehiä ja SUAMAMIEHIÄ.

Hemulisoturi

• View Profile
« Reply #20 on: July 11, 2007, 23:18:30 »
Kittilä Sirkka välillä, muuta en osaa vielä sanoo, kerron sit enemmän ku reissu on tehty.
Jees! Samalla alueella minäkin kalastelin! Pommin varma paikka on Kaukosten sillan alla, tai varma ainakin viime heinäkuussa.

taildancer

• Guest
« Reply #21 on: July 13, 2007, 11:36:03 »
Nyt on vedet korkeammalla,tiedä sitten onko se sillan alus niin varma enää.
Siitä sillan alta minäkin olen aina saanut kun siellä käynyt olen.

Hemulisoturi

• View Profile
« Reply #22 on: July 13, 2007, 18:27:23 »
Kahtena peräkkäisenä vuotena on tullut harjusta siitä. Ja yleensä kalat on löytynyt vuodesta toiseen samalta paikalta. Tai oikeastaan sillan alta ei harjuksia tule vaan siitä koskiryökkiön niskalta.
Monestikko olet käynyt ja milloin olet käynyt? On tämä Taildancer aika epeli, kerkiää joka paikkaan.  :roll:

taildancer

• Guest
« Reply #23 on: July 13, 2007, 21:41:17 »
Kahtena peräkkäisenä vuotena on tullut harjusta siitä. Ja yleensä kalat on löytynyt vuodesta toiseen samalta paikalta. Tai oikeastaan sillan alta ei harjuksia tule vaan siitä koskiryökkiön niskalta.
Monestikko olet käynyt ja milloin olet käynyt? On tämä Taildancer aika epeli, kerkiää joka paikkaan.  :roll:
3kertaa tullut käytyä,Tosin ei mitää pitkiä reissuja,ohikulkumatkalla sukulaisten luo siinä ollaan käyty.

villeboy5

• View Profile
« Reply #24 on: November 02, 2009, 20:53:43 »
Itsekkin kävin ounaisjoella, ilmeisesti väärään aikaan  :-( Ei tullut kuin yksi pieni purotaimen ja senkin sain sieltä pieneltä lammenlta kun siellä levikeskuksen reunalla kulkee pieni puro  :| Olin Elokuussa siellä koskissa ei ollut mitään merkkiä. Harmittaa vaan kun sinne innoissani menin ja tyhjin käsin tulin  :oops:

kirjolohikäärme

• Ilmiselvä lötkö
    • View Profile
« Reply #25 on: July 18, 2010, 00:27:56 »
Onkos kellään kokemuksia Ounasjoelta Raattaman lähistön koskista? Kartalta kun vilkasin niin heti Raattaman kohalla näytti olevan Raattamankoski ja muita koskia.
Minkälaisia harjus ja taimen paikkoja nuo Raattaman lähiseudun kosket?
"Perhokalastus on ylivoimaisesti hauskin tapa olla saamatta kalaa."

Qkkeli

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #26 on: July 18, 2010, 01:13:29 »
Salankikoski kannattaa ehdottomasti kokeilla, koski sijaitsee vähän raattamasta alaspäin. Harreja löytyy, eikä taimenkaan ole harvinainen.

Santtu

• View Profile
    • Email
« Reply #27 on: July 22, 2010, 22:10:10 »
Lähetään huomenna porukoiden kans Rovaniemelle, ja pakkohan tuollakin on käydä.
Satuttiin nimittäin vuokraamaan mökki aika pirun läheltä Ounasjokea  :?

Ilmoittelen tänne minkälaista saalista tulee (meinaa jos tulee  :-P)

Palaillaan.

Qkkeli

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #28 on: May 26, 2011, 23:35:40 »
Tänä kesänä on tarkoituksena tutustua ounasjokeen vähän syvemmin, aiempina vuosina on tullut käytyä muutamissa tietyissä paikoissa lähes kaikki reissut, vaihtelun paikka selvästi.
Ja eihän sitä tiedä, jos kävisi älytön munkki ja lohen saisi.. :D

Qkkeli

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #29 on: June 07, 2011, 22:50:20 »
Täällä pari raporttia viime vkl reissusta ounasjoelle.

La-Su välinen yö.
Sunnuntai päivä.

Kyllä siellä paikkoja riittää, ja vielä on monta tutkimatta.  :-)
Eräs kyläläinen oli saanut samana viikonloppuna parikiloisen taimenen riikonkoskesta.
« Last Edit: June 07, 2011, 23:48:59 by Qkkeli »

center>