Chat

Author Topic: Paras syötti ahvenelle  (Read 116395 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KalaÄijä

• View Profile
Vs: Paras syötti ahvenelle
« Reply #60 on: July 20, 2009, 17:51:12 »
Oliskohan nuo savimadot (eivät katkea helposti), kalansilmät, särjen suolenpätkä (olis jotain hyötyy niistä jos niitä tulee) tai paloja särjestä/ahvenesta käy

Ammattilainen

• View Profile
« Reply #61 on: July 23, 2009, 00:38:09 »
Eipä ole tullut enää ongella käytyä pitkästä aikaa, kun olen siirynyt tuohon virveli kalastukseen. Kai sitä pitäisi taas joku päivä mennä.

Sitten asiaan. Eli ihan perus kastemadot olen todennut parhaiksi syöteiksi, ja kun olen veneestä ahventa pilkkinyt, niin on toiminut erinnomaisesti kun on pistänyt ihan normaalin madon ja sen lisäksi kalan silmän koukkuun.
Kalaan aina kun pääsee !

Lahna late

• Pelle Peloton
  • Lare lures rulez
    • View Profile
    • Email
« Reply #62 on: July 24, 2009, 11:33:49 »
vanha kunnon kaste mato,mutta kyllä raitapaidat taikinastakin tykkää

rutilus

• Oikeaoppinen Liplock ote
    • View Profile
    • Suomen omituisimmat kalastusvideot
    • Email
« Reply #63 on: August 20, 2009, 07:18:09 »
Kyllä se on alle kymmensenttinen särki, joko elävänä tai kuolleena. Ainakin jos haluaa isompia kaloja.
En vastaile yksityisviesteihin kalapaikoista

tomso

• Lohi ku Lohi,vaikkakin pulla
    • MSN Messenger - tomso95@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #64 on: August 20, 2009, 15:20:44 »
joo mato on kyllä iha hyvä mutta kannattaa kokeilla säilyke maissia ( maissin plussat: menee helposti koukkuun ja kädet eivät likaannu
.....

Jäde

• View Profile
    • Email
« Reply #65 on: August 21, 2009, 21:49:47 »
Mato on lähes varma, mutta siihen voi tarttua joitakin särkikaloja. Jos haluat vain pelkkää ahventa,
sanoisin särjen silmä, toimii kuulemma ihan hyvin.

Janxu

• View Profile
    • Email
« Reply #66 on: August 24, 2009, 17:47:51 »
Särjen pyrstö..sillä oon eniten saanut isoja aapoja..yleensä parhaat tärpit tulee kun pyrstö laskeutuu painon alas..

nelitahti

• Koko kausi edessä, odotus takana :)
    • View Profile
    • Email
« Reply #67 on: September 12, 2009, 19:49:58 »
Hieman nyt OT:tä Ottaako ahven silakkalitkaan jossa kiiltävät koukut eikä matoa tai muuta syöttiä.
-nelitahti

rutilus

• Oikeaoppinen Liplock ote
    • View Profile
    • Suomen omituisimmat kalastusvideot
    • Email
« Reply #68 on: September 18, 2009, 10:25:37 »
iskee ainakin punaiseen koukkuun. kokeile jigilitkaa
En vastaile yksityisviesteihin kalapaikoista

Fisustaja97

• View Profile
« Reply #69 on: June 16, 2010, 21:29:45 »
mä oon kaikki kesät mökil turun saaristos, kun koukkuun laittaa pirkka ISO pakastekatkarapui, ahvenia nousee tiuhaan tahtiin :lol: :lol: :lol:. jos joskus ei oo syöny madol, ni oon laittanu katkan koukkuun, ni johan tulee raitapaitaa :evil:!

Kireitä siimoja muille!

Säämänen

• View Profile
« Reply #70 on: June 26, 2010, 16:31:17 »
Särjensilmät ja hyvän syönnin aikana peinen ahvenen kiduksenpalaset. Pilkkikaudelta jäi joitain toukkapurkkeja
ja niillä olen tämän kesäkauden alun onkinut. Todella kestäviä!

Suurkalastaja1

• Katiska-pehtori
  • Kaikki muu paitsi kalastus on turhaa.
    • View Profile
    • Email
« Reply #71 on: June 28, 2010, 00:58:20 »
Kyllä pieni särki elävänä on paras syötti! Itse en halua mitään pikkusinttejä vaan kunnon paistikalaa, 200-500g.
Team Hazardi

Hauki on kalojen kuningas.

Kalalehmä

• View Profile
    • Email
« Reply #72 on: June 24, 2012, 14:12:03 »
Jos nyt sanottaisiin, että onkija on laiskanpulskea akka, joka ei millään viitsi onkia täkykaloja ongenkoukkuun, niin oisko kokonainen ostomuikku ihan kuolleena syntynyt idea? Entäs suolattu neulamuikku vaikka vähän lioteltuna, olisivat aika hyvää kokoluokkaa? Pitäiskö isolle ahvenelle laittaa sitten jo peruketta siihen mukaan, ettei siima katkea?

Rasmus |

• View Profile
« Reply #73 on: June 24, 2012, 14:23:19 »
Jos nyt sanottaisiin, että onkija on laiskanpulskea akka, joka ei millään viitsi onkia täkykaloja ongenkoukkuun, niin oisko kokonainen ostomuikku ihan kuolleena syntynyt idea? Entäs suolattu neulamuikku vaikka vähän lioteltuna, olisivat aika hyvää kokoluokkaa? Pitäiskö isolle ahvenelle laittaa sitten jo peruketta siihen mukaan, ettei siima katkea?
No ei nyt välttämättä ihan kuolleena. Kyllä kait ahven niistäkin tykkää, eipä vaan normaaliolosuhteissa juuri muikkujen kanssa samoissa paikoissa liiku. Täkykalana käytän itse ainakin ihan max 10 sentin särkiä ja salakkeja, eli varmaan muikun pyrstö kannattais panna koukkuun, ettei syötti ole liian iso. Sen muikkusyötin todellisen tehonhan saat selville onkimalla paikasta jossa tiedät sopivan kokosta ahventa olevan.
Hampaitahan ahvenilla ei ole, joten perukkeella ei ole mitään virkaa.

Kalalehmä

• View Profile
    • Email
« Reply #74 on: June 24, 2012, 15:06:32 »
Täytyy varmaan muikkusyötti testata, kun varma paikkakin on tiedossa. Lähinnä ajattelin, että jos kuoreet kelpaavat hyvin, niin miksi eivät muikut? Rasvaeväisiä pikkuiiliäisiä molemmat :D Eikäpä nuo Jäämeren katkaravutkaan taida Päijänteen ahveneelle ihan tuttua ruokaa olla, ainakaan keitettyinä ja suolattuina.

Varaan tämän keskustelun pohjalta seuraavalle ahvenkeikalle mukaan katkarapuja, neulamuikkuja ja tietysti perinteisiä matoja. Raportoin sitten tänne. Näillä näkymin menee tuskaiset 2-3 viikkoa ennen kuin ahvenkalaan pääsee todenteolla, siihen asti täytyy käydä tylsästi hauestamassa.

« Last Edit: June 24, 2012, 15:08:11 by Kalalehmä »

Satunnaikalastaja

• ...asiantuntija tässä asiassa...
    • View Profile
« Reply #75 on: June 24, 2012, 20:41:28 »
Hampaitahan ahvenilla ei ole, joten perukkeella ei ole mitään virkaa.

Minulle tuli aikanaan useampia ison (800+ g) ahvenen menetyksiä 0,12..0,15 kuitusiimojen kanssa. Aloin sitten käyttämään 0,38 mm fluorihiiliperukkeita eivätkä nuo ole ahveneen katkenneet.
Lisäksi kestävät melko hyvin haukiakin, mutta hauen jäljiltä peruke on usein pinnan rikkouduttua uusittava. Vastikään tuli ensimmäinen perukkeen katkeaaminen kun uittelin parikiloista haukea veneen vierelle - näin tilanteen ja sanoin kalakaverillekin että nyt on peruke niin pahasti suussa jotta saatta katketa, ja niinhän siinä sitten kävikin.

Hurttarautu

• Justeeriopiston rehtori
    • View Profile
« Reply #76 on: July 16, 2012, 18:19:57 »
Pohjaonkiessani töröjä syöttinä käyttäen olivat ahvenet erittäin kiinnostuneita syötistä turpien ohella.
Kalastus jäissä jäiden puutteen vuoksi.

-kelaaja-

• Viestintämaisteri ?
    • View Profile
    • Email
« Reply #77 on: July 21, 2012, 15:09:06 »
kastemato on paras tai sitten kalojen silmät
kala ei tule heti...sitä pitää odottaa

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
  • Kalapedian päätoimittaja
    • MSN Messenger - kimmo.tiirikainen@gmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #78 on: July 22, 2012, 18:14:54 »
kastemato on paras tai sitten kalojen silmät
Todista, että se on ehdottomasti paras?

vaapunvetäjä98

• Mä täält Tokmannilta..
  • TEAM KALATON
    • View Profile
    • Email
« Reply #79 on: March 10, 2013, 19:16:48 »
Kyllä kastemato menee pikkusille mutta jos haluaa hiukan järeämpää 50g-1kg ahvenia niin särjen kylkipala on aivan USKOMATTOMAN hyvä!  :wink: :wink:
Haittaakshe sua jollain tapaa?

KÖSTER

• View Profile
    • Email
« Reply #80 on: March 10, 2013, 19:37:03 »
Eiköhän ne ahvenen luontaiset ruokailukalalajit liene kärkipäässä,salakka,kuore,kivinilkat jne.. syöttinäkin.

Onhan noita yli kilosia näköjään tasapainopilkeillä jigeillä ym. ruokalistalla olevilla jäljitelmilläkin taitavimmat saaneet. SLN pilkkiahven tällä sivustolla viimesin muistikuva yli kilosista ahvenista tasurilla ja olisko muikku tai kuore se imitaatio ollut näöltänsä sekin.

Vastaan talvella kuore ja ennen juhannusta salakka.

tume99

• tyhmenpikin varas osaa poimia pellostani mansikat
    • View Profile
« Reply #81 on: March 17, 2013, 11:24:17 »
Ihan perus madolla saa parhaiten, mutta jos haluaa isompaa assua nii sären palanen.
Kerran olen saanut ahvenen rusinalla :?

KÖSTER

• View Profile
    • Email
« Reply #82 on: March 17, 2013, 19:42:52 »
Juu, pienempää ahventa lammesta jne. matosella ja niitä pannukarkeita yli puolkilosia sitten jo kalajäljitelmillä tai jigillä.

Esim. merellä olen onnistunut jigillä siinä missä madolla onkijatkin. Ja talvipilkillä surviaisen ja kärpästoukan yhdistelmällä pannuahventa ,madosta eivät tuolloin välittäneet? Väittäisin jopa tehokkaammaksikin oikeissa olosuhteissa  pannukarkeille ahvenille tuota sopivaa jigiä/jigilitkaa tai salakkaa.

Makuasioitahan tai uskomuksia nuo lienee,joten mitäpä noista sen enemmän vääntämään.

Mulla menee, salakka,kuore,toukat, mato se tehokkuus järjestys tällä hetkellä.
« Last Edit: March 17, 2013, 19:46:12 by KÖSTER »

madtrue

• Nyrkinheiluttaja ruispellossa
  • "hullujen kuningas"
    • View Profile
    • Email
« Reply #83 on: March 28, 2013, 15:01:52 »
Perinteinen kastemato ;). Isommille jigiä, mut ottaa ne matoonkin ja hyvin...
"rocky has left the building"

Miikkap02

• View Profile
« Reply #84 on: April 17, 2013, 21:24:13 »
kyllä se kastemato,surviaiset ja eriväriset kärpäsentoukat :-)

PROFISHYMAN

• Guest
« Reply #85 on: May 25, 2017, 13:44:36 »
kastemato on paras, suurimmille Ahvenille suosittelen Särjen selkäpaloja ja koukku ihan järven pohjan tuntumaan, särkiä saa myös madoilla, leivällä, maissilla, melkeinpäs kaikella jopa sain joskus Kaislan pätkällä! Siihen päälle vielä vähän "kalojen herkkumäskiä" niin kyllä tulee ja tulee ku saavista kaatamalla! (kaadoin kerran saavillisen ahvenia kaverin päälle, se oli ihmeissään kun alkoi sataa ahvenia talon katolta :-D :P)

jcuster

• Kenraali Katiska
    • View Profile
« Reply #86 on: July 20, 2017, 22:13:58 »
Jälleen riippuu vallan paljon järvestä mutta kylhän on toi syöttikala ison ahvenen surma ollut.
Toki mun kokemus isomusahventen pyynnissä on tekijämiehiin verrattuna vähäinen mutta sikäli kun tiedän niin isoja pyydetään kalalla ja pienempiä madolla.

Paikat samat ja syötit eri tekee isoa eroa joskus, toisinaan molemmat saa hyvin kalojen koko on toisella kertaluokkaa isompi, joskus kalamies jää ilman ja matomies vie hyvät paistikalat kotio, joskus jonkun isonkin, Mutta en oo kertaakaan nähnyt että yli puolen kilon ahvenissa sisävesillä kalamiestä olis kalan keskikoossa peitonnut.
Yks asia on varma: Kun pilkkihaalarit päällä pierasee sen saa aina silmilleen.

Pekka Fluviatilis

• Guest
« Reply #87 on: July 19, 2019, 19:40:40 »
Mahtaako porukka tietää että kastemato on suurin Suomen 17 lierosta, jopa 40cm pitkä?
Kyllä suurin osa tarkoittanee oikeammin 5-15cm pituisia muita lieroja, sellaisia joita löytyy kaivamalla mullasta tai kompostista. Toki kastemato on loistosyötti esim pitkässäsiimassa, mutta se ei ole se mato mitä löydetään kun ollaan jo matkalla veneelle. Iso mato on arka ja se löytyy sateen jälkeen nurmikolla hiipien.

Itse olen kalasyötin kannalla. Saalislistalta katoavat turhat näykkijät eikä tule aiheutettua turhaa kipua syöteillekkään.
Särjen pyrstö tai kokonainen pikkusalakka (kuolleena) on omat suosikkini merellä ja Saimaan latvoilla. Koukkukoko 6-2, siima 0,20-0,35. Haukipaikoilla kannattaa käyttää peruketta, itse käytän ohutta ja pehmoista kevlaria.
Ahvenen ohella täkyongella on tullut haukia ja jokunen säyne.

JuP3

• Heikki Vihinen ULIULI
  • Rajaseudun Rambo
    • MSN Messenger - jupe89@luukku.com
    • View Profile
« Reply #88 on: July 20, 2019, 11:44:20 »
Tuskinpa se kasiainen heti munakotelosta putkahdettuaan on grillimakkaran kokoinen? Kaikki lierot käy ahvenille kunhan käyttää syöttinä kokonaista ja mieluiten liikehtivää matoa. Isompi parempi, niin ei pikkusintit häiritse niin paljoa
Reilusti kalastusta, jo vuodesta 1927. P-KUK

-Orava-

• View Profile
    • Email
« Reply #89 on: July 28, 2019, 01:11:21 »
Ehdottomasti paras on salakka syöttinä. Kala koko kuitenkin sillä 200g-?g väliin. Eilen suurimmat siin +600. Mut jos haluaa vaa näprätä pikku kalojen kanssa ni matoa vaa..

center>