Chat

Author Topic: soutu-uistelu yksin  (Read 28898 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

• Guest
soutu-uistelu yksin
« on: February 09, 2003, 18:52:07 »
ens kesänä olis tarkoitus syventyä soutu-uisteluun. useimmiten soutelen yksin ja nyt kaipaisin vinkkejä hallittavissa olevasta vapojen määristä ja vapojen asettelusta soutuveneeseen ja siimojen pituuksista. tähän asti oon vetänyt vaan yhdellä mutta varmaan kolme-neljä vapaa ainakin olisi hallittavissa oikealla sijoittelulla yksinkin ?

voio yksin soutu-uistelussa käyttää sivuplaanareita vai meneekö liian vaikeaksi ?

entäs kun yhteen uistimeen iskee kala niin sotkeutuuko kala muihin siimoihin kun niitä ei kerkiä kelailla edestä pois ?

antakaa kaikenlaisia vinkkejä yksinsoutuun.

Selenius

• View Profile
    • Email
Re: soutu-uistelu yksin
« Reply #1 on: February 10, 2003, 19:47:57 »
Yksin kaksi on aika optimi, suuremmalla määrällä tulee jo ikävyyksiä oon tosin joskus kokeillu viidellä, mutta kiva on kaukana samoin tehokkuus. Vavat on mulla nykyisin jaloissa, telineet toki on, mutta aika turhaan. Fiiliksen puolesta on makeinta kun tuntee itse tärpin.

Kaikki plaanarit on vähän turhan hankalia yksin, joku voi olla toista mieltäkin.

Kun on kaksi vapaa, ehtii toisen (yleensä) hyvin kelata pois kun tärppää isompi. Siimat on mulla toinen 15m ja toinen 25m, helpottaa tarkkaa soutua. Oikein tarkassa 7m ja 10m. Lisäksi samoilla painoilla saa uistimet kivasti eri syvyyksille (etua etenkin taimenen soudussa).

Jos tulee, kannattaa vene kalan tärpättyä kääntää menemään tuulen mukana, silloin saa paremmin kontrollin kalaan.

Tää on vaan tällänen mun systeemi, jollain muulla on varmaan erilaisia ja parempia.
Mikään muu ei ole elämässä tärkeää kuin kalastus. Eikä sekään nyt niin tärkeää ole.

visa

• Guest
Re:soutu-uistelu yksin
« Reply #2 on: February 06, 2004, 15:56:00 »
Käytän soudussa tasan kahta vapaa, hyvin harvoin kolmea, muuten menee ainakin mun kohdalla sähläämiseks. Yleensä soutelen haakia yhen pyöreen saaren ympäriltä läheltä rantaa, jolloin siimapituudet ovat aika lyhyitä tarkan soudun mahdollistamiseksi. Käytän myös hieman eripituisia siimoja niin ei vaaput sotkeudu toiseen siimaan. Kun kala nappaa ja jos se on pieni niin hiukan vielä soudan selälle päin ja vedän kalan kyytiin. Jos kala on hiukan vauraampi niin parkkeeraan veneen suosiolla saaren rantaan ettei tuuli sitten paiskaa venettä kivikkoon. Siinä sitten kelailen toisen siiman/siimat ylös ja käyn väsyttämään kalaa :)

Anonymous

• Guest
« Reply #3 on: March 15, 2004, 14:03:31 »
Kolmella menee tosi näppärästi, kunhan keski vavassa joko syvänne vaappu lyhyessä siimassa (alle25 m) tai normaali vaappu pitkässä ( 60+ m)

Anonymous

• Guest
« Reply #4 on: March 15, 2004, 14:26:43 »
Juu...itse olen jo parina kolmena kesänä soutu-uistellut yksin. Vapoja 1-6 riippuen kelistä. Kovalla tuulella menee hermot ilman vapojakin, mutta peilityynellä tai myötätuuleen ei useammast vavasta ole mitään haittaa päinvastoin. Olen itse tehnyt puisen kehikon pahvilaatikon sisälle ja pahvilaatikkoon reikiä vavoille. Istun keskellä venettä ja laatikkoa vasten saa kätevästi nojattua jalat ja samalla vavat on iskun sattuessa helposti saatavilla. Pikku-plaanerit on aina pelissä(jos ei tuule). Itse asiassa, koska plaanerithan on siellä kaukana sivuilla ei niistä ole haittaa.
- 2 pikkuplaanereissa(isot vaaput, jottei koko ajan tarvitse kelata pikkukaloja. Plaanereitten takana n.10 metriä siimaa.)
- 2 "normaalisti" takana(pintavaaput n.10-30m)
- 2 "soutu-virrassa"(yleensä syvänne vaappuja. Pituutta n. 5-10)

Anonymous

• Guest
« Reply #5 on: March 25, 2004, 07:48:55 »
jos et ole ollut ikinä yksin "soutu-uistelemassa" niin kannattaa aloittaa korkeintaa kolmella, mieluiten kahdella vavalla. menee muuten liiaksi sähläämiseksi.. mutta etene hitaasti, jos otat heti vaikka 4 vapaa ja menee pieleen, voi into kalastukseen laskea.

Hautsi

• View Profile
    • Email
« Reply #6 on: March 25, 2004, 10:05:36 »
Vetouistelen harvoin kun itselläni ei ole venettä.
Mutta silloin kun vetouistelen yksin käytän kahta vapaa ja ainakin toisessa käytän pikkuplaanaria, kahdella vavalla menee tosi hienosti eikä ole ongelmia.

Jos et ole itsekkään vetouistellut paljoa suosittelen aloittamaan kahdella vavalla ja jos tuntuu helpolta lisää sitten vapoja yksi kerrallaan.
Se parhaiten nauraa kellä on paras lääkitys

K.A.T.I.S.K.A

• View Profile
Vs: soutu-uistelu yksin
« Reply #7 on: January 12, 2007, 20:37:44 »
Onnistuuko 1 vavalla soutu-uistelu?
Ja jos soutu-uistelee vain 1 vavalla, niin mihin
kohtaan vapa/vapateline kannattaa laittaa veneessä?
Esim.Peräpäähän, koska siellä ei ole moottoria.
Tai sivuille vai onko ihan sama? :-)
Kalastusta vuodesta -98!

jaska74

• View Profile
    • Email
« Reply #8 on: January 12, 2007, 21:09:19 »
mulla on pieni kevyt (ul) vapa toisessa kädessä, eli käden ja airon välissä.
toimiva tekniikka kun hissukseen soutelee.
ei se varmaa kellekkään karppisen pentille kyllä toimi :-)

K.A.T.I.S.K.A

• View Profile
« Reply #9 on: January 13, 2007, 13:53:02 »
Niin mihin kohtaan venettä vapa kannattaa sijoittaa??
Peräpäähän?Vai minne?
Kalastusta vuodesta -98!

kaivo

• Guest
« Reply #10 on: January 13, 2007, 19:49:52 »
Niin mihin kohtaan venettä vapa kannattaa sijoittaa??
Peräpäähän?Vai minne?
En ole varsinainen soutu-uisteluexpertti, mutta mielestäni vapa kannattaa sijoittaa siten, että se on käden ulottuvilla ja otettavissa nopeasti telineestä esim. pohja- tai kalatärpissä. Vapatelineen paikkaa mietittäessä joutuu huomioimaan myös sen, ettei teline tule esim. airojen eteen haittaamaan soutamista.

Yksin uisteltaessa soutu tapahtunee veneen keskipenkiltä, jolloin laitaan kiinnitettävän vapatelineen paikka voisi olla veneen laidan viimeisen neljänneksen matkalla, tai mahdollisesti myös veneen perässä.

K.A.T.I.S.K.A

• View Profile
« Reply #11 on: January 13, 2007, 20:53:42 »
Onko sellaisia "helppokäyttöisiä" vapatelineitä,
että kun lähtee soutu-uisteleen niin sen voi
helposti sen jälkeen irroittaa...
Kalastusta vuodesta -98!

kaivo

• Guest
« Reply #12 on: January 14, 2007, 18:43:53 »
Onko sellaisia "helppokäyttöisiä" vapatelineitä,
että kun lähtee soutu-uisteleen niin sen voi
helposti sen jälkeen irroittaa...
Yleensä laitamallin telineen jalustan joutuu kiinnittämään veneeseen pysyvästi pulteilla, mutta itse telineosa on irrotettava.

Mikäli ei halua tai voi porata veneeseen paria reikää pulteille, voi jalustan kiinnittää esim. laudanpalaan, joka kiinnitetään sitten veneen laitaan tavallisilla puristimilla. Vähän karun näköinen viritelmä, mutta toimii vapatelineen tilapäiskiinnityksessä ihan ok. Veneen laidan mallista riippuen voi joutua käyttämään toistakin laudanpalaa, jotta puristimet saadaan ruuvattua tukevasti kiinni.
« Last Edit: January 14, 2007, 18:45:24 by Kaivo »

Hemulisoturi

• View Profile
« Reply #13 on: January 14, 2007, 20:32:15 »
Itse ajelen pienellä sähköperämoottorilla järveä ympäri kahdella tai kolmella vavalla. Mutta onnistuneen tuo yhdelläkin.
Tämä sama toimisi varmasti soutamallakin jos soudetaan veneen kokasta. Eli itse olen kiinnittänyt veneen keskipenkin leveälle sivulle yhden ''kakkosnelosen'' ja tähän lautaan kaksi hieman kaarella olevaa putkea, siten, että putket kaartuvat veneen laidoista ulospäin. Ja näihin putkiin sitten vavat. Näin vavat ovat helposti otettavissa veneen päädystä kun pohja- tai kalatärppi tulee.
Arkistoista löytyi kesältä otettu kuva, jossa hieman näkyy tämä vapatelinepatentti.  Kuvassa näkyy myös lähellä käsiä oleva veneen laitaan pultattava teline.
Elikkä tämä sama toimisi varmasti myös soutamalla veneen toisesta päädystä jos keskipenkki käännettäisiin toisin päin, jotta vavat olisivat soutajan puolella.  :roll:

« Last Edit: January 03, 2008, 17:33:30 by Hemulisoturi »

jaska74

• View Profile
    • Email
« Reply #14 on: January 14, 2007, 21:05:35 »
olikohan motonet vai mikä mistä saa suoraan hankaimen tilalle laitettavan vapatelineen

K.A.T.I.S.K.A

• View Profile
« Reply #15 on: January 15, 2007, 19:50:23 »
Itse ajelen pienellä sähköperämoottorilla järveä ympäri kahdella tai kolmella vavalla. Mutta onnistuneen tuo yhdelläkin.
Tämä sama toimisi varmasti soutamallakin jos soudetaan veneen kokasta. Eli itse olen kiinnittänyt veneen keskipenkin leveälle sivulle yhden ''kakkosnelosen'' ja tähän lautaan kaksi hieman kaarella olevaa putkea, siten, että putket kaartuvat veneen laidoista ulospäin. Ja näihin putkiin sitten vavat. Näin vavat ovat helposti otettavissa veneen päädystä kun pohja- tai kalatärppi tulee.
Arkistoista löytyi kesältä otettu kuva, jossa hieman näkyy tämä vapatelinepatentti.  Kuvassa näkyy myös lähellä käsiä oleva veneen laitaan pultattava teline.
Elikkä tämä sama toimisi varmasti myös soutamalla veneen toisesta päädystä jos keskipenkki käännettäisiin toisin päin, jotta vavat olisivat soutajan puolella.  :roll:

Pahoittelen pitkää ja sekavaa vastausta.

Kiitoksia kuvasta!!! :-)
Olis tarkotus tehä ens kesäks
tommoset vapatelineet.

Kalastusta vuodesta -98!

K.A.T.I.S.K.A

• View Profile
« Reply #16 on: January 17, 2007, 17:40:45 »
Onko kenellekkään käynyt ns. "vanhanaikaisesti", että vavat
on yhtäkkiä lentäny järveen?
Sillä eikös nuo vapatelineet pidä laittaa aika tiukasti tota veneen
laitaa vasten?
Kalastusta vuodesta -98!

Hemulisoturi

• View Profile
« Reply #17 on: January 17, 2007, 21:36:41 »
Onko kenellekkään käynyt ns. "vanhanaikaisesti", että vavat
on yhtäkkiä lentäny järveen?
Sillä eikös nuo vapatelineet pidä laittaa aika tiukasti tota veneen
laitaa vasten?
Ainakin noissa minun telineissä vavat pysyvät vähän liiankin hyvin kiinni. Noissa itsetehdyissä siis.
Just sopivan paksuset halkaisijaltaan nuo siniset putket mihin olen vavat tyrkänny.
Tässä käsien lähellä olevassa telineessä on lovi johon kelan ''jalan'' voi sovittaa, joten sekään ei niin helposti siitä tipahda.
Joten aika paljon saa kalalla tai pohjatärpillä voimaa olla että vavat lentää. Pohjatärpissäkin siima katkeaa ennen vavan lentämistä. Niin hyvin pysyvät telineissään.  :-)

Hunter

• View Profile
    • Email
« Reply #18 on: February 22, 2007, 22:02:18 »
Ite harrastan kans tota yksin soutu-uistelua ja normaalisti olen 2 vapaa pitänyt pyynnissä. 2 vapaa on helppo hallita ja jos kala ottaa toiseen kiinni niin toinen on helppo kelata alta pois. Itellä ei ole mitään vapa telineitä että vavat on ihan vaan siinä jossain sillain että niitä saa jaloilla pidettyä hyvässä asennossa.

Himopilkkijä89

• Voittokalat on hauskin vetää muiden reijistä. :D
    • MSN Messenger - atte89@luukku.com
    • View Profile
    • kilpapilkintäblogi
« Reply #19 on: February 22, 2007, 22:13:14 »
Soutu-uistelen yksin silloin tällöin. Tuulisella säällä se ei oikein onnistu, kun ei mulla ole vapatelineitä. Eli jalkojen alla onkia pidän.
Viime kesänä sain kaikkien aikojen suurimman kuhani kun olin yksin soutu-uistelemassa.
Aika sähläystä se on yksin mutta eipä ole kaloja karkuun päässyt onneksi.

Tosimies

• Guest
« Reply #20 on: February 22, 2007, 22:19:11 »
ei minulla ole vavat järveen lentäneet, mutta eräällä tuttavallani on : Hän oli yksin uistelemassa juuri tuollaisella Hemulisoturin virityksen kaltaisella telineellä. Molemmissa vavoissa oli todella vahvat siimat (vetolujuus yli 20kg suuruudenjullu äijjä ). Oli uistellessa siima jäänyt kiveen kiinni ja soutaja oli samanaikaisesti tehnyt vahvan nykäyksen airoilla. Toinen puoli telineestä oli lähtenyt liikkeelle ja irrottanut samalla otisen nykäisten molemmat järveen. Kaverilla oli sen verran onnea että jonkunaikaa haravoituaan paikkaa tuulastuslampun kannsa hän oli nähnyt pinnassa nilsu vaapun ja nostanut siimasta vetäen koko paketin kuiville.

allu_

• View Profile
« Reply #21 on: February 24, 2007, 21:05:07 »
(vetolujuus yli 20kg suuruudenjullu äijjä )

Eihän tossa oo mitään ihmeellistä, on minullakin 0.5monoa kelalla, ei sen takia että saan sen suuren kalan helpommin ylös, vaan että saan uistimen aina pohjasta, vaikka sitten vetämällä koukut suoriksi.

Kyllähän tuo jotenkuten onnistuu tuo soutu-uistelu yksin, mutta itse en kyllä isommalla vapamäärällä kuin yhdellä viitsisi. Kun tulee kala niin tulee aika häslinki

kumieemeli

• View Profile
« Reply #22 on: March 06, 2007, 23:33:56 »
Oisko tässä mitään itua...

Toinen käsi vapaana moottorilla ajellessa:
Kaks vapaa kiinnitettynä kelan takana olevasta vavan "kahvasta" toisiina "mustekalalla"... eli kiiinnityskumilangalla jossa on koukut päissä. Sitten jos/kun kalatärppää tai tulee pohjakosketus, vapaan vieheen kelaus sisään ja mahdollisen saaliinn väsytys ja nosto kyytiin... Aatteli kokeilla näin tulevana kesänä

Fiseri

• View Profile
« Reply #23 on: May 09, 2007, 23:44:56 »
Helppo/hyvä/nopea/halpa on vuolla tapit hankaimiin ja siihe vapa poikittain, itsellä aina nämä molemmilla puolilla ja keskellä sitte jaloissa suoraan taakse kolmas..

pumpkinca

• View Profile
« Reply #24 on: May 10, 2007, 14:14:42 »
Itse soutelen 2 vavalla jotka on laitettu perämoottorin paikalle omatekoisella vapatelineellä jota saa kuljetettua mukana aina kun tarve vaatii koska kiinnitys on ruuvipuristimilla toteutettu.Soutu tapahtuu itselläni keskipenkiltä.

Rambo-Jonne

• View Profile
« Reply #25 on: May 10, 2007, 14:29:15 »
Itse laitan kaksi vapaa jalkojen alle ja soutelemaan, en ole nähnyt tarpeelliseksi ostaa vapatelineitä koska vetouistelen niin harvoin.
Nii ja yksin kannattaa käyttää kelluvia vaappuja, koska saa vähän törttöilläkki ilman kuvien jäämistä pohjaan
« Last Edit: May 10, 2007, 14:32:24 by Niemel@ »

Siikapossu

• Rapanaama Pro Guido
    • View Profile
« Reply #26 on: May 10, 2007, 21:21:10 »
Itse laitan kaksi vapaa jalkojen alle ja soutelemaan, en ole nähnyt tarpeelliseksi ostaa vapatelineitä koska vetouistelen niin harvoin.
Nii ja yksin kannattaa käyttää kelluvia vaappuja, koska saa vähän törttöilläkki ilman kuvien jäämistä pohjaan
Kelluvat vaaput ovat todella hyviä hauen ja ahvenen soutu-uistelussa varsinkin yksin uistellessa.
Salmo Hornetin pienin koko on jäätävä kone ahvenelle.

taildancer

• Guest
« Reply #27 on: May 22, 2007, 21:52:55 »
Nytkun saapi Tuonne mummon talonrantaan soutuveneen nii kyllä rupee kuvia tulemaan,Itse pistä vapatelineethankaimiin.

H.a.u.k.i

• View Profile
« Reply #28 on: June 10, 2007, 22:13:28 »
Tänään oli soutu-uistelemassa kahdella vavalla ja
sain yhteensä 4-haukea!Itse olen kyllä ihan tyytyväinen
näin "ekaksi" kerraksi...
Räsänen 7! Mitä muuta tarvitset?

taildancer

• Guest
« Reply #29 on: June 11, 2007, 16:39:22 »
Tänään kävin testaamassa mummoni soutuvenettä(päijän 471) tökkäsin vapatelineet toisiin hankaimiin ja soudin keulasta.Sainhan mä 3,5kg kuhan ja 2,5kg hauen.oli siinäkin show kun se kuha tarttu ei ollu 6000 döörissä kauheesti siimaa.ja toinen vapakin oli vielä vedossa.jollain kumman voimalla sain sitten haavittua sen kuhan.Juuri kun se kuha oli venessä ja kun olin antanut pappia sille kuhalle niin toinen 6000 dööri kirkaisi ja rapalan magnumia vietiin.noin 10 minuutin jälkeen veneessä pötkötti 2,5kg hauki.mukavaa hommaa.

center>