Chat

Author Topic: Ultra Light - nautiskelua, leikkimistä vai kalastusta?  (Read 28912 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
Tulipas tuosta toisesta threadista mieleeni, että tästä voisi herätellä myös keskustelua.

Eli tämä ultra light -kalastus on nykyään vallannut paikkansa kalastajien sydämistä. Kaikilla kalamiehillä on perusvirvelin lisäksi myös UL-setti, jota käytetään erityisissä tilanteissa. UL vermeet ovat tositoimissaan lammilla ja puroilla, joissa odotettu saalislaji on ahven tai pieni muuten vain. UL-kalastuksen toi ehkä näkyvimmin esille ERÄ-lehti tuossa menneellä vuosikymmenellä, jolloin ensimmäisiä testejä alkoi lehdistä löytyä. Myös Jari Tuiskunen hehkutti isolla lohella, jonka oli tempaissut UL-vehkein. Tästä alkoi UL:n menestystarina.

Hyödyt ohuesta siimasta ja hennosta vavasta ovat ajoittain ilmeisiä. Vieheet lentävät pitkälle ja tuntuma kevyeeseen vieheeseen on hyvä. Kalatkin tuntuvat tarttuvat joskus paremmin, varsinkin ollessaan varovaisella otilla.

Mitalilla on jälleen kerran kääntöpuolensa. UL-kalastukselle on tullut vuosien mittaan nautiskelun luonne. Kalastajat suorastaan leikkivät pienien kalojen kanssa. Isomusten ollessa harvinaisia, haetaan näillä välineillä jännitystä elämään. Nyt pienikin kala antaa kovan vastuksen ja pitkän taistelun. Tässä tullaankin eettisen kysymyksen partaalle, onko järkeä kiusata eläintä yhtään kauempaa kuin on pakko?

Leikkimiseltäkin UL-pyynti välillä tuntuu. Pikkukalojen seassa asustelee isomuksiakin ja sellainen paukuttaa siimat lähes joka kerta. Myös lyhyen vavan ominaisuudet ovat koetuksella kalan rimpuillessa vaikkapa jalkojen juuressa tai veneen vierellä. Tuntuma isoon kalaan on sanalla sanoen "onneton".

Tunnen lukuisia ihmisiä, jotka eivät tietyille vesille suostu enää lähtemään muiden kuin UL:n kanssa ja he pitävät pyhäin häväistyksenä mennä sinne isolla  virvelillä "teurastamaan" kaloja. He suovat kalalle "mahdollisuuden". Eihän tässä ole mitään järjen hiventäkään enää! Eikös tässä aleta olla jo pahemmin hakoteillä kuin c&r -keskusteluissa? UL-kalastuksen tarkoitus on olla erikoisolosuhteiden vaihtoehto, muttei sentään leikkikalu!

Itse sain tarpeekseni UL:stä ja nakkasin U-kirjaimen hatelikkoon. Nykyinen virvelini on pelkkä L (light) ja tämä on mitä mainion vekotin. Sillä hoituu alle 3kg kalat vielä ylös kunnialla, eikä pikkukaloilla ole juuri mitään mahdollisuuksia. ISOILLE tuollakaan ei välttämättä pärjää ilman tuuria ja rautaista kokemusta, mutta mahdollisuudet ovat silti ratkaisevasti paremmat kuin UL-laitteella. Minulle UL on nykyään U(skomaton) L(elu), enkä aio palata hiekkalaatikolle kalastuksessa toista kertaa.

Mitä mieltä Te olette? Leikitäänkö vai kalastetaanko?
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

käpy

• View Profile
Ultra Light - nautiskelua, leikkimistä vai kalastusta?
« Reply #1 on: July 21, 2004, 12:45:06 »
Olen jossain määrin erimieltä. Esimerkiksi ahventa kalastettaessa itse saan parhaimman tuloksen pienillä vieheillä. Jotta pienet vieheet saisi lentämään tarpeeksi pitkälle, tarvitsen ohutta siimaa jne. Ja jos ei omassa kotilammessa tai kotijoessa ole isoa kalaa, miksei voisi kalastaa sitä vähän pienempää kalaa - siihen soveltuvine varusteineen? Lisäksi monesti esim. pienten jokien ja purojen rannat ovat täynnä kasvillisuutta, jolloin ei ole paljoa heittotilaa. Tälloin lyhyt vapa on paljon parempi kuin suuren heittotilan vaativat pitemmät vavat.  Itsekään en kyllä tajua mitä järkeä on kalastaa "isoja" kaloja kuten haukea ja taimenta 2kg<. Kun haluan kalastaa isompaa kalaa tietyissä tapauksissa, otan aivan erilaiset vehkeet käyttöön. Mielestäni ul-virveli on siis käytännöllinen oikeissa olosuhteissa käytettynä.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #2 on: July 21, 2004, 12:51:49 »
Olen kanssasi samaa mieltä pusikkoisista rannoista, mutta oletko kokeillut Light-vaihtoehtoa ilman sanaa ultra? Eli tarkoitan tällä 6-jalan vapaa, joka on jämäkämpi kuin hentoinen UL-hernekeppi ja 1000-luokan kelaa 500-luokkaisen tai pienemmän sijasta? Tuntuma pieniinkin kaloihin säilyy kohtuullisen hyvänä, mutta pelivara säilyy sattuma-isomustenkin kanssa!
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

Ernesti

• "Näin on."
    • MSN Messenger - kysy@vaikka.minulta.fi
    • View Profile
« Reply #3 on: July 21, 2004, 12:53:49 »
Kyllä UL-Virvelillä väsyttelee vaikka 5 kilosenkin.

Olen kuullut, että monetkin on väsytellyt 5 kilosen UL-Vermein.
Ja kuviakin olen nähnyt.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #4 on: July 21, 2004, 13:02:43 »
Quote from: Ernesti
Kyllä UL-Virvelillä väsyttelee vaikka 5 kilosenkin. Ei mitään ongelmaa.

Voisitkohan vähäsen pitää keskustelussa tasoa yllä? Perustele kommenttejasi ja tuo mukaan uusia näkemyksiä. Tuollaisilla viesteillä ei tällaisia keskusteluja aleta huutoäänestämään!

5kg kala ON ongelma ul-vermeille. Et sinä sitä purolla hallitse yhtään, jos se aikoo pyöritellä risukoiden ympäri. Saati sitten siiman kestävyys. Hauki imaisee jigin/liitsin kitusiin asti ja ul:ssä ei perukkeitä paljoa käytellä. Se on morjesta sille sitten... Tuurilla sellaset tulee ylös, ei taidolla.

Mie1

• Guest
« Reply #5 on: July 21, 2004, 13:19:45 »
Joo tuli tässä mieleen kun olin jokin aika sitte vanhempien sekä kaverini kanssa Merikarvianjoella kalassa.Eräs ilta kaverini heitteli pientä vaappua minun ul-virvelillä ja yhtäkkiä arviolta noin 2kg kirre otti kiinni.Siinä sitte kattelin noin 10 sek kaverin väsyttelyä kunnes kirre oli irti.Sitten kaverin kanssa ihmeteltiin että miksi tuon kokoinen otti juuri ul-virveliin.:)
Ei olisi ollut oikein chäänssejä tuota kalaa saada haaviin.

Mutta mielestäni ul-vermeillä kalastaminen ei ole leikkimistä jos tietää minkä kokoista kalaa kalastaa.Toki pientenkin joukossa lymyää niitä isompia,mutta niihin pitää aina olla varautunut,ja jos järvellä olet vaikka kaverin kanssa veneellä ja ul-virveliin ottaa se iso niin ainahan veneellä voi lähteä kalan perään ettei se vie siimoja.
Tuo pelkkä (L) voi kyllä olla hyvä siinä mielessä kun niitä isompiakin saa varmemmin ylös.

Mie1

• Guest
« Reply #6 on: July 21, 2004, 13:23:26 »
Niin ja mielestäni tuo ul-kalastus on todellista nauttimista kun pienenkin kalan saa noilla välineillä tuntumaan isolta. :lol:

Vesku

• View Profile
« Reply #7 on: July 21, 2004, 13:33:15 »
No itse tulin hankkineeksi juuri tuollaisen 6 jalan pikkuvavan ja 1000- luokan haspelin koska halusin aloittaa ahventen jigikalastuksen.

Tässä hommassa tuo setti on ollut omiaan ja vahingossa iskeneet pikkuhauetkin ovat jättäneet siiman katkaisematta vaikkei siiman päässä leikaria isompaa suojaa olekaan.

Kalastaminen(jiggailu ja pienten vaappujen ja lippojen käyttö) on huomattavasti mukavampaa ja tuntuma parempi kuin jos yrittäisin haukiseipäälläni ja -kelalla samoilla vempeleillä.

Mitään tämän pienempää en koe tarvitsevani ja pikkuvapa käy hyvin vielä kevyeen vetouisteluunkin seniorien ym pikkuvaappujen kera.

Olen ollut hankintaan tyytyväinen enkä kyllä koe rääkkääväni ahvenparkoja vaan aika sukkana sieltä on kaikki kalat ylös tulleet näillä vehkeillä.
UGH !
-Aloittelijakin voi onnistua iskemään tytön. Mutta eroon pääsyssä tarvitaankin jo kokenutta miestä-

Palamu

• View Profile
« Reply #8 on: July 21, 2004, 13:33:52 »
Minä en ole koskaan ymmärtänyt tätä UL-touhua. Kerran joella kokeilin kaverin ul-keppiä ja olin tyrmistynyt. Miten joku viitsii sellaisen risun kanssa leikkiä joella. Sitten kun siiman päähän nappaakin se joen isomus, ni se on soronoo ja uistin on mennyt.

Saattaahan se olla, että joku pikku-uistin sillä lentää paremmin, mutta en minä ainakaan pelkän parin lisämetrin takia ottaisi käyttöön ahvenia onkiessani mitään risua, vaan tyydyn kevyeen haspelisettiin. Olisiko se sitten kooltaan tämä Mikon mainitsema Light. Kyllä sillä lentää pikku-uistimetkin ja tarvittaessa myös isot jigit. Ei kai tuollaisella UL:llä pysty kunnolla edes jigistelemään...

Noh, toiset tykkää äidistä, toiset tyttärestä.... :roll:
Minä mitää kalaa oo saanu....

M1kko

• M1kko Alatalo
    • View Profile
« Reply #9 on: July 21, 2004, 13:35:54 »
Itse näkisin, että UL-kalastus on järkevää seuraavissa paikoissa: Kirjolohijärvillä, tammukkapuroilla ja pikkulammilla. Siis lähinnä sellaisissa paikoissa, joissa ei pitäisi juuri yli kolmikiloisia kaloja olevan. Itse en kyllä käytä uuällää nykyään juuri ollenkaan. Tuollaisilla järeähköillä ykkösluokan välineillä (siima 0.25 - 0.28 mm) kalastelee mukavasti melkein missä vaan, lukuunottamatta isompia jokia ja suurhaukipaikkoja.

Kyllä UL-Virvelillä väsyttelee vaikka 5 kilosenkin. Ei mitään ongelmaa.

Ehkä jonkun viisikiloisen hauen hyvin väsytteleekin, esim. jossain järvellä missä ei vaaratekijöitä (teräviä kiviä, vesikasvillisuutta ym.) ole. Mutta 5 kg taimen vuolaassa joessa, jää kyllä todennäköisesti saamatta.

kaivo

• Guest
UL-kalastajan "tilinpäätös"
« Reply #10 on: July 21, 2004, 14:14:17 »
Pitänee kirjoittaa hieman tavallista pidempi kommentti virinneen aiheen jatkoksi.

Piakkoin tulee kuluneeksi kymmenen vuotta siitä, kun siirryin kokopäiväiseksi UL-kalastajaksi. Sysäyksen välineiden keventämiselle antoivat kalaveteni – matalat pienimuotoiset sisävedet – sekä niiden tyypilliset saaliskalat, kilon molemmin puolin olevat hauet sekä ahvenet. Koin, että kakkosluokan perusvirvelillä en saa harrastuksestani kaikkea irti; pienet kalat eivät tuntuneet "miltään", joten isomman kalan puuttuessa välinevaihdos tuntui ainoalta vaihtoehdolta. Kalastus muuttui lystimmäksi puolen kilon haukien teutaroidessa ohuen siiman jatkona. Siitä eteenpäin olen kalastelin pelkästään UL-virvelillä.

Viime kesinä olen kuitenkin alkanut miettiä UL-kalastuksen mielekkyyttä ja soveltuvuutta eri kalastustilanteisiin uudemman kerran. Velipoikani kalasti myös vuosikausia pelkästään UL-vehkeillä, kunnes siirtyi pari kesää sitten hauenpyynnissä takaisin jämäkämpään normaalikalustoon; uistimetkin suurenivat samassa suhteessa. Itse jatkoin edelleen UL-kamoilla. Huomasin velipojan kalastuksen tehostuneen ja kalojen keskikoonkin parantuneen, mutta se ei vielä soittanut kelloja päässäni.

Lopullinen varoitus tuli hiljattain, kalastaessamme veneestä erään järven laajaa keskimatalikkoa. Kalojen kokoluokka oli parin kilon nurkilla, ylikin. Paikalla oli eduksi käyttää normaaleja haukilusikoita sekä pystyä kalastamaan vesikasvuston seassa. Myös pitkähköistä heitoista oli etua.

Sain kouriintuntuvan opetuksen siitä, mikä merkitys tilanteeseen sopivilla välineillä on kalastuksen tehokkuuden kannalta: alimitoitetuilla vehkeillä ei tilanteeseen soveltuvien uistinten heittäminen ja uittaminen yksinkertaisesti onnistunut, ja heitot jäivät muutenkin metritolkulla lyhyemmiksi kuin järeämmillä vehkeillä. Muutaman päälle kaksikiloisen hauen eka reissulla saatuani loput kaksi kalastuspäivää menivät penkin alle: ei ainuttakaan kalaa ylös asti, suurin osa päivästä aivan mykkää, karkuutuksia. Osasyynsä oli epäilemättä heikohkolla otilla (kalat eivät haukanneet uistinta reilusti), huonon tuurinkin piikkiin voinee jotain laskea, mutta samaa vikaa ei velipojalla tuntunut olevan: yhdeksän haukea ylös, painot vaihtelivat välillä 1 – 3,5 kg, keskipaino nousi reilun kahteen kiloon. Oli tuskallista heitellä samassa veneessä ja seurata toisen touhuja: "Nyt on taas kiinni!"...

En aio missään nimessä kokonaan lopettaa UL-kalastusta, mutta viimeisen kalastusillan jälkeen tein saunassa pyhän päätöksen: täst ´edes meikäläinen ei kalasta enää koskaan haukia UL-välineillä. Ei siksi, etteivätkö normaalikokoiset hauenpulikat nousisi kevytkalustollakin ylös, vaan ennen kaikkea siksi, että hauenkalastus normaaleilla haukiluokan välineillä on joka suhteessa niin paljon tehokkaampaa ja helpompaa ettei UL-pelleily kannata.

UL-kalastus on parhaimmillaan juuri siinä mihin se on tarkoitettukin: matalahkoissa ja ei-pitkiä-heittoja vaativissa vesissä, kesäkoskilla ja lammilla, ahventen ja pienehköjen lohikalojen pyynnissä. Tällöin kevyt vapa ja ohut siima pääsevät oikeuksiinsa, pienet uistimet lentävät kohtuullisesti ja kalastus on nautittavaa. Tämän tajuamiseen meni minulta näköjään vuosikausia, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
« Last Edit: September 20, 2007, 13:25:14 by Kaivo »

Ernesti

• "Näin on."
    • View Profile
« Reply #11 on: July 21, 2004, 14:48:53 »
Sitäpaitsi kun eilen väsyttelin ensimmäistä kertaa UL-Vermeillä kalaa, 1,5 kiloista kirjolohta. Väsyttäminen tuntui paljon helpommalta kuin entisellä nelitonnisella.

Mikko Procyon:
Kuitusiimatkin on keksitty! *DING*

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #12 on: July 21, 2004, 14:58:45 »
Sitäpaitsi kun eilen väsyttelin ensimmäistä kertaa UL-Vermeillä kalaa, 1,5 kiloista kirjolohta. Väsyttäminen tuntui paljon helpommalta kuin entisellä nelitonnisella.

Mikko Procyon:

Kun sanot "ensimmäistä kertaa 1,5kg kirjolohta ul-vermeillä", puhut siis tuossa 5kg kalan kohdallakin OMAN KOKEMUKSEN rintaäänellä? Tiedät siis lukuisten kalojen myötä, että näin asia on ja homma toimii? Vai perustatko kommettisi lehdestä lukemiin kirjoituksiin, joissa kirjoittaja korostaa kenties omaa egoaan kehumalla homman olevan helppoa?

Kuitusiimat eivät ole mikään pelastus. Sitäkin mahtuu pienelle kelalle rajallinen määrä. Paksumpi siima menee ison kalan syöksyessä helposti loppuun asti, kun taas ohuempi narskahtaa hauen hampaissa poikki ihan helposti. 0.16mm ja ohuemmat firelinet ainakin menevät kohtuullisen helposti jopa poikki, toisin kuin 0.25 ja paksummat. Välimaastossa olevat vahvuudet kestävät jotenkin, riippuen pitkälti tuurista ja siiman iästä.

-escorvet-

• Guest
« Reply #13 on: July 21, 2004, 15:20:34 »
kyllähän se ul-vehkeillä kalastus on nautinnollista leikkimistä, määrättyyn asti, itsekki olen saanut oulujoesta n.5kg taimenen ul-setillä. auta armias jos paikkana olisi ollut tiukka koski, nii kosh :cry:
 mutta eiköhän jokainen tiedä settinsä rajat, missä KANNATTAA kalastaa milläki...

jaba88

• Guest
« Reply #14 on: July 21, 2004, 18:26:50 »
Syy siihen miksi ostin UL-kamat on se että vieheet lentää pidemmälle joka voi monin kertaistaa saalismäärän,ja kalan kanssa saa todella taistella ja tuntea kuinka se pistää hanttiin.

Onhan minulla jykevämpikin setti nimittäin 6000dööri ja 0,40mm siimaa ja vetovapa mutta jos vertaa väsytyksen hauskuutta tuolla ja UL;lilla
niin UL voittaa mielestäni raskaat vehkeet 10-2.
Siis jos tuohon UL-onkeen tarttuu 4kg hauki niin siinä menee kieli keskellä suuta tapellessa helposti 10min. kun taas nuilla raskailla vetovehkeillä voi kelata kalan rantaan ja naureskella että mikä levätuppo sieltä tulee.

Harva enää kalastaa saadakseen elämiseen tarvittavan ravinnon (ainakaan Suomessa) jolloin ymmärrtäisin raskaatkin vehkeet että kalat ei vaan karkaa ja kuole itse nälkään  :lol:  mutta kun itse en nälänhätää kärsi niin UL-vehkeillä voi hiukan ruoalla leikkiäkkin...

Salmo

• Guest
« Reply #15 on: July 21, 2004, 19:00:06 »
Quote from: jaba88
Syy siihen miksi ostin UL-kamat on se että vieheet lentää pidemmälle joka voi monin kertaistaa saalismäärän,ja kalan kanssa saa todella taistella ja tuntea kuinka se pistää hanttiin.

Heittopituudet parantuvat kyllä n. 2-5 gramman vieheillä, mutta tuosta kokkaammat vieheet saa vaikkapa 1000-luokan napakalla vavalla ja ohuella siimalla varmasti paljon pidemmälle.

Jos ja kun parikiloinen terhakka kesähauki vääntää vavan mutkalle ja junnaa pohjassa, voidaanko puhua tuntumasta? Jos väsytän kalaa 150 senttisellä jouskarilla ja joudun toimimaan koko ajan hellästi, en ainakaan itse saa järin suuria kicksejä. Sen sijaan napakka 1-luokan vapa vielä "jaksaa" ja välittää potkut paljon terävempinä käteen. Minun mielestäni.

Ernesti

• "Näin on."
    • View Profile
« Reply #16 on: July 21, 2004, 19:03:19 »
Quote from: Mikko_-Procyon-

Mikko Procyon:

Kun sanot "ensimmäistä kertaa 1,5kg kirjolohta ul-vermeillä", puhut siis tuossa 5kg kalan kohdallakin OMAN KOKEMUKSEN rintaäänellä? Tiedät siis lukuisten kalojen myötä, että näin asia on ja homma toimii? Vai perustatko kommettisi lehdestä lukemiin kirjoituksiin, joissa kirjoittaja korostaa kenties omaa egoaan kehumalla homman olevan helppoa?

Kuitusiimat eivät ole mikään pelastus. Sitäkin mahtuu pienelle kelalle rajallinen määrä. Paksumpi siima menee ison kalan syöksyessä helposti loppuun asti, kun taas ohuempi narskahtaa hauen hampaissa poikki ihan helposti. 0.16mm ja ohuemmat firelinet ainakin menevät kohtuullisen helposti jopa poikki, toisin kuin 0.25 ja paksummat. Välimaastossa olevat vahvuudet kestävät jotenkin, riippuen pitkälti tuurista ja siiman iästä.

0.15 Fireline kestää 9.6kg (Muistaakseni).
Minun UL-Settiin sopii 170m 0.18mm.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #17 on: July 21, 2004, 19:58:11 »

Niin.. kestää uutena, mutta mitä kestää solmusta? Millä solmulla? Entä se hauen hammas? Suora veto vs. äkkinykäys jne.. haloo!! KÄYTÄ aivoja noiden annetun arvojen tulkinnassa. Se annettu luku ei todellakaan ole se, mitä se käytännössä oikeasti on. Ei se kalastustilanteessa varmaan koskaan ole parhaassa terässä se siima/solmu, vaan on luonnollista kulumaa ja solmun hiertymistä. Ja kun partaveitsen terävä hammas sivaltaa, niin se menee poikki että napsahdus kuuluu.

JA jos ul-setin kela imaisee noin paljon siimaa, niin mielestäni se ei ole enää ULTRA-light, vaan juuri se minun käyttämä L(ight) taso. Eli puolustellessasi ultra-lightiä puolustatkin lightiä. Nyt on kyse juuri tästä pienimmästä kärpässarjasta, eikä näistä oikeammista virveleistä.

Ernesti

• "Näin on."
    • View Profile
« Reply #18 on: July 21, 2004, 20:29:20 »
Noh, taas meillä mikon kanssa meni tappeluksi.
Sovitaanko niin että minun tonninen Shimano on Light niin ei tule mitään ongelmia?

Niko Juntunen

• View Profile
    • Email
« Reply #19 on: July 21, 2004, 20:31:12 »
Leikkimistä se UL-kalastus on. Kakstonninen kela ja siihen sopiva vapa on kyllä jo ihan tarpeeksi pieni vaikka metrin levyisille puroille. Ja isommatki kalat on sitte helepompi väsytellä. Voepihansta vaehella eripaksussie siimojahi jos ei vaekka oo syönnillään tai ei lennä tarpeeksi pitkälle. Kannatta olla kela, jossa voepi vaihella puolia.
joo...

Ma_ite

• Guest
Selkee ykkösluokkanen.
« Reply #20 on: July 21, 2004, 22:48:02 »
Noh, taas meillä mikon kanssa meni tappeluksi.
Sovitaanko niin että minun tonninen Shimano on Light niin ei tule mitään ongelmia?

- Tonnisessa Shitmanossa ei kyllä ole mitään ULTRA-liteä, niin selkeä ykkösluokan eli light luokan haspeli ku voi vaan olla.

HalDi

• Hiihtävä haltimies
    • View Profile
    • Email
« Reply #21 on: July 21, 2004, 23:57:21 »
Nyt tuliki kunnon replyjä tähän threadiin Mikolta ja kaivolta! (ja muutamilta muiltaki)

Itte sain justiin "perintöä" isän kummeilta kalastukseen liittyen ja valkkasin juuri sellaisen loistavan köykääsen vanhan vavan. Se o ku puutarhaletku ja ku löin siihen oman Cardinal 153Rrän kiinni, nii painopisteki oli justiin kahvassa. Vapahan on justiin semmonen puolitoistametrinen ja varmasti UL-luokkaan kuuluva. Ei siinä mitään lukenu sentää...

Tänään kävin sillä hurjalla pelillä Seinäjoen Isosaaressa ja sain huomata heittojen lyhenevän. Tuntuma oli ihan hyvä semmottiin 25 cm ahveniin. Oli niitä hauska kiskoa ja pienessä tilassa 150 cm vapa oli erittäin kätevä. Tätä sanoisin Light-luokaksi, kevyt vapa ja aika lailla keskiluokan kela.

Yleensä ottaen en menis ylistämään oikeen täyttä UL-kalastusta niillä metrin vavoilla ym ja pikkusormen pitusilla keloilla, jonne saa kymmenen metriä siimaa. Se on totta, että kalastuksessa haetaan elämyksiä ja pienistä kaloista saa enemmän irti, kun on löysempi vapa. Itse en ole koskaan ollu mikään vaativainen kalojen koon suhteen. Näillä Seinäjoen lähivesillä kun ei kauheita vonkaleita yleensä tavata, on siis pakko tyytyä pienempään. Tässäpä saa tehtyä pienestä kalasta vähän suuremman ilon.

Jatkossa taidan kuitenki ottaa kalakaveriks sen kaksmetrisen Catanan, jota oon käyttäny viime syksystä. Letku sekin ja painoltaan kevyt ja ohut aihioinen vaikka onki kakkosluokan, eli 10-30 g vieheille.

Ja tärkeintä on, että on hauskaa!

-HalDi - 1328m
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

M1kko

• M1kko Alatalo
    • View Profile
« Reply #22 on: July 22, 2004, 00:30:35 »

Ihan sama, vaikka kestäisi 20 kg. Ul-vavalla ei pysty kalaa juuri käskemään, vaan ison kalan ottaessa se on menoa. Ja kun kala määrää tahdin, niin se pyrkii yleensä menemään veemäisiin paikkoihin kuten risuihin, kiviin ym. Järeämmällä vavalla pystyy sentään jollain lailla kalan menoa estämään. Mutta eipä tässä tosiaan näytä Ernestin vehkeet mitään ul-kamoja olevan..

jaba88

• Guest
« Reply #23 on: July 22, 2004, 08:10:27 »
salmo:"Heittopituudet parantuvat kyllä n. 2-5 gramman vieheillä, mutta tuosta kokkaammat vieheet saa vaikkapa 1000-luokan napakalla vavalla ja ohuella siimalla varmasti paljon pidemmälle. "

Joo,mutta oli puhe UL-vehkeistä mukaanlukien UL-vieheet...
Tottahan se on että 30g viehe lentää paremmin siihen tarkoitukseen tehdyllä vavalla! :lol:

Mutta tarkoitinkin että UL-vehkeillä UL-vieheet lentää pidemmälle kun jollakin 7000döörillä ja vetouistelu vavalla!

Tuomas80

• View Profile
UL-kalastuksesta
« Reply #24 on: July 22, 2004, 08:18:38 »
Harvoin kun kalastan ja saaliit jäävät yleensä pariin ahveneen (jos niihinkään :oops: ) niin on se mukava "taistella" niiden pienienkin kalojen kanssa. Jos nyt sitten sattuu SE ISO kala  kohdalle (ja eipä ole sattunut) niin hyväksyn uistimen menetyksen. Minulle UL-vehkeet sopivat mainiosti, pidän hyvästä tuntumasta kaikkiin uistimiin ja jigeihin. Toki voisin kai viskoa myös Light luokan kamoilla, tuskin sillä olisi suurta merkitystä, mutta nylkyisillä mennään.

Kireitä siimoja (ohuita tai paksuja)
Tuomas

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #25 on: July 22, 2004, 08:23:16 »
No, döörit ja vetovavat eivät olekaan tehty niinkään pääsääntöisesti heittelyyn kuin vaikkapa avokelat ja viralliset heittovavat...

Mutta tähän mennessä keskustelussa ilmennyttä:

-Ultra lightiksi tulkitaan helposti myös light -luokan välineet.

-Johdannossa UL:n ja pelkän L:n välille tehdään ero, siltikään keskusteluissa menee puurot ja vellit sekaisin.

-Rantaryteiköissä ja vaikeissa oloissa pärjää myös Light-tason vermeillä.

-Tuntuma pieniinkin kaloihin on hyvä Lightillä.

...eli vieläkään ei ole tullut viralliselle ULTRA-lightille muita hyviä perusteluita kuin nautiskelu. Kalastuksen eettisen puolen arvioijat keskittävät kritiikkinsä yleensä isoihin kaloihin. On jopa sanottu, että isot kalat kuolevat lihaksistoon kertyneen maitohapon vuoksi väsytyksen jälkeen. Jos pieniä kaloja stressataan samassa suhteessa UL-vehkein, niin miksi tämä ei herätä kauhistelua ja närää niin paljoa? Voiko mitenkään järkisyin enää perustella koko UL-laitteiden käyttöä? Elävät olennot eivät ole leikkikaluja. Eihän metsästystäkään sallita alitehoisilla aseilla!

Kommentteja myös tähän näkökantaan keskustelussa. Ei pelkästään "kyllä ul:llä saa 40 kiloisen ylös, jos vaan osaa".

kaivo

• Guest
« Reply #26 on: July 22, 2004, 10:01:51 »
Quote from: Mikko_-Procyon-
On jopa sanottu, että isot kalat kuolevat lihaksistoon kertyneen maitohapon vuoksi väsytyksen jälkeen. Jos pieniä kaloja stressataan samassa suhteessa UL-vehkein, niin miksi tämä ei herätä kauhistelua ja närää niin paljoa? Voiko mitenkään järkisyin enää perustella koko UL-laitteiden käyttöä? Elävät olennot eivät ole leikkikaluja. Eihän metsästystäkään sallita alitehoisilla aseilla!

Kommentteja myös tähän näkökantaan keskustelussa. Ei pelkästään "kyllä ul:llä saa 40 kiloisen ylös, jos vaan osaa".

Noh... Pyydä ja päästä -ideologia + Ultra Light eivät ole kovin hyvä yhdistelmä. Välineisiin nähden isoa kalaa joutuu uittamaan keskimäärin heikompaan kuntoon jotta ylösotto onnistuisi, ja loppuun väsytetyn kalan toipumisennuste on tietenkin huonompi kuin jämäkämmällä kalustolla päättäväisemmin ylösotetun kalan. Vertailua on kylläkin hieman hankalaa tehdä: jos UL-vehkeillä väsyttää parikiloisen kalan, minkä kokoista kalaa se vastaisi vaikkapa kakkosluokan vehkeillä?
« Last Edit: September 20, 2007, 13:26:07 by Kaivo »

Vesku

• View Profile
« Reply #27 on: July 22, 2004, 10:38:20 »
Tästähän on saatu kunnon vääntö aikaiseksi, heh !

No sen verran tuosta eettisestä puolesta, että itse en oikein ole ymmärtänyt tuota c & r touhua. En suinkaan tarkoita sitä, että tapan kaikki kalat jotka saan, eli vapautan pienet aapoparat, jotka ovat senioriin innostuneet tarraamaan sekä pikkuruiset hauet ihan vaan sen vuoksi etten jaksa alkaa perkaamaan ja roaksi laittamaan tuollaisia tiitiäisiä. Kaikki muut sitä vastoin saavat patukkaa päähänsä ja lopetan kalastuksen kunnes saalis on riittävä. Riittävällä tarkoitan tässä sitä, että saalis mahtuu 10 litran muoviämpäriin ja kertaakaan en ole saanut ämpäriä edes kunnolla puoleenväliin, joten en ole siis mielestäni Suomen kalakantojen tuhoaja  ja yhteiskunnan vihollinen nro 1.

Näin kun toimin on mielestäni aivan helskutin hailee onko se kala hapoilla vai ei veneeseen tultuaan, kun pinnanalainen vaellus loppuu kuitenkin papin käsittelyssä tai jotenkin muuten ja äkkiä. Omilla "light" kamoillani nuo minikalat ei todellakaan pitkään sätki ja lähtevät takuulla suht terveinä jatkamaan eloaan ja kasvamaan. Isoja kaloja varten on isommat vehkeet, mutta pieniä varten on pienet kamat paikallaan. Se nyt on jo huonoa tuuria jos yrmyhauki innostuu "pikkusuolaisesta" eikä sille mitään sitten voi. Tulee jos tulee.

C & R UL- vehkeillä harrastettuna on mielestäni pelkkää pelleilyä. Itse ainakin kalastan ruoaksi enkä vaan lähde pitämään hauskaa jollain tulitikkuvavalla jossa ompelurulla kelana, jotta 20g ahvenienkin kanssa saa taistella.

Koko ul- hommeli on silkkaa jenkkihapatusta ja valmistajien kikkailua.

Kevyemmät vehkeet puoltavat paikkaansa kun niillä halutaan pienempää(ja makoisampaa) saalista. Yritin jigikalastusta ensin haukisetilläni eikä ollut harmainta haisua mitä siellä pinnan alla tapahtuu. Nyt kun on nuo kevyemmät välineet, niin jigailu onnistuu ja on selvä tuntuma vieheeseen ja mahdollisiin vierailijoihin siiman päässä.

RRäyhh !
-Aloittelijakin voi onnistua iskemään tytön. Mutta eroon pääsyssä tarvitaankin jo kokenutta miestä-

käpy

• View Profile
« Reply #28 on: July 22, 2004, 14:59:21 »
UltraLight
+vieläkin parempi tuntuma pieniin kaloihin kuin Lightilla
+vieläkin pitempiheittoisempi kuin Light
+vielkäin vähän mukavampi kuin Light (paino, koko)

Light
+paremmat mahdollisuudet saada vähän isompi kala ylös, jos sellainen kohdalle sattuu
+varmempi

Toki voi Lightillakin saada hyvän tuntuman pieniin vieheisiin, mutta UL:ssa se on vielä vähän parempi. Lightilla on suuremmat mahdollisuudet saada ylös suuremmat kalat, mutta itse en niitä isompia kaloja UL:lla tavoittelekaan. Pienissä lammissa ja joissa ei välttämättä ole paljoa sitä suurta kalaa, ja harvoin ne suuret liikkuvatkaan matalissa paikoissa, kuten pienemmät toverinsa.
Kyllä Lightillä siis pärjää, mutta oikeissa olosuhteissa koen UltraLightin vielä nautinnollisemmaksi.

pyytäjä

• View Profile
« Reply #29 on: July 23, 2004, 04:42:12 »
Itse kalastan aina kuin mahdollista hennommilla vehkeillä kuin tilanne vaatii ja se tekee hommaan lisää hohtoa.
UL vehkeillä olen saanut mm. 4,2 kiloisen merilohen ja 4,5 kiloisen järvitaimenen, kummatkin koskesta (juosta sai ihan tarpeeksi :wink: ).
Haukiennätys uuällillä on karvan vaille kymppi, kuha 4,5...
Niin ja haavinkin jätän kotiin että haaste vain lisääntyisi.

Jokainen tyylillään. En minäkään tajua miksi naapurin setä jaksaa vaan vuodesta toiseen "väsytellä" sitä vanhaa löysää luuskaa jota vaimokseen sanoo :)

center>