Chat

Author Topic: Kuitusiimat ja niiden kestävyys  (Read 100561 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

fireman

• View Profile
    • Email
Vs: Kuitusiimat ja niiden kestävyys
« Reply #60 on: September 23, 2010, 16:01:16 »
0,12 firelineä suosittelen ei kestä kyllä äkkipysäyksiä, mutta eipä niitä tulekkaan jos ei käytä "kovaa voimaa" heitoissa.

kuha kalle

• View Profile
« Reply #61 on: September 23, 2010, 17:45:00 »
Fireline, Power pro tai tuf, kaikki hyviä. Osta keltaista väriä, jos on. Tutkitusti paras väri. Paksuuksissa 0.12-0.16, Tolta väliltä jos on, ei ole hirveästi väliä.
"Kuka tahansa voi kusta lattialle mutta tosimies paskoo kattoon".
M.S

pilkkiäijä

• Mansesterin makkaramestari
    • MSN Messenger - kala.keitto@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #62 on: September 27, 2010, 13:07:51 »
http://www.varuste.net/tuotetiedot2.asp?_prodid=18706&nimi=Yoshino+PF+-kuitusiima,

Siinä on mielestäni yksi siima jota kannattaa kokeilla! Vetolujuus pitää varmasti ainakin lähelle paikkansa, ohuissa siimoissa vähintään. Siima ei ole kallista vaikka se tuossa näyttääkin.. Olikohan se nyt 15-17€ 110m mitä olen sitä nähnyt, ja parhaillaan sai 110m rullan kympillä. Sitä löytyy myös ohuempanakin kun tuolla, ainakin 0.12 ja taitaa olla 0.10. Värejäkin on ainakin musta ja keltainen. Ei ole vielä katkennut kertaakaan terävästä repäisystä minulla (eipä sellasia ole paljon tullutkaan)ja on pehmeää ainakin lyhyen käytön jälkeen. Ainoa miinus on hankauskestävyys mutta se on pieni huoli kun laittaa jonkinnäköisen perukkeen.
Olen kalastelijapoika!

kuha kalle

• View Profile
« Reply #63 on: September 27, 2010, 17:02:02 »
En lähellekkään usko, että kestää noin paljon. Kun oma Power Pro 0.15 lupaa 5.8 kilon vetolujuutta (oikeaksi veikkaisin 5 kiloa). Tuolle Yoshinolle veikkaisin 0.14 paksuudelle vetolujuudeksi tuota samaa kuin PP:llä, eli 5-5.5 kiloa. Ja tähänkin sama kuin muille punotuille: ostakaa vain keltaista tai puna-oranssia, Keltainen esim tutkitusti paras väri melkein kaikissa siimoissa.
   Itse en ainakaan yhden mielipiteen perusteella vielä kokeilisi, sillä näitä "hyviä" siimoja on maailmassa monta, jotka oikeasti ovat täysin toivottomia.
   Ja kaikilla punotuillahan on hankauskestävyys aika heikko. Siksi n. metrin monoperuke on hyvä valinta.
   Mutta uskon, että Yoshinonkin punottu on hyvä käyttää niin kuin pilkkiäijä sanoi.

« Last Edit: September 27, 2010, 17:06:26 by kuha kalle »
M.S

pilkkiäijä

• View Profile
« Reply #64 on: September 28, 2010, 10:28:19 »
0.14 siimassa vetolujuus varmasti on jo enemmän kun 5-6kg, sillä vetämällä poikki saaminen on jo todella vaikeaa. Voisihan sen vetolujuuden tietysti kokeilla..

0.12 siimaa kokeilin, sidoin siiman toisen pään vaakaan kiinni, ja toinen pää oli kiinni viehelukossa jossa oli jigi. Aloin vetämään jigiä ja kun vaaka oli 5kg kohdalta ei päässyt eteenpäin ja siima kesti. Vetolujuudeksi on luvattu 8kg. Jotenkin tuntui kuitenkin siltä että ei paljon kovempaa vetoo olisi katkeamiseen enään tarvittu.. Ja en sitten tiedä vaikuttaako se onko siinä 10m pätkä sitä siimaa vaiko n. 40cm pätkä millä minä kokeilin.
 Sen lisäksi kokeilin vetolujuutta vähän rispaantuneen tapsin kanssa, 0.33mm monofiilia jossa vetolujuus 4,7kg. Se kesti vetoa n. 3,7kg, joten noilla siimoilla jo aika ison kalan väsyttää ylös. Ja pelkällä punotulla repii myös koukut aika varmasti suoraksi ellei mitään huonoja kohtia ole.

Tuota siimaa ainakin minä tulen käyttämään tulevaisuudessa, vaikka ei oikeastaan mistään muista siimoista kokemuksia olekkaan. Jotain firelineä kokeilin ja jäi pohjaan niin yhdellä terävällä kiskaisulla katkesi. Ja paksuutta oli muistaakseni 0.18. Omassa siimassa ei ainakaan tälläisiä katkeamisia ole havaittavissa.
Olen kalastelijapoika!

kuha kalle

• View Profile
« Reply #65 on: September 28, 2010, 16:59:41 »
Millä solmulla kokeilit?

Mistäs päätellen 0.14 ei olisi 5-6 kiloa? No, ehkä 6.5 olis sitten sopiva? Onhan 0.30 mononkin vetäminen katki vaikeaa, joka lupaa 6.5 kiloo, ja on 10-vuotta vanhaa.

Mutta mihikään mainokseen luokkaa 0.14, 10 kiloa, en tule luottamaan. Onneksi ei tarvi ostaakkaan tämmöisiä.

M.S

pilkkiäijä

• View Profile
« Reply #66 on: September 28, 2010, 23:05:28 »
Palomar solmulla kokeilin. Ja siitä päättelin että 0.14 kestäisi yli 6kg, koska 0.12kin kesti sen 5kg. Ja jos nyt viisastelemaan pitää ruveta niin aiemmin jo sanoin, siima luultavasti kestää yli 5-6kg joten se voi tarkoittaa myös 6,5kg.. Jos 6,5kg kestävän siiman käsin katki vetää nii kyllä siinä aika kovaa saa jo kiskoa ja se myös tarkoittaa että se on aika vaikeaa..

Ihan sama mitä se siima kestää, se ei ikinä tule kestämään sitä luvattua määrää (luultavasti) mutta tarpeeksi se kestää ja sitä siimaa suosittelen käyttöön silti.

Nuo minun sanomat luvut ovat pyöristettyjä, epätarkkoja ja varmistamattomia, mutta epäilen etten ole missään kohtaa ainakaan kovin pahasti väärässä.

Enkä ollut tuota siimaa sinulle tyrkyttämässäkään, voithan sinä käyttää firelinejä sun muita ja maksaa rullasta 15€ enemmän. Minulle tuo siima kelpaa aivan täydellisesti.

Ja milläs tapaa tämä siimojen värien paremmuus oli tutkittu? Anteeksi tietämättömyyteni. Olen kyllä myös sitä mieltä että keltainen on paras väri, se näkyy hyvin, toisin kun nykyään käytössä oleva musta. Mutta kummassakaan ei ole yhtään liian huonoa puolta kalastuksessa, esim kalantulon vaikutukseen.

E: Joo vähän väsyneen on viesti kirjotettu eikä siinä oikeastaan ole mitään tolkkua..

Niin mutta palomar solmulla kokeilin, ja 0.12 kesti sen 5kg. Eli luultavasti 0.14 kestää jo yli 6kg. Vaikka sitten sen mainitsemasi 6,5kg, kymmentä kiloa se ei ikinä tule kestämään.
« Last Edit: September 28, 2010, 23:19:18 by pilkkiäijä »
Olen kalastelijapoika!

kuha kalle

• View Profile
« Reply #67 on: September 29, 2010, 09:13:11 »
Tän vuoden erälehen viitosnumeron jerkkisiimatestissä keltainen oli lähes kaikissa siimoissa parempi väri, kuin esim. vihreä.

Käytän Power prota, maksoi kaksi kymppiä 135 metriä keltasta siimaa.

Ja eihän sillä oikeasti ole väliä, kestääkö siima 5 vai kuusi kiloa, vai mitä.

Itse en silti käyttäisi muita, kuin markkinoilla kauan olleita, tai erässä 5 tähteä saaneita siimoja.
M.S

*emppu*

• View Profile
« Reply #68 on: September 30, 2010, 20:36:42 »
Tuff line duracast ei kestä kierämistä mikä tulee kun heittelee lusikoita tai isoja lippoja.
Siima murtuu ja sen jälkeen pinta on rikki ja siima menee heittäessä poikki.
Tästä on ollut kyllä huonoja kokemuksia. Mutta saman tuotteen paksumpi malli jerkki vehkeissä
0,40 kestää kyllä todella hyvin. Vaikka ostan kyllä ensi kesäksi spiderwireä joka keppiin.
Se on todella kehuttua siimaa.
Kireitä siimoja.

wewwer51

• back to black
    • View Profile
« Reply #69 on: October 04, 2010, 20:20:23 »
fire-line 18mm kestää 17kg vetoa kunnes alkaa inisemään semosta in in ääntä.koukut kyllä katkee mut ei siima.rikoin sillä kamasan 2 milliä paksun 7 numeron koukun.
fishing rocks!

kuha kalle

• View Profile
« Reply #70 on: October 04, 2010, 20:24:18 »
Milläs testasit...
M.S

bl_pixel

• View Profile
« Reply #71 on: November 18, 2010, 00:05:05 »
Pitemmälle reissulle korpeen lähtöä varten olen täydentämässä siimavarastoja ja erehdyin sitten testaamaan niiden vetolujuutta ja menetin yöunet. Huonolta näyttää. Olen kokeillut Power Pro, TUF Line XP, Sufix Performance Fuse, Climax Spin Line, Spiderwire Stealth ja Spiderwire Camo  paksuudeltaan n. 0,18 - 0,28 mm. Kaikkien tulokset suurin piirtein yhtä huonoja. Testailun tein latomalla kirjoja laukkuun ja nostamalla varovasti siimalla pyöreän puukapulan avulla.
Siimat olivat kaikki uusia, vasta ostettuja (eri kaupoista) ja käyttämättömiä. En tässä nyt esitä sen täsmällisempiä lukuja, mutta yksikään siimoista ei päässyt edes 50% paketin kyljessä luvatusta lujuudesta. Useimmat jäivät noin kolmasosaan luvatusta. Mikä merkillisintä, yhtään kertaa ei solmu pettänyt, vaan katkeamiset tapahtuivat aina solmuttomasta kohdasta. Kuinkahan ihmeessä siimalla jonka vetolujuudeksi luvataan 20 kg vetää sen uppotukin ylös (kuten jotkut kuulemma lähes alvariinsa tekevät), jos se kirjalaukkua vetäessä katkeaa jo 6 kg:n kohdalla?

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • MSN Messenger - jami_terasahde@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #72 on: November 18, 2010, 00:42:22 »
Eikös ne joskus testaillut ERÄ-lehdessäkin noita kuitusiimoja? Ei ne tulokset silloin ihan noin huonoja ollut. Aika hurjalta kuulostaa silti, että noin heikkoa laatua olisi merkillä kun merkillä. Vaikuttaakohan kasteleminen millään tavalla vetolujuuden suuruuteen?
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

JamiDaMan

• Kirkkojärven keisari
    • MSN Messenger - jami-da-man@suomi24.fi
    • View Profile
« Reply #73 on: November 18, 2010, 12:37:55 »
Itselläni on ollut tuota spiderwire:ä käytössä noin 4vuotta. Vetolujuus on aina ollut juuri sitä mitä luvataan. Heitto kelassa tällä hetkellä 17kg:n siimaa ja hyvin on kestänyt hauen hampaissa ja kannoista irti repimisen. Vähän oudolta kuulostaa, ettei edes spiderwire täytä laatuvaatimuksia. Noista muista siimoista ei ole henk-koht. kokemuksia.
"Victory goes to the player who makes the next-to-last mistake"

kuha kalle

• View Profile
« Reply #74 on: November 18, 2010, 15:38:37 »
Tän vuoden erän vitosnumerossa tetailtiin. Power prolta lähti pari kiloa, kaikki spiderit menettivät tähtiä joko vetolujuuden- tai paksuuden valehtelusta, perfomance fuse menetti puoli kiloa 0.16 paksusena,  oranssi spinline 0.35 voitti testin, kesto 31 kiloa, vihreä olili testin huonoimpia siimoja, keltainen siitä väliltä.

Ulkomuistista, mutta noin minä ne muistan. Tullut niin monta kertaa jynssättyä.

Minkä värinen climax? Sillä testissä esim. 0.35 climax vihreänä olin testin heikoin ja paksuin siima.
M.S

_kiiskenkalastaja_

• Masai-mies
    • View Profile
    • Email
« Reply #75 on: November 18, 2010, 19:46:22 »
http://www.varuste.net/tuotetiedot2.asp?_prodid=30892&nimi=Berkley+Fireline+Tracer+Braid+110m

Tuota on itselläni 0.18 koossa ja ihan hyvin on kestäny paitsi värit lähtee aika nopeasti mutta se ei minua haittaa.

plussaa on hyvä vetolujuus eikä kuidut ainakaan minulla ole vielä irtoillut

ja miinusta on tuo värin haalistuminen ja korkea hinta paitsi täällä maksaa vain 22e: http://kalastuskauppa.com/showproduct.php?show_product=_2W30LWBXB

bl_pixel

• View Profile
« Reply #76 on: November 18, 2010, 21:10:38 »
ja miinusta on tuo värin haalistuminen ja korkea hinta paitsi täällä maksaa vain 22e: http://kalastuskauppa.com/showproduct.php?show_product=_2W30LWBXB

Todellakin melkoiset erot: linkin Fireline 0,18 lupaa vetolujuutta 17,8kg mutta samanpaksuinen Sufix Performance Fuse (kädessä rulla) vain 9,1 kg. Molemmat suuria, tunnettuja merkkejä. Nostotestissäni Sufix ei päässyt lähellekään luvattua. Paljonko kestäisi Fireline?

Tiedän kyllä erälehden testit. Numerossa 5/2010 testattiin paksuja kuitusiimoja, ja parhaat pitivät vetolujuuden suhteen aika hyvin kutinsa. Testissä vetolujuus mitataan hyvin tasaisesti kuormittavalla koneella, Onko käsin nostamalla tapahtuva testi niin erilainen? Pieni käsien tärinä nostossa saa siiman katkeamaan? Entäpä kalastustilanteessa, jos vieheessä kiinni oleva kala heilauttaa eväänsä, mitä tapahtuu?
Olen toki kuitusiimoilla kaloja saanut, mutta niin olen myös monofiilisiimoilla joille luvataan paljon pienempi vetolujuus. Testailussani muuten parhaan tuloksen sai Rapalan Xtreme Action 0,35 mm monofiili, jolle luvataan 8,8 kg. Siima paukahti poikki juuri saatuaan nipin napin ilmaan 7 kg.

_kiiskenkalastaja_

• Masai-mies
    • View Profile
    • Email
« Reply #77 on: November 20, 2010, 17:16:47 »
Rupesimpas sitten kokeilemaan pitääkö tuon fireline tracer braid siiman vetolujuus paikkansa niin napsahti jo reilun neljän kilon paikkeilla poikki :x
Silloin kun tuon siiman ostin niin hyvin kesti vetää koukut suoriksi, nyt kun en ole kalastellut n.kuukauteen niin sillä aikaa mennyt vetolujuus ihan persiilleen, siima on ollut mulla vajaa 4 kuukautta vasta :? pitänee vielä kokeilla siiman toisinpäin kääntöä.

Eris

• Guest
« Reply #78 on: November 23, 2010, 18:29:50 »
Rupesimpas sitten kokeilemaan pitääkö tuon fireline tracer braid siiman vetolujuus paikkansa niin napsahti jo reilun neljän kilon paikkeilla poikki :x
Silloin kun tuon siiman ostin niin hyvin kesti vetää koukut suoriksi, nyt kun en ole kalastellut n.kuukauteen niin sillä aikaa mennyt vetolujuus ihan persiilleen, siima on ollut mulla vajaa 4 kuukautta vasta :? pitänee vielä kokeilla siiman toisinpäin kääntöä.

Mielestäni Firelinellä ei ole oikeen koskaan pitänyt nuo vetolujuudet paikkaansa, joskus tuntuu oikeen pienestäkin rykäsystä napsahtavan poikki siima.

Sufixia olen itse käytellyt. Sufixissa hyvä vetolujuus (0,3mm lupaa jopa 33kg vetolujuutta) mutta tuntuu Sufix rispaantuvan aika helposti. Ei siis kannata jigailussa tai koskikalastuksessa Sufixiin koskea.

_kiiskenkalastaja_

• Masai-mies
    • View Profile
    • Email
« Reply #79 on: November 23, 2010, 18:38:32 »
mullakin oli aiemmin tuota sufixin matrix pro:ta 0.20mm koossa kelalla mutta se ajan myötä loppui ja siinä siimassa vetolujuus piti ainakin paikkansa, taidan vaihtaa takaisin tuohon sufixiin.

baakel

• View Profile
« Reply #80 on: November 30, 2010, 16:06:42 »
Itselläni 0.20 kuitu ja kestää 6kg. Merkkinä DyneMate. Ihan mukavan tuntuista siimaa ja hyvä tuntuma myös kevyisiin vieheisiin.
<KANAPOSKI>

Mightylizard

• Pygmi
    • MSN Messenger - toni_pajunen@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #81 on: April 23, 2011, 21:53:34 »
Spiderwire stealth 0,2 keltainen luvattu 18,1kg tällä siimalla vasta aloitellaan eli alkukokemuksia:
++heittopituus loistava
+siima kohtuu hiljainen
-katkeaa kiviin kuin itsestään
-siiman tulee heiton aikana helposti solmuja
-vetolujuus jäi perstuntumalla kauas luvatusta katkeaa noin 8kg kohdalla(perstuntuma)

Fireline 0,25 keltainen luvattu 17,5kg tämä siima ollut käytössä pari vuotta:
+itsellä ei ole siima katkennut kertaakaan kesken heiton vaikka tämän takia firelineä on haukuttu(heittelen paljon painavia kumisuspeja)
+heittopituus hyvä
+vetoljuus lähempänä luvattua katkeaa noin 11kg(perstuntuma)
+siima ei veny juuri lainkaan hyvä tuntuma vieheeseen(omasta mielestä+)
-siima rispaantuu nopeasti
-siima uutena melko karheaa

Himopilkkijä89

• Voittokalat on hauskin vetää muiden reijistä. :D
    • MSN Messenger - atte89@luukku.com
    • View Profile
    • kilpapilkintäblogi
« Reply #82 on: June 04, 2012, 10:40:57 »
0.10mm Firelineä tullut nyt käytettyä ja kaksi kertaa siima poikki pienen jigin kanssa heittohetkellä. Auttaisiko monofiilitapsi estämään moisia? Toki tuo siima oli varmaan jonkin verran rispaantunut pohjakiviin ennen heittohetken katkeamisia ettei ihan ensiheitoilla poikki mennyt. Mutta jotenkin huono se nykäisykestävyys todellakin on kun hetkeä ennen katkeemista nosti vielä 500g hauen ylös.

Matzq

• Joki-dyykkari
    • View Profile
« Reply #83 on: June 05, 2012, 11:02:24 »
0.10mm Firelineä tullut nyt käytettyä ja kaksi kertaa siima poikki pienen jigin kanssa heittohetkellä. Auttaisiko monofiilitapsi estämään moisia? Toki tuo siima oli varmaan jonkin verran rispaantunut pohjakiviin ennen heittohetken katkeamisia ettei ihan ensiheitoilla poikki mennyt. Mutta jotenkin huono se nykäisykestävyys todellakin on kun hetkeä ennen katkeemista nosti vielä 500g hauen ylös.
Kannattaa kokeilla tuota Fireline Exceediä 0,10-0,12mm vahvuudessa, ja joku puolen metrin monotapsi vielä niin ei rispaannu kivikoissa.

_ussi

• View Profile
« Reply #84 on: June 05, 2012, 19:39:30 »

pilkkiäijä

• View Profile
« Reply #85 on: June 05, 2012, 19:43:32 »
On kokemusta. Ei kannata käyttää kivisessä maastossa, kannattaa käyttää puolen metrin fluorocarbon peruketta ja tehdä varmat solmut. Silloin varmasti parhaita siimoja mitä jigauksessa voi käyttää.
Olen kalastelijapoika!

_ussi

• View Profile
« Reply #86 on: June 05, 2012, 20:08:04 »
On kokemusta. Ei kannata käyttää kivisessä maastossa, kannattaa käyttää puolen metrin fluorocarbon peruketta ja tehdä varmat solmut. Silloin varmasti parhaita siimoja mitä jigauksessa voi käyttää.
Varmat solmut kannattaa aina jos ei halua nopeuttaa kaluston luonnollista kiertokulkua. Monotapsi lienee pakollinen, mutapohjia harvemmin tulee jigeillä koluttua. Ahvenelle (ja kuhalle jos kesä riittää niiden löytymiseen) riittänee ohuin mahdollinen?!

pilkkiäijä

• View Profile
« Reply #87 on: June 05, 2012, 21:24:05 »
Ohuin mahdollinen tais olla 0.03mm joten ei ihan niin ohutta.. 0.12 on ihan passeli, solmut on vaan vaikea tehdä.. Ei oikeen tahdo kestää.
Olen kalastelijapoika!

madtrue

• Nyrkinheiluttaja ruispellossa
  • "hullujen kuningas"
    • View Profile
    • Email
« Reply #88 on: June 05, 2012, 22:34:17 »
No nyt joutui tänään tuo oma berkley nano siima testaukseen "tositilanteessa"  oli isompi hauki kiinni ja sotkeutui siinä samalla kaislikkoon olin aivan varma että nyt napsahtaa oli nimittäin ku kitaran kieli välillä MUT KESTI. joten kyl tää itelle sopii entinen tracerbraid ois saletisti napsahtanu tossa tilanteessa. Tarkennusta eli itellä 0.20mm nanofil käytös ja entinen tracerbraid oli 0.16 tai 0.18
"rocky has left the building"

esranta

• View Profile
« Reply #89 on: June 07, 2012, 18:27:39 »
Itsellä pari vuotta sitten Fireline oli alle kymmenen reissua haspelissa, eikä kestänyt mitään. Sitten kelaan tuli Sufix 832 paksuudella 0.18, vuoden nyt ollut kaksi vuotta käytössä, tänä vuonnakin jo reilu parikymmentä reissua. Viime kesänä tuolla väsytetty nätisti 9.6kg hauki ja nyt keväällä testattu vetolujuutta, niin tapsi katkesi 11kg ja toinen 8kg kohdalla kohdalla, enempää turha testata siiman tai solmujen kestoa.

Tosin toinen siima sopii toiseen puolaan/kelaan paremmin, esim. osa siimoista jotka on hyrrään erittäin hyviä ja kestäviä, ei kestä haspelissa tai sitten vetosiimana toimii, muttei heittosiimana, jne...

Tapsit tosin tuon jälkeen tulee tarkemmin valittu, tarkemmin sanoen nyt teen ne itse. Tulee vetolujuutta testattu vaakaa vasten ainakin kympin pitää kestää holkkien luistamatta.

center>