Chat

Author Topic: Turpa  (Read 27950 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kama

• View Profile
Turpa
« on: July 31, 2004, 19:44:39 »
Millä jokialueilla turpa on yleinen saaliskala.
Itse olen saanut turpaa Porvoonjoesta pienillä lipoilla virtapaikoista ja virtapaikkojen niskaosista.

Petri

• View Profile
Turpa
« Reply #1 on: July 31, 2004, 23:14:49 »
Itse olen saanut turpia eniten hitaista virtapaikoista ja matalista nopeammin virtaavista paikoista kivien suojasta. Tämä yksi hotspot on semmoinen noin.1 metrin syvyinen uoma jossa ei ole "koskea ollenkaan ja toinen samanlainen mutta matalampi ja huomattavasti kova virtaisempi. Yleensä kalat ovat ottaneet kun vaapun on antanut kiemurella montun yläpuolella hyvin hitaasti kelaillen tai antanut virran uittaa vaappua. Oma kalapaikkani on vantaanjoki ja kalat ovat ottaneet alle 5cm vaappuihin ja perhoihin.
Ratkaisu löytyy vastauksesta.

Lärvi

• View Profile
    • Email
Turpa
« Reply #2 on: August 02, 2004, 20:03:13 »
mehevä kala tuo turpa. :)

Stimppa

• MSN Messenger - timohirvik@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
Turpa
« Reply #3 on: February 18, 2005, 17:55:22 »
Täältä Huittisista, Punkalaitumenjoesta, on tullut tosi paljon turpaa.  :wink:
Uskomatonta, että kaikki kalat ovat mätiä ennen syntymistään.

Kala_Jökke

• Kalastusta jo vuodesta 1992
    • MSN Messenger - StaaLou@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
Turpa
« Reply #4 on: February 20, 2005, 20:35:35 »
joo, niinkun stimppa sanoin niin täältä sitä tulee!!! Suurin saamani on yli 2,5kilonen ja se tuli täkyllä.
Perhonsidontaa, Perhokalastusta, Vaapunvalmistusta, Heittokalastusta, Ongintaa, Pilkintää, Ul-kalastusta....

kalastaja86

• Catch&Release
    • MSN Messenger - janlahti86@luukku.com
    • View Profile
    • Email
Turpa
« Reply #5 on: February 21, 2005, 09:13:37 »
olen saanut turpia niin nopeasti virtaavista paikoista kuin hitaammin virtaavista paikoista ja lähes suvantoalueiltakin. Olen saanut turpia perholla, ongella, täky-ongella ja virvelillä (abun pieni lippa ja rapala original vaappu). Suurin turpa perholla on 750g, täky-ongella 900g ja virvelillä ja mato-ongella 500g. Turpani olen saanut orimattilan palojoesta.
Just a Fishing Man....

Kala_Jökke

• Kalastusta jo vuodesta 1992
    • MSN Messenger - StaaLou@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
Turpa
« Reply #6 on: February 21, 2005, 21:51:15 »
Quote from: kalastaja86
olen saanut turpia niin nopeasti virtaavista paikoista kuin hitaammin virtaavista paikoista ja lähes suvantoalueiltakin. Olen saanut turpia perholla, ongella, täky-ongella ja virvelillä (abun pieni lippa ja rapala original vaappu). Suurin turpa perholla on 750g, täky-ongella 900g ja virvelillä ja mato-ongella 500g. Turpani olen saanut orimattilan palojoesta.

Niin tolla perhollakin saa hyvin...Millä perholla oot niitä saanut? Ite oon soldier Palmerilla ja black zululla....Lisäksi joillain omillä luomuksilla olen niitä saanut..
Perhonsidontaa, Perhokalastusta, Vaapunvalmistusta, Heittokalastusta, Ongintaa, Pilkintää, Ul-kalastusta....

kalastaja86

• Catch&Release
    • MSN Messenger - janlahti86@luukku.com
    • View Profile
    • Email
Turpa
« Reply #7 on: February 23, 2005, 12:33:59 »
Isoimman perho turpani 750g sain bumberbiillä. olen saanut niitä myös pintaperhoilla ja black zululla ja monilla muilla myös omilla virityksilläni, ai nii tosi hyvä on toi onks se nyt pupa semmonen mikä kelluu hyvin ku ei nyt muista sen nimeä...eiku se oliki steameri, mut kyl puakin on hyvä...
Just a Fishing Man....

Eris

• Guest
Turvan onginta
« Reply #8 on: February 23, 2011, 13:30:38 »
Onkos kukaan muu perehtynyt turvan ongintaan?

Ite olen kesäisin alkanut turpaa onkimaan pienistä koskista. Viihtyvät hyvin virtauksien/putouksien alla pyörivässä vedessä/suvantokohdissa. On antoisaa puuhaa, kun löytää oikean paikan. Turpa on vielä sen verran hyvä taistelija ettei ihan heti suostu nousemaan rannalle, parhaimmillaan saa monen minuutin väännöt aikaseksi.

Tuolta paikasta josta turpaa käyn onkimassa, saa yleensä sivusaaliina vielä sitten ainakin ahvenia, särkiä ja lahnoja, varmasti paljon muutakin mikä ei nyt muistu mieleen. Ensi kesänä olisi tavotteena käydä vielä enempi turpaa yrittämässä, ja tietenkin rentoutumassa pienen rauhallisen kosken äärellä, joka ei vielä ole kalastajien suosiossa.  :-)

Kertookapas omia kokemuksia sekä vinkkejä turvan onginnasta?

Hurttarautu

• Justeeriopiston rehtori
    • View Profile
Vs: Turpa
« Reply #9 on: February 23, 2011, 19:12:59 »
kanattaa kokeilla monenlaisia ja vähän erikoisempiakin syottejä. Olen lukenut, että turpaa saa yllätävän hyvin taikinoilla ja leivänpaloillakin, jopa makkaralla. Olen saanut ongella noin kilon painoisen turvan,  tuli ahvenen sisäelimillä, joka oli oikeastaan vahinkosyötti... :wink:
« Last Edit: June 19, 2013, 09:43:10 by Hurttarautu »
Kalastus jäissä jäiden puutteen vuoksi.

ahti kiiski

• Kalastusta jo alkuajoista.
    • View Profile
« Reply #10 on: March 06, 2011, 13:17:30 »
Leivänpaloilla ja taikinoilla koskien läheltä.Muistan lukeneeni myös jostain ,että ottivat pesusienen palaseen sen jälkeen ,kun niitä oltiin pyydetty hetken leivänpalasilla.

Suurin osa Suomen turpa kannoista vissiin majailee ihan eteläisimmässä ja lounais Suomessa?
« Last Edit: April 01, 2011, 15:31:16 by ahti kiiski »
-------------O N K I--------------

Hurttarautu

• Justeeriopiston rehtori
    • View Profile
« Reply #11 on: August 02, 2011, 20:19:24 »
Tässä pari turpaa kuluneelta kesältä. Pikkuisiahan noi on, muntta hanttiin pistää silti kovin, kovemmin jopa kuin samankokoinen ahven.

[/URL

[URL=http://imageshack.us/photo/my-images/215/kalastus014.jpg/]

Uploaded with ImageShack.us

C&R Kaikki, tietysti. Jokainen eri joesta.
« Last Edit: August 02, 2011, 20:20:58 by Hurttarautu »
Kalastus jäissä jäiden puutteen vuoksi.

petosärki

• View Profile
« Reply #12 on: April 06, 2012, 15:03:39 »
Joo itsellä kokemusta lähinnä Loimijoesta ja kyllä turpaa paljon on(kuin myös säyneä ja toutainta). Täkyongella syöttinä pieni ahven niin parikiloiset turvat eivät ole mitään harvinaisuuksia. Onginnassa parhaaksi on osottautunut taikina vaikka aika usein saaliina on pelkkää särkeä  :-D Eihän turpa mikään ruokakala ole mutta vavan päässä todella vahva ja mukava kala.

robin78

• View Profile
« Reply #13 on: February 28, 2013, 06:28:01 »
Siihen käy myös, kun otat pätkän kuitusiimaa ja solmit sen tarpeeksi monella solmulla palloksi siimaan. Teet vain tarpeeksi kireät solmut, jotta ei luista omia aikojaan. Normaali dyneemasiima käy tähän, esim sufix gyron halpis.
robin

Sonni_Pesonen

• View Profile
    • Email
« Reply #14 on: March 04, 2013, 12:48:40 »
Vantaankoskelta lähtee turpaa todella hyvin.

center>