Chat

Author Topic: Silmustaminen  (Read 22865 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Vellamo

• View Profile
    • Email
Silmustaminen
« on: August 25, 2002, 21:34:42 »
Onko kukaan käynyt silmustamassa? Kokemuksia? Saaliita? Mietteitä?

Itse en ole KOSKAAN käynyt, mutta ilmeisesti hauskaa toimintaa kesäpäivänä.. Vaan onko kalastustapana jäänyt unholaan?
"Turvallista kuin katiskalla kalastaminen  -Extremeduudsonit-.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
Re: Silmustaminen
« Reply #1 on: August 26, 2002, 12:17:33 »
Kaikki vanhat patut sanovat, että ovat lapsena sitä tehneet. Nykypenskoilla on jo virvelit, joten saalistusvietti purkautunee niillä sillä tavoin.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

SAMPPA

• View Profile
« Reply #2 on: August 26, 2002, 16:58:36 »
Voisitko vellamo selostaa mita toi silmustaminen on? ???
ÄLÄKÄÄ ENÄÄ ALOTTAKO SAMOJA AIHEITA!!!

T:sampuusi

Vellamo

• View Profile
    • Email
« Reply #3 on: August 26, 2002, 17:17:40 »
Yksinkertaista: Tehdään siimastaa silmukka, ujutetaan silmukka rantavedessä lilluvan (elävän) kalan läpi ja nostetaan kala ylös.  Hirrrrtetään kala.. Vaatii varovaisuutta ja tarkkuutta.

Nosto kannattaa tehdä napakasti, mutta kohtuullisella voimalla. Liika voima tekee luonnollisesti yhdestä kalasta kaksi.  :P

Heinästäminen tarkoittaa suunnilleen samaa asiaa.. Siiman sijasta käytetään heinää.. Toimiiko? Riippuu heinästä..
"Turvallista kuin katiskalla kalastaminen  -Extremeduudsonit-.

Jouni

• View Profile
« Reply #4 on: August 27, 2002, 15:47:58 »
En oo koskaan nähnyt kenenkään silmustavan, mutta tätini ukko pyytää keväisin kovasti silmukalla.

Toimitus

• Missä issee on?
  • Administrator
    • View Profile
    • http://www.kalassa.net
« Reply #5 on: September 28, 2002, 14:34:49 »
Onhan tuota tullut "nuorena" harrastettua! On muuten tosi hauska pyyntitapa!

Tuli otettua paljon haukia erään maanalaisen joen pulputuskohdasta. Joki liittyi tavalliseen jokeen ja tuli kovalla paineella pintaan. Hauet nousivat pintaan lähelle rantaa hiukan pökertyneinä ja niitä sai kallion päältä silmustaa. Ei se silti helppoa ollut.

Otettiin joku 1,5 metrinen keppi ja sen päähän laitettiin hyvin ohutta, muotonsa pitävää teräslankaa ja tehtiin silmukka. Siimaa en tuossa lajissa käyttäisi, koska sitä ei voi ohjailla hyvin vedessä. Se jää vain lillumaan. Teräslanka on parasta, eikä sitä kalatkaan säikähdä.

Kun kala näkyy hyvässä paikassa, hiivitään tietenkin hiljaa mahdollisimman lähelle ja varovasti ujutetaan lenkki kalan etupuolelta muutaman sentin kidusten taakse. Lanka ei tietenkään saa koskettaa kalaan ujutus-vaiheessa. Sitten vain nykäistään voimia säästelemättä.

Lenkin koko on aika tärkeä osa tätä hommaa. Jos lenkki on liian pieni, kala säikkyy helpommin. Se langan ei tosiaan tarvitse kuin hipaista kalaa niin hauki ottaa silmänräpäyslähdön, vaikka olisi pökertyneenä. Jos taas lenkki on liian iso, menee homma huvipuisto-meiningiksi jossa hauet lentelevät ilmassa, koska ovat huonosti kiinni. Siinä saa olla pesäpallo-lukkari ottamassa koppeja. Lenkin koko riippuu tietenkin myös kalan koosta.

Silmustus-paikkaa on paha määritellä, koska syitä silmustamisen mahdollistumiseksi voi olla miljoona. Jos löytyy vain paikka, jossa yltää hirttämään haukia.

On tuota lajia tullut harrastettua kivinilkoillekin. Lenkin voi tehdä heinänkorresta. Pienellä harjoittelulla saa yhdellä heinällä helposti syötit ahvenen onkireissulle!

Silmustamista voi jokainen soveltaa haluamallaan tavalla! Jännää touhua kesäpäivän viihteeksi!

Hmm.. Pitäisiköhän tästä tehdä artikkeli...
Jussi, Kalassa.net

Kalastus-aiheiset keskustelut löydät Kalassa.netistä!
Metsästys-aiheiset keskustelut löydät Metsastys.comista

Läjä

• MSN Messenger - toni_korkiamaki@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
Re:Silmustaminen
« Reply #6 on: May 14, 2003, 16:57:00 »
Sanokaa jos olen väärässä mutta eikö sitä kutsuta paulaksi,jolla nostetaan niitä kaloja

Mä mies

• View Profile
« Reply #7 on: May 17, 2003, 18:16:21 »
Tehkää ihmeessä aiheesta artikkeli!!!! Kuulostaa TODELLA mielenkiintoiselta ja hauskalta!!!! :D

Jani2

• View Profile
« Reply #8 on: May 17, 2003, 20:23:45 »
Joo, artikkeli ja paljon kuvia!!!  :D :D :D

Mä aina ihmettelen miten kaikki nappailee jostain rannan vierestä tuulastamalla tai muulla tavalla kaloja. Mä en koskaan näe rannassa mitään (taitaa johtua tummavetisistä kalapaikoistani) ja jos joskus satun näkemään, niin kala menee kovaa vaan ohi.

Olen ihmeissäni, mutta uskon kuitenkin nuo pyyntitavat, taidan olla liian metelöivää sorttia.  ;)
Ensin välähtää ja sitten korjataan jäljet.

Anonymous

• Guest
« Reply #9 on: June 02, 2003, 09:51:31 »
Tuo "silmustaminen" tai millä nimellä sitä kutsuukin itselleni se on hirtto. Se on keväällä ja sitten kesällä jos oikea paikka löytyy aivan sairaan hauskaa touhua. Itselleni isoisäni opetti sitä minulle. Me yleensä olemme käyttänyt kuparilankaa. Kevällä yleensä kun ei ole virvelillä tai perholla tullut mitään, on menty hirttämään kutevia haukia. olemme käyttäneet sellaisia vanhoja bambuvapoja noin 2.70 pitkia, ne on kyllä aika raskait mutta kun on tottunut niin ne toimivat aivan loistavasti. Suurin hauki on ollut 4,5.

panumies

• View Profile
« Reply #10 on: June 09, 2003, 10:17:41 »
Tuo "silmustaminen" tai millä nimellä sitä kutsuukin itselleni se on hirtto. Se on keväällä ja sitten kesällä jos oikea paikka löytyy aivan sairaan hauskaa touhua. Itselleni isoisäni opetti sitä minulle. Me yleensä olemme käyttänyt kuparilankaa. Kevällä yleensä kun ei ole virvelillä tai perholla tullut mitään, on menty hirttämään kutevia haukia. olemme käyttäneet sellaisia vanhoja bambuvapoja noin 2.70 pitkia, ne on kyllä aika raskait mutta kun on tottunut niin ne toimivat aivan loistavasti. Suurin hauki on ollut 4,5.

Ukkisikin on varmaan sitä "wanhaa kansaa" joka ei ymmärrä sitä että kalat kannattaa päästää vapaaksi, varsinkin kutevat kalat. Ei mitään järkeä kiskoa niitä kaloja sieltä kun ovet kutupuuhissa, ei se hauki kuitenkaan niin hyvänmakuinen kala ole. Korjaa jos olen väärässä, olen vaan tätä teurastusta itsekkin nähnyt tarpeeksi.

villeta

• View Profile
    • Email
« Reply #11 on: June 09, 2003, 12:03:24 »
Itse olen silmustanut kauan aikaa sitten. Tällöin välineenä oli jostain heinästä tehty lenkki. Kauan aikaa koitin kalaa saada, muuta tuloksetta. Ainakaan kalojen ujoudesta se ei ole kiinni. Monesti kun olen seisonut paikoillani rannan tuntumassa kauan ovan pikku särjet tulleet näykkimään varpaista. On muuten aika hauskan tuntuista. :D
-villeta-

[Vision]

• View Profile
Vs: Silmustaminen
« Reply #12 on: August 27, 2006, 22:44:15 »
varo ettei tule 10 kilon hauki sieltä särkien perästä ja nappase varpaita :-D
"Onp` on tuo kala kalanen, kun en tuota tunnekkana! Sileähk on siikaseksi, kuleahko kuujaseksi, haleahko haukiseksi, evätöin emäkalaksi, ihala imehnoksiksi, päärivatoin neitoseksi, vyötöin veen on tyttöseksi, korvitoin kotikanaksi: luopuisin meriloheksi, syvän aallon ahveneksi".

(Kalevala)

tumppi98

• Vammalan urheilukalastajat
    • View Profile
    • Email
« Reply #13 on: April 06, 2010, 07:15:37 »
vois joskus kokeilla tota silmustamista mutta mitä lankaa siihen lenkkiin pitäs käyttää. ja mistä paikasta sitä silmustamista kannattas koittaa
Mennöön eikä meinata!

Pike

• View Profile
« Reply #14 on: April 06, 2010, 13:33:10 »
Älä sit ainakaan kutuhaukia härnää sillä. Muuten voi ollai ihmettelmistä jonkun ajan päästä kun ei haukia näy.

center>