Chat

Author Topic: Toutaimen perhokalastus pääkaupunkiseudulla  (Read 3582 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kalamees

• View Profile
Toutaimen perhokalastus pääkaupunkiseudulla
« on: October 05, 2004, 14:15:06 »
Joo, elikkä näin vähän aikaa sitten kakkosella ohjelman jostain nokialta missä siiman päässä rimpuili noita 2-3 kilosia toutaimia ja kiinnostus heräs heti. Eli tietääkö kukaan mitää mestoja toutaimelle? En pääse lähtemään pääkaupunkiseudulta lähes minnekkään eli jotain paikkoja lähellä Helsinkiä ja Vantaata lähinnä haeskelen. Ei oo venettä käytössä eli rannalta pitäis päästä heittämään. Lähinnä kiinnostais virtapaikoissa kalastus. Käytössä mulla on vaan 5 luokan vava eli ei kovin isoihin kuohuihin pääse heittelee. Perhoista tiedänkin jo jonkin verran, mutta voi niitäki tässä mainita. Entä mites onko tää aika kaudesta otollinen toutaimen kalastuksessa? Kiitti vastauksista.
"Jumalat eivät ota ihmisen lasketusta elinajasta niitä tunteja, jotka on omistettu kalastukselle."
~ Babylonialainen kirjoitus v. 2000 eaa.

doddii

• Guest
« Reply #1 on: October 05, 2004, 17:40:35 »
Ainakin Ruutinkoskella on kuulemma toutaimia mutta siellä on paha tulva meneillään joten en osaa paremmin auttaa. Sorry  :?

Peksi

• View Profile
    • Email
« Reply #2 on: October 05, 2004, 21:01:21 »
Enpä ole itse näitä hienoja kaloja saanut, mutta vanhankaupunginkoskella ja sen alapuolisessa suvannossa niitä on kyllä ihan mukavasti. Olen kuullut monista kaloista, sekä myös nähnyt yhden n. 3kg saatavan ylös asti, tässä noin kuukausi sitten.  Myös äsken mainitun ruutinkosken tiedän kohtuulliseksi toutainvedeksi.  Muita paikkoja en Helsingin alueelta osaa sanoa.

Tämä ajankohta ei kuitenkaan liene se paras, vaan eniten kaloja olen havainnut siinä toukokuussa, milloin olen yrittänyt kalastaa niitä itsekkin.

jukka poika

• View Profile
« Reply #3 on: October 06, 2004, 09:34:47 »
keväisin oon vanhankaupungin kosken suvannossa nähnyt ku jotku sai mato ongella kilosia toutaimia.

sörssönssön

• Guest
« Reply #4 on: October 06, 2004, 19:05:31 »
Taitaa spede nyt puhua omiaan. Minusta vanhiksensvannolla ei ole koskaan ollut toutaimia. Ja miettikääpä miksi...  8)

Peksi

• View Profile
    • Email
« Reply #5 on: October 07, 2004, 21:58:09 »
Minusta vanhiksensvannolla ei ole koskaan ollut toutaimia. Ja miettikääpä miksi...

Voisitko selittää tarkemmin?

Kalamees

• View Profile
« Reply #6 on: October 08, 2004, 10:00:15 »
Kyllä niitä mun mielestä siellä on liikkunu, mutta ei mitää suuria määriä. Jotkut ulkomaalaiset sai niitä ongella suvannosta ja on joku perhonviuhkijakin niitä kehunu saaneensa.
"Jumalat eivät ota ihmisen lasketusta elinajasta niitä tunteja, jotka on omistettu kalastukselle."

kama

• View Profile
« Reply #7 on: October 09, 2004, 20:50:07 »
Ettei vain useimiten olisi kyseessä turpa. Turpa on ihan mielenkiintoinen kala, ottaa hanakasti pieniin kuviin, myös keskellä päivää,  viime kesän kokemusten mukaan toukokuusta elokuuhun. Turpa myös antaa kokoonsa nähden hyvän vastuksen. Pyyntipaikkoina vieheillä voimakkaiden virtapaikkojen niskat ovat olleet antoisia.

Hota

• View Profile
    • Email
« Reply #8 on: October 10, 2004, 08:53:39 »
Vantaajoen Toutaimenkalastusta harrastavat tällaosella tekniikalla:
Perhona isopeurankarvarunkoinen puikula. (Nirha)
Heitto, vapa kanaloon ja 2-käsin kehitään perhoa nopein nykäyksin sisään. Toutaimen isku on todella raju kun osuu kohdalle.
Jauhesammuttimen kokoisena vaari vei -60 luvulla Päijänteelle Ahven-ongelle ja siitä asti on kalakärpänen vaivannut :)
Aloittanut aktiivi perhokalastuksen -83 ja homma jatkuu.

Kalamees

• View Profile
« Reply #9 on: October 10, 2004, 20:14:56 »
Joo tästä hotakaisen tyylistä oon kuullukki. Eikös toi ookki joku ns. runkkaus tyyli?  :wink: Nojoo, millos ne tällasella tekniikalla toutamia sieltä vetää? En oo ikinä nähny ite. Ainiin se runkkaus tyyli olikin se missä vapa laitetaa haarojen väliin ja samalla tyylillä vedetään siimaa 2- käsin jollain hyvin kelluvalla perholla esim. supertinseli. En oo ikinä nähny tätä tekniikkaa käytössä vanhiksella, millos tätä siellä käytetään?

panumies

• View Profile
« Reply #10 on: October 11, 2004, 16:28:43 »
Quote from: Kalamees
Joo tästä hotakaisen tyylistä oon kuullukki. Eikös toi ookki joku ns. runkkaus tyyli?  :wink: Nojoo, millos ne tällasella tekniikalla toutamia sieltä vetää? En oo ikinä nähny ite. Ainiin se runkkaus tyyli olikin se missä vapa laitetaa haarojen väliin ja samalla tyylillä vedetään siimaa 2- käsin jollain hyvin kelluvalla perholla esim. supertinseli. En oo ikinä nähny tätä tekniikkaa käytössä vanhiksella, millos tätä siellä käytetään?

Tänä vuonna ainakin kesäkuussa ollessani vkk:lla näin toutainten pintakäyntejä suvannossa, eli helvetinmoisia loiskauksia toutaimen jahdatessa pikkukalaa. Harmi kun en itse siihen aikaan kalastanut koskella, käsittääkseni toutainaika on siinä touko-kesäkuussa, olenko ihan väärässä? Silloin juttelinkin yhden perhostajan kanssa, hän sanoi saaneensa tinselillä muutamia toutaimia aikaisemmin sinä keväänä, kehui myös hänkin toutainta erinomaiseksi taistelijaksi. Tinseli tai muu pikkukala jäljitelmä on varmasti toimiva, sitähän se toutain enimmäkseen ja raivolla syö.

center>