Vapatelineet...

Started by DJ-Kalastaja, October 23, 2004, 15:17:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mikä on paras teline?

Muovinen
22 (41.5%)
metallinen
31 (58.5%)

Total Members Voted: 45

Voting closed: October 23, 2004, 15:17:33

DJ-Kalastaja

Mitä keskimäärin maksaa tavallinen vapateline?
Itse ostin telineen 12€ wobblerista onko hinta liian korkea va liian matala oliko ostos edes kannattava se oli muovinen ja käytän sitä soutu uistelussa
Mettästys

Peksim

Aika halvan telineen olet ostanut, joka ei tietenkään tarkoita että se huono olisi.
Jaa-a paha sanoa kummat ovat parempia, koska mulla kokemusta vain muovisista telineistä... Eli siis Stormin telineistä, jotka ovat mielestäni todella hyviä ja ovat kestäneet n. nelisen vuotta. Hintaa niillä on yli 20 €.
Noita suosittelisin jos uistelet kohtalaisen paljon...
"Elämä edessä tukka takana"- Marko Kiprusoff

shanghai

DJ-Kalastaja

En oikee ymmärrä englantii siks en voi selailla sitä sivuu valitan.
Mettästys

jaba88

vastasin muovinen koska ne on paljon halvempia joka on minun paremmuusdirektiivini,siis laadultaan metallinen on varmasti parempi.

Reaper

Kah, itselläni on oma tekemä metallinen melan sijaan laitettava teline. Mutta en ainakaan nää mitään huonoa muovisissakaan telineissä, tuskin kalat ovat niin mahtavan voimakkaita että niiden iskusta teline rikkoutuisi.
"Keijol ei oo rahaa, mut Keijoln kauhee käsi"

DJ-Kalastaja

Niih... Kyl se hyvin on kestäny paria lohta ja haukee :)
Mettästys

jaba88

"tuskin kalat ovat niin mahtavan voimakkaita että niiden iskusta teline rikkoutuisi"

Niinpä,ja kun JARRUkin on keksitty,siis kelassa :D ...

Järväri

ei se scottykaan kokonaan metallia ole, suurimmaksi osaksi muovia joten muovinen vastasin. Kokonaan metallisia olen kyllä nähnyt vähän ja ne on kyllä harvemmin yksittäisiä.

"tuskin kalat ovat niin mahtavan voimakkaita että niiden iskusta teline rikkoutuisi"

Ehkeivät normaalisti, mutta kun sattuu olemaan ilmassa pakkasta niin mitenkähän käy näillä halpiksilla. Saattaa tulla se säästö kalliiksi. Itse en ole uskaltanut noihin halpiksiin koskea vaan ostin scottyn strikerit jotka on sitten parhaat, eivätkä varmasti petä pohjakosketuksessakaan ja ovat käytännössä ikuiset.

Jos hinta-laatusuhteelta haettaisiin parasta telinettä niin ostaisin normarkit. Maksaa n. 30 ekee kappale, mutta ovat aivan eri luokkaa kuin nämä halpikset

latexi87

Metallinen on tietysti kestävämpi mutta makunsa kullakin.
On se vaan niin...

Zounatan

Onha se kestävyys tärkeetä...eli metalli on parempi.

Hemphöö

No vastasin tuohon että metallinen koska olen itse huomannut metallisten hyviä puolia. Muoviset rikkoutuu kuitenkin aika helposti. Mutta itellä ollu käytössä ite tekemät metalliset telineet ja hyvin on pelannu, ja tulen jatkossakin käyttämään noita metallisia. :)

Edit: hah.. ostimpa kuitenkin muoviset vapatelineet 8,5e/kpl. Ja hyvin on kestäny pahatkin tällit siis muun kuin kalastuksen ohella. :) Nyt on siis käytössä sekä metalliset että muoviset. Kilpailu on kovaa. :D
-Ei niin pitkää yötä ettei aamu tulisi-

Anonymous

minun mielesta metalli on parempi se on kestävämpi

Veneilijä

Ostin joskus "honkkarista" kaks kiinalaista n. 0.5cm:n paksusesta raudasta väänneltyä vapatelinettä. Harmi vaan ku en päässy kokeilee ku en saanu mitenkää kiinni veneeseen...  :?  Mut sit ostin muovisen, joka makso muistaakseni jotai 8€ ja sen sai parin porauksen jälkeen kiinni lasikuituseen soutuveneeseen.. :) ja hyvin pelitti siihen asti ku myytiin vene.
Jeha!!

Eräjormat

Muovinen on toiminu hyvin ainaki tähän asti, ja on kestäny hyvin nämä 3 vuotta minkä on ollu käytössä. :lol:
SaaMamiES!!! :wink:

käy reenistä ku vetää kalaa sen minkä jaksaa...

weiga

Muovisia 5kpl, kestänyt yli 7vuotta.
Catch & EAT

Salmo

Normarkin Finnholderit ovat olleet käytössä tämän kauden. Materiaalina ko. telineissä on sekä metalli että muovi. Ja ovat kyllä tyrniä ja toimineet lohen ja kuhan uistelussa mainiosti. Säätömahdollisuudet ovat hyvät. Kappalehinta taisi olla jossain 30 euron paikkeilla eli ei halvimmasta päästä.

Ohessa vielä tietoa Normarkin sivuilta.
----
Normark  Vapateline   koodi 18TE-VP1

• Kestävä, edullinen ja kätevä vapateline
• Voidaan kiinnittää nopeasti veneen kaiteeseen, kanteen tai laitaan
• Varsi ja pultit ruostumatonta terästä, muoviosat lasikuituvahvisteista nylonia
• Kiristimen kätisyys vaihdettavissa
• Suomalaisten vetouistelijoiden kehittämä kotimainen laatutuote
• Viiden vuoden takuu
• Saatavana myös vapatelineen kiinnike-setti (koodi: 18TE-VPK)

wolf

mitä järkeä on muovisessa vapatelineessä???
meillä on metallinen, ja se on hyvä!
muovinen pakkaa olemaan semmonen, että jos se on talven ulkona ja kun tuot sisään lämpimään ni varmasti halkeaa.
sitäpaitsi metalli on paljon pitävämpi.

wolf

niin onhan ne muoviset yksivapatelineet meilläkin...
ku luulin et puhutaan plaanaritelineetsä veneen katolla... :mrgreen:

marabou

Mellä on pari noita muovisia ja yksi semmonen metallinen ollaan saatu (on muute ihan tajun kalliita noi metalliset, hinta 40e).

K.A.T.I.S.K.A

metallinen on paras. :-)
Kalastusta vuodesta -98!

puolisukeltaja6

No mulla on nyt kokonaan metallinen, sellanen joka kiinnitetään airon paikkaan. Hinta oli 13€. Oon suunnitellu ostaa toisen erilaisen metallisen, joka maksaa 6€. :-o

pahakalanrömpsä

Jos haluaa hyvän ja halvan niin kannattaa tehdä itse
Jos vituttaa nii sillon vituttaa

Catana

Tuli tuossa väsättyä vähän järeämmästä putkesta itselle telineet. Nyt on kaksi muovista ja kaksi metallista. Jos alkuperäiseen kysymykseen vastataan, niin muovinen. Ei noita normaalilla käytöllä rikki saa. Ketä niiden päälle käskee autolla ajaa.

xtreme12

Quote from: Catana on August 08, 2009, 13:19:17
Tuli tuossa väsättyä vähän järeämmästä putkesta itselle telineet. Nyt on kaksi muovista ja kaksi metallista. Jos alkuperäiseen kysymykseen vastataan, niin muovinen. Ei noita normaalilla käytöllä rikki saa. Ketä niiden päälle käskee autolla ajaa.

mulla on perässä metallinen neljän vavan setti ja keulassa eli tuulilasin edessä kaksi muovista *motonet 6,90€* en mene moittimaan muovisia mutta kyllä metallissa on sitä tiettyä turvallisuuden tunnetta!
pojat on poikia, lelut vaan kasvaa

Juz

Quote from: pahakalanrömpsä on August 07, 2009, 18:03:35
Juuri näin! Meidän veneestä löytyy 10 vavan targa ja 7 vavan takaräkki ja kaikki telineet tehty itse rosterista. Eivät hajoa, eivät ruostu, ja vieläpä ilmaiset.

Timpe

Loistava "nosto"  :-o

Quote from: Juz on August 08, 2009, 20:17:30
Juuri näin! Meidän veneestä löytyy 10 vavan targa ja 7 vavan takaräkki ja kaikki telineet tehty itse rosterista. Eivät hajoa, eivät ruostu, ja vieläpä ilmaiset.

Niin, aika hapokasta sanoisin ;) toiset saa ne ilmaiseksi ja toiset joutuu niistä maksamaan. Ei sinäänsä, itse kuuluin joskus siihen sakkiin, joka ne ilmaiseksi "sai" :P. Ei meinaan ole mitään halpaa tuo rosteriputki, kun sitä kaupasta menet ostamaan. Jos sitä käsiinsä on saanut ja rälläkkä sekä hitsipilli eivät ole vieraita kapistuksia, niin ilman muuta ne itse kannattaa tehdä, näin siis targakaaret ja useamman vavan tellingit, mutta yksittäisiä vapatelineitä kyllä mieluummin ostan kaupasta kuin alan itse tekemään.

jameli

Quote from: wolf on October 16, 2005, 20:05:34
muovinen pakkaa olemaan semmonen, että jos se on talven ulkona ja kun tuot sisään lämpimään ni varmasti halkeaa.
Menikö edellisissä mikään kohdalleen. Kovin vähän taitaa olla muut kuin ämpärimuovit tuttuja... Metalli on kyllä toisin paikoin pitävämpi, suorastaan inhottavan pitävä kun siihen erehtyy koskemaan pakkasella.

En sano, että kaikkien pitäisi ampua kärpästä tykillä ja ostaa Scottyn hieman arvokkaita Striker telineitä, mutta ne ovat hyvä valinta (joidenkin mielestä ainoa oikea), jos haluaa irroitettavan telineen, jonka suuntaa/asentoa ja sijaintia (kaidekiinnityksen paikkaa) voi muuttaa ja vaatimuksena on laidan yli kurottelu eli vavan lukitus telineeseen. Kyllä, ne ovat muovisia, maksavat 45 euroa ja niille saa ikuisen (ihan oikeasti toimivan) takuun. http://www.scotty.com/fishing-gear-equipment/rod-holders/striker.htm

Marketeista löytyy kohtuullisia telineitä, motonetistä sitä parempaa yksiväristä halvannäköistä vajaan 7 eur mallia, niillä pääsee kaidekiinnityksen kanssa hyvin liikkeelle, eikä tarvitse rei'ittää veneen kylkiä, jos ei ole sijainnista ihan varma. Ovat muuten kestäneet nyt 5 kesän uistelut, talvet säilytän veneessä autotallissa.

Motonetissä on kyllä tarjolla mm. kolmelle vavalle RST-telinettä, melko edullinen 43,-, mutta kuten todettu, suuntaus, asento ja kiinnitys on kiinteä 4 ruuvia veneeseen. EIKÄ sisällä muovitelineiden tyylistä vavan lukitusta, vaan tumpelointi veneessä päästää vavan luiskahtamaan telineestä ja pahimmassa tapauksessa se menee kaloineen päivineen syvyyksiin.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=54-5215

Miskala

Quote from: wolf on October 16, 2005, 20:05:34

Onkos niitä vapatelineitä sitten ihan pakko pitää siellä pakkasessa?

On tullut käytettyä nyt varmaan kahdeksan vuotta samoja muovisia vapatelineitä, eikä ole mitään ongelmia tullut. Kestänyt kaikki pohjatärpit ja kalat.

Metallinen vapateline on kalliimpi, eikä siitä hyödy mitenkään, sillä muovinenkin kestää jo sen verran, että siima ainakin katkeaa ennemmin, kuin teline pettää. Muovinen vapateline on lisäksi kevyempi.  :wink:

jameli

Metallisten putkien, joita vapatelineinäkin käytetään, kanssa törmää myös ajoittain sellaiseen ongelmaan, että hyrräkelat pääsevät vaihtamaan asentoa (kiepsahtamaan ylösalaisin). Tämä on muovitelineissä muotoilulla estetty.