Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Kalojen voimat.

Started by jaba88, November 23, 2004, 07:23:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jaba88

Minua on jo jonkun aikaa mietityttänyt tuo kalojen voima että miten lujaa mikäkin kala jaksaa vetää kilogrammoina siimaa taistelun yhteydessä.

Siis että jos siiman toisessa päässä olisi vaikka 8kg hauki ja toisessa päässä olisi digitaalivaaka niin mikä siihen vaakaan tulisi tiukimpina hetkinä lukemaksi?

Liekkö tätä tutkittu missään, (voi mennä eläin räkkäykseksi) mutta eihän sekään että olisi 0,40mm ja 10kg (vetolujuus) siima tarkoita sitä että sillä saisi 10kg kalan ylös jos sen vetokyky on vaikka 13kg niin siimasta kuuluisi *naps*.

Onko kukaan tietoinen että tätä olisi joskus jossain tutkittu eri kalalajien kohdalla?
Toivottavasti joku edes ymmärsi kysymyksen :roll: .

kalastaja86

Valitettavasti en osaa vastata kysymykseesi, mutta haluaisin itsekin tietää vastauksen tuohon.
Just a Fishing Man....

ako

Jostain luin joskus omassa nuoruudessani, että hauki vetää parhaimmillaan voimalla, joka vastaa 5 x sen omaa painoa. En pysty esittämään lähdettä ja voikin aivan hyvin olla, että sen kirjoittanut on vetänyt tiedon ihan hatusta. Pitää aina olla kriittinen mitä lukee ja tärkeiden tietojen kohdalla erityisesti pitäisi painaa lähde mieleen.

Siiman vetolujuudella ei mielestäni ole kalastuksessa paljoakaan merkitystä, sillä kaikki järkevän paksuiset kestävät riittävästi. itse en esim. edes katso niitä kilolukemia puolalta kun siimaa valitsen. Muut ominaisuudet, kuten värikkyys, jousto ja ennenkaikkea todellinen paksuus (kuinka syvälle siimalla pääsee) merkitsevät.

Ohuellakin siimalla voi saada todella ison kalan ylös, kun vaan väsyttää huolella, antaa vavan joustaa ja jarrun hoitaa loput. Oma enkka tässä lajissa lienee 0.18 harrisiima ja sillä 9 kg vihainen lohi.

--ako

jaba88

ako:Joo,mutta tuokaan 5x omapaino ei oikeastaan voi pitää paikkaansa jos ajattelee että jollain kalamiehellä on puolassaan vahvaa 15kg;n siimaa ja se väsyttää 5kg haukea jolloin sen hauen vetovoima olisi 25kg  ja siima napsahtaisi poikki auttamatta:).

Eihän tuota tietenkään voi kaiken kokoisille kaloille suoraan suhteutaa,
mutta jos olisi jossain semmoinen diagrammi jossa lukisi paino ja max.voima niin olisi luotettavampi,ymmärrän että tuommoista on lähes mahdoton tehdä ilman usean kalan puolikuoliaaksi rääkkäämista.

Mutta jos olisi sellainen kela jossa olisi puolan akseliin yhdistetty puntari josta näkisi kuinka suurella voimalla kelalta lähtee siimaa kalan kiskoessa:).

Itse testaan muuten itse jokaisen siiman vetolujuuden digitaalivaa`alla,
siten että toinen pää vaikka pöydänjalkaan kiinni solmittuna ja toinen pää vaakaan ja sitten kiskon siiman hitaasti katki ja katson mikä oli suurin lukema.Ja merkkaan tuloksen ylös.

kaivo

Quote from: jaba88ako:Joo,mutta tuokaan 5x omapaino ei oikeastaan voi pitää paikkaansa jos ajattelee että jollain kalamiehellä on puolassaan vahvaa 15kg;n siimaa ja se väsyttää 5kg haukea jolloin sen hauen vetovoima olisi 25kg  ja siima napsahtaisi poikki auttamatta:).

Jos lukisit akon kysymyksen loppuun niin siitä selviäisi olennainen juttu: siiman vetolujuudella ei ole sinänsä merkitystä siihen, kuinka suuria kaloja voi saada ylös. Esimerkkinä vaikkapa juuri tuo mainittu 9 kg lohi 0,18 mm siimalla. Kelassahan on jarru, joka säädetään siiman vetolujuuden mukaan siten että kela antaa siimaa ennen siiman katkeamista, vapa joustaa väsytyksessä eikä kaloja nosteta vedestä siimasta roikottaen. Vedessä siiman päässä kala ei "paina" paljoakaan ja on ohjailtavissa ohuemmallakin siimalla.

jaba88

kaivo:Joo,tarkoitus ei ollutkaan v-tuilla vaan asittää yksi näkökulma siihen,en itse oikeen perusta sellaisesta
"joojoo,näin sen täytyy olla-meiningistä".

Onhan tuo 5 x kalan paino erittäin todellinenkin joillakin kaloilla
mutta ei tosiaankaan kaikilla,esim.kirjolohihan on erittäin vahva kala jolle tuo voisi sopia erittäin hyvin.

Sorry että meni nyt tällaiseksi tämä keskustelu...

erästäjä

Yksi tuttu oli testannut lohensoutu vapansa siiman kestävyyttä (ohuemman kärkiosan vetolujuus 10kg) niin että siima sidottiin kinni puntariin jota toinen piti kädessä ja toinen veti vavalla niin kovasti kuin vaan kärsi, että vapa ei katkea. Olivat todenneet, että vapa katkeaa ennen siimaa.
-Kala Eemeli-

jaba88

erästäjä:Joo,no ikinä ei ole mulla nuin vapa katkennut vaan siima,
Siis tarkoititko tosiaan että "vapa katkeaa ennen siimaa"?

Meinaan että jos viehe jää pohjaan ja sitä alkaa kiskomaan niin vapa katkeaa,itselläni oli kesällä malli esimerkki kun  hyrrävehkeillä vedin 12kg siiman katki,eikä ollut merkkiäkään että vapa siinä olisi katkennut?