Chat

Author Topic: (wiggler) pilkkivavat  (Read 56175 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JuP3

• Heikki Vihinen ULIULI
  • Rajaseudun Rambo
    • MSN Messenger - jupe89@luukku.com
    • View Profile
(wiggler) pilkkivavat
« Reply #30 on: February 03, 2006, 11:41:27 »
Wiggler vavat, halpoja, mutta hyvyydestä en tiedä. Tavan malli ihan käypänen ketjuille, mutta häviää saman kaliberin tehoille ja delfineille huonon jarrunsa ja pienen puolansa takia.Filmikärjen laitto tekee siitä ihan OK morri vavan, mutta pienimpien morrien uittelu ei ole nautinnollista, eikä siitä saa kunnon  "mormyskointiotetta" niin kuin karismaxeista.Haarukkavavat on näppäriä matalassa vedessä ja itsellä vakiokalustoa, mutta kärkiviiksen on saanut liimata varmaan 5 kertaa  uudelleen kiinni ja, kun siima tuppaa kiertymään puolan alle niin... :evil:
Reilusti kalastusta, jo vuodesta 1927. P-KUK

iQu

• View Profile
(wiggler) pilkkivavat
« Reply #31 on: February 03, 2006, 16:04:51 »
Itsellä Wiggler vavat toimiivat ketjuissa ja mormyska vehkeissä. Wiggler vapa on kokonaisuutena ihan hyvä vehe hintaansa nähden, mutta väittäsin että laadusta kannattaa silti monesti maksaa. Plussana toimiivat halpa hinta, hyvä kontakti siiman päähän ja samasta vavasta saa helposti tehtyä kohtuullisen mormyskointi vavan. Vavasta kyllä löytyy miinuksiakin. Esimerkiksi, Wiggler ei sisällä kunnollista jarrua, ellei tykkää ruuvin kanssa leikkiä. Siima tahtoo myös mennä helposti puolan alle. Kokonaisuutena kuitenkin ihan hyvä "halpis vehe".
P-KUK kalastusta jo vuodesta 1927.

Himopilkkijä89

• Voittokalat on hauskin vetää muiden reijistä. :D
    • MSN Messenger - atte89@luukku.com
    • View Profile
    • kilpapilkintäblogi
Vs: (wiggler) pilkkivavat
« Reply #32 on: August 22, 2006, 17:57:17 »
Voitin viime talvena kyseisen ongen, ja kaapin perälle/lainausongeksi se on päätynyt. Eihän siitä kehimisestä tullut yhtään mitään kun olen koko ikäni Karismaxeilla kehinyt. Lisäksi vapa on kylmä. Ja se "herkistin", joka ongessa on, onko se muka värikoukkupilkintään tarkoitettu? En kyllä edes ymmärtänyt, miten sillä tulisi pilkkiä.

viell

• View Profile
« Reply #33 on: December 09, 2006, 12:18:13 »
Onkos näitä Wigglereitä eri kokoja? Halpa hallissa oli ainakin vain yhtä kokoa. Aika pieni ja hento näytti olevan, että kuinka tuo kestää kirjolohen pilkinnän? Väsyttelyä lähinnä tarkoitan..

Siikapossu

• Rapanaama Pro Guido
    • View Profile
« Reply #34 on: December 09, 2006, 14:01:38 »
Onkos näitä Wigglereitä eri kokoja? Halpa hallissa oli ainakin vain yhtä kokoa. Aika pieni ja hento näytti olevan, että kuinka tuo kestää kirjolohen pilkinnän? Väsyttelyä lähinnä tarkoitan..
Kalakaverissa on kolmea eri kokoa. Tosin ero rajoittuu vain väriin, kärjen jäykkyyteen ja pituuteen.
Ja hyvin kestää kirrenkin. Kun kääntää vavan puola ylöspäin väsytyksessä, niin puola antaa siimaa kalalle. ( kunhan jarru on sopivan tiukalla.) Kun taas kääntää väsytyksessä vavan puola alaspäin, se ei anna siimaa. (Se on joku kitkapintamekanismi, tarkemmin en tiedä.)   Joissakin vapayksilöissä on vika: Kalan syöksyn aikana jarrun kiristysruuvi hirttää kiinni, ja kala vie pilkin. Itselläni on 3 wiggleriä
ja kaikki toimivat optimaalisesti. Suosittelen. :-)
« Last Edit: December 09, 2006, 14:04:38 by Siikapossu »

Sir.Milo

• thx Pete
    • MSN Messenger - Trabucc0@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #35 on: December 10, 2006, 11:30:04 »
Tänä talvena wiggler on tuonut uuden kirrevavan, jossa tyviosa on melko sama, mutta kärki on notkeampi ja pidempi. Toiminnasta ei ole kokemusta.

Mac.Reilu

• View Profile
« Reply #36 on: December 25, 2006, 11:19:54 »
Keskiseltä tuli tuossa itsenäisyyspäivä viikolla ostettua Kinetic merkkisiä wiggler-kopioita. Perus vapa maksoi 1,25€
Sitten oli morrivapoja joissa ei lukenut merkkiä mutta perus wiggler-tyyppisiä musta runko ja vihreä pitkä kärki, mutta herkistin oli uudenlainen. Muoviliuska jossa on kolme silikoniletkun palasta. 3,75€
Itseä ainakin miellytti tämä uusi herkistin. Tarvii käydä vielä jäällä testaamassa.
Jos edes joskus sais reissullansa..

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #37 on: December 25, 2006, 14:44:05 »
ite käytän noita wigglerin vapoja morri onkena sekä liitsi onkena kirjolohelle...
Morri ongessakin käytän ihan sitä perus kärkeä mikä noissa wiggler ongissa on, yleeensä morii onkena käyttänyt sitä keltasta wiggleriä.
 :-)
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Yuz

• RAGE
    • MSN Messenger - yuzzi_91@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #38 on: December 25, 2006, 17:01:18 »
Mulla on punanen Wiggler, kertokaa vähän minkälainen on muihin Wigglereihin verrattuna. Oon käyttäny siiman päässä Ässä-tasuria, en vielä muuta.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #39 on: December 25, 2006, 20:13:57 »
keltanen on löysä vapa, punanen jäykkä vapa ja musta on sitten jäykkä ja pitkä vapa...näin olen ymmärtänyt.

NikoK.

• View Profile
    • Email
« Reply #40 on: December 25, 2006, 21:36:26 »
keltanen on löysä vapa, punanen jäykkä vapa ja musta on sitten jäykkä ja pitkä vapa...näin olen ymmärtänyt.

Vihreitäkin olen nähnyt ja ne on vissin punasen ja keltasen välimalli

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #41 on: December 26, 2006, 16:41:43 »
Vihreitäkin olen nähnyt ja ne on vissin punasen ja keltasen välimalli

ettet sekoita tota siihen missä on vihreä kärkiosa mutta muuten musta, se on kirjo vapa eli jäykkä ja pitkä.

viell

• View Profile
« Reply #42 on: December 26, 2006, 21:54:17 »
Joo tosiaan toss halpa hallissa ei ollut muita kuin keltaisia, joten ostin pari niitä. Kirrejä olisi tarkoitus kokeilla kunhan jäät nyt tulisivat ensin.. mutta onko tuo keltainen sitten liian löysä kirrelle? Kovin isoja kaloja tuosta lammesta ei varmasti saa.

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #43 on: December 26, 2006, 22:09:17 »
Joo tosiaan toss halpa hallissa ei ollut muita kuin keltaisia, joten ostin pari niitä. Kirrejä olisi tarkoitus kokeilla kunhan jäät nyt tulisivat ensin.. mutta onko tuo keltainen sitten liian löysä kirrelle? Kovin isoja kaloja tuosta lammesta ei varmasti saa.
no eipä tuo liian löysä ole kirjolohelle tietysti parempihan se olisi jos olisi vähän jäykempi.

Petteri.H

• View Profile
    • Email
« Reply #44 on: December 29, 2006, 21:58:06 »
Itse en enään edes harkitse käyttäväni muuta vapaa kuin wigleriä. Koska se on juuri sopivan kevyt ja tunnokas ja sillä on vielä mukava pilkkiä. 

« Reply #45 on: December 06, 2007, 18:23:40 »
itse olen käyttänyt wiglerin vapoja monta vuotta ja ovat hyvin kestäneet ja hyvin on kalaa kin saatu :mrgreen:

Juupe

• Guest
« Reply #46 on: December 08, 2007, 12:14:59 »
Voitin viime talvena kyseisen ongen, ja kaapin perälle/lainausongeksi se on päätynyt. Eihän siitä kehimisestä tullut yhtään mitään kun olen koko ikäni Karismaxeilla kehinyt. Lisäksi vapa on kylmä. Ja se "herkistin", joka ongessa on, onko se muka värikoukkupilkintään tarkoitettu? En kyllä edes ymmärtänyt, miten sillä tulisi pilkkiä.

Itse menin tyhmyyksissäni sen Wiglerin haarukkavavan ostamaan pari talvea sitten. Ja se sai saman kohtalon kuin Himopilkkijä89:llä.

Ihan kätevän kokoisiahan ne on, mutta kyllä ennemmin laitan kympin lisää haarukkavapaan että saan sellaisen mikä oikesta on hyvä kädessä ja toimii moitteetta.

« Reply #47 on: December 08, 2007, 16:13:34 »
en itse ole kaupan hyllyllä itse edes nähnyt wiglerin haarukka vapaa :mrgreen:

kuhanssi

• View Profile
« Reply #48 on: December 12, 2007, 20:26:43 »
Joo elikkä, isä kävi hakemassa mulle aloittelijalle vähän pilkkivarusteita tänään, keltainen wiggleri ja oranssi wiggleri. Tää keltainen ainakin tuntuu melko jäykältä, ja tossa oranssissa on joku muoviläpyskä(morrille?) Että millä pilkeillä näillä kannattais alotella ja kuinka vahvoilla siimoilla? =)

kaivo

• Guest
« Reply #49 on: December 12, 2007, 21:56:49 »
Joo elikkä, isä kävi hakemassa mulle aloittelijalle vähän pilkkivarusteita tänään, keltainen wiggleri ja oranssi wiggleri. Tää keltainen ainakin tuntuu melko jäykältä, ja tossa oranssissa on joku muoviläpyskä(morrille?) Että millä pilkeillä näillä kannattais alotella ja kuinka vahvoilla siimoilla? =)

Oletan, että aiot pilkkiä ahventa:

– Keltaiseen, jäykkäkärkiseen vapaan 0,20 mm monofiilisiimaa. Tällä vavalla voi uitella alle 7 cm pystypilkkejä ja 2 – 5 cm tasareita. Tätä isommille pilkeille vavan kärki on mielestäni hieman turhan notkea.

– Oranssi vapa on säädettävällä herkkyyskärjellä varustettu mormuskavapa. 0,14 mm hyvin erottuva (esim. keltainen) monofiilisiima on aloittelijalle vielä kohtuullisen helppo käsiteltävä. Kokemuksen karttuessa siimaa voi ohentaa tuosta hieman, esim. 0,12 mm, etenkin jos pilkitään pikkukalaa matalista vesistä.
« Last Edit: December 13, 2007, 09:58:12 by Kaivo »

[T-R]Eke

• Guest
« Reply #50 on: December 16, 2007, 16:08:08 »
Muuten ne on hyviä mutta siiman meneminen puolan alle välillä harmittaa.

Pilikkijä

• Käykää hyvät ihmiset kalassa
    • View Profile
« Reply #51 on: December 19, 2007, 14:22:09 »
Muuten ne on hyviä mutta siiman meneminen puolan alle välillä harmittaa.
Totta, kun aloin pistää siimoja uusiin Wigglereihin. Aina meinaa lipsahtaa tuonne puolan alle, mutta muuten ihan hyvän näköset ovat. Ostin punaisen ja keltaisen. Siroja ja tyylikkäitä, mutta halpoja.  :mrgreen:
SOS=Se On Saletti™

[T-R]Eke

• Guest
« Reply #52 on: December 19, 2007, 17:32:57 »
Itse sain siiman kyllä pistettyä, mutta pilkkiessä se joskus menee alle ja siinä tärveltyy arvokkaita sekunteja sitä ratkoessa.

Laku

• Loop Adventure
    • View Profile
    • Email
« Reply #53 on: February 29, 2008, 09:43:04 »
Kyllä  se wiggler on ihan hyvä vaihtoehto. :-) Karismaxista voin sanoa että perhanan hyvä vapa ja ennenkaikkea laadukas, vaikka onhan se kyllä hintavakin  :-D

hauki_

• View Profile
« Reply #54 on: March 05, 2008, 15:04:00 »
Ostin 5 wigleriä, jossa oli jäykkä karki. Otin sen kärjen päässä olevan lenkin pois ja laitoin Filmikärjen tilalle :D
Kalastuksen ongelma on se ettei siitä pääse eroon!

Järvisuomi

• Guest
« Reply #55 on: March 05, 2008, 16:14:24 »
Itse käytän tällä hetkellä morrivapoina ainoastaan wiglerin vapoja.
Niiden hyvät puolet ovat: Hinta, keveys ja filmikärki.
Huonot puolet: Siima menee aina joskus sekaisin puolan taakse ja
kelausmahdollisuus on näissä vavoissa huono.
Muuten wigglerin morrivavat on mielestäni ihan hyviä. Ne sopivat
hyvin käteen ja morrin "värisyttäminen" on näissä vavoissa hyvin huomioitu.
En ole noita muita wigglerin vapoja kokeillut, mutta ainakin nämä oranssiset
morrivavat ovat hyviä.

suupää

• View Profile
« Reply #56 on: October 06, 2009, 20:56:55 »
Voisiko wiggleriä käyttää morrivapana ilman filikärkeä tai herkistintä?  :roll: Vapa on kuitenkin sen verran kevyt että tärpin kai tuntee jotenkuten..  :roll:
Koskaan ei niin moni ole kiittänyt niin harvaa niin paljosta.

Ruutti

• Neulepuikon vääntäjä
    • View Profile
    • Email
« Reply #57 on: October 06, 2009, 21:28:00 »
Voisiko wiggleriä käyttää morrivapana ilman filikärkeä tai herkistintä?  :roll: Vapa on kuitenkin sen verran kevyt että tärpin kai tuntee jotenkuten..  :roll:
Kyllä pystyy. Periaatteesa kaikilla vavoilla voi morria uittaa, jos niin haluaa. Kevyellä vavalla kyllä onnistuu varsin hyvin. Itse en morrilla pilkkiessä yleensä tunne tärppiä. Paitsi tietenkin kovan tärpin. :P Puhtaasti siimaa katsoen tulee pilkittyä.

k4l4

• Guest
« Reply #58 on: November 07, 2009, 17:13:53 »
Mulla on tuommoinen punainen vapa jota olen käyttäny mormyskoinnissa se on kyllä hyvä vapa. Huonona puolena siinä on kelaaminen , se kiristysruuvi pyörii puolan mukana ja kiristyy ja löystyy ainakun kelaa..  mutta nyt laitoin siihen ruuvin ja puolan väliin tuollaista huopakangasta ja asia korjaantu nyt sillä voi säätä jarrua samanlaila ku virvelillä.

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #59 on: November 07, 2009, 17:33:21 »
Mulla on tuommoinen punainen vapa jota olen käyttäny mormyskoinnissa se on kyllä hyvä vapa. Huonona puolena siinä on kelaaminen , se kiristysruuvi pyörii puolan mukana ja kiristyy ja löystyy ainakun kelaa..  mutta nyt laitoin siihen ruuvin ja puolan väliin tuollaista huopakangasta ja asia korjaantu nyt sillä voi säätä jarrua samanlaila ku virvelillä.

Sulattaa kierteeseen pienen vekin vaikka kuumalla neulalla. Loppuu tuo kiristyminen kelatessa. Tosin on se ruuvikin jäykempi kiertää kiinni ja auki.

center>