Chat

Author Topic: Haarukka vapa  (Read 14283 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mantis

• ICQ Messenger - 175600498
    • View Profile
Haarukka vapa
« on: December 15, 2004, 21:24:21 »
Millainen on haarukka vapa ja mitä hyviä ja huonoja puolia siinä on verrattuna normaaliin pilkkivapaan ? ja miten sitä käytetään kun jotkut sanovat sen käytön olevan vaikeaa ? :oops:
Kalastukseen on kaksi sääntöä.
1) Älä koskaan paljasta kaikkea.

Eci

• kikkelis kokkelis mitäs läksit
    • View Profile
    • Email
Haarukka vapa
« Reply #1 on: December 16, 2004, 21:32:53 »
Haarukkavavassa on kaksi "tappia" joille siima kehitään.....eli siimaa ei nosteta avannosta huitomalla perinteiseen tyyliin.....kilpailijat käyttävät sitä lähinnä sen vuoksi koska sillä voi pilkkiä huomaamattomasti....itse käytän sitä koska siimaa on helpompi hallita...siima ei takertele joka paikkaan ja sotkeudu, mutta haarukointia on hieman harjoiteltava että se onnistuu...ja vavan on oltava hyvälaatuinen ja haarukoiden jäykät, muuten siima purkautuu haarukoilta ja sotkeutuu...
Ehkä otin, ehkä en!

Mantis

• ICQ Messenger - 175600498
    • View Profile
Haarukka vapa
« Reply #2 on: December 16, 2004, 22:03:56 »
kiitos, pitää harkita jos ostaisin haarukkavavan... :wink:
Kalastukseen on kaksi sääntöä.
1) Älä koskaan paljasta kaikkea.

Arza

• View Profile
    • perza-vaaput
    • Email
Haarukka vapa
« Reply #3 on: December 18, 2004, 19:24:12 »
Haarukka vavalla ei tee yhtään mitään, ainakaan syvillä vesillä, ja kyllä tavallisella ongella saa ne kalat ihan yhtä nopeesti ylös, ku haarukalla, eikä siima mee sekasin tavallisessa ongessa jos menee niin sit on onkijassa vika.

tää on sit vaan mun mielipide.

Eci

• View Profile
    • Email
Haarukka vapa
« Reply #4 on: December 20, 2004, 09:55:00 »
Nyt on pakko kommentoida tätä Sylvester Stallonen kommenttia. Eli nimenomaan syvällähän se haarukkavapa toimii parhaiten. Olisitpa ollu eilen näkemässä kun pilkittiin n. 13 metrin vedestä ja ite pyörittelin haarukalla ja kaveri huito siimat sekasin jäälle tavallisella vavalla...

No yli 300 grammaset otin kyllä rauhallisesti ilman haarukointia...
Ehkä otin, ehkä en!

Aloittelija

• View Profile
    • Ohjelmistotalo Arkki
Haarukka vapa
« Reply #5 on: December 20, 2004, 10:14:55 »
Terve

Niin kuin jo olemassa olevista kommenteista voi huomata, toiset tykkää, toiset ei. Itse tykkään PALJON, vaikka olenkin nimimerkkini mukaisesti aika aloittelija.

Haarukan käyttämisen oppii mielestäni melko nopeasti, kunhan malttaa pari pilkkireissua käyttää harjoitteluun(vaikka saaliin menetyksen uhalla, harjoittelu palkitaan myöhemmillä reissuilla).

Stallonen viestiin viitaten, uskon että kalan saa ylös tavallisella ongella nopeammin kuin haarukalla. Mutta syötin saaminen takaisin kalan luokse käy nopemmin haarukkaongella, koska siima ei takerru jäähän, eikä ole sotkussa, vaan se purkautuu siististi haarukasta.
Tästä on hyötyä myös avannon vaihdon kohdalla, koska siimaa ei tarvitse kelata kelalle siirtymisen ajaksi, vaan se kehitään haarukkaa.
Huonona puolena voisin mainita sen että haarukka ei välttämättä istu niin hyvin käteen kuin "tavallinen" onki.

+ sotkujen vähäisyys
+ syöntin nopea toimittaminen seuraavan kalan suuhun
+ ottisyvyyden säilyttäminen

- harjoittelu
- käteen istuvuus

Mutta, aloittelija olen ja nämä ovat minun mielipiteitäni, joten...

Jos mahdollista kannattaa varmaan laitana haarukkaa joltakin kaverilta(jos malttavat niistä hetkeksi luopua :)), niin saa vähän tuntumaa sopiiko sen käyttö omaan tyyliin.  Joku voisi sanoa että "Miksi lainata, osta samantien oma, ei se paljoa maksa!", mutta niin... Ja kannattaa yrittää saada käyttöön jokin toimiva haarukka, ettei hyvä kokeili kaadu huonoon välineeseen. Itse voin suositella esim. Karimaxin haarukkaa.

Ja sitten Ahven, tule tule

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
Haarukka vapa
« Reply #6 on: December 20, 2004, 10:33:53 »
Joo.

Ittelläni oli haarukkavapa repussa lähes 10 vuotta. Pari kertaa olin kokeillut ja todennut homman liian vaikeaksi. Silloin pilkin vielä pääsääntöisesti matalissa vesissä Oulujärvessä. Sitten tuli muutto Savoon ja alkoi kalaakin olla syvemmässä (3-12m). Lopulta meni hermot siihen, että siima oli aina sekaisin. Piti ottaa itseään niskasta kiinni ja pakko-opetella haarukan käyttö. Ja sen vaan sanon, että paluuta entiseen ei enää ole.

Aloittelijan kommentteihin hieman puutun:

Kyllä jo vähäisellä haarukointikokemuksella kala nousee helpolla ylös. Ei tarvitse kuin puolenkymmentä reissua tehdä ja alkaa jokainen kala tulla ylös asti. Jos ei tule, niin vika on koukussa. Pääasia että liike on tasainen koko ajan. Liika riuhtominen tai nykiminen päästää kalan karkuun. Itse olen jopa 400g lahnoja haarukoinut sujuvasti. Ja kyllä vapa istuu käteenkin, jos hyvän ostaa. Huonommat kepit ovat "ei niin istuvia". Tietenkin voi tekaista itse itselleen haarukkavavan, jos vain puukko pysyy kädessä. Silloin saa rungosta juuri sellaisen kuin itse tahtoo.

Ja Hauen_kalastaja:

Tuo sinun kommentti on ufo-juttu. Kohta kohdalta se läpi:

-Juuri syvässä vedessä haarukalla tekee jotain, koska silloin ei tule jäälle siimavyyhtiä. Se menee tuulessa ja sotkeentuu jääpaakkuihin. Sitten kalakin tarttuu löysään siimaan kitusistaan jne...

-Jos tavallisella vavalla saa kalat yhtä nopeasti ylös, on kyseessä aivan Jumalasta seuraava hahmo, niin kova on taidon oltava.  Tai sitten kyseessä on huono haarukkavavan käyttäjä.

-Ja siima menee sekaisin tavallisessa ongessa tuolla lappamistyylissä ja se EI ole käyttäjän vika. Selitäppä miksi sitä siimaa saa joka kerta irroitella jostain hupusta, rukkasesta, resorista, repusta, jääpaakusta, sohjokauhasta, kalan kitusista jne.. haarukalla sen kuin laskee alas. Lappo-tyylillä siimaan tulee solmuja joka reissulla, mutta haarukkaan harvoin.

Onneksi tähdennät, että kyseessä on "vain" mielipide. Toivottavasi mielenkiintosi riittää tutustua haarukointiin. Uskon että mielipiteesi voi muuttua varsin helposti, jos pääset touhuun sisälle.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Anonymous

• Guest
Haarukka vapa
« Reply #7 on: December 20, 2004, 16:06:20 »
No hei!! kuulkaas toi 11-13m ei oo ees vielä syvää tarkoitin 25-30m, sinne en ainakaan menis haarukka ongella onkimaan, hyvin on toiminu tavallinen onki, toimi tänäänkin eikä menny sekasin.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
Haarukka vapa
« Reply #8 on: December 20, 2004, 21:00:16 »
Perza: jos käytät haarukkavavassa tuollaista "vaijeria", niin ei takuulla ole helpointa mahdollista se pilkintä. Eikä se "vaijeri" tosiaankaan mene helpolla sotkuun, kuten jo sanoit. Mutta yleensä pilkintä tapahtuu jollain 0.16 siimalla, joten sotkuja myös tulee. Aika pieni osa pilkkijöistä (väitän että alle 5%) pilkkii 0.35 siimoilla.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Eci

• View Profile
    • Email
Haarukka vapa
« Reply #9 on: December 20, 2004, 22:18:32 »
Aloittelijoille vinkkinä:

1. Hanki kunnollinen haarukkavapa. Haarukoiden pitää olla niin jäykät etteivät anna periksi kun siima kehitään niille.

2. Haarukoiden väli ei saa olla liian pitkä. Haarukointi on helpompaa kun sen voi tehdä pelkällä ranneliikkeellä. Olen nähnyt pitkiäkin haarukkavapoja mutta näytti lähinnä koomiselta kun koko äijä heilui puolelta toiselle haarukoidessaan...

3. Irroita kala laskematta vapaa kädestä.

4. Harjoittele haarukoimista vaikka sohvalla istuessa. (HUOM! Ota koukku pois pilkistä)
Ehkä otin, ehkä en!

Kalamies78

• View Profile
Haarukka vapa
« Reply #10 on: January 14, 2005, 09:53:55 »
itse ainakin aloittevalle haarukka vavan käyttäjälle suosittelen n.25cm haarukka väliä.mutta kun taito karttuu kannatta siirtyä suurempaan haarukka väliin(nopeuttaa nostoa)
Kalasta se on parasta

Reaper

• View Profile
    • Email
Haarukka vapa
« Reply #11 on: January 14, 2005, 14:57:04 »
Itse suosin enemmistön kanssa haarukkavavan käyttöä. Kyllästyin aikoinaan noissa tavan pilkkivavoissa siihen ainaiseen siimojen sotkuun. Kerran pilkkireissulla serkullani oli haarukkavapa käytössä, ja katsoin kuinka nokkelampaa, helpompaa homma oli, no sain kokeilla sitä ja heti välähti homma takaraivoon. Sain myöhemmin lahjaksi Karismaxin Max 1 haarukkavavan, josta en nyt luopuisi.  Siimana käytän 0,18 ja pilkkinä vihreä, sini, punaista pystypilkkiä, josta en ikuna luopuisi. Koko komeus saaliin kera seuraavssa url:ssa:
http://irc-galleria.net/view.php?nick=Reaper^^&image_id=1789576

Ja karismaxin muita haarukkavapoja löytyy täältä:
http://www.karismax.fi/kehionget.html#Max%201

Vielä noista haarukkavapojen ominaisuuksista, että on se vähän kisoissakin helpompi vaan kehiä siima kasaan ja siirtyä nopeasti uudelle reijälle. Ja jos haluaa pitää pimennossa oman menestyksen muilta kilpailijoilta, niin kyllä se haarukkavavalla onnistuu paremmin, kun ei tarvitse riuhtoa siimaa pitkin jäitä.

Ja vaikka mainostusosio on vähän toisaalla, niin kuitenkin suosittelen kaikille noita Karismaxin haarukkavapoja!
"Keijol ei oo rahaa, mut Keijoln kauhee käsi"

Anonymous

• Guest
Haarukka vapa
« Reply #12 on: January 20, 2005, 21:50:13 »
Itellä haarukan väli 26 cm. siima 0.18 stroft. Hyvin on abboret noussu jopa sieltä 25 m. "vaijereita" on mielestäni ihan turha käyttää vaikka väliin sattus vauraampikin yksilö mono nimittäin venyy yllättävän paljon. Matalassahan tuo haarukka ei juuri nopeuta < 3m. mitä syvemmälle mennään hyvät puolet korostuu. Veilä sellainen pointti, että syvyyttä pystyy seuraamaan 10 cm. tarkkuudella.

Syvällä piikit ei saa joustaa yhtään, ensimmäiset kierrokset jää löysälle ja kalan noustessa kuormitus kasvaa ja lenkit tiukkenee ja jos piikit antaa yhtään periks, pilkkiä laskiessa soppa on valmis.

Wenku

• View Profile
    • Email
Haarukka vapa
« Reply #13 on: January 21, 2005, 01:03:25 »
Puruvedellä +30m vedessä kohtasin ensimmäiset ongelmat haarukkavavan kanssa. Siima pääsi sotkeutumaan muutamaan otteeseen ja jouduin lyhentämään sitä reilusti. Seuraavat reissut ovat kuitenkin sujuneet ongelmitta taidon kartuttua. Vavan rakensi kaverin isäukko ja täytyy sanoa, että tehdastekoisiin verrattuna aivan ylivertainen toimivuudessaan ja herkkyydessään. Siis kaikki, jotka eivät ole vielä kokeilleet niin kipinkapin ostamaan vaikkapa tuo Karismax. Loppuu se huitominen ja kiroilu. Tasareille saa muuten haarukoiden väli olla puolikin metriä, varsinkin väkäsettömillä karvapyrstö tasureilla pilkittäessä.

JuP3

• Heikki Vihinen ULIULI
  • Rajaseudun Rambo
    • MSN Messenger - jupe89@luukku.com
    • View Profile
Haarukka vapa
« Reply #14 on: January 21, 2005, 21:51:34 »
Heikki vavat ja Tapsa vavat (suosittelen) lähtevät alle kymmenen €:n.
Reilusti kalastusta, jo vuodesta 1927. P-KUK

marabou

• Guest
Haarukka vapa
« Reply #15 on: January 22, 2005, 15:55:43 »
Semmoset palsahaarukat ovat tosi hyviä vaikka ovatkiin niin kalliit (17,90)

SuSi

• View Profile
Haarukka vapa
« Reply #16 on: January 22, 2005, 16:40:07 »
Hei! Itse ostin tänään ensinmäisen haarukka vavan onstin tuon Delfin merkkisen haarukka vavan! Omistaako kukaan teistä Delfinin haarukka vapoja?? Hyviä vai huonoja?!? Hvät puolet ja huonot (Jos omistatte)  8)  8)

JuP3

• Heikki Vihinen ULIULI
  • Rajaseudun Rambo
    • View Profile
Haarukka vapa
« Reply #17 on: January 22, 2005, 17:57:25 »
Quote from: SuSi
Hei! Itse ostin tänään ensinmäisen haarukka vavan onstin tuon Delfin merkkisen haarukka vavan! Omistaako kukaan teistä Delfinin haarukka vapoja?? Hyviä vai huonoja?!? Hvät puolet ja huonot (Jos omistatte)  8)  8)

Riippuu siitä onko se semmonen yhtenäinen muovipalikka vai ihan terästangoilla varustettu versio. Muovipalikassa on kaksi eri paksuista jousta, siitä plussaa, mutta muuten hukkaostos. Terästanko delfiini on omasta mielestäni loistava syvään veteen ja kyllä se toimii matalassakin, koska sen haarukointiväli on koht. suuri ja siinä on korkkikahva ja sopivan herkkä kärki .

SuSi

• View Profile
Haarukka vapa
« Reply #18 on: January 22, 2005, 18:12:54 »
Se mun oli just se muovi! niin mitä siinä on sitä huonoo?

pulkka

• Guest
Haarukka vapa
« Reply #19 on: January 22, 2005, 19:16:33 »
Tänään pilkillä Vesijärvellä Asikkalassa. Vettä n. 14 m. Kolmesta viidestä vavastani meni siima solmuun jne. Olin aika turhautunut reissun jälkeen. Paikalle tuli kelkalla eläkeläinen vaimonsa kera. Hän oli saanut jo aiemmin "lohen" jostain kauempaa. Hän onki tekemissäni reiissä ja sai pikkuabborreja ja kiloisen hauen. Hänellä oli isorunkoinen pilkki, jonka kelausnopeus oli puoli metriä kierrokselta. Ajattelin, että ostan samanlaisen. Kotiin päästyäni mietin asiaa saunassa tarkemmin ja nyt olen kyllä kahden vaiheilla, ostanko isokelaisen vai haarukkavavan. Tekisi kyllä mieli ostaa molemmat, mutta haarukka kiehtoisi kovasti, vaikka opettelu kyllä kestää jonkin aikaa. Jospa ne sotkut vähenisivät.
Sain kyllä kalaa koko ajan, parhaista reistä kolmisenkymmentä, kunnes kyllästyin sälään. Eläkeläisellä oli muuten hopeanautilus ja tapsi, jonka yhdistelmän minäkin nyt vihdoin ostan. Mulla oli kyllä kaikki muut mahdolliset vempaimet, vaan ei pikkumorreja.

Wenku

• View Profile
    • Email
Haarukka vapa
« Reply #20 on: January 22, 2005, 20:51:38 »
Isorunkoinen pilkkivapa, kun pilkitään; haukea, kirjolohta, kuhaa yms. suurempaa petokalaa suurilla pystyillä, tasapainoilla tai lusikoilla. Silloin ei haarukoista ole minkään valtakunnan hyötyä. Suurelle vavalle mahtuu myös paksua siimaa riittävästi. Toinen lukunsa ovat hyrräkeloilla varustetut ns. kirjovavat. Jos aiot ottaa varman päälle niin hanki sellainen tai tee jostain vanhasta virvelinvavan kärkiosasta oma versiosi.

Haarukkavapa sitten, kun halutaan pilkkiä tehokkaasti (normaali)ahventa, särkeä yms. pienempää silppua. Ei varmasti ole mukavaa kelata jokaista sinttiä ylös erikseen järeällä vavalla ja lypsää siimaa pilkkineen takaisin avantoon. Lisäksi noita esim. Karismaxeja on mukava käyttää keveytensä takia.

Suurelle kalalle suuri vapa ja pienelle pieni. Tottahan toki sen isommankin kalan voi pienellä vavalla saada, mutta urheiluksi menee.

JuP3

• Heikki Vihinen ULIULI
  • Rajaseudun Rambo
    • View Profile
Haarukka vapa
« Reply #21 on: January 22, 2005, 21:20:27 »
Quote from: SuSi
Se mun oli just se muovi! niin mitä siinä on sitä huonoo?

Kehiminen on paksujen haarukkojen takia kankeaa, siima jää kehittäessä jousen väliin,ei ole lämmittävää kahvaa,painaa liikaa,jäätyy herkästi ym. :roll:

SuSi

• View Profile
Haarukka vapa
« Reply #22 on: January 23, 2005, 00:22:21 »
Kyllä minä luulisin että näin ensimmäiseksi haarukka vavaksi se on vielä ihan kelpo. Tänään tuli jo harjoteltua tuola olohuoneessa painavalla pysty pilkillä ilman koukkua! Ihan hyltä se tuntu näin minulle  :twisted:

sääksi

• Koukkunokkainen liitelijä
    • View Profile
Haarukka vapa
« Reply #23 on: October 31, 2005, 16:43:30 »
-Jos tavallisella vavalla saa kalat yhtä nopeasti ylös, on kyseessä aivan Jumalasta seuraava hahmo, niin kova on taidon oltava. Tai sitten kyseessä on huono haarukkavavan käyttäjä.    (Mikko kirjoitti)

En tiedä mitä tuolla tavallisella vavalla tarkoitat, mutta väittäisin että kaikilla kolmella Delfiinin isokelasella, kaks' kertaistajalla varustetutella vavallani, (nostonopeus, 0,5m. / pyöräytys) pesen kenet vaan kehijän.

En nyt Jumalaa lähde keulimaan, mutta kenet vaan eläväisen voisin haastaa viivalle, (reijälle) nostonopeudessa.
Yleensä pilkkiessä on se ongelma että muistaa laskea kierrokset, ja hiljentää lopussa jottei pilkki, (ja kala) nouse liian vauhdikkaasti reijästä ylös.
Kovin isoa kalaa en mielikkään, mutta suurin kala jonka olen saanut tälläisellä kelalla oli tasan puolikilonen ahven. Kuudesta metristä, vähän pisti jossainvaiheessa vastaan mutta nousi kiltisti ylös, (ja tasaisesti).

No, ei tää mikää mainos oo. Ja ymmärrän kaikkia kehijöitä. Ja näillä omilla sököillä ranteilla noi haarukat on jääny kaupan tiskii vaa katseltaviksi.
Tää pilkkiminenhän on ainakin omaltakohdaltani vaan harrastus, ja sillee pitää pilkkiä kun se on mukavaa.
Valo tunnelinpäässä olikin juna.

marabou

• Guest
Haarukka vapa
« Reply #24 on: October 31, 2005, 17:25:29 »
Siitä lähtien kun olen ekakertaa harukkaa pitänyt kädestä en muulla olekkaan onkinut, eli todella se on mielestäni paras onki mitä on  olemassa. Haarukoita on monenlaisia ja samaten myös monen hintaisia.
Mielestäni kannattaa ostaa hiukan laadukkaampi onki kuin se marketin halvin. Haarukan pitäisi olla kevyt, käteensopiva, hyvä kehimisväli ja tarvittaessa herkkä.

Haarukkavapa:

+ nopea nostaa ja laskea
+ Paikan vaihdossa ei tarvitse kelata siimoja sisään.
+ Kisassa voi kalan nostaa ilman ettei muut näe sitä (pitkin saappaanvartta), kunhan pitää kyynärpäät reisissä.
+ Tuulella ei siima sotkeudu jäähän tai kairaan (se estää siten siiman katkeamisen).
- Epävarma ison kalan nostossa.
-

Perinteinenonki:
+ Varma nostaa iso kala.
+ Jopa hiukan helpompi pitää kädessä kuin haarukkavapa joistain (riippuu mihin vertaa mitä vertaa).
- Hitäämpi nostaa ja laskea.
- Pitää kelata kun vaihtaa paikkaa.
- Jos haluaa pitää kalan salassa muilta on perinteinen onki huono koska siinä kädet heiluu niin h********i.
- Jäälle laskiessa siima lähtee tuulen mukana ja voi sotkeutua kairaan joka taas voi katkaista siiman.

kaivo

• Guest
Haarukka vapa
« Reply #25 on: November 03, 2005, 23:26:51 »
Haarukkavapa on mielestäni parhaimmillaan, kun pyydetään pienen puoleista kalaa tapsipilkillä syvästä vedestä. Tarkoitan haarukkavavalla tässä puolalla ja mahdollisesti tärpinilmaisimella varustettuja kevyitä vapoja. Tasapainopilkintään tarkoitetut perinteiset haarukkavavat ovat asia erikseen.

Kehimisen kannalta paras vapamalli on mielestäni pienipuolainen vapa, josta voi pitää kiinni keskeltä puolan kohdalta. Kun haarukoiden väli on n. 20 - 25 cm, onnistuu kehiminen näppärästi rannetta pyörittämällä, samalla kun istutaan etukumarassa ja kyynärpäät saavat nojata reisiin. Mikäli haarukkaväli on pidempi, kehimisen aikana joutuu istumaan suorempana, nostamaan kyynärpäät irti reisistä ja käyttämään enemmän koko käsiä, mikä hidastaa toimitusta ja paljastaa kilpailutilanteessa kalantulon herkemmin muillekin. Hupipilkillä tällä ei liene merkitystä, mutta lyhyehkö haarukoiden väli on silloinkin mukavampi.

Vavan istuvuus käteen ja ennen kaikkea pilkin uittomukavuus on mielestäni parempi perinteisillä vavoilla. Haarukkavavoissa otekohta on enempi-vähempi keskellä vapaa, jolloin vavan "kärkeä" jää kouran etupuolelle melko lyhyesti verrattuna normaalivapoihin. Näin uittoliikkeet joutuu tekemään isompina, mikäli kyseessä on aktiivista uittoa vaativa pilkkimalli ja etenkin, jos haarukkavavassa on vielä herkkyyskärki liikettä vaimentamassa. Tämän takia haarukkavapa sopii mielestäni parhaiten tapsipilkintään, kun pilkin uittaminen on enemmänkin nypyttelyä ja lerputtelua kuin toistuvaa nostelua.

Mielestäni haarukoinnin edut (sotkuttomuus ja nopeus) alkavat tulla kunnolla esille vasta neljän metrin vedessä ja siitä syvemmälle. Perinteisellä vavalla siiman sekoilut jäänrosoihin ym. jäävät melko vähiin, mikäli muistaa reiän tehtyään potkia kairausjätteen reiältä heti ennen sen jäätymistä tuulen yläpuolelle, siis sille puolelle reikää missä itse istuu. Mikäli istuma-asento valitaan myös siten että tuuli ei puhalla suoraan takaa vaan vapakäden puolelta takaviistosta, voi siiman päästää lappamisvaiheessa tuulen mukana leviämään avannon edustalle laajalle lenkille, joka pysyy aika hyvin suorana. Mikäli pilkitään paljaalla, kuivalla jäällä tai kovalla hangella johon vapa ei uppoa, hyvä konsti pitää jäälle lapettu ohuehko siima suorana on nakata vapa pois avannolta tuulen alapuolelle. Pilkkiä laskettaessahan vapa tulee takaisin siimasta vetämällä. Parhaimmillaan tämä "heittotyyli" on mormuskoitaessa ja kun vavan puola on ns. upotettua mallia.

Haarukkavavalla pilkittäessä on eduksi, kun kalan keskikoko on pientä. Jo 100-200 gramman ahventen nostamisessa kehiminen hidastuu ja muuttuu katkonaiseksi, mikä saattaa lisätä kalojen irtoamisia. Etenkin, kun tapsipilkkien mormuskat ovat sieltä pienemmästä päästä ja koukut siis myös.

Yksi haarukkavapojen parhaita puolia on se, että paikkaa vaihdettaessa siiman voi jättää haarukoille siirtymisen ajaksi, ts. kelaamista ei tarvita ja ulkona olevan siiman pituus pysyy vakiona seuraavallakin reiällä. Kuljetuksen aikana on vain varottava sitä, ettei siima pääse purkautumaan haarukoilta, tai ettei pilkki pääse heilahtelemaan haarukoiden välillä kulkevien siimojen välistä. Tällöin on luvassa ikävää selvitteyä. Näiltä harmeilta yleensä välttyy, mikäli pilkin koukun saa kiinnitettyä vavassa johonkin, esim. valmiiseen koukunpidikesilmukkaan, siimanohjainrenkaaseen tai painettua kiinni vavan pehmustettuun kahvaan. Halutessaan vavan kädensijaan voi kiertää tätä varten eristysnauhaa tms. tai pujottaa kahvaan muutaman kumilenkin.

baikkali

• View Profile
Haarukka vapa
« Reply #26 on: November 04, 2005, 07:59:52 »
Haarukkavapa toimii sekä syvässä että matalassa. olen kilpapilkkijä ja suosittelen kalan nopean ylösoton ja huomaamattomuuden vuoksi sitä.

Anonymous

• Guest
Haarukka vapa
« Reply #27 on: February 06, 2006, 15:31:39 »
Quote from: sääksi
-Jos tavallisella vavalla saa kalat yhtä nopeasti ylös, on kyseessä aivan Jumalasta seuraava hahmo, niin kova on taidon oltava. Tai sitten kyseessä on huono haarukkavavan käyttäjä.    (Mikko kirjoitti)

En tiedä mitä tuolla tavallisella vavalla tarkoitat, mutta väittäisin että kaikilla kolmella Delfiinin isokelasella, kaks' kertaistajalla varustetutella vavallani, (nostonopeus, 0,5m. / pyöräytys) pesen kenet vaan kehijän.

En nyt Jumalaa lähde keulimaan, mutta kenet vaan eläväisen voisin haastaa viivalle, (reijälle) nostonopeudessa.
Yleensä pilkkiessä on se ongelma että muistaa laskea kierrokset, ja hiljentää lopussa jottei pilkki, (ja kala) nouse liian vauhdikkaasti reijästä ylös.
Kovin isoa kalaa en mielikkään, mutta suurin kala jonka olen saanut tälläisellä kelalla oli tasan puolikilonen ahven. Kuudesta metristä, vähän pisti jossainvaiheessa vastaan mutta nousi kiltisti ylös, (ja tasaisesti).

No, ei tää mikää mainos oo. Ja ymmärrän kaikkia kehijöitä. Ja näillä omilla sököillä ranteilla noi haarukat on jääny kaupan tiskii vaa katseltaviksi.
Tää pilkkiminenhän on ainakin omaltakohdaltani vaan harrastus, ja sillee pitää pilkkiä kun se on mukavaa.

Uskon että siimasta vetäminen on nopeampaa, mutta kehimällä saa pilkin sujuvasti takaisin veteen eikä tarvitse irroitella välillä siimoja avannon reiältä irti

center>