Chat

Author Topic: Tasapaino pilkinnästä..  (Read 13966 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

raimo

• Guest
Tasapaino pilkinnästä..
« on: December 17, 2004, 20:07:40 »
Pitäs tänä talvena ruveta pyytään tasarilla enemmän ahventa joten aattelin kysyä muutamaa asiaa.

-kuinka paksulla siimalla kannattaa pilkkiä tavallista ahventa (pyhäjoesta).
-kuinka paljon ahventa keskimäärin saatte reissussa
-minkä merkkisellä tasarilla pilkittä eniten, eli mitä suositteletta
-pilkki tyyli eli miten vapaa heilutat

Jos nuihin jaksatta vastata niin hyvä on :)

Salmo

• Guest
Tasapaino pilkinnästä..
« Reply #1 on: December 17, 2004, 21:26:10 »
Olen pari talvea kalastanut lähes yksinomaan tasureilla, ja kalaakin on tullut vaihtelevasti, eli joskus hyvin, joskus huonosti.

Siima on hyvä valita tasurin koon mukaan. Vavoissani on siimaa väliltä 0,20-0,30 mm, painottuen kuitenkin 0,25 ohuemmalla puolelle. Tasapainoista Nils Mastereita on tullut käytettyä eniten, ja kalaakin on nillä tietysti eniten tullut. Rapalan tasurit ovat ihan kelpopelejä myös etenkin sisävesillä.

Uittotekniikka on kutakuinkin seuraavanlainen: Pilkki pohjaan, muutama pohjan pölläytys, pilkki n. 20 cm pohjasta ja tämän jälkeen jokunen varsin terhakka sarja nypäytyksiä, pieni tauko jne. Jotain tähän tyyliin.

HalDi

• Hiihtävä haltimies
    • View Profile
    • Email
Tasapaino pilkinnästä..
« Reply #2 on: December 18, 2004, 18:52:49 »
Tässäpä oli aika ajankohtanen treadi tasureista, joten esittelempä oman "raiskatun" Nilsun tasurini. Onko aivan toivoton alkuperäisväritys ja uusi pieni säätö? (www.olennoviisitasuripilkinnassa.fi)

Alakoukun olen poistanut, siitä on aikaa. Nykyään mietin, että miks tuli tuoki tehtyä. Onko ilman alakoukkua aivan toivoton? Siinähän oli se parempi, eli pitkä koukku.

Ja värjäyspuolesta, että olen piirtäny nuo mustat pisteet.

Tunnistaako muuten joku nuo taka-alan jäppiset? (triviaa...)
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

pulkka

• Guest
tasareista
« Reply #3 on: December 21, 2004, 19:02:04 »
Kyllä tasarilla pilkkiminen on huomattavasti hauskempaa kuin pystyllä. Saalis ei tosin aina ole taattu, mutta kontakti kalaan on tosi hyvä.
Itse aloitan aina tasarilla, jos ei syö vaihdan pystyyn.  Tasapainon värillä ja alakoukun värillä on tosi suuri merkitys. Alakoukkuun kála syö huonommalla syönnillä, etu- ja takakoukkuun käy kala hyvällä syönnillä. Rapalaan on vaikea vaihtaa koukkua, Nils Masteriin se onnistuu helposti, mutta Nilsujen hinnat ovat hävyttömät! Että tälleen...

Ville12

• View Profile
Tasapaino pilkinnästä..
« Reply #4 on: December 24, 2004, 12:25:59 »
Niin kannattaako tasurien koukkuihin pistää matoja näin olen kuullut että jos on aivan älyttömän surkea syönti mutta pakkohan niitten on jotenkin vaikuttaa siihen tasurin uintiin eikö???

Salmo

• Guest
Tasapaino pilkinnästä..
« Reply #5 on: December 24, 2004, 21:31:30 »
Quote from: Ville12
Niin kannattaako tasurien koukkuihin pistää matoja näin olen kuullut että jos on aivan älyttömän surkea syönti mutta pakkohan niitten on jotenkin vaikuttaa siihen tasurin uintiin eikö???

Kai se jonkin verran voi auttaa, mutta älyttömän surkealla syönnillä ei varmaan kannata tasuria edes käyttää. Surviaiset tasurin alakoukussa tuskin haittaavat uintia, eiväthän värikoukutkaan haittaa. Uskon kuitenkin, että tasuri, jonka etu-, taka- ja alakoukut ovat täynnä toukkia, karkoittaa enemmän kalaa kuin houkuttaa. En tiedä, en ole kokeillut.

Itse käytän jokaisessa tasurissani värikoukkua, se on ollut lähes aina kaiken a ja o - suursyönnille kun en vielä ole osunut. Värikoukku on kuitenkin tehokkaimmillaan vasta isossa parvessa - yksittäisiä kaloja sillä on turha ronkkia.

pulkka totesi, että kontakti kalaan on tasuripilkinnässä tosi hyvä. Olen samaa mieltä. Tasurit vaativat jämäkän ja tunnokkaan vavan.

Anonymous

• Guest
Tasapaino pilkinnästä..
« Reply #6 on: January 19, 2005, 08:53:53 »
Tasaripilkintä on ajankohtaista vasta keväällä. käytän itse ässä tasaria ja paras väri on sininen. keväällä kun isot ahvenet tulevat selkäpenkoilta mataliin ja lahtiin kannattaa tasarimiehenkin suunnata puolen metrin ja puolentoista metrin veteen. tasarin koukuissa ei saa olla väkäsiä sillä ahvenen irrottaminen vie liikaa aikaa. ilman väkäsiä ahven irtoaa kun nostaa sen jäälle. Tasarin koko riippuu vähän pilkkijästä, mutta itse käytän ässien pienintä kokoa. Tasarilla saa keväällä suuria saaliita jos vain vähänkin tietää paikoista. Parhaat kilomäärät ahventa on mulla siinä kaksikymmentäviisi kiloa noin 150-350 g(600g). ahventa. Suurin putki on ollut noin 60 ahventa ihan peräkkäin. syönti häiriintyy heti jos ahvenen irrottaminen vie liian pitkään. tasari laitetaan normaaliin siimaan ja noin 20-30 senttiä pohjasta. sitä heilutetaan terävin nykäsyin noin 3-4 sekunnin välein. Kilpailuissa voi tasarin jättää kotiin sillä usein ahventen syönti on erilaista suurissa kisoissa. Tasarihomma oppii nopeasti kun menee vasta lumien sulettua jäiltä koska silloin ahven alkaa syödä. Viime keväänä olin vielä vappuna pilkillä joka onkin usein ollut eräänlainen rajapyykki jäiden kantavuudessa. :shock:  :oops:  :shock:  :oops:

Anonymous

• Guest
Tasapaino pilkinnästä..
« Reply #7 on: January 24, 2005, 03:03:23 »
Tasurilla pilkkiminen on mukavaa.
Olen pilkkinyt ainoastaan sisäjärvissä.
Jos laitat alle 4,5 sentin tasurin, tumppaa alakoukku niin täyteen toukkia kun saat. Siima niin ohutta kun itse haluat esim. (0.12-0.16).
Pyyntiohjeet kuten edellä. Jollei 2 - 3minuutin sisällä tärppejä, nouse, ja katso uusi, mielestäsi sopiva paikka.
Jos laitat yli 4,5 sentin tasurin, älä unohda peruketta. Ja kun laitat perukkeen, ja ison tasurin, ei siiman paksuudella ole niin väliä. Itse käytän 0,30 tai paksumpaa. Mitä isompi viehe, sitä isompaa kalaa haaveilet. Ne ei toukkia mutustele, joten unohda toukat. Viehekin ui paremmin.
Todennäköisesti hauki vei n. 4.5senttisen mieli nilsmasterini. HÄNEN kanssaan tulimme kotiin monen normaalikokoisen ahvenen kanssa.
Ei ollut peruketta, ja siimakin 0.14. Mutta eihän ME arvattu että...!

No ei se mitää. Kyllä tää aina sauvakävelyn voittaa. (eikä vaadi pokkaa).

Tasuriman

• Puntarin hytkyttäjä
  • Tasureissa on taikaa
    • View Profile
Tasapaino pilkinnästä..
« Reply #8 on: January 25, 2005, 11:45:45 »
Tämä on mieliaiheeni, joten taas tarinaa tasureista.

Käsitys siitä, että tasuri on vain kevään peli, on hieman erheellinen.
Kyllä aivan ensijäillä saa kunnon saaliita myös tasurilla ja samoin läpi talven.
   Kokemusta vain , että osaa hakea syöntipaikat ja jaksaa luottaa siihen, että kalaa löytyy, vaikkei ensimmäisistä reijistä saisi nykyäkään.

Sitten nuo siimanpaksuudet. Olen käyttänyt .18 siimaa yleensä. Tänä talvena kokeilin  .16,  mutta se tuntuu katkeavan hauen käsittelyssä liian helposti. Palasin takaisin entiseen.
   Ohuempi siima sallii pilkille paremman uinnin, mutta lisää hävikkiä.

Suosikkipilkkejäni ovat Rauhalan Pietarit ( 50 mm ) ja Rapalan vastaavat.    Värit sitten ovatkin paikkakohtaisia juttuja ja toki myös omat mieltymykset vaikuttavat. Omia suosikkivärejä ovat:   Ambulanssi, Hopeanharmaa mustilla raidoilla, Punainen mustilla raidoilla , ruskea raidoilla ja vihreä.....jne

Pilkkisyvyydet aivan matalasta parhaimmillaan 5-6 metriin ja jopa syvemmällekin.  Kalastan siis sisävesillä.  Tuo matalassa kokeilu kannattaa, aika usein kalaa on matalassa ja siellä se on etsimässä ravintoa.
    Jos haluaa syötittää tasuria, kannattaa kokeilla tuoretta kalaa pienenä siivuna tai kalan silmää. tasurin takakoukussa pieni kalansiivu ei juuri häiritse syöntiä, mutta antaa ilmeisesti "haavoittuneen kalan hajun" ja joskus iso assu kaipaa sen iskeäkseen.

No , eiköhän tässä taas ollut yhdelle kerralle.

sääksi

• Koukkunokkainen liitelijä
    • View Profile
Tasapaino pilkinnästä..
« Reply #9 on: April 25, 2005, 22:24:04 »
Uittelin koko talven toisessa vavassani kolmea n. 7 senttistä tasuriani. En nyt joka reijässä mutta ahkerasti kuitenkin. Sisäjärvillä, noin 2-6 metristä. Tulos, neljä tai viisi "KOPAUSTA"? En osaa sen kummemmin kuvata. Ikäänkuin joku olisi esim. sormella terävästi napauttanut tasuriin. Mielestäni pilkki oli joka kerta paikallaan, ettei siis osunut uidessaan mihinkään.  En tiedä miten silloin olisi pitänyt toimia, mutta minä tietenkin refleksinomaisesti nykäsin, mutta kertaakaan ei koukkuihin edes hetkeksi tarttunut mitään. Jatkoin tietysti aina innolla niin kauan kun huvitti.
Mitähän siellä alapäässä oikein tapahtui?
Valo tunnelinpäässä olikin juna.

Tasuriman

• Puntarin hytkyttäjä
  • Tasureissa on taikaa
    • View Profile
Tasapaino pilkinnästä..
« Reply #10 on: April 28, 2005, 11:14:46 »
Quote from: sääksi
Uittelin koko talven toisessa vavassani kolmea n. 7 senttistä tasuriani. En nyt joka reijässä mutta ahkerasti kuitenkin. Sisäjärvillä, noin 2-6 metristä. Tulos, neljä tai viisi "KOPAUSTA"? En osaa sen kummemmin kuvata. Ikäänkuin joku olisi esim. sormella terävästi napauttanut tasuriin. Mielestäni pilkki oli joka kerta paikallaan, ettei siis osunut uidessaan mihinkään.  En tiedä miten silloin olisi pitänyt toimia, mutta minä tietenkin refleksinomaisesti nykäsin, mutta kertaakaan ei koukkuihin edes hetkeksi tarttunut mitään. Jatkoin tietysti aina innolla niin kauan kun huvitti.
Mitähän siellä alapäässä oikein tapahtui?

Siis, mitä tapahtui? Ilmiselvästi kala iski pilkkiin. Todennäköisesti kuitenkin pilkki on ollut kalalle liian suuri, kala ei ole saanut koukkuja suuhunsa.
   Pienempi tasuri, jossa myös on pienemmät koukut olisi saattanut antaa kalaa, tosin paikalla on ollut vain pientä. Yleensä tasuriin iskevät ensimmäisenä parven suurimmat.

center>