Chat

Author Topic: Koukkujen terotus  (Read 4769 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

• Guest
Koukkujen terotus
« on: December 23, 2004, 21:36:35 »
"Koukun pitää olla hyvin teroitettu" sanotaan usein asiantuntioiden ohjeissa. Tarkoitetaanko, että tehtaalla, vai voiko niitä myös itse käytönmyötä terottaa? Jos, niin kuinka, ja millä välineillä :shock:
Lahjaksi saatujen, Viipurista, tai Tallinnasta ostettujen (nähtävästi tiskin päältä osettujen) mormyskojen käyttäjä.

puolisukeltaja6

• MSN Messenger - nokkaposti@hotmail.com
    • View Profile
    • HeQ:n kalastussivu
    • Email
Koukkujen terotus
« Reply #1 on: December 24, 2004, 10:38:56 »
no hyvälaatuiset ovat ostettaessa teräviä, mutta käytössä ne kuluvat. paras tapa teroittaa on kynsiviila tai hiekkapaperi.

Salmo

• Guest
Koukkujen terotus
« Reply #2 on: December 24, 2004, 12:10:24 »
En ole juuri pilkkejäni teroittanut, mutta eiköhän timanttiviila - jolla itse olen uistimeni teroittanut - käy siihenkin hommaan. Kolmihaarakoukkujen teroituksesta löytyy hyvä Abon artikkeli osoitteesta : http://www.suomenhaukiseura.com/valineet/uistimet/koukun_lapaisy.html

Pienet mormyskat ovat varmasti hankalempia teroittaa, timanttiviilalla kuitenkin koittaisin. Hiekkapaperilla tuskin saat mitään aikaiseksi.

Itse käytän kuvassa näkyvää punaista EZE-LAP:ia.

mikke.l

• View Profile
    • Kalapäiväkirja
Koukkujen terotus
« Reply #3 on: December 25, 2004, 14:06:32 »
Luin tässä yks päivä että mormuskojen koukkujen terotus onnistuisi hyvin tulitikku rasian raapasu pinnalla,mutta itse on ole varma toimiiko se hyvin :?

Anonymous

• Guest
Koukkujen terotus
« Reply #4 on: December 25, 2004, 15:45:05 »
:? Idea ihan hyvä!!  Toimii pika-pikaa huolto hommissa Mutta pitäis vaihtaa nykynen, (50 vuotislahjaks saatu) Zippo, tulitikkurasiaan.
Kiitos kommentista!

Timky

• View Profile
Koukkujen terotus
« Reply #5 on: February 12, 2005, 14:22:47 »
Juu kyllä toi tulitikkurasia on paras se on niin hieno, että varmasti tulee terävä. Jos on oikein tylsä koukku kannataa ensin tavallisella teroittimella ja sitten tulitikkurasialla. :wink:

kaivo

• Guest
Koukkujen terotus
« Reply #6 on: February 15, 2005, 18:37:51 »
Omat koukkuni teroitan kesät-talvet keraamisella kivellä, jonka toisella puolella on timanttiviila. Erittäin hyvää jälkeä tulee!

Monni

• Parasta A-luokkaa.
    • MSN Messenger - juha_moisio7@msn.com
    • View Profile
    • Email
Koukkujen terotus
« Reply #7 on: February 15, 2005, 21:43:29 »
Minulla on sellainen Masterin hiomakivi missä on ura keskellä siitä vaan vedetään koukku ja teräväksi tulee!
Poltinkoski

Aloittelija

• View Profile
    • Ohjelmistotalo Arkki
Koukkujen terotus
« Reply #8 on: February 16, 2005, 10:53:28 »
Terve

Minulla on myöskin tuollainen timanttinen hiomalätkä, mallia Lap-Stone(ruottalainen), maksoi noin 20€. Sillä saa hyvin ainakin isommat koukut teräviksi, ja kohtuu hyvin myös pienemmät. Terävyyttä olen testannut kynttä vasten, vaikka se ehkä kertookin enemmän koukun kärkiterävyyden, ei läpäisyä.

Timantin ostin varsinaisesti puukon teroitukseen, missä se onkin mielestäni mainio, suosittelen kaikille.

Moikka hei

Anonymous

• Guest
Koukkujen terotus
« Reply #9 on: February 17, 2005, 00:16:05 »
morrikoukkuun helpoin ratkasu onpi se, että heittää morrin roskiin ja tekkee uudet morrit tilalle ku koukku tylsyy, kemiallisesti terotettuja koukkuja ei toista kertaa saa viimesen päälle teräviks joten on helpointa tehä uudet, tietää ainakin että sen takia ei hommassa häviä...

gijeube

• Guest
Koukkujen terotus
« Reply #10 on: February 19, 2005, 00:44:27 »
Quote from: Anonymous
morrikoukkuun helpoin ratkasu onpi se, että heittää morrin roskiin ja tekkee uudet morrit tilalle ku koukku tylsyy, kemiallisesti terotettuja koukkuja ei toista kertaa saa viimesen päälle teräviks joten on helpointa tehä uudet, tietää ainakin että sen takia ei hommassa häviä...

Anteeksi. Mutta en oikein ymmärrä?
Hän tekee, jolla on aikaa.
Hän ostaa, jolla on rahaa.
???

center>