kumpi parempi tasapaino vai pystypilkki?

Started by Nils Master, January 07, 2005, 23:37:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Nils Master

kumpi parempi tasapainopilkki vai pystypilkki?

mikä on isoin kala tasapainopilkillä?

mikä on isoin kala pystypilkillä?

Peze90

Itse käytän eniten pystypilkkiä.. mutta tasapainoakin uitan.. ! :)

Tasapainolla en ole saanut yhtään kalaa tänä vuonna..
olen käyttänyt rapalan noin 5-6 cm tasapainoa. + 3:lmea muuta tasurii.

Pystypilkillä viime joulukuussa sain 300,1 grammaa painavan ahvenen.
Ja sain sen ensimmäisellä pilkkireissullaan kun jäät tuli..

erekki

riippuu mitä kalastat hauessa tietenkin tasapaino... kuhassa hyviä minusta pystypilkit...

Paiholalainen

Pysty. Monta tapaa pilkkiä (ketju,tapsi,värikoukku) ja saalis on monipuolisempi.

Anonymous

Käytän ite oikeestaan vaan pystyjä. Kun en pahemmin tasureilla osaa kalastella.

kaivo

Quote from: Nils Masterkumpi parempi tasapainopilkki vai pystypilkki?

mikä on isoin kala tasapainopilkillä?

mikä on isoin kala pystypilkillä?

Aiempia keskusteluja aiheesta löytyy varmasti, mutta omasta mielestäni lyhyesti: paremmuus riippuu tilanteesta ja paljolti myös siitä, kummalla pilkkityypillä kalamies on tottunut pyytämään. Tuttua pilkkiä osaa käyttää luontevammin mikä näkyy saaliskertymässä. Järkevintä on opetella käyttämään molempia.

Suurin tasapainokalani taitaa olla jokin 1,5 kg kirjolohi. Pystypilkillä olen pyytänyt vain ahvenia.

Tasuriman

Se paremmuushan riippuu siitä, kuinka arvottaa asioita.
Siis, mitä haluaa pilkinnältä. Tasurilla voi suosiolla unohtaa suuren osan saaliskaloista, kuten kiisket , lahnat ja useimmat muut särkikalat.

Toisaalta tasurin saaliskalojen keskikoko on yleensä suurempi, kuin pystyillä. Useimmiten pystyllä onkien saa myös huomattavasti enemmän kaloja, siis lukumääräisesti.
 Kun osut tasurin kanssa isojen ahvenien syöntiparveen, olet sen jälkeen taatusti tasurimiehiä. Syönti on aivan " sairasta", tuskin pilkki ehtii kunnolla veteen, kun kala iskee ja tasurilla pilkkien parvi tulee ylös niin, että ensin tulevat suurimmat.

Suurimmat kalat tasurilla, viime keväältä  hauki 4,5 kg

Paras kuitenkin   järvitaimen 1,9 kg ja ahven 1,0 kg

Pystypilkillä suurin hauki n. 2 kg   ahven 630g.

Tosin en ole pystypilkkiä enää vuosiin käyttänyt.

Kalamies78

pääasiallisesti käytän itse pystyä tapsin kera,mutta tulee myös pilkittyy nilssin jigger tasureilla,toimii ainakin abburaa ja siikaa ongittaessa kun tehostaa pienellä nymfillä jonka laittaa tasurin alalenkkiin
Kalasta se on parasta