4 vai 6 tuumaa ?

Started by Anonymous, January 15, 2005, 17:57:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

Olen aikeissa ostaa uuden kairan vanhan neljätuumaisen Vihtavuoren (nimeä en varmuudella muista) mutta aivan kunnossa olevan, kolmekymppisen tilalle.
Kolme tyhmää kysymystä  :shock:
Kuinka suuren hauen tai ahvenen olette saaneet taipumaan 4" reijästä?
Suuremmin mainostamatta, minkä merkkinen ja mallinen kaira puree sopivasti jäähän kun jäähän?
Vaatiiko kuustuumanen vastaavan kokoisen hauiksen?

No ei se mitää. Kyllä tää aina sauvakävelyn voittaa.
(Eikä vaadi pokkaa)

HAI

Ahvenpilkille 4", hauelle,mateelle,kirrelle ja kuhalle 6". Kyllähän kutonen vaatii enemmän papua,mutta kuivan jään aikaan sen kanssa pärjää,mutta kun on vettä välissä, saattaa tulla äiteetä ikävä. Itselläni on UR ja olen pärjännyt sen kanssa oikein hyvin. Paremmuudesta en ala kinaamaan, pääasia kai lienee, että reikä syntyy ilman suurempaa tuskaa. :)   8)
Jos ies joku joskus jossai jottai,vuan kun ei mittää muuta ku aena vuan.

Anonymous

Olen ite ostanu aina 6 tuumaisen kairan ja hyvin olen pärjänny. Aina kun näen jonkun vanhan 4 tuumaisella kairalla tehdyn reiän, niin tuntuu et miksi tommoisia kairoja yleensä valmistetaan, koska jos se ennätys kala iskee silloin kun pilkit 4 tuuman rei'ällä ja ei ole ohjausterää mukana, niin tulee 6 tuumaista ikävä... Ja 6 tuumaisesta on mukavempi kattoa keväällä avantoon kun pilkkii, että mitä siel oikein näkyy. Ja sen ison kalan saa vielä helpommin ujutettua siihen 6 tuumaiseen putkeen kuin 4 tuumaiseen.

Eli olen sitä mieltä että 6 tuumainen kannattaa hankkia melkeinpä siitä riippumatta mitä kalalajia pyytää riippumatta.

Qkkeli

Quote from: AnonymousOlen ite ostanu aina 6 tuumaisen kairan ja hyvin olen pärjänny. Aina kun näen jonkun vanhan 4 tuumaisella kairalla tehdyn reiän, niin tuntuu et miksi tommoisia kairoja yleensä valmistetaan, koska jos se ennätys kala iskee silloin kun pilkit 4 tuuman rei'ällä ja ei ole ohjausterää mukana, niin tulee 6 tuumaista ikävä... Ja 6 tuumaisesta on mukavempi kattoa keväällä avantoon kun pilkkii, että mitä siel oikein näkyy. Ja sen ison kalan saa vielä helpommin ujutettua siihen 6 tuumaiseen putkeen kuin 4 tuumaiseen.

Eli olen sitä mieltä että 6 tuumainen kannattaa hankkia melkeinpä siitä riippumatta mitä kalalajia pyytää riippumatta.

Ups, unohdin kirjautua äsken. :lol:

nenone

vastaan vaan kysymyksiin 2-3

Eli minulla on 6'' ur ja pelittää hyvin ja kun vielä hyvä terä niin ei juuri tarvii riuhtoa (mittanin 165cm ja 55kg)

ja kyllä se tasuri-pilkinnässä on suuri etu se 6-tuumanen et ei jää takakoukku jäänreunaan kii.

Anonymous

6 tuumanen ur on paras kaira :D  olen sitä mieltä mutta minusta on tyhman näköstä ku joku kairaa neljän tuuman kairalla :evil:  minulla ittellä on viien tuuman ur olen saanu 4 tuuman rejästä kilosen säynävän

HalDi

Kyllä 4" kairalla pärjää. Ellei sitten oikein tosissaan pilki haukea ja sinimarliinia, nii kyllä nelituumanen riittää vallan hyvin. Vielä, kun se on UR, niin ei pitäis olla mitään moittimista toiminnassa. (omistan URn, tiedän...) Kerrottakoon huomion vuoksi, että arvostan myös ahvenen pilkkintää.

Mutta mä arvostaisin ennemmin toiminnan näppäryyttä ja nopeutta, ettei tartte kupata isolla kairalla yhtään kauempaa reikää ähkiessä.

Tuo vieras, joka viimeks kirjotti sais vähän tarkentaa. Sanoo, että on tyhmän näköstä, kun kairaa neljän tuuman kairalla ja sitten vielä kertoo juuri nelituumaisen (ja viisituumaisen) käyttökokemuksistaan positiiviseen sävyyn. Kaikkia niitä liikkuu.
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

Anonymous

UR:n 115 mm reiästä olen saanut ylös mahtuu ahvenen 920g ja kirjolohen 1,7 kg, ilman nostokoukkua käyttämättä paksun jään aikaan, siimasta vetämällä ja lopuksi niskasta kiinni. Assupilkillä tasapainon käyttö pienentää olennaisesti ylös saanti %, varsinkin jos kala on kiinni alakoukusta.

Anonymous

nelituuma on usein riittävä, mutta varsinkin koukkuhommassa voi nelituuma käydä kolmikiloiselle hauelle pieneksi. nelituuma on nopeampi kairata ja kevyt kantaa.

kaivo

Quote from: AnonymousOlen ite ostanu aina 6 tuumaisen kairan ja hyvin olen pärjänny. Aina kun näen jonkun vanhan 4 tuumaisella kairalla tehdyn reiän, niin tuntuu et miksi tommoisia kairoja yleensä valmistetaan, koska jos se ennätys kala iskee silloin kun pilkit 4 tuuman rei'ällä ja ei ole ohjausterää mukana, niin tulee 6 tuumaista ikävä... Ja 6 tuumaisesta on mukavempi kattoa keväällä avantoon kun pilkkii, että mitä siel oikein näkyy. Ja sen ison kalan saa vielä helpommin ujutettua siihen 6 tuumaiseen putkeen kuin 4 tuumaiseen.

Mielestäni ainakin sisävesillä pilkkivälle nelituumainen kaira on kuusituumaista järkevämpi valinta.

Voisin vaikka väittää, ettei pilkkireissuilla kovinkaan usein satu siiman päähän niin isoa kalaa etteikö se mahdu 4" reikään. Tietysti joskus saattaa isohko hauki eksyä reiän alle ahvenparvea häiritsemään, mutta kokonaishyödyn kannalta nelituumaisen käyttö on mielestäni kuusituumaista järkevämpää: "kapealla" kairalla jaksaa päivän mittaan kairata enemmän, mikä on usein suoraan verrannollista repun painoon jäältä lähdettäessä.

Viisi- tai kuusituumaisen kairan käyttö ahvenpilkillä on mielestäni paikallaan lähinnä merialueella (järviä keskimäärin ohuemmat jäät) sekä enimmäkseen tasareita käyttävillä pilkkijöillä. Tasarin reiästä nostaminen - kalan kanssa tai ilman - helpottuu, kun isomman reiän ansiosta pilkin nokka- tai peräkoukku ei napsahda avannon alareunaan yhtä herkästi kuin pienemmän reiän kanssa.

Monni

Itelläni on 4 tuumanen eikä oo kun kerran reikään jäänyt joku helkutin lahnan tumpula...
Poltinkoski

Peze90

Quote from: HAIAhvenpilkille 4", hauelle,mateelle,kirrelle ja kuhalle 6". Kyllähän kutonen vaatii enemmän papua,mutta kuivan jään aikaan sen kanssa pärjää,mutta kun on vettä välissä, saattaa tulla äiteetä ikävä. Itselläni on UR ja olen pärjännyt sen kanssa oikein hyvin. Paremmuudesta en ala kinaamaan, pääasia kai lienee, että reikä syntyy ilman suurempaa tuskaa. :)   8)

aivan oikeessa.. ite hankin nyt 4 tuumasen kairan.. 6 tuumanen tulee liian raskaaksi jos on vettä välissä.. ja UR kairan hankin..

pulkka

Mulla on UR:n 4-tuumainen ja Moran 6-tuumainen jatkosellainen. Hiihdän usein pilkille, joten jatkokaira on ainut järkevä valinta. Vääntöä isompi vaatii enemmän, mutta on kyllä tosi kätevä.
Sitten kun  jää keväällä pehmenee, on tyydyttävä 4-tuumaiseen, joka on kuitenkin huomattavasti nopeampi kairata eikä voimaa juuri tarvita.

Järväri

Jos olet epävarma niin hanki 4 tuuman UR kaira ja sitten siihen 6 tuuman varaterä. Itsellä tälläinen systeemi ja hyvin toimii.

Turha kinata kumpi on parempi 4 vai 6 tuumainen. Paremmuus riippuu täysin käyttötarkoituksesta.

Tänä vuonna on ollut kyllä niin ohuet jäät ettei tee mitään ongelmia kairaaminen paksummallakaan terällä.

pikkis

Itelläni on n,4 tuuman vanha mora ja 6 tuumainen ur. Ei paljoa mora enää mukana kulje.

kalastaja86

Itelläni on neljä tuumane, koska enimmäkseen pilkin ahvenia. Ja neljä tuumane riittää vielä toistaiseksi. 6 tuumasella oon kairannu sen verran et en olis varma siitä et se vaatis enemmän voimaa ku se painaa jonkuin verran ni menee melkein omalla painollaan. Sit vaatii vähän enemmän voimaa ku on loskaa ja vettä välissä.
Just a Fishing Man....

Veljmies

Minulla on sekä neljän että kuuden tuuan UR:t.  Yleensä pilkkireissulla on mukana vain tuo suurempi.  Sillä saa hyvään jäähän reikää käytänössä ihan yhtä helposti kuin pienemmälläkin.  Pienemmästä reiästä pilkkiminen tuntuu vai jotenkin ahdistavalta!

Suurin kala, jonka olen ujuttanut läpi neljän tuuman reiästä oli lähes viiden kilon hauki. Kala oli kiinni syöttikoukussa, joten lanka oli pilkkisiimaa vahvempaa. Yhtään väljää reiässä ei ollut ja kala tuli vain kiskomalla läpi. Viime talvena karkuutin noin kolmen kilon taimenen jota en saanut uimaan sisään reikään. Ehkä siitäkin syystä suosin nyt tuota suurempaa kokoa.

kala90

mun mielest on se 6 tuumanen parempi. kyllä sitä kato sitte ottaa päähän ku on ennätys kalan saamasa nii ei mahu reiästä ylös. ja eikä se oo kovahomma kairatakkaa  vaikka mullakkaa ei tota patesta nii hirveesti oo nii oon hyvin on jaksanu 6 tuumasellaki kairata enemmänki niitä reikii
kukaan ei ole täydellinen minä olen täydellinen esimerkki siitä

JAM0

6" on parempi myös ahvenpilkillä, puhumattakaan made- ja haukipilkillä oltaessa. Itselläni on 9,5 cm tasareita - jotka muuten ovat ehdottomia kovalla syönnillä - ja niitä on hyvin vaikea sompailla ylös 4" (10cm) reiästä. Jos koukku tarttuu jään reunaan ylös vedettäessä, on hyvin todennäköistä, että kala onnistuu pääsemään karkuun.
'Kuustuumanen' vaatii hieman enemmän hauista, mutta kairan ollessa hyvässä terässä, ei ole ongelma.
Rapalan UR -mallia itse käytän ja voin suositella.

Kersantti

Terävänä oleva 6'' ei vaadi mitään hirmuvoimia ja onhan se aina mukavampi jos lähtee hakemaan vähän isompaa kalaa :)