Chat

Author Topic: Uutta vapaa!!!  (Read 7942 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

• Guest
Uutta vapaa!!!
« on: January 29, 2005, 23:32:47 »
Olen ostamassa uutta vapaa virvelöintiin...
Harmi vaan, etten pääse minnekkään kalastus kauppaan :cry: joten minun pitäisi ostaa vapa joko citymarketista tai prismasta! Mitä vapaa suosittelisitte? Paljonko sellainen suunnilleen maksaisi?
Vavassa voisi myös olla ennestään hyvä kela, sillä vanha joutaa eläkkeelle...

puolisukeltaja6

• MSN Messenger - nokkaposti@hotmail.com
    • View Profile
    • HeQ:n kalastussivu
    • Email
Uutta vapaa!!!
« Reply #1 on: January 30, 2005, 12:21:15 »
Se riippuu, mitä kaloja kalastat, kuinka suuria, mikä kela, miten pitkä olet, uisteletko vai heittelet jne jne. Riippuu monista asioista, mutta mahdatko löytää talvella jostain citymarketista tai prismasta vapaa, on sitten ihan eri juttu. Kannattaisi ostaa keväällä/kesällä. :shock:

kaivo

• Guest
Re: Uutta vapaa!!!
« Reply #2 on: January 31, 2005, 12:32:16 »
Quote from: Anonymous
Harmi vaan, etten pääse minnekkään kalastus kauppaan :cry: joten minun pitäisi ostaa vapa joko citymarketista tai prismasta! Mitä vapaa suosittelisitte? Paljonko sellainen suunnilleen maksaisi?
Vapa + kela -yhdistelmiä löytyy useimmista marketeista. Virvelin valinta riippuuu lähinnä heitettävien uistinten painosta ja siitä, kuinka isoa kalaa on tarkoitus pyytää. Olettaisin kuitenkin, että olet hakemassa vapaa ja kelaa tavalliseen hauen ja ahvenen virvelöintiin?

Kevyehköön yleiskalastukseen sopivan virvelin järeysaste löytyy kalastusluokka 1-2 vaiheilta. Tällöin vavan pituus on esim. 180-210 cm, viehepainosuositus max. 30 grammaa. Nämä tiedot löytyvät vavan alapuoliskoon painettuina. Kelaksi tarjotaan mukaan yleensä avokelaa, mikä onkin umpikelaan verrattuna parempi vaihtoehto. Kelan kokoluokka on ns. Shimano-luokituksen mukaan esim. 1500-3000 -kokoa.  Ostettaessa virveli valmiina settinä kela ja vapa sopivat keskenään yhteen vähintään kohtuullisesti, joten ei siitä sen enempää. Sopiva siimanpaksuus on (monofiilisiimasta puhuttaessa) esim. 0,25 - 0,30 mm, punotuista (merkistä riippuen) n. 0,15 - 0,20 mm.

En osaa suositella mitään tiettyä kela-/vapamerkkiä, koska en ole niitä viime aikoina silmäillyt. Urheiluosaston myyjää kannattaa pyytää tarvittaessa avuksi. Nyrkkisääntönä mainittakoon, että tässäkin tapauksessa kannattaa välttää kaikkein halvimpia "muovihökötyksiä".

SuSi

• View Profile
Uutta vapaa!!!
« Reply #3 on: January 31, 2005, 16:29:41 »
Jos mää saan puhua???? NIIN ÄLÄ HELVETIS**Ä osta sieltä mitään se on mun neuvo pyydä vaikka otain viemään sinne kalastus putiikkiin ja sieltä sitten tavarat ettei käy sillai että eka heitto niin menee rikki. Oon kerran ostanut ekat heitot vapa katki ÄLÄ siis osta!!!!!!! :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  ne myy Pahaa tavaraa  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:

Petri

• View Profile
Uutta vapaa!!!
« Reply #4 on: January 31, 2005, 17:41:20 »
Ei siellä cittarissa tai prismassa kaikki tavara ole huona. Ainakin kannelmäen prismassa oli ihan laatu vapoja esim. abu garcia conolon pro. Toki siellä on myös myynnissä noita huonompia vapoja kuten masterin vavat. Keloja ei ollut paljoa mutta muutama perus shimanon haspeli näytti hyllyssä lojuvan. Siimoista tarjolla oli ainakin firelineä. Voisin suositella tuota abun conolon pro vapaa (210cm), joka tuntui ainakin kaupassa hytkyttelyn perusteeella ihan hyvältä vavalta esim. kevyeeseen hauenkalastukseen ja kuhan jigikalastuksen.
Ratkaisu löytyy vastauksesta.

shanghai

• View Profile
    • Email
Uutta vapaa!!!
« Reply #5 on: February 01, 2005, 05:04:39 »
Nettiyhteys näyttää pelittävän joten kannattaa harkita myös sitä vaihtoehtoa... katsopa esim www.salakala.fi ja www.rialinna.fi. Jos kerrot hieman lisää mitä kalastat, millaisia uistimia käytät, onko kyseessä heitto- vai vetouistelu vai pitäisikö soveltua molempiin jne. niin voisimme auttaa paremmin.

Q

• Guest
Uutta vapaa!!!
« Reply #6 on: February 02, 2005, 21:28:10 »
Jos teidän "kylästä" löytyy Prisma ja CityMarketti, niin kyllä sieltä löytyy kalastustarvikeliikekin!!!

puolisukeltaja6

• MSN Messenger - nokkaposti@hotmail.com
    • View Profile
    • HeQ:n kalastussivu
    • Email
Uutta vapaa!!!
« Reply #7 on: February 03, 2005, 19:20:22 »
Quote from: SuSi
Jos mää saan puhua???? NIIN ÄLÄ HELVETIS**Ä osta sieltä mitään se on mun neuvo pyydä vaikka otain viemään sinne kalastus putiikkiin ja sieltä sitten tavarat ettei käy sillai että eka heitto niin menee rikki. Oon kerran ostanut ekat heitot vapa katki ÄLÄ siis osta!!!!!!! :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  ne myy Pahaa tavaraa  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:

Kyllä sen ymmärtää vähemmilläkin isoilla kirjaimilla ja hymiöillä KIITOS!

JUBE

• View Profile
Uutta vapaa!!!
« Reply #8 on: February 03, 2005, 21:26:02 »
kyllä ne prismat ja cittarit ihan hyvää kamaa, mutta ei kaikki ihan priimaluokkaa oo niinku Petri sano. auttas joo jos kertosit mitä kalastat.

SUSI: sä nyt oot tommonen susi kalastuksessa. jos sul menee vapa poikki kerran ni ei se tarkota et kaikki siel on huonoo. se on ollu vaa valmistusvirhe ja sul on ollu huonoo tuurii ku oot valinnu just sen. varmaan monella käyny ihan samalla tavalla vaik ostanu kalastuskaupasta.

Anonymous

• Guest
Uutta vapaa!!!
« Reply #9 on: February 03, 2005, 22:02:44 »
kyllä ne prismat ja cittarit ihan hyvää kamaa, mutta ei kaikki ihan priimaluokkaa oo niinku Petri sano. auttas joo jos kertosit mitä kalastat.

Kalastan vähän kaikkea... eniten ahventa, haukea ja taimenta!

jaba88

• Guest
Uutta vapaa!!!
« Reply #10 on: February 04, 2005, 09:22:55 »
On taas taso paikoin korkealla :lol: ...
Siis jos kalastukseen erikoistunut liike myy vaikka Abu conolon Pro vapaa ja Citymarket myy samaa vapaa niin millä perusteella cittarin vapa on "paha" niinku susi sanoi?
Arvatenkaan ei millään perusteella...
Ja jos joku katkaisee vapansa niin myyjällä ei ole **skan väliä vaan käyttäjällä tai valmistajalla,siis jotkut ruokakaupat tai huoltamot myy myös huonoja vapoja mutta yleensä laatu heijastuu jollain tavalla myös hintaan kuten myös takuu aika.

Ugly

• Guest
Uutta vapaa!!!
« Reply #11 on: February 04, 2005, 20:44:22 »
Jos jokin vapa niin shakespearen uglystick... ei maksa paljoe ja on 7vuoden takuu...

minäminäminä

• Guest
Uutta vapaa!!!
« Reply #12 on: February 09, 2005, 12:09:53 »
Quote from: Ugly
Jos jokin vapa niin shakespearen uglystick... ei maksa paljoe ja on 7vuoden takuu...

joo tuo ugly stick on aivan mieletön vapa... suosittelen!!!!

Anonymous

• Guest
Uutta vapaa!!!
« Reply #13 on: February 09, 2005, 15:43:56 »
Quote from: minäminäminä

Kuulostaa hyvältä :D Mutta tuleeko mukana myös kela? Jos ei, niin mitä kelaa suosittelette? Myydäänkö näitä siis citymarketeissa/prismassa?

Peksim

• View Profile
Uutta vapaa!!!
« Reply #14 on: February 09, 2005, 16:38:28 »

Kuulostaa hyvältä :D Mutta tuleeko mukana myös kela? Jos ei, niin mitä kelaa suosittelette? Myydäänkö näitä siis citymarketeissa/prismassa?

Eipä noita uglystickejä ainakaa Citymarketissa myydä, tai ainakaan niissä missä minä olen käynyt. Prismasta taas ei mitään hajua, mutta luulisin ettei noita siellä myydä, vaikkakin mielestäni kalastuspuoli on huomattavasti parempi kuin Citymarketissa. Tai paha sanoa enempää kun harvemmin noissa Prismoissa tulee käytyä...
Niin ja kelaa noiden uglystickien mukana ei ainakaan pitäisi tulla, jollei sitten kaupan joku oma "paketti".
"Elämä edessä tukka takana"- Marko Kiprusoff

Peksi

• View Profile
    • Email
Uutta vapaa!!!
« Reply #15 on: February 09, 2005, 17:42:52 »
Hyvä vapa yleiskalastukseen on Shakespearen ambidex Titanium 7´ 5-20g. Vapa heittää ja väsyttää erittäin hyvin ja lisäksi se on kevyt. Vieheinä olen heitellyt kaikkea aina 3 grammasista vaapuista 25 gramman lusikoihin, optimin ollessa siinä noin 18 gramman lusikassa. Eli mitään raskasta haukikalustoa tällä ei heitellä, siihen tarvit eri vavan. Kelaksi suosittelen Shimanon saharaa takajarrullisena(halvempi)koossa 1000 ja siimaksi 0,15mm fireä. Kela on just hyvän kokonen normaaliin kalastukseen ja vielä melkosen laadukaskin.

Vavan löydät markettiliikkeitä tarkasteltaessa ainakin Hong Kongista(Cittareista yms. en osaa sanoa) noin 40e hintaan ja kelan noin 50eurolla. Alennuksesta kamat lähtevät huomattavasti edullisemmin.

Timky

• View Profile
Uutta vapaa!!!
« Reply #16 on: February 09, 2005, 18:40:20 »
Totta, tuolta honkkarista saa tosi hyvin kalastus kamoja (ainakin siitä honkkarista missä minä olen käyny). Ainoa ongelma voisi olla että lähelläsi ei ole honkkaria :D .

minäminäminä

• Guest
Uutta vapaa!!!
« Reply #17 on: February 10, 2005, 14:06:21 »
Quote from: minäminäminä

se vavan saa laittaa vaikka rullalle eikä mee hajalle eikö niin MIKKO prökylön

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
Uutta vapaa!!!
« Reply #18 on: February 10, 2005, 14:19:01 »
se vavan saa laittaa vaikka rullalle eikä mee hajalle eikö niin MIKKO prökylön

Niin saa rullalle kuule vaikka sähköjohdonkin, eikä mene hajalle. Sähköjohdollakin voi heitellä viehettä ja saa kelan kiinni, jos vähän virittää. Onnea vaan valitsemallasi tiellä, anonymous sinäsinäsinä.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

minäminäminä

• Guest
Uutta vapaa!!!
« Reply #19 on: February 17, 2005, 10:45:59 »
kiitos

Karamja

• View Profile
« Reply #20 on: March 16, 2005, 18:11:35 »

Ei millään pahalla mutta saako Citymarketista/Prismasta muka hyvää vapaa?
Porvoon Citymarketista ainakin saa vain semmoset 20 Euroset romut.
Siinä on Kela + Siima ja vielä keppikin.
Jos löydät sieltä missä asut parempia kun 20-30 Eurosii, niin sitten ostat.
"Jos sinä et syö kalaa, se syö sinut"

Karamja

• View Profile
« Reply #21 on: March 16, 2005, 18:13:19 »
Quote from: Karamja

Ei millään pahalla mutta saako Citymarketista/Prismasta muka hyvää vapaa?
Porvoon Citymarketista ainakin saa vain semmoset 20 Euroset romut.
Siinä on Kela + Siima ja vielä keppikin.
Jos löydät sieltä missä asut parempia kun 20-30 Eurosii, niin sitten ostat.

Oho... Kyseessä oli vapa, mitä mä oikein sekoilen... :oops:
Päässäni liikkui kela... Vapaa voit kyllä jonkinlaisen saada. Ehkä hyvänkin.
"Jos sinä et syö kalaa, se syö sinut"

Jarbu

• Guest
Uutta vapaa!!!
« Reply #22 on: March 17, 2005, 07:28:25 »
http://koti.mbnet.fi/sami_pek/mesenet/mesehyme/banana.gif[img]
Kyllä nämä keskustelut menee iha muualle, ku aiheeseen!!![/url]

Minä_vaan

• Guest
Uutta vapaa!!!
« Reply #23 on: March 17, 2005, 07:30:03 »
[img]http://koti.mbnet.fi/sami_pek/mesenet/mesehyme/banana.gif[img]
No kyllä tuo sun kommenttis oli pikemminki potaskaa... -> jarbulle

HalDi

• Hiihtävä haltimies
    • View Profile
    • Email
Uutta vapaa!!!
« Reply #24 on: March 17, 2005, 09:57:45 »
Ei hyvät ihmiset, jos sittariin joutuu joku lankeamaan, niin otan osaa ja raskaasti. Sittaristahan ei kannata ostaa mitään mitä ei syödä. Jos noista mainituista, sittari versus Prisma, pitää kuitenkin valita, itte kattoisin Prismasta. Ainakin täällä Seinäjoella (taikka Nurmoossa) Prisman kalastusosasto on hyvin monipuolinen. Siellä on jopa Shimanon Catanoita. Muiden paikkakuntien Prismojen tarjonnasta en sitten tiiä, mutta ainakin Nurmossa...

Mutta Keskinen on edelleen ylimpiä auktoriteetteja yleiskalastuksellisissa liikkeissä.
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

center>