Ahventa soramontusta talvella

Started by salapilkkijä, February 21, 2005, 21:31:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

salapilkkijä

Eli siis mitä mieltä olette pilkkimisestä soramontusta, jossa on kesällä jigittelemällä todettu paljon ahvenia? Saisiko näitä ahvenia narrattua myös pilkillä? Entä mistä kohti pilkkiminen tulisi aloittaa, rannan tuntumasta, vaiko aivan keskeltä?

Monni

Onkos se isokin sora monttu? Eikös sieltä kannata aloittaa mistä sitä kalaa kesällä on jigillä tullut?
Poltinkoski

Timky

Quote from: MonniOnkos se isokin sora monttu? Eikös sieltä kannata aloittaa mistä sitä kalaa kesällä on jigillä tullut?

Niin, kokeile nyt aluksi sieltä mistä kesälläkin on tullu.

salapilkkijä

hmm... Kuinkahan sen kuvailisi?
Sanotaanko että melko pieni monttu on kyseessä, päätelkää siitä :s
Helposti ainakin jaksaa uida rannalta toiselle :)

Anonymous

Ei niitä tapaa talvella tulla semmosista montuista. Ainakaan itse en ole juuri saanut muutamaa sinttiä kummempaa talvella.

Monni

Quote from: salapilkkijähmm... Kuinkahan sen kuvailisi?
Sanotaanko että melko pieni monttu on kyseessä, päätelkää siitä :s
Helposti ainakin jaksaa uida rannalta toiselle :)

Taitaapa olla vähän uimarista kiinni...
Poltinkoski

kaivo

Quote from: salapilkkijäEli siis mitä mieltä olette pilkkimisestä soramontusta, jossa on kesällä jigittelemällä todettu paljon ahvenia? Saisiko näitä ahvenia narrattua myös pilkillä? Entä mistä kohti pilkkiminen tulisi aloittaa, rannan tuntumasta, vaiko aivan keskeltä?
Miksei saisi, kannattaa ainakin kokeilla! Mikäli kesälläkin ahventa lähtee, niin eiväthän kalat talvella montusta mihinkään lähde ja syötävähän kalojen on jään allakin.

Soramontut ovat yleensä aika syviä ja kirkasvetisiä, joten happitilanne lienee matalia luonnonlampia parempi. Tällaisissa vesistöissä kalat saattavat löytyä keskimäärin syvemmältä kuin ruskeissa ja heikkohappisissa vesissä.  Pienen lammen ollessa kyseessä ahventen löytymisen ei pitäisi olla kohtuuttoman vaikeaa, kunhan jaksaa kairata ahkerasti ja kokeilla eri syvyyksiltä. Kalojen olinpaikkoja en luonnollisesti osaa lampea tuntematta arvailla, mutta vihjeitä paikoista voisi tosiaan saada kesäisistä ottipaikoista. Pilkinvalintaa voisi miettiä lammen ravintotilanteen pohjalta: mikäli pikkukalaa on paljon ja saalisahvenet hyvänkokoisia, saattaa tasapaino olla ottava. Mikäli ahvenet ovat pieniä ja lampikin karun puoleinen, tarjoilisin kaloille mieluummin mormuskaa.

fange

Onko se soramonttu semmonen pieni 5x5 metriä vai joku 100 x 100 kaivosmonttu?

Evinc4r

Itse olen kaverin kanssa kalastellut tommosella 100m x 100m montussa ja kalaa on tullut ihan kohtalaisen hyvin. Jostain kumman syystä yli 300grammaisia isoja ahvenia ei olla nyt saatu mitä tuli viimekesänä virvelillä, mutta haukia on kuitenkin tullut samoilta apajilta kuin kesälläkin. Hauet on kaikki tullut ruohikoiden läheisyydestä ja pieniä ahvenia on tullut niin keskeltä monttua kuin sen reunoiltakin. Suosittelisin kuitenkin käyttämään kesän ottipaikkoja sillä niistä saa varmuudella aina jokusen kalan.
Maltti on valttia

fiskenaattori

Itse olen pilkkinyt tänä talvena juuri soramontuista, eikä ole kala pahemmin siiman päässä sätkinyt. Yksittäisiä ahvenia tulee silloin tällöin ,mutta pienet hauet ovat jopa morriin tarttuneet rantojen lähettyviltä. Joistain on tullu ittelleni sellainen käsitys, että ahvenet paastoaisivat pikkumontuissa ainakin keskitalvella.
A-luokan kalansyöjä