Chat

Author Topic: Hailuoto!!  (Read 74428 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

karkuutus

• View Profile
Vs: Hailuoto!!
« Reply #60 on: April 15, 2010, 10:24:10 »
Heti aamusta oli tosiaan syöntiä, kun jäälle kerkes. Pientä ja seassa suurempia. Menin klo 6.30 lautalla.
Ei kestänyt kaun tuo syönti varsinkaan isomman. Tuo "verkkosulku" siellä on vissiin joka vuotista.
Kävin kierroksen verkkojen takana ei nypyäkään, että aika kaukana ollaan kalakaisan viime vuotisista saaliista.
Tai sitten pitäs mennä klo 5 jäälle? Tai voihan se olla kalamiehestäki kiinni. 8-)

Viejo84

• View Profile
« Reply #61 on: April 15, 2010, 12:05:03 »
Ite menin tänä aamuna 5.30 lautalla ja lähin jäältä pois noin 9.30. Hiljasta oli minun osalta kokopäivä 2 kalaa :D. Sitä samaa muutki valitteli ku raataili. Oli tullu 3mea kalaa ja sitte ei nykyäkään

El Dorado

• MSN Messenger - futislude95@hotmail.com
    • View Profile
    • http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php
    • Email
« Reply #62 on: April 15, 2010, 17:07:21 »
Jees, Sunnuntaina menen Ojakylänlahdelle sillä ensimmäisellä, klo.6.30 lautalla.
Kulkeeko se sitten tuon jälkeen aina puolen tunnin välein edes takas? Pitäs varmaan 10.30 lautalla tulla pois sieltä, kun alkaa ripari klo. 12.00.

Murmeli

• Tee se itse
    • View Profile
« Reply #63 on: April 15, 2010, 22:09:19 »
Mitenkäs tuo Hailuoto virvelikalastajalle, onko millainen paikka? Mahtaa olla ilmeisesti melko matalaa rannassa, mutta löytyykö sieltä paikkoja missä kannattaisi käydä viskaamassa viehettä? :-)
Sanovat ainakin, että nuista lahdenperukoista saa isoa haukea heti jäiden lähön jälkeen. Vaatii vaan veneen, kun tahtoo olla niin heinikkoista tuo ranta, ettei sieltä ihan helepolla uistinta heitä. Onhan siellä melko paljon ojia, joista hauet ja muut körmyt uiskentelee sisälahtiin, lampiin ja mihin ne pääseekään. Katoppa karttapaikasta se patelanselkä ja ne ojat, mitkä kulkee sinne ojakylänlahelta ja viinikanlahelta. Ihan varmasti hauet kulkee nuihin kutemaan.

jukkis69

• View Profile
« Reply #64 on: April 15, 2010, 22:41:54 »
Mitenkäs tuo Hailuoto virvelikalastajalle, onko millainen paikka? Mahtaa olla ilmeisesti melko matalaa rannassa, mutta löytyykö sieltä paikkoja missä kannattaisi käydä viskaamassa viehettä? :-)
Sanovat ainakin, että nuista lahdenperukoista saa isoa haukea heti jäiden lähön jälkeen. Vaatii vaan veneen, kun tahtoo olla niin heinikkoista tuo ranta, ettei sieltä ihan helepolla uistinta heitä. Onhan siellä melko paljon ojia, joista hauet ja muut körmyt uiskentelee sisälahtiin, lampiin ja mihin ne pääseekään. Katoppa karttapaikasta se patelanselkä ja ne ojat, mitkä kulkee sinne ojakylänlahelta ja viinikanlahelta. Ihan varmasti hauet kulkee nuihin kutemaan.

Vuosikausia olen Luodossa kulkenut keväisin hauen pyynnissä ja hyvin olen pärjännyt ilman venettä. Ottipaikkojen rannat ovat matalia, tosin upottavia mutta normaaleilla kahluuhousuilla pärjää vallan hyvin. Faktaa on se, että haukea sieltä saa keväisin todella hyvin kun pelipaikat löytää :-)

mikarim

• View Profile
« Reply #65 on: April 16, 2010, 11:25:34 »

Vuosikausia olen Luodossa kulkenut keväisin hauen pyynnissä ja hyvin olen pärjännyt ilman venettä. Ottipaikkojen rannat ovat matalia, tosin upottavia mutta normaaleilla kahluuhousuilla pärjää vallan hyvin. Faktaa on se, että haukea sieltä saa keväisin todella hyvin kun pelipaikat löytää :-)

Eli sinne siis. Kalastuslupakaan ei mahdottoman kallis ole, Hailuototourism.fi kertoo olevan 25 €/vuosi. Lisäksi tästä Kaakkurista on vieläpä nopea hurauttaa autolla. :-) Katselin noita karttoja ja huomasin tuolla Hailuodon pohjoispuolella olevan pieniä järviä/lampia. Onkohan nuo ihan tyhjiin kaluttuja paikkoja eli kannattaako siellä edes käydä? Viinikanlahden ja Patelanselän välinen oja näytti kartalla todella herkulliselle paikalle. :-)

Nisu

• View Profile
« Reply #66 on: April 16, 2010, 18:37:15 »
Tänään tuli taas käytyä päiväseltään muutaman tunnin reissu Ojakylänlahdella, vaan tosi heikkoa oli kalantulo. Lähinnä pikkusormen mittasta ahventa ja muutama kiiski. Huomenna uutta yritystä, tarkotuksena ois tuolla 6.30 lautalla lähteä ja koettaa ehtiä aamusyönnille.

szczupak

• View Profile
« Reply #67 on: April 16, 2010, 19:13:20 »
Jees, Sunnuntaina menen Ojakylänlahdelle sillä ensimmäisellä, klo.6.30 lautalla.
Kulkeeko se sitten tuon jälkeen aina puolen tunnin välein edes takas? Pitäs varmaan 10.30 lautalla tulla pois sieltä, kun alkaa ripari klo. 12.00.

Tulta löyty aikataulut pikagoogletuksen jälkeen http://www.destia.fi/lautat/Aikataulut/Hailuoto.htm
Mistä näitä sinttejä oikeen tulee?

Nisu

• View Profile
« Reply #68 on: April 17, 2010, 15:43:28 »
Olihan melko surkia reissu. Lähettiin klo 6.30 lautalla Hailuotoon, noin puoli kasin aikoihin oltiin jäällä. Pariin ekaan tuntiin ei kuulunu mulle merkkiäkään kaloista, puoleen päivään mennessä oli koossa kolme pientä ahventa. Isä onnistu jopa yhden ihan ahvenen kokosen kalan saamaan, vaan muuten oli melko hiljasta silläkin, muutamia sinttejä sai lisäksi. Eipä siellä kovin paljoa muutkaan näyttäny saavan kalaa, verkkomies tuntu olevan ainoa joka keräs mukavan potin.

Kotimatkalla pistäydyttiin vielä pikanen mutka Riutunkarilla ilman kummempaa saalista, jotkut siitä oli kuulemma siikoja aikasemmin saaneet. Keli oli onneksi melkolailla täydellinen, joten ihan mukavahan tuolla jäällä oli liikuskella vaikkei kalaa niin tullutkaan.

KalaKaisa, satuitkohan muuten olemaan sinä kun kävelit samaan aikaan pois jäältä joskus puolen päivän aikoihin?

El Dorado

• View Profile
    • Email
« Reply #69 on: April 17, 2010, 19:26:49 »
Voisiko joku kertoa, että miten/mihin sitten ajetaan kun ollaan lautalla tultu hailuotoon? Huomena olen menossa 6.30 lautalla.

jukkis69

• View Profile
« Reply #70 on: April 17, 2010, 19:47:00 »
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=80000&text=maali&srs=EPSG%3A3067&y=7214092&x=398103&lang=fi

Tuonne kun ajelet niin olet oikeassa paikassa. Eli lautalta pikitietä Hailuodon kylää kohti niin kauan että vasemmalle osoittavassa viitassa lukee "Ulkokarvo". Käännyt sinne ja ajat tien päähän asti. Perillä on P-paikka ja autiotupa, polttopuut saattaa olla kortilla. Ojakylänlahdelle voi poiketa myös aikaisemminkin, koska pikitie menee aikas läheltä sitä. Joku taisi tästä mahdollisuudesta kirjoitella tämän ketjun alussa.

El Dorado

• View Profile
    • Email
« Reply #71 on: April 17, 2010, 19:58:47 »
Juu, eli melkeinpä 20km pitää ajaa, että on siellä parkkipaikoilla. Mikä jäätilanne on siellä?
Ja mites tuo lauttahomma? 6.30 lautalla ajateltiin mennä. Pitääkö lautta varata vielä tänäiltana, vai?
« Last Edit: April 17, 2010, 20:02:14 by EL Dorado »

jukkis69

• View Profile
« Reply #72 on: April 17, 2010, 20:34:56 »
Hyvää jäätä siellä kyllä oli perjantaina ihan riittävästi ja kulku jäällä oli muutenkin mukavaa, ainoastaan kalat tuntui olevan pikkasen hukassa. Tuo 6.30 tilauslautta on kyllä tullut aina pilkkisesongin aikaan kun on sinne menty, kertaakaan en ole itse sitä tilannut. Kannattaa muuten mennä ajoissa lauttarantaan että varmasti mahtuu kyytiin :-)

El Dorado

• View Profile
    • Email
« Reply #73 on: April 17, 2010, 20:37:05 »
Hyvää jäätä siellä kyllä oli perjantaina ihan riittävästi ja kulku jäällä oli muutenkin mukavaa, ainoastaan kalat tuntui olevan pikkasen hukassa. Tuo 6.30 tilauslautta on kyllä tullut aina pilkkisesongin aikaan kun on sinne menty, kertaakaan en ole itse sitä tilannut. Kannattaa muuten mennä ajoissa lauttarantaan että varmasti mahtuu kyytiin :-)
Joo, eli monen aikaa on riittävän ajoissa? eihän ihan tasan 6 tarvii mennä?

jukkis69

• View Profile
« Reply #74 on: April 17, 2010, 20:48:16 »
Eihän sitä voi varmaksi sanoa kuin paljon sinne on pilkkijöitä menossa huomenna mutta itse menisin vähintään parikymmentä minuuttia ennenkuin lautta lähtee. Se kyllä sitten syö miestä jos jää lautasta sen takia ettei vaivautunut ajoissa paikalle. Voipi olla että menijöitä ei ole paljoakaan koska monella keskustelupalstalla on kirjoiteltu että paras sesonki ei ole vielä alkanut ja saaliit aika heikkoja. Itsekkin menen seuraavan kerran vasta ensi viikonloppuna. Eipäs tuo Kuivasmerelläkään oikein purrut tänään.
« Last Edit: April 17, 2010, 20:50:05 by jukkis69 »

KalaKaisa

• View Profile
« Reply #75 on: April 17, 2010, 20:50:50 »
Nisulle terkut :) Kylläpä tää Kaisa käveli teidän kanssa pois yhtäaikaa...

No enpä ole surkeampaa reissua tuonne tehnyt. Aamulla mentiin jäälle n. 6.00 ja lopetus sillo 12.00. Toisinaan jotkut sai parvesta max. 5 kalaa. Pelkällä morrilla näyttivät pilkkivän. Mulla ei edes nykiny. Yhdestä reiästä sain sitten 3 ahventa (tapsilla), suurin ehkä 500g. Siinäpä se minun saldo olikin :( Kaverini sai 8 kalaa (kaikki isoja) ja toinen 1 kalan. Siinäpä sitä sitten olikin, huh huh :)
Eikä se verkkomieskään kaloilla kehunu, jututettiin sitä kun teki lähtöä pois. Toki päivän suurin saalis hänellä. Nyt pitänee harkita, vieläkö ens viikonloppuna ajelisi yrittämään? Jäätä kyllä piisaa, mutta railo epäilyttää jos sataa vettä...Toivottavasti päivitätte tänne tietoja viikon mittaan railosta ja kalan tulosta :)

El Dorado

• View Profile
    • Email
« Reply #76 on: April 17, 2010, 20:55:54 »

No enpä ole surkeampaa reissua tuonne tehnyt. Aamulla mentiin jäälle n. 6.00 ja lopetus sillo 12.00. Toisinaan jotkut sai parvesta max. 5 kalaa. Pelkällä morrilla näyttivät pilkkivän. Mulla ei edes nykiny. Yhdestä reiästä sain sitten 3 ahventa (tapsilla), suurin ehkä 500g. Siinäpä se minun saldo olikin :( Kaverini sai 8 kalaa (kaikki isoja) ja toinen 1 kalan. Siinäpä sitä sitten olikin, huh huh :)
Eikä se verkkomieskään kaloilla kehunu, jututettiin sitä kun teki lähtöä pois. Toki päivän suurin saalis hänellä. Nyt pitänee harkita, vieläkö ens viikonloppuna ajelisi yrittämään? Jäätä kyllä piisaa, mutta railo epäilyttää jos sataa vettä...Toivottavasti päivitätte tänne tietoja viikon mittaan railosta ja kalan tulosta :)
Joo, on kyllä iso tommonen 500g ahven.  :-o
Kyllä tuo syönti näyttää paranevan kokoajan, kun seuraa näitä palstoja. Minkälainen tuo railo on?  :|

Ja onkohan varmaa että tulee muitakin pilkkijöitä tai muita ihmisiä tuolla 6.30 lautalla? Vai kannattaako minun varata se?
« Last Edit: April 17, 2010, 21:08:12 by EL Dorado »

jompsu

• Perhokalastelija
    • View Profile
« Reply #77 on: April 17, 2010, 21:35:25 »

Joo, on kyllä iso tommonen 500g ahven.  :-o
Kyllä tuo syönti näyttää paranevan kokoajan, kun seuraa näitä palstoja. Minkälainen tuo railo on?  :|

Ja onkohan varmaa että tulee muitakin pilkkijöitä tai muita ihmisiä tuolla 6.30 lautalla? Vai kannattaako minun varata se?
Laitan vaikka pääni pantiksi, että muita pilkkiköitä on noin aamusta :wink:  minun tietääkseni tähän aikaan lauttaa kulkee tuon reissun vaikka kukaan ei sitä tilaisi, joka kerta kun olen tuolla ensimmäisellä lautalla mennyt niin melkeen täyteen se on tullut..
tä...?

El Dorado

• View Profile
    • Email
« Reply #78 on: April 18, 2010, 17:40:05 »
Tänään käytiin isän kanssa ojakylänlahella pilkillä 7.45-9.45. Eli vain 2 tuntia kerettiin olla.
Heikkoa oli syönti, kaikki valitteli... Verkkomies sai noin 30kpl 200-500g ahventa ja pari siikaa..

Noin kello 8.30 isä sai  hauen, oli kyllä melekonen kun se sen sieltä reiäst vetäs...Normi hauki.
Minulle tuli 2 ahventa 5minuutin sisään juuri ennenkuin oltiin lähössä. Ahventen paino 320g ja 350g... 8-)
Olipahan ihan mukava kuitenkin käyä testaamassa tuo paikka. Viikon päästä uudestaan!

Sitten tuossa ihan lopussa sain punnita omalla digitaalivaa'allani yhden miehen ahvenen. Se oli ihan SAIRAAN iso. paino 790g.  :-o Never seen perch like it.
« Last Edit: April 18, 2010, 18:17:29 by EL Dorado »

Möyke

• View Profile
« Reply #79 on: April 21, 2010, 21:11:07 »
Onko Ojankylänlahden jäätilanteesta tietoa? Huomenna pitäisi ensimmäinen reissu eläissään Hailuotoon tehdä, 5:30 lautalla tarkoitus mennä. Jos ottipaikkojakin on tiedossa niin saa kertoa  :-P

KalaKaisa

• View Profile
« Reply #80 on: April 21, 2010, 21:26:26 »
Toivotaan et joku ystävällisesti päivittäisi jäätilanteen...Ei tulisi viikonloppuna turhaan ajeltua :) Ja toki kiva tieto ois myös, kannattaako sinne edes tulla. Joko se kala (iso) on alkanu syömään? No kalapaikkoja ei tarvii kertoa, menet vaan sinne minne muutkin :)

Averell

• View Profile
« Reply #81 on: April 21, 2010, 22:32:08 »
Jäätä on vielä ihan kairata asti 60-80cm ja nyt oli jo hyvä liikkuakin kävellen sillä enin sohjovesi oli mennyt vanhoista reistä jään alle.
Mutta se iso ahven ei vaan vielä ole tullut lahdelle. Oltiin maanataina ja tiistaina siellä yökunnissa. Pilkittiin illalla puoli yhdeksään asti ja aamulla oltiin jäällä jo viiden aikaan. Saalis oli minulla kymmenen niitä isompia yli kahdensadan gramman ahvenia ja kalakaverilla parisenkymmentä isompaa, suurimmat meillä olivat kolmensata grammasia. Sitä pientä silppuassua sai kyllä vähän joka paikasta. Muutkaan pilkkijät eivät saaneet kuin muutamia isompia per onkija jos sitäkään.
Seuraavan kerran lähden käymään ojakylänlahdella vasta ensi viikolla jos sinne vihdoin sitä isompaa ahventa alkaa nousta ihan parvissa. :|

Viejo84

• View Profile
« Reply #82 on: April 24, 2010, 13:30:05 »
Tänään pilkillä vaihteeksi lahdella. Kalat oli vain vaihteeksi hukassa. Olipas melkoinen tuuli ainaki ja edellisellä kerralla oli myös samanlainen ilma ku kävi ja kaloja kuulunu silloinkaan,jos sitä nyt viisastuis ja menis enää tämmösellä kelillä. Pitää tässä harkita että lähtiskö huomenna aamusta uudestaan,jos vaikka ois parempi ilmakin

El Dorado

• View Profile
    • Email
« Reply #83 on: April 24, 2010, 14:56:28 »
Tänään pilkillä vaihteeksi lahdella. Kalat oli vain vaihteeksi hukassa. Olipas melkoinen tuuli ainaki ja edellisellä kerralla oli myös samanlainen ilma ku kävi ja kaloja kuulunu silloinkaan,jos sitä nyt viisastuis ja menis enää tämmösellä kelillä. Pitää tässä harkita että lähtiskö huomenna aamusta uudestaan,jos vaikka ois parempi ilmakin
Monta kpl tuli? huomena oon menossa.
Paljon oli jäätä, ja oliko paljoa sohjoa jään päällä? Kyselee, kyselee... :-)
« Last Edit: April 24, 2010, 15:03:43 by EL Dorado »

jukkis69

• View Profile
« Reply #84 on: April 24, 2010, 15:27:18 »
http://www.fmi.fi/saa/meri_10.html?length=1&station=2  Meriveden korkeus on ainakin noususuhdanteinen, jospa niitä isompia appuroita pikkuhiljaa rupeisi valumaan matalaan.

Viejo84

• View Profile
« Reply #85 on: April 24, 2010, 17:44:12 »
Ite sain 3 ahventa ja 1kiisken, kaveri sai 5 ahventa, että siinäpä saalis :D. Jäätähän vielä kyllä riitti mutta alkaa olemaan pikkuhiljaa ulkokarvon puolelta taiteilua päästä jäälle :D ja jäällä ei ollu ollenkaa sohjoa

El Dorado

• View Profile
    • Email
« Reply #86 on: April 24, 2010, 19:09:14 »
Ite sain 3 ahventa ja 1kiisken, kaveri sai 5 ahventa, että siinäpä saalis :D. Jäätähän vielä kyllä riitti mutta alkaa olemaan pikkuhiljaa ulkokarvon puolelta taiteilua päästä jäälle :D ja jäällä ei ollu ollenkaa sohjoa
Noin huonostikko sieltä tulee kalaa  :-o En tiiä sitten,että onko järkeä lähteä.

Möyke

• View Profile
« Reply #87 on: April 24, 2010, 21:19:52 »
Myö käytiin torstaina poikain kanssa Ojakylänlahdella, ja kyllähän tuolta sillon sen verran nousi että meinaan tännään lähtä viimesellä lautalla aamun valakeamista outtelemmaan. Kelikin pitäsi olla huomenna kohillaan!

KalaKaisa

• View Profile
« Reply #88 on: April 25, 2010, 12:36:31 »
Eipä tullu sit lähdettyä enää Hailuotoon. Viikko sitten käynti kyllä lannisti intoa rutosti...Taidan pakata pilkkikamppeet kesäteloille :) Ei ollut tämä kevät viime vuoden veroinen...

Viejo84

• View Profile
« Reply #89 on: April 25, 2010, 14:11:56 »
Huomenna ajattelin vielä itse lähtiä käymään viimeisen reissun sinne ku saattuu vielä vapaapäivä sopivasti olemaan. Saapa nähä miten tänää on kalaa sitten tullut??

center>