Kajakista pilkintä

Started by sääksi, April 21, 2005, 13:39:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sääksi

Innokkaan talvikauden jälkeen olen aikeissa jatkaa pilkkimistä kanootista. Kyseessä lähinnä kevyt yks'paikkanen kajakki.
Melonut olen, mutten koskaan kanootista pilkkinyt, joten päässä pyörii ajatuksia mahdollisista ongelmista. Onnistuu varmasti, joten tämä ei ole mikään mielipidekysymys. Mutta jos jollain on kokemuksia, ideoita, ym. niin näppäile ihmeessä. Esim. idea kätevästä ankkurista, paikallaan pysymiseksi. Kokemuksia limaisesta hauesta sylissä  :?  :D Ym.
Valo tunnelinpäässä olikin juna.

Qkkeli

Itse en voisi kuvitella pilkkiväni kiikkerästä kajakista, mutta jos sen todellakin saisi tasapainoitettua hyvin ja se ei olisi kiikkerä, niin itsekkin varmasti harkitsisin asiaa...

Toinen asia vain, että minne mahdolliset saalit laittaisit(sumppu?) ja missä säilyttäisit pilkkivapoja ja vieheitä?

sääksi

Kajakki on kehitetty eskimojen kalastustarpeisiin.

Qkkeli

En tarkoittanut pahalla tuota edellistä viestiäni. Mutta oikeasti, minne muualle laittaisit mahdolliset saaliskalat kuin sumppuun? Ja jos sumpun laittaa, niin siitä tulee ylimääräinen vetovastus kun lähdetään meloskelemaan takaisin rantaan. Ja jos saisit esim.4 kilon hauen? Miten sen kanssa toimit kiikkerällä kajakilla? Millä sen nostaa ylös ja tainuttaa kiikkerässä kajakissa? Ja missä olisi hyvä säilyttää pilkkivälineitä umpinaisessa kajakisa?
Kaikki nämä kysymykseni perustuvat muutamiin kajakkikokemuksiin, joten en tiedä asioista kovin hyvin. Minusta kuitenkin nuo ylläolevat kysymykset ovat aiheellisia.

En tarkoita ollenkaan pahalla tätäkään viestiä, sillä itseänikin kiinnostaa tämä asia. Jos vain joku voisi kertoa noihin vastauksia.

ps. sääksi
elä vedä hernettä nenään :wink:

sääksi

Joo, sori väärät sanavalinnat. :oops:

Itse en ole paljon kalastellut, enkä siis pilkkinyt, ja vielä vähemmän kesällä (kun on niin heikot jäät) ;-).  Vähän enemmän olen, huom. meloskellut
Ajattelin heittää ajatuksia meloskelusta, mutta siitä olisi tullut liian pitkä. Uskoisin kuitenkin ettei se kiikkeryys ole ogelma. En ole kaatunut, (eikä vaimonikaan), kajakeillamme kertaakaan (32v. kokemus). Emme ole tosin koskia laskeneetkaan. Uusista (alle 10v) malleista en tiedä juuri mitään, siis jos tietoa mikä malli sopii kalastukseen niin kirjoita. Kokemukset virvelöinnistä kajakista käsin, (ei jaloin) ;-) kiinnostavat.

No pilkkimisestä.   (ihan mielikuvituksesta vedettyjä ohjeita Quukkelille:-)
Oisko näis nykysis malleis siinä seläntakana luukku, jonka alla ikäänkuin  "takapaksi" johon sen sumpun (jos se on välttämätön) voisi nostaa matkan ajaksi?  Jos ei sovi niin kannen päälle, rannaltakatselioiden ihasteltavaksi.
N. 4 kilon hauille on tilaa laidan ulkopuolella. Taju pois, veret pois, ja jollain konstilla pysymään mukana.  Viimeinen uinti :-)  Vaarana on tietenkin ettei toiset, ehkä isommat hauet syö kuormasta matkalla. Vähä niiu siin Hemingwayn, Vanhus ja meri.
Pilkkivälineet. Itse ottaisin, aion ottaa, eka reissulle mahd. vähän tavaraa mukaan, mutta sisäpuolelle jalkojen viereen, väliin, sopii.  Melontaliiveihin vois jotain värkätä.  Hattuun en kuvia ripustele (jollei se ole tullu taas muotiin).  Mut sitte on se etukansi, "konepelti", ikään kuin pöytä siinä sylissä. Mut se vaatii jo mielikuvitusta.

Parempi herne nenässä, kun lihanpala henkitorvessa.
(huono sanonta, mut ihan oma)

Ps. Quukkeli. Muista sit ajois kääntää keula vasta-aallokkoon, kun
moottorivene menee ohi.  :?  :wink: