Chat

Author Topic: Kalastus Puulalla  (Read 150356 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

• Guest
Kalastus Puulalla
« on: September 19, 2002, 21:11:31 »
Onko Puulalla kalastavia henkilöitä? Millaisia neuvoja olisi antaa käytettävien värien tai muiden ominaisuuksien osalta? Onhan kyseessä tietenki iso järvi, mutta kyselenpä silti... Itse olen kalastellut Mikkelin puolella, Kangasniemen rajan tuntumassa.  

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • MSN Messenger - jami_terasahde@msn.com
    • View Profile
    • Email
Vs: Kalastus Puulalla
« Reply #1 on: April 02, 2007, 12:00:14 »
Nostetaanpa tällanen vanha aihe esiin kun ei kukaan vähään aikaan kirjoitellut. Kyseessähän on varsin iso järvi, joten uskon, että kävijöitä on enemmänkin kuin ne jotka ovat jo näihin Puula-aiheisiin kirjoitellut.

Eli jonkin sortin vinkkejä kaivattaisiin kyseiselle järvelle. Ottiväriä, viehemerkkiä, yms. Myös saaliita olisi kiva kuulla, että mitä sieltä on noussut. Tuon uistelumatkat.comin sivuilla vierailinkin ja voi vain sanoa, että joko on kaupan kalatiski ollut kovassa rasituksessa tai sitten Puulassa on oikeasti noita hienoja lohikaloja ja vielä melko isoja. 2002 vuonna oli vissiinkin noussut joku oikein kunnon jätti Puulasta? Onko jollain asiasta enemmän tietoa.

Mitä itse osaan järvestä sanoa? No en paljoakaan, kun ei ole kuin parin vuoden kokemus. Kaikesta huolimatta Puulan vedessä on käynyt omasta pakistani jo liki 100 eriväristä ja näköistä uistinta. Saaliit ei ole mitään ihmeellisiä. Muutamia parin kilon haukia, joitain pikkuahvenia, mutta ei yhtään jalokalaa!
Niitä olen siellä kuitenkin enimmäkseen yrittänyt. Appiukko, joka puolestaan on verkoilla kalastanut siellä jo vuosia, on saanutkin sieltä jo jotain. Jopa lohikaloja.
Nii jaa, että missä päin kalastan? Pääasiassa siinä Karttuunselän tienoilla. Ajankohta? Sulan veden aikana keväästä syksyyn.

Lisää vinkkejä kaivataan...
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #2 on: April 02, 2007, 13:04:01 »
Sen mitä olen näiltä ammattilaisilta kuullut niin ennen juhannusta ei kannata puulalle mennä vaan vasta juhannuksen jälkeen, kun silloin alkas lohi ottamaan. Usein nämä tyynit hellepäivät olis hyviä kelejä lohelle? Itse en paloja ole Puulalla lähivuosina käynyt mitänyt silloin aikasemmin isäni kanssa tuli käytä pienempänä naperona niin silloin uisteltiin juuri Simpiän selällä ja kohdekalana oli taimen. Syksyisin käytiin tanelia uistelemassa ja silloin alamittakin tais olla 43cm näitä yli 43cm taimenia tuli silloin paljon suurin minkä itse sain väsyttää oli 2,5kg taimen.
Karttuulla en ole käynyt kun talvella.
yhtään haukea ei silloin kun taimenta kalastettiin tullut sivutuotteena.
Mutta meneppä Vuojaselälle ni johan alkaa tapahtumia olla, maastopukusia lohia(haukia) tulee yhtenä köytenä+niitä hyviä kuhia. Syksyllä ehkä taimentakin saattaa saada.
Vuojaselällä on tullut muutamaan otteesen käytyä ja haukia on tullut toista sataa kappaletta.
Syksyllä nähtiin kyllä pari taimenen hyppyäkin pinnassa tuolla vuojaselällä eli on niitä lohikalojakin siellä.

« Last Edit: February 19, 2009, 00:31:28 by perza »
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • View Profile
    • Email
« Reply #3 on: April 02, 2007, 13:49:42 »
Kiitoksia vinkeistä. Niin vielä omaan tietooni lisäystä. Appiukko on niitä lohia ja taimenia saanut keväällä jäiden lähdön jälkeen ja syksyllä vähän kylmemmän veden aikaan. Keskikesällä on kuulemma harvianaisia. Haukia mitä on tullut, niin komein veneeseen noussut on 5,5kg ja metrinen(puheen mukaan) karkuutettu veneen vierestä, kun ei käsillä saatu veneeseen nostettua. Nämä hauet pukkisaaren ja sotamiessaaren lähistöltä.

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • View Profile
    • Email
« Reply #4 on: February 19, 2009, 00:25:22 »
On se kumma kun näin suuresta järvestä ei ole enempää kirjoitettu. Lajeja löytyy vaikka millä mitalla. Olen kuullut puhuttavan, että ennen juhannusta olisi paras aika tuolla saada jalompaa kalaa? Tosin myös päinvastastaisia väitteitä olen kuullut. Näillä näkymin vietän Puulalla tänä vuonna loppukevään ja alkukesän, osin työharjoittelun merkeissä, mutta pääosin kalastaen.

Kaloja joita olen itse saannut Puulalta:
-Ahven
-Hauki
-Siika
-Muikku
-Säyne
-Lahna
-Järvilohi
-Taimen
-Nieriä(ehkä harmaanieriä, tunnistus jäi epäselväksi)
-Harjus
-Siika
-Särki
-Salakka
-Made
-Kiiski
-Kuore

Muunmuassa kuhaa pitäisi olla, mutta kannat kuulemma romahtaneet. Joskus muinoin järvestä saatu isojakin kuhia. Outoa sinäänsä, kun vesi on niin kirkasta. Kaiken lisäksi juomakelpoista. Ainakin selällä.

Kertokaa kokeeneet lisää tästä järvestä. Nytkin hiihtoloman ajaksi olen tuonne menossa kiertelemään kairaten ja pilkkien. Kaikenlaiset vinkit otetaan vastaan kalapaikkojen suhteen. Mitä olet mieltä järven saalisvarmuuden kehittymisestä? Onko mennyt parempaan vai huononpaan suuntaan viime vuosina?
« Last Edit: February 19, 2009, 00:59:22 by Aatami »

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #5 on: February 19, 2009, 00:44:58 »
Noo laitetaan tähän vähän noista kuhista eli on siellä kuhaakin ja paikkapaikoin varmasti ihan hyvinkin. Nämä isommat ja syvemmät selät vaan on senverta kirkkaita vedeltään että ei niissä kuha viihdy vaikkakin syötävää kyllä riittäisi mielinmäärin. Sama homma hauen osalta, suuria yksittäisiä selkähaukia toki on mutta niidenkin saaminen uistimella on ihan tuuripeliä. mm. lohenuistelijat saavat todella harvoin haukia Pauni/simpiä/karttuunselkä akselilta.
Mutta niinkun tuolla ylempänä kirjoitin niin matalemmista ja tummempi vetisistä selistä haukia ja kuhia tavataan ja joissakin selissä jopa todella paljon. mm. Vuojaselkä on yksi niistä selistä missä on haukia todella paljon ja niitä kuhiakin saadaan ihan kohtalaisen hyvin. Tosin itse en hirveän montaa reissua ole vuojaselälle tehnyt parhaaseen kuha aikaan, mutta viimekesänä seuran hauki karkeloissa hauenuistelun sivusa tuli 5 kuhaa joista 2 lähti mukaan kun olvat sopivia ruoka kaloja +50cm. Haukia samassa karkeloissa meidän veneeseen nousi vajaat 25kg ja kappale luku oli sama, suurin tasan 6kg eli keskipaino ei ollut mitään isoa. Mutta "voittajalla" oli 9kg, 6kg ja 5,5kg hauet ja pieniä kasa päälle. Eli on todellakin ison hauen paikka ko. selkä.
En pidä sitä ihmeenä jos syksyllä taimenkin siiman päässä riehuisi. Muutaman kerran on nähty taimenten hyppivän ja selälle kun laskee Läsäkoski jonne taimenet vaeltelevat kutemaan niin varmasti selässä on isoja taimenia, jotka ei vielä ole haukien suihin joutunut.
Muikkuakin ilmeisesti löytyy "Vuojalta", Se tekee paikasta vielä suht mukavan uistella kun vettä on tarpeeksi eli ei tarvitse pelätä kiviä ja pohja kosketuksia. mm. Viime kesänä haukia tuli kun vettä oli alla yli 15m.
Vuojaselällä on myös paljon isoja ahvenia, niinkun vähän joka puolella Puulaa on. Jigillä tuli toissa syksynä(marraskuuta) hyviä ahvenia parin karikon kupeelta.

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • View Profile
    • Email
« Reply #6 on: February 19, 2009, 00:51:39 »
http://www.puula.fi/pdf/KHS.pdf

http://users.jyu.fi/~tmarjoma/puula.htm

Pari tuollaista mielenkiintoista linkkiä löysin Puulaan liittyen. Suosittelen selaamaan läpi. Paljon mielenkiintoista tietoa.

-Orava-

• View Profile
    • Email
« Reply #7 on: July 09, 2009, 18:50:22 »
noh ite oon nyt puulaalla kalastellut tämän alkuvuoden. pilkillä en saanut mitään mainittavaa mutta kesä toi mukanaan komiaa ahventa. haukea on tullut kovin vähän kun on tuo puulaan rannat melko kaislattomia ja muutenkin paikallis kokemus niin huono että tulos on kyllä odotettu. mutta nyt olen sitten ruvennut enemmän uistelemaan ja ainakin ryökäsveden puolella NÄKYY olevan taimenia mut ei ne kiinni ole ottanut. Siispä kysymykseni johtaakin siihen että mitäs niille taimenille ja yleensä lohikaloille pitäisi siellä tarjota? värit on ihan hukassa kun tottunut pääasissa saimaalla kuhaa uistelemaan. Olen kokeillut niin syvässä kuin pinnasta tuloksetta. Ja edelleen olisi kiva jos väki kertoisi omista kokemuksistaan enmänkin. ensi viikolla olisi tarkoitus taas lähteä kokeilemaan ni jos vinkit saisi mukaan ni siitä ISO käsi  :-)  kuhasta vielä sen verta et ainakin verkoilla olen saanut pariviikkoa sitten n.1-2kg lötkyn hintikanselällä, et kyllä ne näköjään kohtuu matalaan tulevat..

Shamaani

• MSN Messenger - the_ile@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #8 on: July 09, 2009, 21:34:15 »

Laittelehan ihmeessä raporttii tulemaan, kiinnostusta löytyy.

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • View Profile
    • Email
« Reply #9 on: July 09, 2009, 21:46:41 »
Viikonloppuna taas menossa Karttuunselälle pyörimään, kun appiukolla on mökki ihan siinä selän vieressä. Puulan ahvenet on keskimäärin erittäin hyvän kokoista. Yli puolen kilon ahvenia on tullut jo ties kuinka monta tänä vuonna. Lohikaloja olen tänä vuonna yrittänyt jahdata ja jatkan sitä yritystä vaikka joulukuuhun asti jos ei sitä ennen nappaa. Yleisesti ottaen vaikein järvi kalastaa mitä olen itse kalastellut, mutta myös erittäin antoisa jos sattuu syöntiä. Allen kilon haukea en ole vielä tuolta saanut. Itse asiassa en alle kahden kilonkaan. Kuhaa kannattaa yrittää tummavetisimmistä osista. Karttuun puolella kuhista ei ole mitään merkkejä ollut kymmeneen vuoteen. Poikkeuksena tämän vuoden kaksi poikasta verkossa ja yksi rantavesihavainto.

Siikakanta tuntuisi olevan elpymässä. Siitä todisteena tänä vuonna seitsemän siikaa, kun viime vuonna ei ensimmäistäkään. Myös harjuksista on paljon havaintoja saaren rannikolla illalla, kun hyönteisiä pinnalta haki.

Lohikaloista vielä, niin raksiahan ne taitaa melkein kaikki siellä vetää, mutta myös tintti-uistimilla on raportoitu yli vitosenkin kaloja. Värejä kannattaa lukea tintin sivuilta. Tänä vuonna ollut pari taimentärppiä wake-vaapussa. Värinä muikku. Taimentärpiksi tunnistanut, koska vaapun niskaan on purtu ja ainakin taimen sitä paljon harrastaa :wink:

henr1

• View Profile
    • Email
« Reply #10 on: July 13, 2009, 16:18:41 »
Kirjotetaas omista kokemuksistakin vähän. Haukia kyllä riittää, jos käy esim. heittelemässä haukia nousee aika kovaan tahtiin. Suurimpana 5,5kg tullut, pienimpinä uistimen kokoa :D Taimeniakin riittää ilmeisesti ihan hyvin, nieriäkin on tullut verkoilla nostettua. Sen sijaan isoja ahvenia en ole saanut vaikka kaikki täällä tuntuvat saaneen.. Seliltäkö te olette niitä vedelleet vai?

haukea on tullut kovin vähän kun on tuo puulaan rannat melko kaislattomia ja muutenkin paikallis kokemus niin huono että tulos on kyllä odotettu.

Niinkuin aikaisemmin sanoin, itse olen väittämättä jokaisesta kaislikosta saanut missä olen heitellyt, ei kaislikoita liikaa ole mutta niissä harvoissa kyllä viihtyy isojakin yksilöitä.

-Orava-

• View Profile
    • Email
« Reply #11 on: July 13, 2009, 18:21:05 »
yks pien kysymys ois, myykö puukonsaaren kalastuskunta lupia sen vesialueelle ku eikös se oo jotenkii poikkeavana siit yhteis luvasta? ja mistä tarkkaan ottaen ne rajat menee? ettei tuu joskus kahnauksia siel suunal (ei olisi hyvää mainetta järvipelastajille). ja kysytään nyt kaikia niksejä, mites tuo ku pääasiallisesti mitä olen lukenut lohikaloista et millä ovat saaneet(puulaan vesiltä) ni melkeinmpä jokaisessa on et plaanareista, eli onko se sit niin et lohi arastelee tulla potkurivirtaan ja ottaa kiinni mielummin mahdolisemman kaukana veneestä? minkäs laisella paatilla se aatami siel liikkuu niin tulen joskus juttelemaan jos satun näkemään ja urkkimaan kalasaalista :-D.

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #12 on: July 13, 2009, 19:43:00 »
yks pien kysymys ois, myykö puukonsaaren kalastuskunta lupia sen vesialueelle ku eikös se oo jotenkii poikkeavana siit yhteis luvasta? ja mistä tarkkaan ottaen ne rajat menee? ettei tuu joskus kahnauksia siel suunal (ei olisi hyvää mainetta järvipelastajille). ja kysytään nyt kaikia niksejä, mites tuo ku pääasiallisesti mitä olen lukenut lohikaloista et millä ovat saaneet(puulaan vesiltä) ni melkeinmpä jokaisessa on et plaanareista, eli onko se sit niin et lohi arastelee tulla potkurivirtaan ja ottaa kiinni mielummin mahdolisemman kaukana veneestä? minkäs laisella paatilla se aatami siel liikkuu niin tulen joskus juttelemaan jos satun näkemään ja urkkimaan kalasaalista :-D.

Kyllä se melkein niin on että 3 pikkuplaanaria/puoli+takilat 2/puoli ja pari potkurivirta vapaa. Sitten uistelua 300 tuntia raksia vetäen kesän/syksyn aikana ja saaliina voi olla muutama mitallinen(yli 60cm) järvilohi ja pari mitallista taimenta sekä kourlinen alamittasia. 
minkäkö pessimisti...
No kyllä sen lohen voi saada vaikka soutamalla sillä yhdellä vavalla, mutta vaikeaa sen mitallisen lohen/taimenen saanti on Puulalta. (no ei se ole helppoa missään muuallakaan). Raksilla ja Tinteillä tuntuat ainoastaan kaloja saavan mitä olen kuullut. Venettä/moottoria ei lohen pitäisi pelätä? joidenkin mielestä  potkurivirta on huippu paikka saada lohikalaa. Itse olen tosin saanut vain yhden alamittasen taimenen potkuri virrasta.

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • View Profile
    • Email
« Reply #13 on: July 14, 2009, 22:05:21 »
Eräs toverikin sai 10 metriä veneestä 5,4kg lohen ja tämä siis potkurivirrasta, että ei se mahdotonta ole. Puukonsaaresta olen kuullut negatiivisia huhuja joista ei sen enempää, mutta sen tiedän ettei alueelle kannata mennä jos ei lupaa ole.

Viime viikonlopun reissulla oli yksi hyvä tärppi itselläkin potkurivirrassa, mutta muuten sai rauhassa tyhjää pyytää. Siikoja tuli jälleen ilahduttavasti ja komeita ahvenia muutamia. Myös 3,8kg hauki nousi appiukolla.

-Orava-

• View Profile
    • Email
« Reply #14 on: July 16, 2009, 22:39:13 »
eilen tuli käytyä kokeilemassa pikkaisen vetouistelua, lähinnä se sijoittui siihen hirvensalmelta kun tullaan karttuunselälle olevaan kanavaan. muutamia haukia sieltä tuli ja sehän sit jää arvoitukseksi mitä olivat ne jumalattomat tärpit lähempänä kartuuta.. ihan mieluusa reissu kun kerrankin tapahtumia oli useita (mitä nyt hairahduin reiman vääräle puolelle ja sain mootoriin pienen pohjakosketuksen). nyt ois tarkoitus mennä lauantaina taas kokeilemaan kalatuuria karttuu/simpiän selille. uteliaisuus heräsi että jos vahingossa saisi vaikka sen kauan odotetun veto jalokalan.

minkäslaiseen uistimeen se siika yleensä ottaa kun ei ole pienintäkään kokemusta moisesta kalasta.
pakko muuten kehua täs noit puulaan retkisatamia. aivan loistavia paikkoja joissa osassa on kunnon laavutkin. tuollaisia ei saimaalla näe.
Eräs toverikin sai 10 metriä veneestä 5,4kg lohen ja tämä siis potkurivirrasta, että ei se mahdotonta ole. Puukonsaaresta olen kuullut negatiivisia huhuja joista ei sen enempää, mutta sen tiedän ettei alueelle kannata mennä jos ei lupaa ole.

Viime viikonlopun reissulla oli yksi hyvä tärppi itselläkin potkurivirrassa, mutta muuten sai rauhassa tyhjää pyytää. Siikoja tuli jälleen ilahduttavasti ja komeita ahvenia muutamia. Myös 3,8kg hauki nousi appiukolla.
eli tuskin myyvät sitten myöskään lupia ulkopuolisille...

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • View Profile
    • Email
« Reply #15 on: July 17, 2009, 00:38:46 »
Ite oon myös viikonlopun Puulalla. Järväriä jahtaamassa jälleen, että jos se vihdoin nousisi. Nyt sain niin sanottua hyväksi koettua kalustoa parilta kovalta vetouistelijalta ja niiden turvin pientä toivon kipinää pidetään yllä.

Niin niistä siioista. Pienillä vaapuillahan niitä vedetään jos sattuu kohilleen, mutta me ollaan pääsääntöisesti verkoilla pyydetty. En tainnut sitä aiemmin mainita. Pukkisaaressa olen viikonlopun eli siinä karttuun laidalla. Täytyypi pitää silmällä jos siellä porukkaa selällä liikkuu. Ite olen pääsääntöisesti liikkunut Soutu-Paltalla ja siinä pieni neliheppanen kone eli on helppo tunnistaa niiden porvariveneiden seasta :-)

Ei muuta kuin kireitä siimoja viikonlopulle.

-Orava-

• View Profile
    • Email
« Reply #16 on: July 21, 2009, 00:18:40 »
noh... ei sitä sitten kerennytkään käydä siellä asti kalalla. simpiän/karttuun selällä kyllä käytiin mutta ihan muissa puuhissa. olin jopa näkeväni aatamin pienellä soutupaatilla menevän. ja jos en väärin nähny niin tulostakin taisi tulla? luotainta katellessani huomasin et ainakin karttuun osalta syvyys erot ovat aika laidasta laitaan ja ns.porvariveneet tuntu menevän rutkasti väylien ulkopuolelle eli paikallis tuntemus ilmeisesti auttaa kalojen löytämisen...noh ehkä joku päivä kun sieltä on löytänyt kaikki "piilo" luodot niin saattaa kalan tulokin merkittävästi nousta. (nykyisestä nolla tuloksesta helppo pistää paremmaksi :-D :-D) mutta aatamin raporttia jääkäämme odottelemaan!

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #17 on: July 21, 2009, 00:38:51 »
noh... ei sitä sitten kerennytkään käydä siellä asti kalalla. simpiän/karttuun selällä kyllä käytiin mutta ihan muissa puuhissa. olin jopa näkeväni aatamin pienellä soutupaatilla menevän. ja jos en väärin nähny niin tulostakin taisi tulla? luotainta katellessani huomasin et ainakin karttuun osalta syvyys erot ovat aika laidasta laitaan ja ns.porvariveneet tuntu menevän rutkasti väylien ulkopuolelle eli paikallis tuntemus ilmeisesti auttaa kalojen löytämisen...noh ehkä joku päivä kun sieltä on löytänyt kaikki "piilo" luodot niin saattaa kalan tulokin merkittävästi nousta. (nykyisestä nolla tuloksesta helppo pistää paremmaksi :-D :-D) mutta aatamin raporttia jääkäämme odottelemaan!

Ei ainakaan Simpiältä pitäs löytyä mitään luotoja eikä taida pahemmin olla Karttuullakaan. Jos 15 metriin menee niin on jo matalaa, kun puhutaan Simpiän syvyyksistä. Sinnevaan Porttisalmen jompaankumpaan päähän vetämään niin voi vaikka lohnakkeen saada. Vettä mieluiten alla yli 30 metriä. Toki Jos Simpiällä tai karttuulla menee lähelle rantoja niin sitten kyllä löytyy kiviä ja isompia karikoitakin.
Nimimerkillä "kokeillaan tuosta lahdukan suulta, ei siinä ainakaan kiviä ole".

Karttuulla on tullu käytyä pilkillä talvisin useita kertoja. Syvyydet tosiaan vaihtelevat ja sehän tietää sitä että sieltä pitäs sillon löytyä kalaakin. Ainakin talvisin löytyy ahvenia, kun on vaan vähänkään jotain "normaalista" poikkeavaa muotoa pohjassa.
Karttuun usitelualuetta en kyllä tiedä, mutta muistaakseni ei kovinkaan suuri ollut, eipä sillä ei se ole simpiälläkään mikään kovin suuri.
Saa nähä millon sitä jaksaa lähteä lohta yrittämään, viimeistään 5-6.9 pitää kävästä paripäivää vetämässä. Vielä kuitenkin pitää kuhaan keskittyä, kun sitäkin puulalta tosiaan saa ja hyvänkokosiakin jopa.

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • View Profile
    • Email
« Reply #18 on: July 21, 2009, 07:40:00 »
Dodii, reissu taas takana ja mitä saaliiseen tulee niin vähiin jäi tällä kertaa. Keskityttiin enemmän mustikoihin, kun niitä piti pakkaseen kerätä.
Taisin yhden kalan saada viikonlopun aikana ja se olikin ensimmäinen kala keskeltä karttuunselkää. Nimittäin noin 200 grammanen ahven :-)
Itse asiassa olet saattanut nähdä myös appiukkoni, koska hän meni rantoja pitkin haukea yrittäen ja saikin saalista. Tuulen kääntyessä pohjoistuuleksi lakkasi tosin rannoilla kalat syömästä.

Verkot antoi jälleen hyvät ruokakalat. 200-400g ahvenia noin 30kpl ja lisäksi puolenkymmentä siikaa. Niissä olikin sitten kolmelle sen verran syömistä, että verkkoja ei tarvinnut järveen laittaa vaikka muikkuakin oli tarkoitus ottaa jonnin verran.

Niin kuin Perza sanoi, niin ei selältä kyllä karikoita löydy. 100 metriä rannasta alkaa karikot ja niitä saattaa sitten ilmestyä mistä vain. Porttisalmen luona kannattaa olla varovainen sen Puukonsaaren alueen kanssa.

Nyt jos pitäisi väliviikonlopun, kun on tullut oltua siellä nyt kuukausi putkeen lohta yrittämässä.

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • View Profile
    • Email
« Reply #19 on: August 10, 2009, 21:00:03 »
Viime viikonloppuna vihdoin tapahtui kauan odottamani järvilohen saaminen uistelemalla. Niitä tuli peräti viisi ja pari karkuutusta. Kaikki ylös tulleet olivat tosin alamittaisia, joten ei vielä makuun päässyt. Kalat tulivat 7 metristä. Myös uusi säyne ennätys onnistuttiin saamaan tuulastamalla. Kalalla kokoa 1,8 kg. Elokuun viimeinen viikko olisi tarkoitus olla kokonaisuudessaan Karttuunselällä yrittämässä mitä nyt töiltä ehtii eli kaikki iltapäivät ja illat.

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • View Profile
    • Email
« Reply #20 on: August 10, 2009, 23:18:03 »
Onkos muuten muut käynyt Puulalla viime aikoina? Sellaisen havainnon pystyi noista alamitta lohista tekemään, että edelleen kasvu on nopeaa. Jos ne on keväällä olleen 25 senttisiä istutusvaiheessa, niin nyt ne oli 40 senttisiä. Edelleen parvikaloina liikkuu ja meilläkin kaikki tapahtumat yhtä lukuunottamatta tuli ihan pieneltä, noin 50 kertaa 50 alueelta. Pintavesi oli käsittämättömän lämmintä, jopa yli 25 astetta parhaillaan. Sinä aikana kun olen tuolla käynyt ei vesi ole koskaan ollut noin lämmintä. Kaloista kolme tuli VK-raksihupulla sini-violetti-kromi "dipsyn" takaa ja kaksi pikku-järvärillä värissä karamelli takilasta.

Plaanareiden takaa ei käynyt kuin kopasemassa ja todennäköisesti sekin noita pieniä. Ainakin hampaanjäljistä salakankyljestä näin pystyisi päättelemään.
Hirveä innostus nousi tätä touhua kohtaan ja varmaan jatkossa alan panostamaan tähän uistelutouhuun enemmän. Erittäin mukavaa touhua :-)

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #21 on: August 10, 2009, 23:38:25 »
Onkos muuten muut käynyt Puulalla viime aikoina? Sellaisen havainnon pystyi noista alamitta lohista tekemään, että edelleen kasvu on nopeaa. Jos ne on keväällä olleen 25 senttisiä istutusvaiheessa, niin nyt ne oli 40 senttisiä. Edelleen parvikaloina liikkuu ja meilläkin kaikki tapahtumat yhtä lukuunottamatta tuli ihan pieneltä, noin 50 kertaa 50 alueelta. Pintavesi oli käsittämättömän lämmintä, jopa yli 25 astetta parhaillaan. Sinä aikana kun olen tuolla käynyt ei vesi ole koskaan ollut noin lämmintä. Kaloista kolme tuli VK-raksihupulla sini-violetti-kromi "dipsyn" takaa ja kaksi pikku-järvärillä värissä karamelli takilasta.

Plaanareiden takaa ei käynyt kuin kopasemassa ja todennäköisesti sekin noita pieniä. Ainakin hampaanjäljistä salakankyljestä näin pystyisi päättelemään.
Hirveä innostus nousi tätä touhua kohtaan ja varmaan jatkossa alan panostamaan tähän uistelutouhuun enemmän. Erittäin mukavaa touhua :-)

Niin net ovat puhuneet saamamiehet että keväällä istutetut lohet on ekana syksynä jo parinkilon kaloja. Vielä kun/jos vesi pysyy kohtuullisen lämpimänä pitkään niin kasvu senkun kiihtyy. Ite en oo lohta käyny yrittämässä, mutta 14 kuhaa ja haukia tuli puoltoistaviikkoa sitten vuojaselältä.
Puulan Kisojen aikoihin 29.8 viimeistään pitää lähteä lohta yrittämään ja siitä viikonpäästä onkin seuran omat kisat myöskin puulalla, joten lohi painotteisia viikonloppuja on edessä. (niin tai siis tyhjän pyyntiä ellei ahvenet sitten kiusaa)

Koitas Aatami joskus Army truck(glow) väritteistä huppua, ainakin Anchovy spesial hupuista löytyy kyseinen väri. Se on kuulema ollu hyvä väri puulalla mikäli nyt noilla pään väreillä oikeasti edes mitään väliä.

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • View Profile
    • Email
« Reply #22 on: August 10, 2009, 23:47:26 »
Joo oli tuokin väritys vedossa, mutta ei ollut tapahtumia. Muutamilta kovilta Puulan kävijöiltä olen kuullut, että VK-hupun splätteriväritys on ollut todella kova pinkillä dodgerilla, mutta ei siinäkään mitään näillä keleillä. Ainoa mahdollinen mittakala tärppi oli porttisalmen edustalla karttuun puolella. Siinä kohtaa alkoi jälleen syvämpi alue matalan jälkeen. Myös Simpiän puolella käytiin, mutta siellä kaiku näytti vähemmän muikkua ja muutenkin ei tärpeistä ollut tietoa, niin siirryttiin takaisin Karttuulle. Mainiemestä oli kuulemma tullut viikko sitten yli 7 kilon kala, mutta itse ei sitä päästy näkemään eli kyllä niitä tulee lämpimälläkin vedellä, kunhan malttaa laittaa tarpeeksi painoa. 100 grammaa meillä oli ja vieläkin enemmän olisi saannut olla.

E: Hidas uinti toimi muuten raksissa ja melko laaja kaari. Tiheällä ei mitään.
« Last Edit: August 10, 2009, 23:55:38 by Aatami »

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #23 on: August 29, 2009, 22:08:54 »
Tulipa tänään 8 tuntia yritettyä lohta simpiänselällä/porttisalmessa Puulanlohikuninkuus kisoissa, mutta eipä näkynyt kohde kaloja siiman päissä. Raksia vedettiin ja oli jos jonkinlaista uintia ja houkutin levyjäkin, mutta kun ei ota niin ei. Takilassa kävi joku nykäsemässä irrottaen siiman laukurista, mutta ylös tuli vain puolikas salakka. Uusia salakoita vaihtaessa oli yhdessä vavassa 400g ahven ja parissa oli joku käynyt räjäyttämässä salakan(varmaan ahvenia).
Aamusta näkyi kyllä porttisalmessa lohen hyppy, kun jahtasi ilmeisesti jotain pikku kalaa pinnassa, mutta taisi olla alle 60cm mittainen. Parikymmentä venettä oli vetämässä ja niistäkin vain 4 sai kalaa, tosin ihan hyviä kaloja olivat. Yhdellä ammattimiehellä oli pari vajaan 4kg lohta. Tinttipeltiä maistoivat kuulema.
No seuraavan kerran ehkä myöhemmin syksyllä yrittämään lohta. Oli kyllä uskomattoman tylsää kun ei tule mitään tapahtumia, vähän väliä tuli torkahdettua penkillä istuessa. Kuhan/hauen uistelussa ei kerkeä torkahtelemaan...
 :-)

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • View Profile
    • Email
« Reply #24 on: September 15, 2009, 11:49:43 »
Onkos mitään uutta kuulunut Puulan suunnalta? Onko väki käynyt kalassa?

Itse joudun vielä ensi kuuhun odottamaan, mutta sitten tuleekin vietettyä varmaan ihan viikon verran kalastellen siellä.

-Orava-

• View Profile
    • Email
« Reply #25 on: September 20, 2009, 13:21:09 »
Eilen iltapäivällä käytiin jasun kans vetämäs uistinta karttuulta, porttisalmenkautta simpiänselälle. karttuulla selkäsaaren tuntumas yksi ja ainut tärppi koko reissulta. plaanareihinhan nuo on kovasti kiinostuneita...eli pohja ei tule kysymykseen  :-D tosin saatiin me neljä pohja kosketusta syyvääjistä...
Yks juttu minuu mietityttää... porttisalmessahan on siin keskimmäisen turvamerkin kupees AINA verkot rantaan päin...onkos siin oikeesti verkot vai ei..en oo ikinä nähny et kukaan niit kattelis vai onks siihen laitettu vaan uistelijoitten kiusaks merkit??? rannan kautta kyll pääsee viel menemään mut joutuu vaan kelaamaan laanarit melkein ylös :-( tällä kertaa jätimme veneen hiekansaarenlahteen (kai sillä satamalla on joku oikeekii nimi, ei voi muistaa). onkos muuten tietoo et joutuuks siit maksamaan mitään jos vene on siel vieraspaikoil laituris esim viikkonkin?? Tiistaina taas kokeilemaan onnea! jos vaikka nyt saatas eka kala :roll:

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • View Profile
    • Email
« Reply #26 on: September 20, 2009, 13:55:38 »
Vähän tuntuu ettei siinä verkkoja ole, kun ne tosiaan siinä aina on. Kerran ajettiin puoliksi verkkojatan ylitse eikä sieltä mitään siimoihin tarttunut. Kiusaksi se vaan on siihen laitettu ja syylliset löytyy sieltä Puukonsaaren alueelta luulen mie.

Kun ensi kerran menet sinne päin, niin suosittelen kokeilemaan myös pukkisaaren ja mustasaaren välisen kohdan. Siinä monesti tärppiä tarjonnut ja verkkotaimenia myös tullut. Myös keskellä karttuuta olevan reimarin ympäriltä kannattaa koittaa, koska siitä itse olen kaikki kalani saannut. Tosin alamittaisia kaikki, mutta kai siellä isompiakin on näin vesien kylmetessä. Vierasvenesatamissa mielestäni lukee, että yksi- kaksi kertaa saa ilmaiseksi käyttää, mutta sen jälkeen se maksaa. En tiedä mitä se sitten tarkoittaa käytännössä. Kelle maksetaan ja kuinka paljon.

Ai ai kyllä tekisi jo mieli päästä koittamaan tuonne, mutta kun ei aika eikä raha anna vielä myöte. Se on sitä opiskelijan elämää.

-Orava-

• View Profile
    • Email
« Reply #27 on: September 23, 2009, 15:02:00 »
Vähän tuntuu ettei siinä verkkoja ole, kun ne tosiaan siinä aina on. Kerran ajettiin puoliksi verkkojatan ylitse eikä sieltä mitään siimoihin tarttunut. Kiusaksi se vaan on siihen laitettu ja syylliset löytyy sieltä Puukonsaaren alueelta luulen mie.

Juu alkaa vahvasti epäilyttää et turhaan ne siin ovat, eilen ilalla tarkastin sit tilanteen ja ainakaan rannan päässä ei ollut mitään kiinni. kivikin oli niin tiukassa pohjassa et veneeseen hörppäs vettä ku kiskoin. eli ovat olleet siel ainakin yli talven kun on juurtunut kivi kii. julmaa touhua tollanen :x
no täst lähin vedän vaan reilusti yli ja jos sit ottaa kii ni sit ottaa.. eihän sen tolpan viereen ees kuulema sais laittaa ees mittää verkkoi ku siit PITÄÄ päästä mollemmilta puolilta. pitää ottaa selvää et voiko ne ottaa pois siitä häirihtemästä!!??

-"Kun ensi kerran menet sinne päin, niin suosittelen kokeilemaan myös pukkisaaren ja mustasaaren välisen kohdan. Siinä monesti tärppiä tarjonnut ja verkkotaimenia myös tullut. Myös keskellä karttuuta olevan reimarin ympäriltä kannattaa koittaa, koska siitä itse olen kaikki kalani saannut."

no tuli sit käytyä kokeilemas mut eipä tuo muuuta antanut kun pohjakosketuksen ja sen seurauksena n.100m siima + uistin ja syvääjä pohjassa.. :-D
et jos sattuu joskus tulemaan siimaa ylös ni se on sit miun paketti siel :-D :-D.
vedettiin siit tolpalta mainiemen kärkeen asti ja käännyttiin siit hokansaarta kohti.. siel suunal on yks siikapaikka joka myöskään ei tuottanut tulosta. sentään yksi hauki suostu pomppaamaan kaislikossa joten ei ihan kalaton reissu 8-)  onneksi noita retkisatamia on siel ni sai makkarat hirsisaares syötyy ennen matkaa pimeessä pois. viikonloppuna taas kokeilemaan onneva.. jos aatami satut olemaan sillon vesil ni meidän paatis lukee kyles NILAKKA ni tiiät et siel ei ainakaan kala haise.. :-D  :cry:

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • View Profile
    • Email
« Reply #28 on: September 23, 2009, 19:55:33 »
Joo o vai oli teillä huonoa tuuria matkassa. No mutta uusia vehkeitä saa kaupasta. Eikös se niin ole :-) Ootte ilmeisesti menneet liian lähelle Mustasaarta.
Itse olen siellä seuraavan kerran kolmen viikon päästä, kun ei aikasempaa millään kerkeä.

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • View Profile
    • Email
« Reply #29 on: October 12, 2009, 16:46:57 »
Parin päivän reissu tuli heitettyä viime viikonloppuna. Itse vedin pikkumoottorilla aamusta iltaan molempina päivinä ja saaliina yksi hätäinen lähtö plaanarin takaa. Appiukko pisti paremmaksi. Soutuuistelemalla ja yhdellä vavalla ensin mittataimenen karkuutus, kun hyppäsi haavista yli. Seuraavana päivänä alamitta taimen ja järväri ylös ja takaisin järveen. Vieheenä bomber.

center>