Chat

Author Topic: Rauhoituksen jälkeen koskelle?  (Read 10036 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

• View Profile
Rauhoituksen jälkeen koskelle?
« on: September 17, 2002, 07:58:33 »
Onko kellään tietoo tai kokemusta tuleeko koskilta kalaa, kun rauhoitus loppuu? Kun itellä ei oo kokemusta.

Taimenta varmaan on vielä koskessa, mutta mites kirjo ja ahven?  Ovatko lähteneet järville vai onko koskessa talven?

Millaisilla vieheillä ja mistä kannattais yrittää?

???

edit:hymiöitä poistettu.

BASS70

• Guest
Re: Rauhoituksen jälkeen koskelle?
« Reply #1 on: September 17, 2002, 13:56:08 »
;)Kaikeehan saa tehdä,muttei saa jäädä kiinni,nopsat jalat on hyvä asia ja ennenkaikkea oveluus ;)Näyttelemällä tyhmää ja ei paikkakuntalaista on pelastanut minutkin joitain kertoja,kannattaa kokeilla siteraata Räikköstä`En mää tiiää` ;D

M1kko

• M1kko Alatalo
    • View Profile
« Reply #2 on: September 17, 2002, 14:37:58 »
Mitäs ihmeen p*skapuhetta täällä on? >:(

Villehän kirjoitti rauhoituksen jälkeen, ei rauhoituksen aikana.

Rauhoitushan loppuu 16.11. mikäli oikein muistan. Täytyy todeta, että itse en ole käynyt kyseisenä aikana kalassa, mutta kaverit ovat. Kalaa pitäisi koskissa olla ihan kohtuullisesti. Tosin kuteneet taimenet ovat heikossa kunnossa, eikä niitä kannata ylös ottaa. Tosin välivuotta kutuhommista pitäneitä kirkkaita taimenia saadaan jonkun verran, mikäli niitä nyt kyseisellä koskella yleensä on. Kirjolohet eivät kude syksyllä, joten ne ovat hyväkuntoisia tähän aikaan. Kalat alkavat kaiketi olla hitaammissa virroissa, vesien viilennettyä. Kovissa koskissa ne eivät tähän aikaan vuodesta juuri viihdy. Kalastusvinkkinä voisi sanoa: hitaasti ja syvältä.

stealy

• View Profile
    • Email
« Reply #3 on: September 17, 2002, 16:50:12 »
Kokemusta ei ole mutta oon monestakin paikasta kuullut että rauhoituksen jälkeinen päivä on koskilla saalisvarmimpia päiviä lohikalojen suhteen.
Ahvenia ei tietääkseni talvella saa koskista en oo ainakaan kuullut, kyllä niitä siellä ehkä on mut ei napppaa.
Kannattaa varmaan yrittää suvannoista ja niskalta ja muista hidasvirtaisista paikoista.
Vieheistä en sano mitään.

rambe

• View Profile
« Reply #4 on: September 21, 2002, 20:37:15 »
Kyllä sitä varmaan tulee, mut ei kannata ainakaan taimenta ottaa ruokapöytään, on se senverran huonossa lihassa. Jos kaloja kiusaamaan lähtee, niin perho puolella toimii ainakin kotelokopat syvällä ja hitaasti kuten jo aikasemmin mainittiin. Saalisvarmoista päivistä olen kyllä vahvasti erimieltä :-/

Kala_Kalle

• Guest
« Reply #5 on: September 22, 2002, 18:04:46 »
Hehe.Tuli just tos eilen jäätyy kii kun en muistanu et on alkanu rauhotus, onneks ei lähteny välineet eikä tullu pika voitoo.

Salmo

• Guest
« Reply #6 on: September 22, 2002, 19:17:15 »
M1kko ja muut tuossa jo kertoivatkin, joten voin kertoa jotain vieheistä...

Jos lunta on jo maassa, niin kannattaa käyttää mm. valkoisen sävyisiä uistimia. Räsäseltä esimerkiksi löytyy valkoinen väritys. Liitsit ja jigit toimivat varmasti. Niihinkin valkoista väriä.

Spinfluga on varmasti myös kokeilemisen arvoista!

Kyllä itellä olisi tarkoitus mennä rauhoituksen jälkeen kokeilemaan. :)

MAi

• View Profile
« Reply #7 on: October 01, 2002, 19:03:45 »
Meikä puhuu todellisella kokemuksella; olen kokonaisen yhden kerran käynyt koskella kalassa marraskuun lopulla :P Noh sen kokemuksen pohjalta voin sanoa että hiljasta oli - ainakin Karkkilassa. Mustavihreällä Zonkerila sain kokonaista yhden kirren ja riutuneen n.30cm:n Taimenen. Noop kyllä siellä joskus kesälläkin on vieläkin hiljaisempaa ollut.
...en se minä ollut

Anonymous

• Guest
« Reply #8 on: October 04, 2002, 08:46:45 »
Miksi odottaa taimenen kuturauhoituksen päättymistä kun joillekin koskille pääsee kalaan kuturauhoituksenkin aikana. Esim. Palsankosken koskikalastusalueelle. www.palsankoski.net

Anonymous

• Guest
« Reply #9 on: October 04, 2002, 10:48:28 »
Miksi odottaa taimenen kuturauhoituksen päättymistä kun joillekin koskille pääsee kalaan kuturauhoituksenkin aikana. Esim. Palsankosken koskikalastusalueelle. www.palsankoski.net
Riittääköhän syyksi ettei kaikki yksinkertasesti pääse kauemmaksi kuin viereinen joki - jonne ei pääse.
Nuorilla, eikä kaikilla vanhemmillakaan, ole paljoa mahkuja lähteä merta edemmäksi kalaan.

Anonymous

• Guest
« Reply #10 on: November 18, 2002, 18:28:45 »
Rauhoitushan loppuu 16.11. mikäli oikein muistan.

Jos nyt korjaan niin tarkalleenhan viimeinen rauuhoituspäivä on 15.11

Mutta sitten asiaan, toki kannattaa mennä. Itse olen saanut vuosien varrella todeta, että juuri rauhoituksen jälkeen on todella mainiota ottiaikaa...

Nuo salmonviehevinkit olivat todella hyviä... Juuri tuollaista mitä salmo kertoi... (tuo räsäsen talviväri on mainio)  :)

• View Profile
« Reply #11 on: November 19, 2002, 07:02:19 »
Onkos muut käynyt nyt koskella, kun rauhoituskin loppui?

Ite oon tehny 2 parintunnin reissua, ja saaliiks tuli ensimmäisellä visiitillä melkein 2kg kirre, ja toisella kerralla alamittanen tane (37cm). Ja kalat tuli tietenkin Lempäälän Herralankoskesta, 5cm helmi räsäsellä.

Kirre tuli suvannosta, taimen tuli suvannon- ja virran rajasta...

Anonymous

• Guest
« Reply #12 on: November 20, 2002, 01:25:43 »
jos vaan kelit sallii niin Juutualta olis tarkoitus hakee Joulutaimen. Siis marto joka ei tänä syksynä ole kutenu. Eli joka ei ymmärrä niin marto on kala joka ei oo kude tänä syksynä

Kiihki

• View Profile
« Reply #13 on: November 21, 2002, 20:27:03 »
Kyllähän siellä perinteistä kiinnipitäen tuli käytyä, eikä turhaan.

Koskella olin n. 7.15 (nopeat syövät hitaat). Heti toisella heitolla äkäinen tärppi kosken niskalta. Kolmennella heitolla kauden rekordi 3,2 kg taimen. Päivä pelastu siis jo kättelyssä.

Noin tunnín heittelin tyhjää. Ja heittely lannistu siihen kun rannalle alkoi ilmestyä lihavia miehiä, joilla päässä rapala lippis kädessä halpa umpikela ja takataskussa iso citymarketin muovipussi.

Puoli yhdeksän aikaan oli paikalla jo kymmenkunta koneonki-ukkoa jotkajätti vieheitään pohjan toinen toisensa jälkeen. Joita muuten päivän päätteksi keräsin vielä hyvän nipun omaan käyttöön.

Toinen taimen tuli vielä siinä puolen päivän aikoihin, n. 45 cm joka jatkoi uiskenteluaan.

Näin täälläpäin.  :)

center>