Kaipaisin asiantuntijoiden apua uutta kalatussettiä valitessani, löytyisiköhän sitä täältä.
Eli haen settiä säännölliseen heittokalastukseen sisävesille. Kohdekalalajinani on pääasiassa hauki, mutta olisi hyvä, jos välineet jossain määrin soveltuisivat myös ahvenen ja kuhan kalastukseen (jigaukseen). Tärkeää olisi välineiden soveltuminen myös uisteluun kuhalle ja hauelle sekä keveään jerkkauksen kokeilemiseen. Kalastuspaikkojani ovat pääasiassa Näsijärven pohjoisosa (Tarjanne), sekä asuinseutuni pikkujärvet. Kalastan siis monipuolisesti ja tiedän, että yhdellä setillä ei aivan järkevästi voi kattaa koko käyttöaluetta, mutta toivon teidän neuvovan minkälaiset välineet kattaisivat tarpeeni mahdollisimman hyvin. Pääpaino on siis hauella ja kuhalla, heittäen ja uistellen. Uistimien painoja en mainitse; sellaisia kuin eri tilainteissa hauelle syötetään.
Itse olen jo päättänyt, johtuen hauen kalastuksessa käytettävistä melko raskaista vieheistä ja uistelusta, että kelaksi tulee hyrräkela. Hintarajana on oikestaan vain järki. Minulle tämä tarkoittaa, että välineistö sijoittuu keskiluokkaan. Ensisijalla on kuitenkin, että välineet ovat hyvät, laadukkaat, minulle ja käyttötarkoitukseeni sopivat, kestävät jne.
Olen jo itse tutkinut valmistajien tarjontaa ja omaksi ehdotukseksi kalastussetistä itselleni on muodostunut seuraavat välineet:
-vavaksi Daiwa Vulcan-X (8 tuumaa?)
-kelaksi Abu Ambassadeur 5500 / 5501 C3
-siimaksi tottakai kuitusiimaa ja heittoharjoitteluun monofiiliä
Lieneekö turhan raskaat tai hyrräkeloilla heittelystä kokemattomalle vaikeat?

Toivon saavani asiallisia vinkkejä ja ehdotuksia. Toivoisin myös, että mainitsette mistä välineet kannattaisi ostaa. Kiitoksia jo etukäteen!