Vähän off-topicia, mutta pitää vähän kirjoitella kun on jotain katkeria muistoja vuosien varrelta. Näitä viestejä on jopa jouduttu pyynnöstä sensuroimaan täälläkin, mutta ajat ovat muuttuneet ja sananvapauden rajat ovat vähän laajemmat kuin joskus ovat olleet. Kun kerrotaan jutut asiallisesti, niin ongelmia ei ole. Saahan sitä keskustella, sitä ei voi muutamat tahot enää hiljentää.
Joskus vuonna kirves oli Procyon-vaappuja ERÄn testissä. Eivät mukamas saaneet kuin jonkun ahvenen. Testin voitti Rapala ylivoimaisesti. Tuossa tipahti kyllä pulla kädestä lehteä lukiessa, että eihän tuo ole mahdollista. Itsellä oli veneessä ollut vedossa teollisesti valmistettu kapula ja käsintehty ja kalantulon suhdeluku oli 10:1 omalle vaapulle tasavertaisesti uitettaessa. Siitäpä pistin sitten kyselyä menemään ja sainkin ihan asiallisia vastauksia testaajilta. Ainoastaan silloinen päätoimittaja ei tykännyt siitä, että kyseenalaistettiin yhtään mitään, mitä lehdessä oli kirjoitettu. Pääsin ilmeisesti jonkinlaiselle mustalle listalle, koska esim. Propilkistä ei lehden sivuilla koskaan julkaistu yhtään mitään, vaikka toimittajat siitä laativat artikkeleita. Koitin vain kysellä, että onko vaappuja testattu tasavertaisissa olosuhteissa, ts. näitä pienvalmistajien tuotteita ei olisi käytetty vain huonon syönnin päivinä. Vielä tänäkään päivänä en usko tuota testitulosta oikeaksi. Ainoastaan Risto Jussilan siikavaapputestin tulos oli mielestäni hyvin kirjoitettu ja perusteltu ja siitä hatunnosto. Ja eihän tuo meidän tekemä vaappu ollut edes siialle tehty, mutta se pyydettiin testiin mukaan. Eli siitä ei jäänyt mitään hampaankoloon vaikka paremmalle hävittiin (seniori).. noh, näin jälkikäteen kuitenkin asiaa tarkastellen, onhan noissa omissakin kapuloissa kehitystä noista vuosista tapahtunut, mutta sitä testitulosta en kyllä purematta vieläkään niele (enkä tarkoita sitä, että oma olisi pitänyt voittaa.. mutta tuo että kaikki pienvalmistajat jäivät pitkälti massatuotannon jalkoihin pisti vetämään happea). Ja kaikki vastaava kritiikkihän lyötiin lennosta alas, mitään ei saanut kyseenalaistaa lukijoiden puolelta. Osa porukasta sai uhkauksia käräjillekin, kun kyseenalaisti näitten testien tuomioita. Siinä vaiheessa itse lopetin jo lehden tilauksen, koska alkoi tuntua siltä, että touhu karkaa rukkasesta pahemman kerran. Ns. "läpyskägate" oli varmaan se viimeinen niitti monelle, jossa jonkin nuoren naispuolisen mainitsema "läpyskä" -nimi johti omituiseen episodiin, jossa oltiin lähes käräjille taas menossa. Tästä episodista oli pitkästi tarinaa kalamies.comin puolella aikoinaan.
Voisin jossain vaiheessa tänne foorumillekin tuoda yhden toisen jutun luettavaksi, joka liittyy vaapunvalmistus- aiheisen kirjan kirjoittamiseen... Facebookin puolella siitä tilitinkin tässä joku aika sitten, kun pisti vituttamaan isommalla kädellä.
Loppuun joku hajanaisen viestin yhdistävä lanka tähän.. eli "antaa testien sanoa mitä sanoo.. todellisen saaliin saa kalastaja itse. Jos haluaa halvalla muovia kaupasta, niin mikä estää ostamasta. En minä ainakaan. Mutta jos haluaa ostaa pyytävän vieheen, niin se maksaa varmuudella enemmän. Käsityö ei ole ilmaista. Turha valittaa siis siitä. Valintojen maailmassa tässä eletään. Kyllä halvallakin voi saada kalaa, mutta toiset haluaa muhkumman".
Nykyään kun ei ole enää aikaa valmistaa vaappuja edes itselle, voi taas nostaa tällaisen aiheen pinnalle. Eipähän tarvitse kenenkään tulla sanomaan, että nillitän vain omien vaappujen puolesta. Voin vain sanoa että "ihan vitun sama... pääasia että niitä on mun omassa pakissa". Ei ole pakko myydä enää kellekään, edes oman harrastuksen vuoksi. Mikään rahallinen intressi ei aja eteenpäin. Ja kysyntä on ylittänyt tarjonnan jo 10v ajan, niin mitäpä tässä isommin enää keuhkoamaan muutenkaan... Ja minun puolesta antaa ihmisten ostaa halpoja muovivaappuja pakkeihinsa vaikka kuinka paljon. Siinäpähän hinaavat niitä perässään, ei se ole minulta ainakaan pois. Ja se se on ihan sama, miten taloudellisia intressejä ohjataan "testeillä", koska ainahan lammaslauma on helposti median puolelta ohjailtavissa. Nykyään vaan kun painettu sana ei ole enää se ainoa sana, koska ihmisillä on mahdollisuus tuottaa sisältöä itse ja lukea käyttäjäkokemuksia, tehdä omia arviointeja ja luokitella sisällön luotettavuus ihan itse. Tosin se johtaa kaikenmaailman NWO-paskan yms skeidan leviämiseen, mutta ehkä silti on parempi että ihmiset ajattelevat itse pelkän valmiiksi tuputetun sisällön sijasta.
Tähän loppuun vain että "rauha kaikille", joita tuo kirjoitus koskee. Asiasta on jo 10 vuotta ainakin (en edes muista kauanko), mutta yllättävän paljon silti. Maailma on muuttunut tuosta jo paljon. Aika harva kalassa.nettiläinenkään tuskin muistaa, mitä tämän palstan sivuilla pulistiin tuolloin. Moni taho muuten sanoi niihin aikoihin, että tämä sivusto tulee kuolemaan ja katoamaan. Täällä sitä ollaan vieläkin, yksi Suomen vanhimmista kalastusportaaleista!