Main Menu

vavat

Started by Anonymous, May 09, 2005, 10:31:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

minkälaisia vapoja käytätte? siis hiilikuituisia, lasikuituisia vai sekotevapoja? ja mikä on mielestänne paras vapa merkki??
:?:
itselläni on pitemmät vavat hiilikuitua ja lyhyemmät on lasikuitua että ne varmasti kestää ns. kuokkakisat... :)

HalDi

Itte tämmösenä sunnuntaionkijana oon käyttäny Blue Foxin Stiffer 40 ja 60. Lasikuitua taitavat olla, ehkä vapoja on myös vähän kevyempiä, mutta omaan käyttööni nuo on ollu aivan hyviä. Yksi halppisvapa on tullu katkaistua ja sehän katkes kuin korsi. Vähän laadukkaampia nuo Stifferit sentään.
Parhaimmuudesta en sitten enempää tiedä sanoa.
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

Kala_Osku

Kyl mä oon vielä 2000 luvullakin sitä mieltä että bambuvapa on kaikista paras. Ei meinaan katkee ihan helposti, eikä oo edes kauheen painava.
XIITOMGLOL

Bluery

Mulla on kyllä se 6m Hiilikuitu onki. :D Sillä tulee ihan mukavasti ku se ei katkea helppoon. :D
"Kuivan maan kalastaja"  8)

ahvena(ko)

itelläni masters 5m
Fiat,todellinen peto,susi jo syntyessään

Samamies

Mulla on Basicin 4m onkivapa, kait se on hiilikuitua, en oo sil niin paljoo kalastanut, enkä tie noista aineista mitään... :D

Zounatan

Nyt käytössä on 4 m pitkä OPM:n hiilikuituvapa. 4 metrin pituus on sopiva, jos onkii myös veneestä. Rannalta kalastettaessa olen käyttänyt myös 5 ja 6 metrin hiilikuituvapoja.

flip23

weiga

Lasikuituvapa, en oo juuri eroa huomannut merkeissä, bluefoxin 3metrin onki vaikuttaa kuitenkin tosi kestävältä.

Usein kannan vielä pientä haavia mukana, varsinkin lahnojen varalta se on ehdoton, muutaman kerran olen vapoja katkonut.
Catch & EAT

Anonymous

Itte käytän aina melkolyhyitä eli 3-5 metrisiä vapoja. Vapani löytyvät usein tavaratalojen hyllyllä. Minun mielestäni onki vavalla ei ole niin suurtamerkitystä. Paitsi keveys on toivottua...

Monni

Quote from: AnonymousItte käytän aina melkolyhyitä eli 3-5 metrisiä vapoja. Vapani löytyvät usein tavaratalojen hyllyllä. Minun mielestäni onki vavalla ei ole niin suurtamerkitystä. Paitsi keveys on toivottua...

Logata unhasin thaas...
Poltinkoski

--PROFESSOR--i

Niin, eli minulla on Shimanon XFX-AX 200m lasikuitu vapa.
Hyvä ja sopivan taipuisa vapa moneen käyttöön!
Suosittelen!
MADE in Finland...

suspi

Mulla on käytössä beten 4m lasikuituvapa, sekä joku 4m halpisvapa. Kummatkin ovat katkenneet kärjestä ja niihin on tehty hieno rautalanka/sähköteippiviritys.  Joissakin tilanteissa vähän turhan lyhyitä ja rannalta ongittaessa saa kurkotella todella paljon, mutta saa nyt kelvata, koska ongin niin harvoin.
Parhaasta vapamerkistä en sano mitään, kun olen tämmönen "sunnuntaionkija"

Lazy Cat

Joku perus lasikuituvapa..

satunnainen onkija

tuli mieleeni että mistä nyt sitten saisi näitä pitempiä 8m lasikuituvapoja hankittua edullisesti ja kuinkahan hyvin ne mahtavat kestää?

T: Satunnainen onkija..

Anonymous

Tota joo... taidatte kaikki olla aika tota joo.. satunnaisii onkijoita, :roll:  tuli oikeen tippalinssiin kun luin nää porukoiden jutut ,ei millään pahal toki, mut juttuhan on näin ,et mitään 8m lasikuituvapaa ei kannata ees aatella, kalastaminen on sellasel mahdotonta varsinkin sit kun se alkaa "jammaamaan" ja se painaa kun synti. Ei sovellu kilpailukäyttöön mitenkään enkä suosittele ees satunnaisille onkijoille. Tota joo.. jos joku halus tietää et mikä on hyvä merkki niin Trabucco, Triana, Milo ja Julia Röd kaikki from Italy "hiilikuituja tietenkin" heittäkää ne lasikuidut nyt...  no se bambu on sit toinen vaihtoehto onkivavaks koska siinä on nostalgiaa (ei tietenkään kilpailukäyttöön). Niin ja niit hiilikuitui saa ostettuu alan tapahtumist ja lisätietoi saa googlest (saa ostettuu myös netist). Hinnat pyörii noin 6m=200 ......  10m=450 Euron välillä. Kallista?! elämä on ... ja se kannattaa. Pitkällä hiilikuidulla kelpaa sit näyttää kesämökillä vaimon veljelle et millä tasolla sinun perheessä mennään onginnan saralla.  :wink:

Bister

Quote from: --PROFESSOR--iNiin, eli minulla on Shimanon XFX-AX 200m lasikuitu vapa.
Hyvä ja sopivan taipuisa vapa moneen käyttöön!
Suosittelen!

200m pitkä vapa?  :roll:

Anonymous

Tota joo... se on varmaan malli . Esim Trabuccollakin on TEAM ITALY XPS 7000 joka ei oo 7 km pitkä  :wink:

Anonymous

Jos halpaa 8m vapaa etsit, niin katsopas Onkitukku Trianan sivuilta vapaosastoa. Sieltä löytyy sellainen kuin Colmicin valmistama 8m teleskooppi. Tuon halvempaa hiilikuituvapaa en (valitettavasti) ole löytänyt mistään. Kysäisin myyjältä ohimennen millainen vapa on kyseessä. Sanoi sen olevan varsin hyvä hinta-laatu suhteessa, muttei kuitenkaan ihan huippuvapa ole.

Näin siis kilpaonkijan mittapuulla. Luulisin sen siis kelpaavan varsin hyvin sunnuntaionkijalle. (en tosin ole täysin varma kannattaako sunnuntaionkijan ostaa noin pitkää teleskooppia, ehkä kelaongen hankinta saattaisi tulla paremmin tarpeeseen)

Lasikuituvapoja ei kannata enää ostella. Hiilikuituvapa lyö ne kaikessa muussa paitsi iskunkestävyydessä. Jos siis et aio käyttää vapaa esim. kung fu taistelussa, auton tunkkina tai missään muussa arkipäiväisessä askareessa kuin onkimisessa, en voi lasikuituvapoja suositella muuhun kuin kuokkaongintaan usealla ongella.

Anonymous

Tota joo ..tossa viimeisimmässä on jo asiaakin...  -but- ei kannata ehkä alkaa  puhumaan kelaonginnasta  :?  ,  nimittäin se on jo jonkin verran vaativampaa verrattuna perus mato ongintaan -oikeestaan ihan eri juttu-.

Tunnut muuten tietävän jo vähän kalastuksesta ?!  Harrastatko sitä ,(ongintaa / kilpaongintaa) ?!  8) .

marabou

Lasikuitu han mulla on. meinaa olla noi hiilikuitu onget niin kalleit kun ei löydy oikein motivaatiota ostaa 400  onkea.

fisherman^^

karmeaa luettavaa... siirtykää nyt hyvät ihmiset nyky aikaan....... HIILIKUITUA!!!!!!! heittäkää ne lasikuitu paskat jo roskiin,,, kyllä se hiilikuitu kestää melkein yhtä hyvin!!!! ja hinta on melko edullinen... katsokaa onkitukku trianan sivuilta,,, trianan loppu varasto halvalla.!!!!!! tv: kilpaonkija.,

haukka-1

joo itekin harrastan kilpaongintaa ja hiilikuidun tai sekote vavan ostaa ens kesäks onks kellään mitään kokemuksii sekotevavoista hyvät ja huonot puolet

UnLimited

itse käytän sekoitevapoja, vaikkakin pienimmät vavat ovat lasikuitua. Pienissä vavoissa ei ole mielestäni suurta eroa onko hiili-vai lasikuitu, paino ei tässä suhteessa paljoa paina :-) Suurin vapa on 8m daiwan seosvapa, kun ei ole varaa ostaa hiilikuitu vapoja, ainakaan vielä...

Zer0

4m lasikuituvapa ja bambuvapa. Kummatkin hoitavat hommansa hyvin, joskin pidän kuitenkin bambuvavasta enemmän :wink:

Sir.Milo

En suosittele sekotevapojen ostoa, sillä ne on:

• -vetelämpiä
  • -painavampia
vaikkakin ne ovaat kyllä

• +halvempia
  • +vahvenmpia / kestävämpiä
kuin täyshiilikuidut.

Ei kaikki hiilikuidutkaan tietenkään täydellisisä ole, mutta kun kerran sijoitat niin sijoita sitten kultaan äläkä hopeaan.
Itselläni on 7 hiilikuituta ja 1 sekotevapa, jota ei tulee juurikaan nykyään enää käytettyä (joten en niitä suosittele).

Tämän hetken paras hiilari on mielestäni Trabuccon TEAM ITALY XPS 7000 , joka on todella kevyt, todella jämäkkä ja kestävä (myös melko hintava)
Kuva sittä on |  |  |  |  (tossa)
                   V V V V

haukka-1

paljonks Trabuccon kuus metriset vavat suunnilleen maksavat oon kyl katellut noit trianalan hintoi ja siel poisto tavarois on aika halpo hiilikuitu vapoikin

Sir.Milo

Trabuccojen hinnat :

http://www.trabucco.it/canne.php?cid=1

+ Suomilisä (ei kovin paljoo)