Chat

Author Topic: Siiman vaihto  (Read 15780 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Danhua

• Guest
Siiman vaihto
« on: May 12, 2005, 19:10:45 »
Kuinka usein vaidatte siiman kelaanne? Mitä siimaa käytätte? Mikä mielestänne paras monofiili siima?

king#

• View Profile
Siiman vaihto
« Reply #1 on: May 12, 2005, 20:42:18 »
-Siimaa vaihdan yleensä vuoden välein.
-Nykyään käytän firelinea 0,32mm.
-Paras monofiili mielestäni taitaa olla abu topline. (mikä lie nimeltään)

Mutta meni hermot noiden monofiilien kanssa, kun yhdessä päivässä meni keskimäärin 2 uistinta pohjaan, tai isomman kalan mukana.
Nykyään ei ole mennyt enää yhtäkään uistinta, kiitos kuitusiiman kestävyyden.
Kumpi ui paremmin vai krokotiili? mitä vihreämpi, sitä ui.

kaivo

• Guest
Re: Siiman vaihto
« Reply #2 on: May 13, 2005, 14:31:27 »
Quote from: Danhua
Kuinka usein vaidatte siiman kelaanne? Mitä siimaa käytätte? Mikä mielestänne paras monofiili siima?
Heittosiiman vaihto tulee eteen silloin, kun se on kulunut kauttaaltaan heikoksi.

Siiman väheneminen (avo)kelan puolalla ei sinänsä anna aihetta koko siiman uusimiseen, vaan mikäli kelaan löytyy varapuola niin kannattaa menetellä seuraavasti (etenkin kalliiden punottujen siimojen kanssa): tyhjälle varapuolalle kelataan aluksi paksumpaa pohjasiimaa, johon "vanha" kalastussiima toiselta puolalta yhdistetään ja puolataan pohjasiiman päälle. Näin käytössä kulunut siiman alkupää jää pohjasiiman päälle puolan keskiosiin, ja seuraavissa heitoissasi kelalta purkautuva siima on vanhan siiman loppupäätä, joka oli ollut koko ajan käyttämättömänä kelan puolan pohjalla.

Eli koko siiman vaihtoväliä ei pysty ajallisesti määrittelemään, eikä varsinkaan kannata uskoa siimakauppiaiden "vaihda siima joka kevät" -juttuja. Koko siiman vaihtaminen tulee lopulta eteen siinä vaiheessa, kun em. siiman "kääntötemppu" on jo kertaalleen tehty eli siima on kauttaaltaan kulunutta. Korostettakoon, että joissakin kalastusmuodoissa, kuten raskaammassa lohenpyynnissä ja uistelussa on kuitenkin olennaista, että puolalla on riittävästi ja pohjasta pintaan asti hyväkuntoista kalastussiimaa. Sen sijaan kevyemmässä kalastuksessa, kuten hauenpyynnissä pärjää hyvin vaikkei kelalla olisikaan sataa metriä varsinaista kalastussiimaa.

Itse käytän UL-kalastuksessa 0,12 mm Fire Linea, 2500 -luokan haukikelassa on tällä hetkellä 0,23 mm Power Prota. Olen ollut molempiin merkkeihin tyytyväinen. Monofiilisiimoja en ole käyttännyt virvelöinnin puolella kesän ´96 jälkeen, joten käyttökokemuksia minulla ei uusista monofiileista ole. Erän testien perusteella esim. Rapala Finesse vaikuttaisi heittokelaan laadukkaalta merkiltä.

Eci

• kikkelis kokkelis mitäs läksit
    • View Profile
    • Email
Siiman vaihto
« Reply #3 on: May 14, 2005, 12:29:23 »
Käytän hauenkalastuksessa 0,35 monofiilia ja UL-kelalle puolailen n. 0,12-0,15 firelineä.......
Ehkä otin, ehkä en!

puolisukeltaja6

• MSN Messenger - nokkaposti@hotmail.com
    • View Profile
    • HeQ:n kalastussivu
    • Email
Siiman vaihto
« Reply #4 on: June 19, 2005, 21:03:17 »
N. vuoden-kahden välein vaihdan siimat. Käytän Rapala Finesseä molemmissa keloissa. Heittokelassa on 0,255mm ja vetokelassa 0,325mm. Parasta on ehkä rapala titanium, koska se kestää, ja hyvin. Valitettavasti vain hintakin on korkea.

Anonymous

• Guest
Siiman vaihto
« Reply #5 on: June 19, 2005, 21:59:00 »
Poikasena - 25 v. sitten - lähdin sedän kanssa Tenolle ja sain silloin kunnon avokelasysteemin. Vavan viehesuositukset 50-150 g ja siima oli muistaakseni 0,35 mm ja kesti 20-25 kg. Sama systeemi on edelleen käytössä samalla siimalla. Viimeeksi eilen vedin veneen siiman varassa sen kiven luo missä uistin oli jumiintunut. Tämän kokemuksen perusteella näyttää siltä, että hyvä siima kestää ainakin 30 vuotta.
Tosin kaikissa muissa virveleissäni olen siimaan jo totaalisesti kypsynyt ja vaihtanyt niitä vähitellen kuitusiimoiksi. Jatkossa en osta muuta kuin kuitua.

-tm-

Zounatan

• View Profile
Siiman vaihto
« Reply #6 on: June 20, 2005, 12:31:35 »
Finesse on kyllä hyvä siima. UL-kelassa paksuus 0,20. Ei valittamista. Olen hankkinut myös yhden puolan 0,325 mm Finesseä hauenkalastukseen, mutta en ole vielä kelalle laittanu.

heittäjä

• View Profile
    • Email
Siiman vaihto
« Reply #7 on: June 20, 2005, 12:49:30 »
Aina keväisin ennen ensimmäistä kalastuskertaa vaihdan siimat. Ennen oli Fireline 0,12, mutta vaihdoin sen tänä vuonna Rapalan Titanium Braid 0,102.

Mielestäni paras monofiili siima on Trilene, mutta monofiilia en ole käyttänyt sen jälkeen, kun ensimmäisen kerran laitoin puolalle kuitusiimaa.
Kerran luulin olevani väärässä mutta erehdyin

jarisat

• View Profile
Vs: Siiman vaihto
« Reply #8 on: September 24, 2006, 20:09:34 »
Siimoja ei ole aikoihin vaihdettu, joten nostetaanpa parrasvaloihin.
Pieni kommentti vanhasta pois heitettävästä siimasta, vallankin kun joudut vaihtamaan sen kesken kalareissun. Vihoviimeinen paikka, mihin sen voi "unohtaa", on sotkuisena vyyhtinä rannalle - todellinen kuolemanloukku kaikille pienille luonnossa kulkijoille. Vanhan siiman voisi puolalta keriä vaikka kätensä ympärille ja sen jälkeen vetää vyyhdin puukolla poikki. Näin syntyy tuhoton määrä pieniä siimanpätkiä, jotka voi vetää vaikka solmuun ja heittää reppuun roskikseen vietäväksi.
Tuurikalastaja

HAI

• View Profile
« Reply #9 on: September 24, 2006, 20:21:32 »
Joka kevät kaikkiin keloihin. Ja merkki on Stren. UL-kelassa oli 0.10 Fireline viime kesänä, mutta ei ole ensi kesänä. Vaihtuupi siinäkin monoon.
Jos ies joku joskus jossai jottai,vuan kun ei mittää muuta ku aena vuan.

lape89

• View Profile
« Reply #10 on: October 01, 2006, 19:15:29 »
Tänä vuonna vaihdoin 3kertaa. Melkoista siiman tuhlausta  :-(.

Professor

• Guest
« Reply #11 on: October 02, 2006, 18:37:20 »
Mitä siimaa kannattais käyttää Sweepfires 3500 siihen menee siimaa seuraavasti 0.30/220 0.32/190 0.35/155
Kannattaisko käyttää siinä punottuu vai monoo?
Mitä paksuutta :?

H.a.u.k.i

• View Profile
« Reply #12 on: February 19, 2007, 22:14:26 »
Vähintään kerran vuodessa!Jos usein, lähes jokapäivä käy
kalassa niin silloin on kauden puolivälissä siiman vaihto suositeltavaa.
Mutta se täytyy ainakin muistaa, että lähes joka reissua ennen katkasee
siiman päästä semmoset pari metriä.
Räsänen 7! Mitä muuta tarvitset?

Tosimies

• Guest
« Reply #13 on: February 19, 2007, 22:16:19 »
Vaihdan sitten kun se näyttää rispaantuneelta.. Viimeksi heittelyvirveliini vaihdoin toissakeväänä 0.25mm firelinet ja ei rispaantumisen merkkejä ole joten ei syytä vaihtaa..

Yuz

• RAGE
    • MSN Messenger - yuzzi_91@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #14 on: February 19, 2007, 22:17:49 »
Abu Cardinalilla meni monot uusiksi varmaan kuudesti viime kesänä. Heitto x 10 -> syherö. Heitto x 10 -> syherö.. Yksi syy rakastaa kuitusiimaa, 0.17 Fireline on toiminut.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

H.a.u.k.i

• View Profile
« Reply #15 on: February 20, 2007, 10:20:15 »
Tänä vuonna vaihdoin 3kertaa. Melkoista siiman tuhlausta  :-(.

Eihän se nyt suoranaista siiman tuhlausta ole, ihan hyvä että
vaihdoit!
Toisaalta taas 3-kertaa simman vaihtaminen on jo ehkä monelle
liikaa.Kyllä se kerran kesässä siiman vaihto on ehdoton!
Niin, ja riippuu tietysti pitkälti siimasta, paksuus/vetolujuus/
onko rispaantunut?
Räsänen 7! Mitä muuta tarvitset?

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • MSN Messenger - jami_terasahde@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #16 on: February 20, 2007, 13:42:58 »
Siimat vaihdan keväällä ennen kauden aloitusta ja sen jälkeen testailen aina välillä kuntoa ja tunnustelen rispaantumisia, mutta en pidä joka vuotista siiman vaihtoa ihan välttämättömänä, mutta antaahan se pikkuisen enemmän luottoa kestävyyteen. Hyvät siimamerkit kyllä kestää, jos käyttää oikein. Jos useasti vaihtaa siimaa niin se on kyllä joko miehessä tai siimassa vika.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

ShadowDust

• View Profile
« Reply #17 on: February 20, 2007, 13:43:43 »
Kumma juttu uusien siimojen kanssa, olen huomannut että useimmat uudet siima saattaa rispaantua jo vuoden sisällä käyttökelvottomiksi.
Joskus aikoinaan sain kasan vanhoja abun siimoja, ne olivat olleet paketissaan hyvin pitkään.
Päätinpä kokeilla noita siimoja, koko kesän nyt kalastelin samalla siimalla eikä minkään näköisiä rispaantumisen merkkejä ole.
Yleensä nappasen siimasta sellaisen 1-3metrin pätkän pois jos olen joutunut kiskomaan syöttiä irti.
Siima on kestänyt hyvin ja luultavammin kestää viellä seuraavankin kesän.

Edellinen siima oli merellä kestänyt aikoinaan jopa 4-5 vuotta, samaa abun satsia olivat.
En sitten tiedä onko siimoissa menty "huonompaan" suuntaan vai miksi uudet siimat rispaantuvat helpommin.
Vetolujuudet kyllä on kasvanut mutta siiman ikä kaari tuntuu lyhentyneen.

Pitäisi varmaan kokeilla noita Kuitusiimoja, vetolujuudet niissä on monofiileihin verrattuna huomattavasti korkeammat.
jarisat puhuu asiaa, itse olen keräillyt muidenkin siimat pois rannasta, pätkinyt ne ja viennyt roskikseen.
Kerran olen nähnyt kun pieni elukka on sotkeutunut siimaan, voin sanoa ettei ollut kaunis näky.

Jigihemmo

• View Profile
« Reply #18 on: February 20, 2007, 15:15:35 »
 - Siimaa minä vaihan aina silloin kun se menee huonoksi.
 - Minä käytän kuitusiimaa.
 - Paras monofiili on tietenkin parasta!!
Osta jigi, ja mene kalastamaan.

Perho95

• View Profile
    • Email
« Reply #19 on: May 30, 2007, 16:53:17 »
Vaihdan siimaa yleensä vuoden välein joskus tiheämminkin. :-)
Kalamies on erimies! :-D

Karski

• MSN Messenger - jannekarjalainen91@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #20 on: May 30, 2007, 17:07:38 »
vaihdan siiman 2kertaa kesässä,käytän shimano technium siimaa 0.30 kestää 9.8!
''eise oo niin justiinsa''

kaivo

• Guest
« Reply #21 on: May 30, 2007, 18:08:12 »
Vaihdan silloin siiman kun se on huono.
Eipä tuota voi enää osuvammin sanoa! Jos siima on huono, se kannattaa vaihtaa.

Siima voi olla huono joko perusominaisuuksiltaan (jolloin se soveltuu heikosti omaan käyttöön), tai sitten siima on ollut ominaisuuksiltaan hyvää mutta se on käytön myötä kulunut huonoksi. Molemmissa tapauksissa vaihto parempaan kannattaa.

pullasorsa

• Kalassa.net
    • View Profile
    • Email
« Reply #22 on: May 30, 2007, 18:15:52 »
Mulla ul-kelassa 0.08 dynepro kuitua.  :-)
Lähti ku hauki laiturista.

NightPiker

• View Profile
    • Email
« Reply #23 on: May 30, 2007, 19:15:34 »
Mä oon varsinainen kikkailia noitten siimonjen kaa... tänä vuonna 4-5 kertaa vaihtanu siimat  :-D, mut sitten törmäsin rapalan finesseen ja sit on taas pelittäny... ens vuonna kuitu siima... vaihan yleensä kerran vuodessa siimat.
Suottaahan tuota tulla ja suottaahan tuota olla tulemattakin.

« Reply #24 on: May 30, 2007, 19:18:55 »
Vaihdan silloin siiman kun se on huono.
Näin teen minäkin, koska se on varsin viisasta!
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

Kuhastelija

• View Profile
« Reply #25 on: May 30, 2007, 19:42:49 »
Itse vaihdan siiman n. kerran vuodessa. Käytän 1000-luokan kelassa 0.13 Spiderwire- kuitusiimaa, jossa on jatkeena 2 metriä 0.18 monofiiliä. Toisessa kelassa joka on 2500 luokkaa, mulla on 0.25 Streniä. Sen olen huomannut että ainakin monofiilista pitää jokaisen pohjatärpin jälkeen katkaista n. metrin pätkä irti, tai muuten voi jäädä kalat saamatta. :wink:
Tätä ongelmaahan minulla ei kuidussa ole, koska voin vaihtaa aina vain ns. perukesiiman.

center>