Kuinka usein vaidatte siiman kelaanne? Mitä siimaa käytätte? Mikä mielestänne paras monofiili siima?
Heittosiiman vaihto tulee eteen silloin, kun se on kulunut kauttaaltaan heikoksi.
Siiman väheneminen (avo)kelan puolalla ei sinänsä anna aihetta koko siiman uusimiseen, vaan mikäli kelaan löytyy varapuola niin kannattaa menetellä seuraavasti (etenkin kalliiden punottujen siimojen kanssa): tyhjälle varapuolalle kelataan aluksi paksumpaa pohjasiimaa, johon "vanha" kalastussiima toiselta puolalta yhdistetään ja puolataan pohjasiiman päälle. Näin käytössä kulunut siiman alkupää jää pohjasiiman päälle puolan keskiosiin, ja seuraavissa heitoissasi kelalta purkautuva siima on vanhan siiman loppupäätä, joka oli ollut koko ajan käyttämättömänä kelan puolan pohjalla.
Eli koko siiman vaihtoväliä ei pysty ajallisesti määrittelemään, eikä varsinkaan kannata uskoa siimakauppiaiden "vaihda siima joka kevät" -juttuja. Koko siiman vaihtaminen tulee lopulta eteen siinä vaiheessa, kun em. siiman "kääntötemppu" on jo kertaalleen tehty eli siima on kauttaaltaan kulunutta. Korostettakoon, että joissakin kalastusmuodoissa, kuten raskaammassa lohenpyynnissä ja uistelussa on kuitenkin olennaista, että puolalla on riittävästi ja pohjasta pintaan asti hyväkuntoista kalastussiimaa. Sen sijaan kevyemmässä kalastuksessa, kuten hauenpyynnissä pärjää hyvin vaikkei kelalla olisikaan sataa metriä varsinaista kalastussiimaa.
Itse käytän UL-kalastuksessa 0,12 mm Fire Linea, 2500 -luokan haukikelassa on tällä hetkellä 0,23 mm Power Prota. Olen ollut molempiin merkkeihin tyytyväinen. Monofiilisiimoja en ole käyttännyt virvelöinnin puolella kesän ´96 jälkeen, joten käyttökokemuksia minulla ei uusista monofiileista ole. Erän testien perusteella esim. Rapala Finesse vaikuttaisi heittokelaan laadukkaalta merkiltä.