PP2 Liiga ja Divari - Säännöt
PP2 Liigassa ja Divarissa on olemassa varsin tarkat säännöt, joiden mukaan toimitaan.
Säännöt[muokkaa]
1 Kilpailun nimi ja kilpailun johto[muokkaa]
Kilpailu on vain suomalaisille joukkueille, mutta joukkueessa voi pelata enintään myös kolme ulkolaista pelaajaa. Kilpailun nimi on PP2 SM-Liiga ja PP2 Divari. Kilpailun johtajana toimii Kai Lehtinen (Kaizzu) Kilpailun raatina toimivat jokaisesta joukkueesta kapteeni, tai kapteenin nimeämä henkilö. Henkilön tulee olla täysivaltainen. Kilpailun tulostenlaskijana toimii Kai Lehtinen (Kaizzu)
2 Pelimuoto[muokkaa]
Pelimuoto on joukkuekilpailu ja kilpailussa saa olla max. 10 pelaajaa jäällä per tiimi, pelaajia tulee kuitenkin olla vähintään neljä per joukkue. Peliaika on jokaisessa pelattavassa vesistössä 30 minuuttia erää kohden. Pelimuotoina voidaan käyttää kaikkia pelissä tarjolla olevia pelitapoja (Kaikki lajit kpl, Kaikki lajit, normaali jne.) ja pelimuodot on valmiiksi määrätty kilpailun johdon taholta.
3 Joukkueiden ja otteluiden määrä[muokkaa]
Liigassa on 12 joukkuetta. Liigan alkusarjassa jokainen joukkue pelaa kaikkia toisia joukkueita vastaan kaksinkertaisen sarjan, jossa ottelumääräksi muodostuu 2 ottelua viikossa. Sarjassa jokainen joukkue pelaa kaksi keskinäistä ottelua, jossa toinen joukkue toimii kotijoukkueena ja toinen vierasjoukkueena. Divarissa on 4 joukkuetta. Divarin alkusarjassa jokainen joukkue pelaa kaikkia toisia joukkueita vastaan nelinkertaisen sarjan, jossa ottelumääräksi muodostuu 1-2 ottelua viikossa. Sarjassa jokainen joukkue pelaa neljä keskinäistä ottelua, jossa toinen joukkue toimii kotijoukkueena ja toinen vierasjoukkueena.
3b Pelaajien lukumäärä ja pelaajien vaihtaminen ottelun kuluessa[muokkaa]
Kummassakin joukkueessa saa olla enintään 10 pelaajaa jäällä kerrallaan. Pelaajia tulee olla vähintään 4 joukkuetta kohden. Jos pelaajia on joukkueessa vähemmän kuin neljä, on joukkueen pelattava pienemmällä pelaajamäärällä tai luovutettava ottelu. Pelaajia saa ottaa jäälle lisää pelin kuluessa siihen asti, kunnes joukkueen pelaajamäärä on max. 10. Jos pelaajamäärä joukkueessa laskee kesken ottelun, saa ottaa tilalle uuden pelaajan, kunhan pelaajamäärä ei ylitä max. 10 rajaa. Kapteeni valitsee kussakin kilpailussa ne kilpailijat, joiden haluaa joukkueesta kilpailuun osallistuvan.
4 Alkusarja, puolivälierät, välierät, pronssi- ja kultamitaliottelut sekä karsintasarja liigapaikasta[muokkaa]
Liigassa alkusarjan kahdeksan parasta joukkuetta jatkavat puolivälieriin. Liigan alkusarjan päätyttyä alkaa puolivälierät, jotka ovat seuraavanlaiset: 1. - 8. 2. - 7. 3. - 6. 4. - 5.
Voittajat ottelupareissa ratkaistaan paras kolmesta ottelusta menetelmällä, eli kahdella otteluvoitolla lunastaa joukkueelleen välieräpaikan. Liigan puolivälierien jälkeen alkavat välierät jotka ovat seuraavanlaiset: 1./8. - 4./5. 2./7. - 3./6.
Välierissä ottelupareissaan hävinneet joukkueet kohtaavat pronssiottelussa, jossa paremmuus ratkaistaan kerrasta poikki menetelmällä. Ottelu pelataan puolueettomalla hostilla. Välierien otteluparien voittajajoukkueet kohtaavat toisensa kultamitaliottelussa, jossa voittaja ratkaistaan paras kolmesta ottelusta menetelmällä. Kaikki kultamitaliottelut pelataan puolueettomalla hostilla.
Karsintasarja liigapaikasta pelataan 4 joukkueen kesken. Karsintasarjassa pelaavat liigassa sijoille 11 ja 12 sekä divarissa sijoille 1 ja 2 sijoittuneet joukkueet. Joukkueet pelaavat kaksinkertaisen sarjan. Karsintasarjasta 2 parasta joukkuetta pelaavat seuraavalla kaudella liigassa.
5 Järvet ja pisteiden laskeminen[muokkaa]
Jokaisessa ottelussa pelataan erinä kolme vesistöä, joissa joukkueiden paremmuus ratkaistaan joukkueen jäsenten saamien sijoituspisteiden mukaan. Joukkueen tulos on yhteenlaskettu sijoituspisteiden tulos kaikilta pelatuilta järviltä. Pelissä saa enintään 9 pelaajaa pisteitä, 8 eniten kalaa saanutta ja suurimman kalan saanut, joka voi olla 8. parhaan ulkopuolella ollut pelaaja. Kappale kisoissa sekä eniten lajeja kisoissa paremmuuden ratkaisee tasatuloksissa suurimmat kalat.
6 Järvet[muokkaa]
Kilpailun johtaja ilmoittaa kilpailujärvet, joilla kilpailut käydään. Liigassa kilpailuja käydään kaikilla PP2 järvillä. Mikäli PP2 uusi julkaisu ilmestyy kesken liigan, silloin kaikkien on ladattava uusin versio ja loput kisat pelataan uudella versiolla. Kilpailumuodon ja virtuaaliajankohdan päättää kilpailun johtaja. Jokaisessa ottelussa on kolme vesistöä, jokainen vesistö pelataan 30 min. kisana poikkeuksena uusintapeli (kohta 9), kaikki vesistöt pelataan aamukisana, yksi pelataan perinteisellä kevät kaikki lajit kisana, yksi pelataan muuna ajankohtana kuin kevät ja yksi tulee olemaan muu kuin kaikki lajit kisamuoto. Jos vesistössä on useampi lähtöpaikka, niin kotijoukkueena toimiva valitsee lähtöpaikan.
7 Järvikohtaiset pisteet[muokkaa]
Järvikohtaiset pisteet lasketaan kunkin joukkueen ja järven osalta yhteen ja voittaja on joukkue, joka saa eniten pisteitä.
1. 10 pistettä, 2. 8 pistettä, 3. 6 pistettä, 4. 5 pistettä, 5. 4 pistettä, 6. 3 pistettä, 7. 2 pistettä ja 8. 1 piste
Suurin kala on yksi ylimääräinen piste. Jokaisessa järvessä pisteitä saa 8 parasta pelaajaa + suurimmasta kalasta saatu piste, poikkeuksen tästä tekee tilanne, jolloin useampi pelaaja sijoittuu samalle sijalle.
8 Ottelukohtaiset pisteet[muokkaa]
Jokaisesta joukkueiden välisestä ottelusta saa voittajajoukkue 3 pistettä, häviäjä 0 pistettä. Tasapelissä uusintaerän voittanut joukkue saa 2 pistettä, ja hävinnyt 1 pisteen.
9 Tasapeli ja luovutus[muokkaa]
Järvikohtaisten pisteiden ollessa tasan, pelataan kilpailun johtajan ennalta määräämä 15 min uusintapeli, jossa tilanteen ratkaisee suurin yhteissaalis. (Uuden pistetasapelin välttämiseksi) Uusintapelin vuodenajan sekä kellonajan valitsee kotijoukkueena toimiva joukkue. Jos erä/järvikohtaisissa pisteissä on toinen joukkue niin pahasti tappiolla, ettei voi enään kolmannessa erässä pistevoittoon yltää, voi häviöllä oleva joukkue luovuttaa voiton seuraamuksitta. Pelikohtaiset pisteet ovat luovutustilanteessa: luovuttaneelle joukkueelle 0 pistettä, voittaneelle 39 pistettä (8 parasta sijoitusta) ja pisteen suurimmasta kalasta.
10 Pelien ajankohdat[muokkaa]
Joukkueet sopivat viikolle annetut pelivuorot keskenään, peliä hostaa kotijoukkueeksi nimetty joukkue. Joukkueiden sopiessa asiasta keskenään, voidaan sopia hostaaja myös vierasjoukkueesta. Kulloinkin kyseessä oleva ottelu tulee pelata saman vuorokauden aikana, jolle peli on sovittu. Pelit tulee pelata sen viikon aikana, jolle ne on sijoitettu. Otteluviikko alkaa ja päättyy maanantaina klo 00.00. Ottelun siirtoa voi pyytää kilpailun johtajalta viimeistään perjantaina klo 16:00 - tämän jälkeen pelaamaton ottelu tuottaa joukkueille 0 pistettä. Jos voidaan kiistattomasti osoittaa toisen joukkueen luopuneen jo sovitusta ja järjestetystä ottelusta, katsotaan sopimuksessa pysynyt joukkue voittajaksi 3 pisteellä.
11 Pelien virtuaaliajankohdat ja kisatyyppi[muokkaa]
Kilpailun johtaja määrittää aina virtuaalisen ajankohdan ja kisatyypin joilla kyseisillä järvillä pelataan.
12 Yhteyskatkos pelin aikana[muokkaa]
Jos pelaaja tai pelaajia joutuu teknisen vian sattuessa ulos pelistä, niin pelaaja voi yksinkertaisesti liittyä uudestaan mukaan painamalla liity mukaan nappia tai kapteeni voi ottaa pois tipahtaneen pelaajan tilalle toisen pelaajan. Kuitenkin jos ongelma on hostin koneessa ja melkein kaikki tippuvat ulos, niin kyseinen kenttä pelataan uudestaan.
13 Tulosten kirjaaminen ja lähettäminen[muokkaa]
Kaikkien joukkueiden kapteenit ovat velvoitettuja pitämään Playlog toimintoa päällä, jonne tulokset tallentuvat tai vaihtoehtoisesti ottavat screenshotit tuloksista ja screenshotit on otettava niin, että kaikkien pelaajien tulokset näkyvät shoteissa eli 2 shottia per pelattu vesistö. Muut pelaajat voivat ennen pelin alkua varmistaa kapteeneilta, että Playlog on käynnissä tai ohjelma jolla voi ottaa shotteja on käynnissä. Kapteenit ovat velvoitettuja lähettämään Playlog tiedostot tai screenshotit pelatuista otteluista mahdollisimman pian pelien jälkeen. Playlog tiedostot tai screenshotit tulee lähettää Kaizzulle sähköpostilla osoitteeseen [email protected]
14 Sääntöjen velvoittavuus[muokkaa]
Kaikkien joukkueiden kapteenit hyväksyvät säännöt osallistumalla kilpailuihin. Kapteeni on velvollinen tarvittaessa varmistamaan joukkueensa pelaajien sääntöjen tuntemuksen.
15 Pelaaminen[muokkaa]
Pelissä käytetään pelistä julkaistua tuoreinta ProPilkki 2 versiota siitä julkaistune korjaustiedostoineen. Pelaamiseen ei saa käyttää mitään muuta ohjelmistoversiota, eikä ProPilkki 2:n kanssa saa olla käynnissä mitään sellaista ohjelmaa, joka vaikuttaa ProPilkki 2:n toimintoihin tai muuttaa niitä.
16 Pelaajamateriaali, värväys ja vaihdot kesken pelien[muokkaa]
Liigajoukkueiden sekä Divarijoukkueiden tulee käyttää vain ja ainoastaan oman joukkueen jäseniä, eli toisen joukkueen pelaaja ei voi korvata hetkellisesti toisen joukkueen pelaajavajetta. Kun alkusarja on saatu pelattua, niin sen jälkeen joukkueeseen uutena tulleet jäsenet eivät voi osallistua liigan loppuotteluihin, eli välisarjoihin, semifinaaleihin ja loppuotteluihin. Pelaajavaihdot ovat sallittuja otteluissa.
17 Käyttäytyminen ja netiketti[muokkaa]
Jokaisen pelaajan tulee pelissä käyttäytyä muita kunnioittaen ja välttää muiden pelaajien häiritsemistä. Pelin hostin pitäjällä on oikeus vaientaa /mute komennolla häiritsevästi viestivä pelaaja. Vierailevan joukkueen kapteenin pyynnöstä vaientaminen voi kohdistua myös kotijoukkueen pelaajaan. Häiritseväksi katsotaan myös avantojen poraaminen toisen pelaajan läheisyyteen, mikäli onkimista avannossa ei tapahdu, tai reiässä ongitaan alle 1 min ajan, ja uusi avanto tehdään edelleen toisen pelaajan läheisyyteen. Tällöin kyseessä olevaan pelaajaan voidaan hostin, tai vierailevan joukkueen kapteenin päätöksellä kohdistaa /kick-komentoa, häirinnyt ja pelistä poistettu pelaaja suljetaan pois kyseisestä ottelusta. Pelaajaa yleensä varoitetaan kerran ennen poistamista.
18 Rangaistukset[muokkaa]
Jos pelaaja joka on huilausvuorossa punnitusalueella poistuu punnitusalueelta jäälle tai ympäröivään maastoon, niin kyseisen pelaajan joukkue tuomitaan häviämään kyseinen mappi 40-0. Tämä ei koske tapauksia joissa pelaaja putoaa pois pelistä yhteyskaton vuoksi ja tilalle on otettu uusi pelaaja, tällöin joukkueen kapteenin on varmistettava, että pois pudonnut pelaaja ei uudelleen liittyessä mene jäälle tai jos hän automaattisesti siirtyy paikkaan jossa hän oli yhteyskatkon sattuessa, niin hänen on välittömästi mentävä punnitusalueelle. Jos joku pelaaja syyllistyy vilppiin pelissä, tai tahallaan muuntelee tuloksia on suljettava kokonaan pois liigasta. Jos samassa joukkueessa on kaksi tai useampia pelaajia, jotka ovat syyllistyneet vilpilliseen toimintaan liigan ottelussa tai otteluissa, suljetaan asianomainen joukkue kokonaan pois jatkosta. Kapteenin syyllistyessä vilppiin tai vastaavaan suljetaan pois koko joukkue. Mikäli hostin tai kapteenin todetaan kilpailun johdon toimesta menetelleen värin pelikohtaisissa rangaistuksissa /mute tai /kick, voi kilpailun johto tuomita joukkueelle enintään 3 pisteen menetyksen ottelua kohden.
19 Riidat ja erimielisyydet[muokkaa]
Riitatapauksissa kilpailun johto tekee ratkaisun josta ei ole valitusoikeutta. Kilpailun johto voi määrätä joukkueille yhden järven pituisen uusintaerän nimeämälleen ja valvonnassaan olevalle hostille.
20 Liigan 2012 vastaavat jäsenet[muokkaa]
Kilpailun johtaja[muokkaa]
Kaizzu
Liiganeuvoston jäsenet[muokkaa]
Aanrii, Anakondah Jr., Gunman, -Hammer-, Holssi, Jerchw, Kaizzu, Miettinen, mr_asco, Qkkeli, TORO, Valkoinen Valhe