Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Katiskapyynti talvella

Started by pielinen, October 26, 2005, 16:54:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pielinen

Olen ajatellut kalastaa tulevana talvena katiskoilla vähän samalla periaatteella kuin verkkokalastuksessa.

Olen hankkinut Kivikankaan myymiä Tehokatiskoita (niitä havaksesta tehtyjä) ja aion uittaa ne narun avulla jään alle. Ja sitten ei muuta kuin vedetään naru pääavannosta, otetaan kalat pois ja vedetään katiskat takaisin pyytämään. En ole vielä kokeillut, mutta luulisin, että homma toimii. Ja tietysti joukkoon mullinherkkua houkuttimeksi, kerää särkiä ja ne houkuttelevat myös ahvenia mukaansa. Montakohan tehoa on järkevää laittaa samaan jataan? Ja mikähän on sopiva pyyntisyvyys, jos ajattelee, että pyytää koko talven samasta paikasta? 3-5 metriä?

Olen ollut yllättynyt Tehokatiskoiden pyyntitehosta, mulla on myös Wekejä.

Onko kellään kokemusta talvikatiskoiila pyytämisestä edellä kuvatulla tavalla?

edit: Siirsin aiheen Kaikkea kalastuksesta -puolelta tänne ja poistin toisen kahdesta aiheesta.
Kysyvä ei tieltä eksy. Otan vastaan kalastusvinkkejä

marabou

On se musta ainakin sallittua.
Luulis ton toimavan ihan hyvin.

daiwa2

En tiedä kuinka toi toimii noilla teho katiskoilla, mutta ainakin meillä oli ongelmia kolmen Weken kanssa.Ei tahtonut saada oikeinpäin katiskoja.Saattaa tietysti johtua siitä että että oli vain 1,5metriä ja weken korkeus jotain 80 senttiä.Voisi kyllä testata uudestaan talvella vähän syvemmällä.

www.kalassa.net/daiwa2

Kalassanet Ry:n kalastusseuran puheenjohtaja

Bluery

Riippuu kuinka Syvää vettä on ja kuinka korkea katiska, mutta luulisi että sitä kalaa tulisi. Vaikka ongelmia olisikin katiskan järveen laittamisessa.
"Kuivan maan kalastaja"  8)

harrastelija86

Itse olen kanssa ajatellut ruveta katiskoilla pyytämään kalaa talvella, mutta ongelmana on avannon aukaiseminen. Ajattelin moottorisahaan ostaa pidemmän laipan ja sillä sahailla reijät, mutta siitä syntyy öljy kerros avannon pinnalle ja se varmaan ei tee hyvää lammen kunnolle eikä myöskään katiskan pyytävyydellekkään. Voiko öljyn tilalle laittaa vaikkapa oliiviöljyä, joka olisi vähän parempaa ainetta kuin öljy järvessä. Itse olen kuullut tämän oliiviöljyn käytön sahassa, mutta laittaa kyllä epäilyttämään leikkaako saha kiinni. Millä itse avaatte avannon talvella?

Tämä oli vähän ohi aiheen, mutta toivon mukaan ei haittaa.

lohen pyytäjä

Oliivi öljykäy hyvin moottorisahaan on kokeiltu. Mutta itse teen reijän jää sahalla ja se on työlästä hommaa.
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

Tosimies

Quote from: harrastelija86 on July 27, 2007, 13:25:01
Itse olen kanssa ajatellut ruveta katiskoilla pyytämään kalaa talvella, mutta ongelmana on avannon aukaiseminen. Ajattelin moottorisahaan ostaa pidemmän laipan ja sillä sahailla reijät, mutta siitä syntyy öljy kerros avannon pinnalle ja se varmaan ei tee hyvää lammen kunnolle eikä myöskään katiskan pyytävyydellekkään. Voiko öljyn tilalle laittaa vaikkapa oliiviöljyä, joka olisi vähän parempaa ainetta kuin öljy järvessä. Itse olen kuullut tämän oliiviöljyn käytön sahassa, mutta laittaa kyllä epäilyttämään leikkaako saha kiinni. Millä itse avaatte avannon talvella?

Tämä oli vähän ohi aiheen, mutta toivon mukaan ei haittaa.
Quote from: lohen pyytäjä on July 27, 2007, 22:29:33
Oliivi öljykäy hyvin moottorisahaan on kokeiltu. Mutta itse teen reijän jää sahalla ja se on työlästä hommaa.

En ainakaan itse uskaltaisi näihin uusimpiin ja kalleimpiin sahoihin oliiviöljyä laittaa. Niissä on herkmpi öljypumppu ja saha voi tosiaan leipoa..
Jos sinulta löytyy vanha moottori saha, nin onnea yritykseen.

Himopilkkijä89

Eiköhän se viikon välein talvella riitä kun me katsomme usein kesälläkin viikon välein.
Useamminkin toki kannattaa katsoa, sillä ei ne 200g ahvenet sinne ui jos sinne ennen niitä ehtii uimaan hauki.

Sgt

Ei tartte moottorisahaan teräketjuöljyä kun jäätä sahataan. Meillä ollut sama huutosaha jääsahana jo kymmenen vuotta ja ei ole laipassa mitään vikaa vaikkei mitään oliivi tai muitakaan öljyjä käytelty. Että ei muutako sahaan metrinen laippa ja siitä lähtee. Nykyset sahat ei tosin kestä kovin hyvin kastumista etta kannattaa koittaa estää veden pääsy sahan sisälle, eräällä ammattikalastajalla näin jääsahan johon oli aikalailla viritelty ilimastointiteippiä estämään vesittymistä.

JuP3

Tällaiselta näyttää tämän talven katiskasaaliit Pielisjoelta. Mukaan laskettu pelkät roskakalat ei lukuisia matikoita ja haukia, joita tuli kymmeniä kiloja. :-D

Quote1.1.2008: 3.52kg
6.1.2008: 7.03kg
12.1.2008: 3.35kg
18.1.2008: 12.73kg
25.1.2008: 2.20kg
2.2.2008: 16.07kg
6.2.2008: 3.97kg
13.2.2008: 2.73kg
20.2.2008: 3.14kg
29.2.2008: 5.22kg
9.3.2008: 22.00kg
12.3.2008: 8.76kg