Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Tammukkan tunnistus

Started by Luiro, October 31, 2002, 10:49:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Luiro

Moikka vaan kaikki suljukylkien pyytäjät,

On käyty keskustelua vastaan ja puolesta kateudesta, tietämättömyydesta ja sitten vaan siksi että haluu suojella kaloja.

No olen muuan kerran kirjoittanut tammukasta ja sen pyytämisestä.

On tiedossa että tammukka on "tammukoitunut" taimen jonka elinympäristö saa aikaan sen "erillaisuuden"  järvitaimeneen nähden.

On kuitenkin ärsyttävää lukea sellaisten ihmisten jotka kirjoituksissaan "tietävät" kaiken. Esim. on puro ja se laskee jokeen oli se säännöstelty tahi ei. Ja paikkakuntalaiset käyvät onkimassa siellä tammukkaa. Ja sitten etelän hetelmät tulevat tuomitsemaan meidät siitä. "Se on poikanen joka laskee jokeen syönnökselle jne." Ja minä voisin leikkiä C & R sen kanssa. Kunnioitan kyllä niitä mielipiteitä mutta joudun kyllä toteamaan että monesti ne ovat silkkaa tietämättömyyttä. Jos purot ovat pullollaan pieniä kaloja sekä 20-30 cm kaloja ja joessa ei ole juurikaan mitään niin mihin ne sitten katoavat ne vaeltajat? Tähän perustan väitteeni tammukasta. Mutta tietty en puhu kaikkien purojen ja jokien osalta sillä olen kalastanut ainoastaan yhden kunnan alueella. Ja ehkä 20 purossa ja tietenkin joessa mihin nämä purot laskee ja niin on minun esiisätkin.

Kalastus ei ole uhka Lapin purotaimen kannoille vaan kuten olen jo aikaisemmin todennut hakkuut. Olen nähnyt lyhyen elämäni aikana monta puroa tyhjenevän tammukoista kun ne liettyy.
"Missä mieli lepää"

MAi

Jos Kemijokea tarkoitat niin ne vaeltamaan lähtevät taimenen poikaset ei kyllä enää kutupuroonsa tule se on varma - kiitos Kemijoki Oy:n. Parhaita niistä saa kalastamalla isohaaran alapuolella.
Monessa muussa paikkaa Lappia on sitten niin jä näin, net purot jotka päätyy järveen, kasvattaa myös vaellustaimenia, joten jonninmoinen alamitta sekä rauhoitus voisi olla siellä paikallaan.
Totta on myös ettei tammukat yksin onkimalla lopu, vaan mettän ojitus on siinä auttanut liiankin hyvin.
Sellainen tammukan onkiminen mitä olen joskus, onneksi harvoin, nähnyt on taasen niin sairasta touhua että näille onkijoille tarttis tehdä jotain. Ei se hirveän kivalta näytä kun ongitaan niin helvetisti ettei omaan pakkaseen mahdu. Yleensä niitä sitten jaellaan sukulaisille, mutta kerran näin kun maahan oli heitetty noin ämpärillinen tammukoita mätäneen.
Taimenia yritetään istuttaa myös Kemijokeen, mutta toivottomalta se näyttää kun net ongitaan patosillalta, missä se on kielletty, pois heti kun tankkiauto on lähtenyt. Verukkeena käytetään että kun net laskee mereen. Tätä touhua etelänmiehet sitten Tenolle mennessä ihailee, joten ei se suuri ihme ole että pitävät meitä rosvokalastajina.
...en se minä ollut

Pete

Quote from: Luiro on October 31, 2002, 10:49:50
Moikka vaan kaikki suljukylkien pyytäjät,

On käyty keskustelua vastaan ja puolesta kateudesta, tietämättömyydesta ja sitten vaan siksi että haluu suojella kaloja.

No olen muuan kerran kirjoittanut tammukasta ja sen pyytämisestä.

On tiedossa että tammukka on "tammukoitunut" taimen jonka elinympäristö saa aikaan sen "erillaisuuden"  järvitaimeneen nähden.

On kuitenkin ärsyttävää lukea sellaisten ihmisten jotka kirjoituksissaan "tietävät" kaiken. Esim. on puro ja se laskee jokeen oli se säännöstelty tahi ei. Ja paikkakuntalaiset käyvät onkimassa siellä tammukkaa. Ja sitten etelän hetelmät tulevat tuomitsemaan meidät siitä. "Se on poikanen joka laskee jokeen syönnökselle jne." Ja minä voisin leikkiä C & R sen kanssa. Kunnioitan kyllä niitä mielipiteitä mutta joudun kyllä toteamaan että monesti ne ovat silkkaa tietämättömyyttä. Jos purot ovat pullollaan pieniä kaloja sekä 20-30 cm kaloja ja joessa ei ole juurikaan mitään niin mihin ne sitten katoavat ne vaeltajat? Tähän perustan väitteeni tammukasta. Mutta tietty en puhu kaikkien purojen ja jokien osalta sillä olen kalastanut ainoastaan yhden kunnan alueella. Ja ehkä 20 purossa ja tietenkin joessa mihin nämä purot laskee ja niin on minun esiisätkin.

Kalastus ei ole uhka Lapin purotaimen kannoille vaan kuten olen jo aikaisemmin todennut hakkuut. Olen nähnyt lyhyen elämäni aikana monta puroa tyhjenevän tammukoista kun ne liettyy.

Niin mikä on pointtisi kirjoituksessa ? Sekö, että "etelän hetelmät" tuomitsevat vai se, että voisit itse leikkiä C&R:n kanssa ? Vai mikä ?

Taimen on taimen, oli se sitten siinä pienessä purossa tai Vaasan edustan meressä. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää ? Taimenelle on määrätty alamitta, onko siinä jotain ihmettelemistä ? Laissa on määritelty alamitta ja sille nyt ei oikein mitään voi, se kun on sinne laitettu sitä pitäisi noudattaa. Ihan yhtälailla liikenteeseen on määritelty erilaisia lakeja sekä määräyksiä, niitäkin tulisi noudattaa.

Onko tietämättömyyttä se, että taimenen alamittaa noudattaa vai onko tietämättömyyttä se, että kalastelee purolla, koska olevinaan tietää ettei juuri se taimenen pentu jonka onkii ole se joka vaeltaa syönnökselle jne. ?