Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Uudet heittovempaimet, kiitos.

Started by galileogalilei, November 25, 2005, 11:40:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

galileogalilei

Toivottavasti tällaisen threadin tekeminen on luvallista, jos ei, tai jos näille on jokin oma paikkansa niin lukkoon tai heittäkää sinne.

Ens keväänä olisi siis tarkoitus hankkia uudet kalavehkeet. Olen lueskellut paljon artikkeleita, mutta koska tuo 1+2 laskutoimitus noiden kaikkien yhdistelemisestä teettää joskus vaikeuksia niin ajattelin, että jos joku minua osaisi auttaa ihan suoraan.

Kelana minulla on tähän asti ollu joku Shakespearen avokela combo, tyyppimerkintänä taisi olla alpha tms. Nuo vehkeet ovat tosin aika vanhat. Tarkoituksena olisi saada tietysti hyvä hintalaatusuhde, koska tarkanmarkan vartijana se on se tärkeä kriteeri. Kalastukseni tapahtuu muuten melkoisen suurella järvellä.

Tähän asti olen kalastanut pääasiassa haukia, mutta haluaisin myös välineet jotka mukautuisivat mahdollisimman hyvin myös muiden vonkaleiden narraamiseen. Kaikki kalalajit siis kiitos, mutta niistä ehkä nuo hauet/ahvenet/kuhat jne. lähimpänä sydäntä.

Kalastukseni on pääasiassa heittelyä veneestä tai rannalta, uistelua ei juurikaan tule harrastettua, jos nyt ihan pienessä mittakaavassa joskus, eli sen varaan ei kannata paljon laskea. Jiggaamisesta olen myös innostunut, mutta se miten se luonnistuu semmoiselta perus-yleis-paketilta mitä haen, on jo toinen juttu.

Toivomuksena olisi myös avokela, koska siihen olen mieltynyt. Hyrrä sitten joskus myöhemmin. Helppo käsittely on plussaa. Tähän asti kuvat millä olen heitellyt ovat olleet lipoista ja pikkulusikoista about 40g(?) vaappuihin. Pirunmoista hakuammuntaa mutta menköön. Vavalta myös haluan hyvää heittopituutta. Budjettia en nyt laita, mutta voinette varmaan arvata, että 200e settiä en ole hakemassa.

Tästä nyt itsekin voisin kiteyttää tämän lyhyemmin:
Hintalaatusuhteeltaan hyvä peruspaketti ei-ihan-aloittelijalle.

Oisko esim. noista jompikumpi varteenotettava:
Shimano CX4000RB+Shimano Stimula 210
Shimano AX4000RA+XFX200
osoitteessa:
http://www.topfly.fi/epages/topfly.storefront/4386de7d0019fcbc27195274eb0706aa/Catalog/1334

Kiitos ja anteeksi.

Salmo

Harvinaisen hyvin ja asiallisesti esitetty kysymys, ja oikeassa osiossakin. Juuri tällaisiin on mukava vastata.

Nuo mainitsemasi yhdistelmät eivät ole mielestäni parhaita yleisseteiksi, sillä kela on 4000, joka on turhan raskas. Sivuilla niitä mainostetaan "yleisseteiksi", mutta itse ko. kokoluokan Shimanon omistaneena, itse asiassa vastaavan setin omistaneena, väitän sitä liian raskaaksi. 2000-luokka on mielestäni sopivin yleiskelalle. Shimanon Sidestab on halpa, n. 50 euron paikkeilla, mutta silti toimiva ja varsin miellyttävä.

Vapa onkin pitkälti makuasia, mutta juuri tuollainen 210 cm, viehepainoltaan 10-30 g, on ihan hyvä valinta. Kärkitoiminen, varsin jämäkkä keppi voisi toimia hyvin yleisvapana juuri hauelle, ahvenelle ja kuhalle.

kaivo

On tosiaan asiallisesti laadittu kysymys! Tuon kokoluokan kelaa ja vapaa ajattelisin minäkin. Siimaksi 2000-luokan kelalle laittaisin 0,20 - 0,25 mm monofiilia tai (merkistä riippuen) 0,15 - 0,20 mm punottua. Siiman tyyppi ja merkki on makuasia. Lähtökohtana kaikki monofiilit toimivat avokelalla hyvin, punotuista taas kannattaa valita suhteellisen tiukasti punottua ja ryhdikästä siimaa, joka on profiililtaan pyöreää sotkujen vähentämiseksi. Suosituista merkeistä Fire Line ja Power Pro ovat toimineet omassa heittelyssäni varsin hyvin.

Siimatyyppien eroista on ollut keskustelua aiemmin esim. täällä: http://www.kalassa.net/forum/viewtopic.php?t=9827&highlight=monofiili+vai+punottu
http://www.kalassa.net/forum/viewtopic.php?t=11221&highlight=kumpaa+siimaa

galileogalilei

Suurkiitos tähän asti antamistanne vastauksista ja palautekin on ollut mieluisaa.

Sen verran jäi viime kerrasta ilmoittamatta, että siimaksi olen suunnitellut ostavani firelineä sillä sitä on niin monet (myös tutut) kehuneet. Paksuudesta nyt en osaa sanoa, mutta en tietysti mitään järjettömän paksua tarvitse koska tuo tähtäimeni ei ole missään ennätysvonkaleissa ja sehän kestää paksuuteensa nähden todella hyvin.

Tuli vain mieleeni että kannattaako ostaa tuommoista esim. Shimano CX 2000RA settiä hintaan 39€ salakalasta nyt vai pistää sitten rahani johonkin vähän tyyriimpään kun olen tuota budjettia miettinyt että sellaisen -+80e raskisin myös laittaa.

Samaisella sivustolla tarjouksissa on myös Daiwa Samurai 7 I 2500 kela+ Daiwa Tornado Max 210cm vapa(10-40g)+Samurai siima 300m NYT VAIN 79€

Osaisiko kukaan "arvostella" jälkeistä settiä. Daiwa ainakin on merkkinä tutun kuuloinen ja muistaakseni ihan laadukaskin? Siimahan on väärää, mutta voin sitä vaikka sitten rullailla vanhaan settiini ja pitää varalla.
Tuo Shimano vaan on jo NIIN halpa, että jopa tällaisen pihtailijan mieltä alkaa vaivaamaan.

off-topic mutta onko kukaan koskaan tilannut salakalasta mitään ja toimiiko niillä hyvin tuo systeemi? tilaus, tavara postissa lasku mukana? vai tilaus, maksu, tavaran toimitus vai joku postiennakko? tosin saanhan varmaan noita itsekin selville kun menen katsomaan, mutta sanokaa nyt silti mielipiteenne. Nuo tarjouksethan on vain 3.12. asti voimassa, onkos muita hyviä vastaavia kauppoja josta tiedätte?

kiitos taas.