Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Jäi häiritsemään hauen koko..

Started by Bister, October 23, 2005, 21:18:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bister

Olin tuolla Sundomin Sillalla (Vaasassa) heittelemässä puna-mustaa Kuusamon Professor-lusikkaa, ku siihe iski kaamee mötkäle! Ku sain sen siihe rannalle, olin tietenki unohtanu haavin kotiin, yritin ottaa siitä kiduksista kiinni ja nostaa ylös. Mut tietenki just ku sain sen melki kiinni, se piru avas suun ja repi ittensä irti. Pituutta tällä kalalla oli n. yks metri ja oli kyllä aivan perkuleen läski! Paljos tämmösellä ois voinu olla painoa? En ite osaa arvioida, ite veikkaan 6-8 kiloa.. Mitäs mieltä ite ootte?

Idiootti

Ois varmaan helpompi vastata jos ois ollu ite näkemäsä sen kalan.

Bister

Täysin totta.. Omasta mielestä se oli yli kymppikilonen, mut kaverin mielestä vaa jotain 5-8kg.. Ärsyttää ku sitä ei nähny nii kunnolla ku vaa vedestä.  Kympin rajaa ei tainu rikkoa, koska sen verran vähällä väsytyksellä pääsin. Tai sitte se oli vaa kohmeessa kylmästä vedestä.

Juho_

En usko, että Kymppi olisi mennyt rikki läheskään...
Minun veikkaukseni olisi siinä 4,5-7 kilon paakeilla..

Juho_

zekkaas tommonen sivu ku: http://www.hotspotfishing.com/learn/fishweight.asp
Ni 100 cm siellä vastaa n.9kg mutta 95 cm vastaa 7,7kg ja 110 cm 10kgtä!!!
Eli aika epäselvää...itse sain 77cm hauen paino oli 3,6kgtä...
Ja jos et tiennyt niin hauki on pike englanniksi....

Bister

_vade_

Sitä sen kalan kokoa on erittäin vaike arvioida, koska itse sain 87 senttisen hauen ja painoa oli vaivaiset 3.4 kiloa.

puolisukeltaja6

Quote from: Qube_...
...itse sain 77cm hauen paino oli 3,6kgtä...

Minä olen saanut myös 77cm hauen joka painoi 2,6kg.  :D

nenone

Hauen kokoa on kyllä paha mennä sanomaan, ennenkun kala on veneessä, koska vesihän heijastaa ja samalla vääristää kokoa.

Mutta itselläni 7,2kg hauki oli n. 1m pitkä  :D

Bister

Kala ei ollu venettä lähelläkään, kiveltä heittämällä :P

attekanerva

kalajuttuja sanon minä, ettei vaan ollu pohjakala !

Pete

Itsellä tasan metrisiä (100cm) haukia noin äkkiä tarkistettuna on 11 kpl, hauskinta niissä on, että ne ovat väliltä 6.8 kg - 10.8 kg.
Eli pienimmän ja suurimman ero oli tasan 4 kiloa, mutta pituus sama. Itseasiassa tuo 6.8 kiloinen näyttää kuvassa isommalta kuin tuo 10.8 kiloinen.
Paljon varmasti riippuu mihin aikaan vuodesta kala on saatu. Itselle on osunut noita "silakkaimureita" ja sitten järvistä noita ruohikon valtiaita jotka syövät kaikkea mikä liikkuu. Ne kalat ovat hyvin eri muotoisia, toiset isopäisiä verrattuna vartaloon, toiset taas hyvin pienipäisiä, mutta ns.lihavia.
Keväällähän sitä on se mätiplussa-mukana.

Sitten on yksi 104 cm ja 8.2 kiloa ja 102 cm 9.9 kiloa.

marabou

Tuon kalan painoa on todellakin vaikea arvioda niin kuin varmaan jo huomasitkin. Veikkauksia on tullut väliltä 4,5-10kg :?:  :!:  :?:
Oma veikkaus on 8kg.

perza

hmm...itellä painot heitelly seuraavasti...
keväällä sain 2 haukea 95cm ja 4,5kg ja 95cm 4,6kg isäni samasta paikasta 95cm ja 6,3kg joka ei näyttänyt hirveän lihavalta...ainoa lihava paikka siinä hauessa oli selkä joka oli paksu kuin mikä...
myös tällaisia on tullu
100cm 5kg
101cm 5,1kg
104cm 6kg
102cm 5kg(veljeni saama)
104cm 6,7kg(kaverini saama)
106cm 8,1kg(isäni saama)
nuo vain ihan vertailun vuoksi...eli yleensä ollut kaikki hauet aika laihoja mitä minä olen saanut.
Eli tuo hauki on voinut painaa 4,5kg tai sitten vastaavasti vaikka sen melkein 10kg...
:)
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

sape_the_kalamies

molin paikalla mä voin todistaa et se oli n. metrinen..

Kala_Jökke

Itse sain viime kesänä 101cm pitkän hauen, joka ei nyt kovinkaan laihalta eka näyttänyt...Mutta kun kala punnittiin, tuli painoksi vain 4,5kg, mutta sitten taas sain 20cm lyhyemmän hauen kaksi kesää sitten ja se painoi saman verran...Ja sitten taas isäni sai myös kaksi kesää sitten 100cm hauen, joka painon noin 7kg...Eli aika ristiriitaista!  :D

PS: Sama homma on askarruttanut minuakin monet kerrat...Oliko se 12kg, ei vaan se oli 8kg, vai oliko se sitten vaan 6kg, eikun se olikin ainakin 15kg  :D  Että näin!
Perhonsidontaa, Perhokalastusta, Vaapunvalmistusta, Heittokalastusta, Ongintaa, Pilkintää, Ul-kalastusta....

perza

tämä on sinällään aika outoa että yleensä jos isompi kala esim. nyt tuo metrin hauki pääsee jostain syystä irti ni se on ainakin sen 10kg! Tämä on ihan tosi juttu...monesti kun on isompi hauki kiinni ni sitä hokee ekalla näkymällä että "nyt meni 10kg rikki" "nyt on kympin hauki" mutta puntari näyttää kuitenkin sen 5kg.
:lol:
ja jos tuo 5 kg hauki olisi karannut ni olisi se ollut isompi kuin 5kg, ainakin sen 7kg. Näin se vaan menee...
8)
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Anonymous

Oma enkkani on 105cm/10.5kg. sisältää n. 2l. mätiä.

mew

Moroo.
Meidän yli metrinen 104cm ei painannu kun 7 kiloo, syksykunnossa ja hiukka mätiä sisällä.
Taas toinen tasan metrinen 6,2 kiloo että on kaloissa eroa kovastikkin.

Bluery

Voisi olla lähellä 5KG, mutta paha sanoa kun en ole itse nähnyt kyseistä kalaa. Harmi kun et saanut sitä. :(
"Kuivan maan kalastaja"  8)

harrastelija_89

sain keväällä 104cm pitkän hauen joka painoi 7.6kiloa

Araggis

Tosiaan pelkän pituuden "arvion" perusteella on massaa paha sanoa, mutta itselläni 102cm pitkä hauki painoi 8,5kg, joten jos siinä metrissä ei ollut paljoa liiottelua niin johonkin siihen suuntaan haarukka osuu.

Kuten jo joku aikaisemmin totesi, on vedessä olevan kalaa todella hankala arvioida ilman ja veden välisen taittumisen vuoksi. Aallot tekevät myös tehtävänsä.

Harmi että sellainen vonkale pääsi karkuun ennen punnitusta :)
Elämän tarkoitus on 42.

Bister

Quote from: Araggis
Harmi että sellainen vonkale pääsi karkuun ennen punnitusta :)
Niinpä.. Kyllä harmitti. Suorastaan v**utti!