Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Oikea perhosiima

Started by Seitan, December 26, 2005, 13:47:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Seitan

Eli jos joltain löytyisi kokemusta luokan #3-4 vavoista ja niihin sopivista siimoista. Tarkemmin kyseessä on Loop Blue line #3-4 luokan vapa ja siihen olisi siima hakusessa. Siiman tulisi olla kelluvaa ja hinta max 60€(+/-10€).

PatilZ

Mulla on yksi Loopin #3-4 vapa (keltainen 8'2'') ja on ollut sinisen sarjan #4-5 vapa. Sen perusteella olisin valmis suosittelemaan #4 siimaa. Ainakin omat kokemukset viittaisivat siihen, että vapasi on oikeasti #4 vapa.

Mulla on myynnissä useampikin kelluva WF4 siima (http://www.kalassa.net/forum/viewtopic.php?t=11266). Tästä huolimatta voisin muutaman kommentin heittää siimapolitiikkaan.

Siiman valintaan vaikuttaa ehkäpä vapaa enemmän se, missä välineitä käyttää. Pienet puro/jokikohteet vaativat lyhyitä heittoja ja WF-siiman ollessa kyseessä kohtalaisen lyhyen paino-osan. Long bellyt kuuluvat sitten pitkälle heittämiseen, esim. järville. Kirkkaissa vesissä voi siiman väri olla tärkeä tekijä, jolloin kirkkaita värejä kannattaa välttää. Pitkä etukartio taas auttaa sijoittamaan perhon vähäeleisemmin veteen.

Jos tältä kantilta luonnehtisin noita myynnissäkin olevia siimoja (siis noin yleissivistävässä merkityksessä  :wink: ):
-444sl: ehkäpä lähinnä yleissiima, eli kompromissi, väri vaalean vihreä
-444 spring creek: kirkkaiden pikku puorojen ja jokien siima, väri tummempi vihreä, joka ei pelota arkoja kaloja
- Worchestershire: Shakespearen valmistama laadukas yleissiima, joka erittäin suosittu Brittein saarilla (http://flyforums.proboards53.com/), pärjäsi hyvin taannoin Trout&Salmon lehden testissä, väri norsunluu (ivory)
- Scientific Anglersin XPS on suunniteltu nimenomaan pienille puroille ja joille paino-osan lyhyyden ja etukartion muotoilun puolesta, persikan väri taas saattaa kirkkaissa oloissa säikyttää kaloja.

Tykkään itse käyttää myös kolmiokartiosiimoja (Wulfin TT, josta Vision tehnyt aikoinaan kopion joka kantaa nimeä Presentation. Tätä ei pidä sotkea taas Presentation2-siimaan). Loistava siima, mutta kallis. Huonona puolena aivan lyhyen kantaman kalastuksessa esiintyvät ongelmat. Erittäin pitkä etukartio on kevyt, jos vain muutama metri on siimaa ulkona. Sama ongelma myös Rion WindCutterissa, joka myös muuten loistava siima.

Seitan

Kiitos vastauksesta, tuo oli ihan hyvä suuntaa antava "kommentti".
Mutta haluaisin tiedustella vielä noista kolmikartiosiimoista enemmän, että kuinka paljon ne oikeasti vaikeuttavat lyhyen matkan heittoja? ja koska itse kalastan melkein missä vain on vettä niin kannattaako kolmikartiosiimaa hankkia? kokemusta perhokalastuksesta kuitenkin on noin 6v. ajalta.

PatilZ

Paljonko kysymykseen on vaikea vastata, koska monet tekijät vaikuttavat tähän.

Semmoinen näppituntuma on, että noin kolmen metrin siimalla TT:n tuntuma on kuin olisi saman verran luokkaa kevyempää siimaa ulkona. Useinhan valitaan vapaan luokkaa suurempikin siima, jos kalastus tapahtuu lyhyellä kantamalla. Toisaalta eri vavoilla tämä tuntuma muuttuu. Jollakin vavalla tuntuu, että on aivan sama, mitä siimaa käyttää: yhtä hyvältä/pahalta tuntuu.

Mutta kuten sanoin, itse olen kovasti tykästynyt TT siimoihin (tällä hetkellä käytössä (#5 ja #7), mutta en välttämättä valitsisi sitä puroille.

Mitenkä muut?

Seitan

Noista siimoista mitä sinulla on myynnissä ottaisin 444sl:n. Jos se todellakin on käyttämätön  :wink: .

PatilZ

Jatketaan tästä yksityisviestein.