Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Valkealihainen taimen

Started by mazikaze, May 12, 2006, 20:46:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mazikaze

Eli paikalliselta koskelta tuli otsikon mukainen lohikala. Kala oli taimen, siitä ei ole epäilystäkään, ulkonäkö oli selkeä pisteineen ja tasapyrstöineen. Yllätys tuli kuitenkin, kun rupesin perkamaan kalaa, liha oli täysin vaaleaa, siinä ei ollut pientäkään punaisen sävyä, se oli yhtä vaaleaa, kun kuhan tai hauen liha. Onko kellään samanlaisia kokemuksia, tai tietoa siitä mistä tällainen värimuutos johtuu? Muut samasta koskesta tulleet taimenet ovat olleet normaalin punertavan lihan omaavia.

pilkkijä89

Kuinka iso tuo taimen oli?
onko totta?

perza

onhan noita tollasia taimenia/kirjolohia tullut, väri riippuu aika paljon ravinnosta mitä kalat syövät.
Myös jos esim. kesällä joki/lammen vesi lämpenee tonne +25c--> ni silloin huono kuntoisilla kaloilla on tuo liha aivan valkoista ja pehmeää.
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

vastarannankiiski

Itekin oon joskus saanu tosi vaalee lihasen taimenen.
Lienee suhtkoht normaalia, toi värivaihtelu.
Lihan väri riippunee ravinnosta, niin ku perza tos edellä sano, mutta voihan kyseessä olla tietysti joku geenivirhe tms.
Huumoria pitää olla!

mazikaze

Mikko_-Procyon-

Mjuu.. taimenia tulee monesti saatua sellaisina keltalihaisina. Ihan valkoista en kyllä ole saanut. Liekkö tuo saamasi kala sitten ollut joku talvikko?
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Redrum

Eikös toi lohikalojen lihan punaisuus tule siitä kun ne syö (katka)rapuja yms. sukulaisia. Eli kun kausi on ohi tai lohi nousee ni lihan värikin muuttuu.
Ainakin näin itse olen käsittäny.

HAI

Haiskahtaa talvikolta, elikkä taimenelta, joka on viettänyt talven joessa huonoilla eväillä. Kesän mittaan sellaisen kunto ja väri muuttuu normaaliksi.
Jos ies joku joskus jossai jottai,vuan kun ei mittää muuta ku aena vuan.

Tosimies

Luonnossa syntyneillä ja kasvaneilla jokitaimenilla on kuulemma valkoinen liha. Itse en ole ruvennut luonnonkaloja suolistamaan, joten tieto ei ole varma.

Pete

Quote from: Tosimies on July 15, 2007, 13:21:02
Luonnossa syntyneillä ja kasvaneilla jokitaimenilla on kuulemma valkoinen liha. Itse en ole ruvennut luonnonkaloja suolistamaan, joten tieto ei ole varma.

Luonnossa elävillä taimenilla on vaaleampi liha, mutta silti hyvinkin punainen verrattuna esim. haukeen, kuhaan tai ahveneen.
Punaoranssi väri terveen lohen/taimenen lihassa tulee karotenoideista, eli samoista aineista kuin porkkanankin väri. Karotenoidit ovat A-vitamiinin esiasteita ja ne ovat useilla eri tavoilla tärkeitä lohen/taimenen aineenvaihdunnassa.

kalle

Itse oli Kuusamossa viimeviikonlopun, ja KAIKILLA tammukoilla oli aivan valkoinen liha, niinkuin aina ennenkin!

Tosimies

Quote from: kalle on July 25, 2007, 17:54:38
Itse oli Kuusamossa viimeviikonlopun, ja KAIKILLA tammukoilla oli aivan valkoinen liha, niinkuin aina ennenkin!

Itsekkin olin Jaalassa joskus kalassa, ja jos niiden taimenien lihan olisi laittanut normaalin hauen lihan kanssa rinnakkain, nin niitä ei olisi erottanut toisistaan!
Ei edes punertanut taimenien liha.

Pete

Quote from: Tosimies on July 25, 2007, 18:52:54
Itsekkin olin Jaalassa joskus kalassa, ja jos niiden taimenien lihan olisi laittanut normaalin hauen lihan kanssa rinnakkain, nin niitä ei olisi erottanut toisistaan!

Suomessa on vain taimenia, ei tammukoita, eli menikö nyt alamittaisia lihoiksi ?

Minkä kokoisia oli nuo Tosimiehen taimenet ?

Ihan kalastusasetuskin sen jo määrää:
19§:ssä on alamitat.

Tosimies

Quote from: Pete on July 28, 2007, 20:19:58
Quote from: Tosimies on July 25, 2007, 18:52:54

Suomessa on vain taimenia, ei tammukoita, eli menikö nyt alamittaisia lihoiksi ?

Minkä kokoisia oli nuo Tosimiehen taimenet ?

Ihan kalastusasetuskin sen jo määrää:
19§:ssä on alamitat.

Eipä mennyt alamittaiset lihoiksi. Suurimmat taimenet olivat 60cm pitkiä ja valkea lihaisia. Omat suurimpani olivat 50cm luokkaa ja valkoinen oli niidenkin liha. Kyseisellä koskella taimenten alamitta oli 40cm. Eikös se ole koko suomessa sen 40cm.?

Pete

Kyselinkin tuon "kalle":n kaloista, sinun saamasi kalat tod. näk. olivatkin noita kalastettavan kokoisia istareita Jaalan koskilta ? !

Tosimies

Quote from: Pete on July 28, 2007, 21:20:26
Kyselinkin tuon "kalle":n kaloista, sinun saamasi kalat tod. näk. olivatkin noita kalastettavan kokoisia istareita Jaalan koskilta ? !
Niitäpä ne. Eikös muuten jotkut kalamiehet puhu "tammukoista" tarkoittaen alamittaista tanea?  Zaijai Kalle  :-D