Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Toimiiko jigaus oikeasti?

Started by Peikko, August 09, 2006, 13:31:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Peikko

Jigausta kehutaan kovasti ahvenen ja kuhan kalastusmuotona, minä en kuitenkaan ole eläissäini saanut jigillä kuin 2 kalaa, mikä ei hirveästi herätä luottamusta jigaukseen, varsinkin kun ne molemmat kalat tulivat pikkupoikana suoraan kelatessa.
Tässä vähän infoa jigaustavastani, jossa toivottavasti on jotain pielessä: Ankkuroin veneen syvänteen reunalle. Heitän jigin syvännettä kohti, ja annan vajota pohjaan. Teen pari nopeaa kammen pyöräytystä,ja annan vajota taas pohjaan. Sitten taas uudet pari pyöräytystä jne. Olen kokeillut jigausta lähinnä keski- ja alkuiltapäivästä, enkä jigaukseen käytetyistä tunneista huolimatta ole saanut yhtikäs mitään. Voisiko joku kertoa mitä teen väärin?

ara_1

jos jigaus paikat tietää,niin kyllä sitä kalaa tulee.On mullakin ollut useita reissuja,joilla ei ole mitään tullut,mutta en lannistu vaan yritän vielä.Jiggausta kannattaa kokeilla matalikoilla erityisesti! :-)
Hauestaja ;)

Peikko

Onko sitten jigauksessa vuorokauden ajalla niin suuri merkitys kuin muussa heittokalastuksessa? Tarkoitan että olisiko paremmat mahdollisuudet saada jigillä kalaa iltahämärän aikoihin kuin keskellä päivää?

kaivo

Hmm.. Muutama kysymys tuli mieleen:

-Oletko osunut kalapaikoille? Jigikalastuksessakin onnistumisen ensimmäinen edellytys on kalojen löytäminen.

-Millaisilla välineillä olet kalastellut? Jigikalastukseen soveltuvat parhaiten keveät ja jämäkät vavat, ahvenelle/kuhalle kalastusluokka 1 - 2 on aika sopiva. Eniten kiinnostaa siiman paksuus ja siimatyyppi (=monofiili- vai kuitusiima). Ethän myöskään ole heitellyt jigiä haukiperukkeen tai ison lukkoleikarin kanssa? Peruketta ei tarvita kuin hauelle isoja jigejä tarjottaessa, muille kaloille on parasta sitoa jigi suoraan siimaan lenkkisolmulla tai käyttää pientä viehelukkoa.

-Jos ollaan kalapaikoilla ja välineetkin ovat ihan ok, millaisia jigejä olet käyttänyt? Olennaista on valita jigipään paino tilanteen mukaan. Syvä vesi, virtaava paikka, kova tuuli ja paksuhko siima vaativat raskaamman jigipään kuin matala, seisova vesi tyynellä kelillä ja ohuehkolla siimalla. Jigipää on sopiva silloin, kun se on kevein mahdollinen jolla vielä saa tuntuman pohjaan. Jigikalastuksen A ja O on tuntuma pohjaan ja jigin liikkeisiin. Kannattaa hommata eri kokoisia jigipäitä esim. painoluokissa 5 - 10 - 15 - 20 - 25 grammaa.

-Jigistelyssä vieheen mallilla ja värillä on kalan ottihaluihin yhtä suuri merkitys kuin muussakin viehekalastuksessa. Ennakkoluuloton ja ahkera jigin vaihtelu kannattaa aina, erityisesti silloin kun kalaa ei ala kuulua.

-Kellonajoissa pätevät mielestäni samat periaatteet kuin kaikessa kalastuksessa, eli aamu ja ilta ovat usein antoista aikaa. Kesäisin ahventa saattaa tosin saada päivisinkin mukavasti, jos löytyy sopiva matalikko jossa ahvenet paistattelevat päivää.

ara_1

keskipäivällä tulee veneestä hyvin pystypilkillä,mutta iltasyönti-ja ammusyönti ovat kyllä parhaita aikoja.Jos peruketta käyttää
jigauksessa,niin jiigi ui kyljellään,ja ui pinnassa....vai oliko sesyvemmällä,kun en nyt muista.. :roll:
Hauestaja ;)

Peikko

Noh, paikkojen pitäisi olla ihan kohdallaan, sillä samoista paikoista on aikaisemminkin saatu mukavan kokoisia ahvenia ja muutakin kalaa. Kelana käytän noin 2500-kokoluokan Abu Cardinalia ja vapana on Daiwan Black Widow. Siimana on 0,17 mm paksu Fireline.
Tuo perukkeen käyttö taitaa olla nyt asian ongelma, sillä näitä välineitä olen käyttänyt myös hauen kalastuksessa, joten siiman päässä on kiinni noin 15 cm pitkä Fortress Predator- perukesiimasta tehty peruke. Ensi kerralla pitääkin kokeilla ilman.

Jigivalikoima on tämän näköistä, vaikka ongelma nyt ilmeisesti olikin tuo peruke, niin laitan nyt silti:

Kiitoksia neuvoista!

xyu

Noiden jigipäiden laadun kanssa kannattaa olla tarkkana. Itellä tommosilla kultaisilla koukuilla varustetut päät ovat olleet aika pehmoisia. Eli koukku on vääntynyt auki todella helposti.

Jigityksessä kannattaa tosiaan kokeilla eri paikoista. Toimii kyllä, jos kalaa on paikalla ja se on syönnillään. Kokemus opettaa.

ara_1

minä käytän gamakatsun jigipäitä.Niiden koukut ovat hyvin terävät,eivätkä väänny!
Hauestaja ;)

Yuz

Nypyttely on yleensä aika tärkeetä. Mun mielestä parasta jigausaikaa on syksy. Väri on tärkee ainakin merellä, jolloin öljynväriset on parhaita. Kokeile sillanaluset!
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

Peikko

Itse kalastan lähes aina järvellä veneestä käsin, että tuota sillan alus-juttua voi olla hieman hankala kokeilla, varsinkin kun lähimmät sillat ovat jossain sopivan matkan ulkopuolella.  :-P Mutta tuo moottoriöljy on ilmeisesti yleensä hyvä jigiväri, ainakin mitä nyt olen näitä palstoja lueskellut.

ara_1

eniten minä olen saanut moottoriöljy värityksellä saanut affea! :wink:
Hauestaja ;)