Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Ikimuistoisin kalastus kokemuksesi/reissusi

Started by Make75, December 01, 2006, 16:27:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Make75

Niin elikkäs tänne niitä ikimuistoisia tarinoita vuosien varrelta..  :wink:

Yuz

Kuvailen vähän tarkemmin moden pyynnöstä:
Yks mieleen jääny on seuraava:
Eka kirre joka tuli Pohtiolammesta. Olin ihan saappaanmittanen, enkä pahemmin osannu kalastaa. Kunhan heittelin jotain kuvaa, en ees muista mitä. Joku lusikka kaiketi. Syönti oli hyvää, ne maisteli kaikenlaista mitä lampeen heitti, esim. pieniä kiviä. Olin suuremmalla lammella P-lammen sisääntulosta kauempana olevalla puolella, pienellä nurmimättäällä kumisaappaat jalassa. Heittelin toiveikkaana ja kohta näykkäs. Iso! (Siis n. 4-5-vuotiaan mittapuulla..) "Kauhea" taistelu alko ja kohtahan semmonen rehulla turboahdettu pullalohi väsähti. Tuli ylös aika hyvin ja isä oli apuna. Rannalla tuli viä vähän mätiä ulos (yrittiköhän isäukko päästä halvemmalla?  :wink: Olin nii innoissani, että otettiin se, vaikka aika mutasia ne Pohtiolammen kirret onkin. Pakkohan se oli ottaa, ensimmäinen kirjolohi! Savustettiin sit paikan päällä, ja ihan hyvää oli. (Ei sitä pienenä ollu makuekspertti mudan suhteen   :-)) Kala oli jotain vähän yli kilon.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

jarisat

Niin kuin varmaan monella muullakin - ne ensimmäiset itse pyydystetyt saaliskalat, omalla kohdallani hauet 38cm ja 41cm (molemat silloin alamittaisia, mutta sytyttivät palon kalastukseen)
Tuurikalastaja

Himopilkkijä89

Make75

Sinulle eikös tämä tapahtunut Karismix-pilkkijä90:lle

QuoteOlimme heittelemässä karismax-pilkkijä89:n kanssa elokuun 7. päivänä länkyllä.Minulla nappasi aivan älyttömän suuri hauki kiinni ja pysyi koukussa vain noin 20 sekuntia kunnes puraisi siiman poikki ja menetin vihreän Abu Atom-lusikan.Laitoin uuden lusikan kiinni ja aloin heittelemään ja taas minulla nappasi (kuvittelin että se on ainakin yhtä suuri kala kuin edellä mainittu).Epäonnekseni se pääsi karkuun,mutta kelatessani tuntui niinkuin koukussa olisi ollut jotakin kiinni.Ajattelin  että pohjassa se ei voinnut käydä, koska olihan siinä kohtaa ainakin 10 metriä syvää.Kun olin melkein kelannut, näin että lusikassani oli jotakin kiinni,notsin lusikkani veneeseen ja mitä ihmettä?? Abu Atom-lusikkani roikkuu toisen lusikkani koukuista! Tämä siis todistaa, että sama kala voi napata heti uudestaan,vaikka oli juuri satuttanut suunsa.Minua vielläkin kismittää kun en päässyt näkymään sitä kalaa.Lusikkani oli siis osunut hauen suussa olleeseen,juuri menettämääni lusikkaan,kun hauki oli napannut ja Abu Atom-lusikkani oli revennyt hauen suusta.Voisin vaikka lyödä vetoa että sillä hauella olisin päässyt kymppikerhoon.

Himopilkkijä89

Olin Karismix-pilkkijä90 kanssa siellä: samassa veneessä. Viime nimimerkkini oli Karismax-pilkkijä89.

Mutta kerrotaanpas joistakin muistakin ikimuistoisista reissuista (joista en ole vielä tarkemmin tällä foorumilla kertonut).

1. Lounais-Suomi, Olkiluoto/Eurajoki, pilkintä, talviloma 2004

Olimme harjoittelemassa pilkkikilpailuun joka siellä oli tarkoitus pitää, Verkkopilkkiin. (Nimi tulee Verkkokarista joka on paikannimi)
Aamusta alkaen 4 hengen porukalla kiertelimme paikkoja ja kairailimme reikiä. Kuljin itse isäni ja isosetäni kanssa. Kalaa ei tullut nimeksikään, nekin jotka tulivat olivat meriahveniksi pieniä. Lopulta toinen isosetäni (joka siis lähti eri alueelle kuin me kolme) soittaa isälleni että kalaa tulee aivan s:tanasti ja isoa. 400 grammaisia suurimmat ahvenet. Sitten kyseltiin siinä että missä päin sitä ollaan, ja harmiksemme selvisi että hän oli hieman kilpailualueen ulkopuolella.

Emme olleet kolmistaan saaneet kalaa nimeksikään (paitsi jäältä löytyneen 1,5 kiloisen mateen jonka joku oli jostain syystä jättänyt), joten lähdimme paikkaan josta isosetäni kalaa veti. Matkaa sinne oli vajaa 3 kilometriä. Lopulta saavumme paikalle, päivä on kulunut jo niin pitkälle että valoisaa riittää tuskin puolitoista tuntia. Mutta pakkohan sinne oli lähteä, kun kerran kalaa oli tullut.

Isosedälläni kalaa oli jo muutama kilo, mutta ensimmäisistä reijistä emme saaneetkaan mitään. Aloimme kairailemaan vähän eri alueelle, eikä aikaakaan kun 200 grammaista aboa alkoi pulputa reijästä solkenaan. Tunti siinä oli valoisaa aikaa vetää ahventa ylös. Syvää paikalla oli noin 2 metriä ja ahventa sai nostaa  metrin siimalla väkäsettömällä tasarilla uskomattoman nopeasti.

Itselläni oli lopulta kalaa toistakymmentä kiloa, alle 15 kuitenkin. Suurimmat juuri niitä 400 grammaisia. Yhteensä 4 hengen porukalla saimme kalaa noin 60 kiloa. Autollemme oli matkaa noin 4 kilometriä ja oli lähes pilkkopimeää. Reppua itselläni ei ollut tietenkään mukana vaan siitä vain kairan varteen toinen kalapussi ja toinen kulkee pakissa jäätä pitkin liuùttamalla.

Kun pääsin vihdoin noin tunnin haahuilun jälkeen autolle ja heitin kalapussit maahan tuntu ku olis lentäny ilmaan!

Kävimme kyseisellä paikalla tämän jälkeen vielä 2 päivänä peräkkäin. Ensimmäisellä kerralla sain 22 kg, toisella reilu 10 kg. Joten ei sitä kalaa sielä loputtomiin ollut. Mutta hyvän kokoista. Alle 100 grammaisia ei tullut ollenkaan. Harjoittelimme myös kilpailualueella, mutta kalaa emme löytäneet. Sitten vielä selvisi että kaikki rannat rajataan kilpailualueelta pois. Sitten kuulimme juttuja että olisi yli 2000 ennakkoilmoittautunutta. Sitten vielä huomasimme että paikalle laitetaan pysäköintimaksukylttejä. Lopullinen ratkaisu: kisaan emme lähde.

Jälkikäteen kuulimme, että kisassa oli ollut noin 70 osanottajaa. Jos olisimme tämän tienneet olisimme varmasti menneet kisaan. Vähän ottaa vieläkin päähän ku meitä huijattiin (siä meni joku nainen potkukelkalla ja kerto osanottajamääristä). 2000 osanottajaa tarkoittikin kahta kymmentä.

Kävimme siis 3 kertaa harjoittelemassa kilpailuun, johon emme osallistuneet! :-D

Viime vuonna en päässyt kokeilemaan, onko samalla alueella taas kalaa. Viime hiihtolomalla sitten taas kävimme siellä. Ei ahvenen ahventa, vain 1 norssi.

Himopilkkijä89

Quote from: Yuz on December 01, 2006, 17:47:03
Kuvailen vähän tarkemmin moden pyynnöstä:
Yks mieleen jääny on seuraava:
Eka kirre joka tuli Pohtiolammesta. Olin ihan saappaanmittanen, enkä pahemmin osannu kalastaa. Kunhan heittelin jotain kuvaa, en ees muista mitä. Joku lusikka kaiketi. Syönti oli hyvää, ne maisteli kaikenlaista mitä lampeen heitti, esim. pieniä kiviä. Olin suuremmalla lammella P-lammen sisääntulosta kauempana olevalla puolella, pienellä nurmimättäällä kumisaappaat jalassa. Heittelin toiveikkaana ja kohta näykkäs. Iso! (Siis n. 4-5-vuotiaan mittapuulla..) "Kauhea" taistelu alko ja kohtahan semmonen rehulla turboahdettu pullalohi väsähti. Tuli ylös aika hyvin ja isä oli apuna. Rannalla tuli viä vähän mätiä ulos (yrittiköhän isäukko halventaa mokomaa?  :wink: Olin nii innoissani, että otettiin se, vaikka aika mutasia ne Pohtiolammen kirret onkin. Pakkohan se oli ottaa, ensimmäinen kirjolohi! Savustettiin sit paikan päällä, ja ihan hyvää oli. (Ei sitä pienenä ollu makuekspertti mudan suhteen   :-)) Kala oli jotain vähän yli kilon.
Pohtiolammesta! Mä sain sieltä haavilla 2 kirree yhellä haavaisulla :mrgreen:

kala paikka10

kun olin yhdessä iskän ja vaarin kanssa vetämässä uistinta ja vaari selitti vanhoja tenon reissuja :roll: :roll: olin noin 7 vuotias sain 1kilon kokosen kuhan ja vähän pienempiä ja kun sain 1kilosen hauen se oli mun eka hauki ja koko reissun enkka (kuha oli vähän vajaa kilon) ja se oli mun lemppari reissu :cry: :cry: :cry:

Pete

Tuommoinen 12-13 vuotta sitten käytiin edesmenneen Loisan Tapsan kanssa pohjoisessa, Inarinjoella ja sitten laskeuduttiin Tenolle Norjan puolelle. Lähdimme aamuyöstä Tampereelta ajelemaan kohti Lappia ja saman päivän iltasella olimme pelipaikoilla. Muutama kaveri oli jo mennyt sinne aikaisemmin ja luvat ostettuamme lähdimme vielä väsyneenä kalaan.
Muutama tunti heittelyä Inarinjoella ja huilitauko hiekkatörmällä, jätkät kyseli josko olisi nälkä ja he lupasivat tehdä hernekeittoa isoilla sattumilla ja lisäksi savuharria ruisleivällä. Me makailtiin ajoreissuta väsyneenä siinä ja molemmat nukahti. Pojat herätti meidät syömään, mutta hyttyset oli pistelleet koko suun ympäristön aivan tunnottomaksi, kun suun ympärille ja huuliin ei tuota hyttysmyrkkyä tule aina laitettua. No, syöminen oli aika hankalaa aluksi, mutta kylläiseksi tultiin.
Pari päivää Inarijoella ja harreja aivan loistava saalis sekä yksi 4 kilon lohi aivan sattumalta erään edelleen tuntemattoman kosken alapuolelta. Olen tätä koskea etsinyt kartoista ja paikanpäälläkin yrittänyt paikallista tätä hyvää ja mukavaa kalapaikkaa, mutta en ole löytänyt. Maamerkit sopivat niin moneen eri koskeen ja paikkaan. Paikka oli jossain 8-10 kilometriä Angelista pohjoiseen, sen kuin vielä joskus löytäisi uudelleen.

Matkustettiin Norjan puolelle ja siellä Levajokisuuhun. Lupa alkoi 19.00 paikallista aikaa ja 18.59 käveltiin jokeen ja kellon lyödessä 19.01 oli ensimmäinen kilon harjus saatu. Se oli jotenkin sanoinkuvaamatonta se harjuksen tulo. Seuraavaksi yritimme kumpi saa kalan lähempää toisen jalkoja. Paras oli Tapsan saama harjus aivan minun takaa perhon liukuessa noin 10 sentin päästä minun reittä.
Samasta paikasta hieman alempaa tuli kaksi tittiä melkein peräkkäisillä heitoilla, kokeilimme isoniko harjuksen koko kun perhoa isonti, kokeilimme jo melkein "varpusen kokoisilla" Nalle Puheilla ja Bombereilla. Molempiin napsahti sitten ne titit kiinni.

Se oli reissu jota ei vieläkään, 12 tai 13 vuoden jälkeen unohda. Ilmat olivat hienot, porukka oli hienoa ja muutenkin satuttiin hyvään aikaan reissulle. Levajoen leirintäpaikan omistaja kun vielä sattui olemaan Tapsan vanhoja tuttuja, niin se ei ainakaan haitannut tuota kalapaikkojen löytämistä ja parhaiden perhojen löytämistä.

Himopilkkijä89

Mulla näitä ikimuistoisia reissuja riittää joten laitetaanpas ainakin vielä yksi.

18.1.2004 pilkintä, Säkylän Pyhäjärvi, Lomasäkylä, piiriottelu Satakunta vs.Varsinais-Suomi

Ensimmäiset pari tuntia meni nyhjätessä liian matalassa vedessä, tuli vain yksittäisiä ahvenia ja kiiskejä. Sitten lähdin kairailemaan hieman syvempään veteen ja välittömästi nappasi ja iso. En kuitenkaan mitenkään erityisesti sitä väsytellyt, vaan raa-asti ylös vaikka pilkin 0,14 siimoilla. Saan kalan reikään(3,5 tuuman), mutta se juuttuu reikään. Ei muuta kuin hiha ylös ja kalan päästä kiinni. Heti ensimmäisellä yrityksellä kala tulee ylös. Ajattelin että taitaa olla melkein kiloinen. Jatkoin pilkkimistä esiteltyä ensin kalaani isälleni joka ei ollut myöskään juuri kalaa saanut. Sain siitä reijästä vielä pari n. 200 grammaista ahventa mutta siihen se sitten loppui. Kairailin vielä ympärille mutta kalaa ei tullut.

Sitten huomasin parin sadan metrin päässä olevan ison lumettoman alueen. Ensimmäinen reikä sinne ja kalaa tuli jatkuvasti, noin 100-200 grammaista, jopa 300 grammaista ahventa. Harmikseni kaloja pääsi kuitenkin jatkuvasti karkuun kesken noston. Vain noin joka kolmas tärppi tuli ylös asti. Ehkä menin vähän paniikkiin, kädet jäätyivät kun kalaa ei ollut aiemmin sinä päivänä oikein tullut. Kalantulohuuma kesti vain noin varttitunnin. Ehdin siinä ajassa kiskoa ahventa ylös reilu 5 kg. Sen jälkeen kairasin koko sen lumettoman alueen - tuloksetta. Palasin kalaa antaneelle reijälle - tuloksetta. Isäni tuli myös samalle alueelle. Pilkkiaikaa oli jäljellä enää noin 15 minuuttia joten lähdin kairailemaan kohti punnituspaikkaa. Isäni jäi kuitenkin vielä kyttäämään alueelle josta kalaa sain. Ja hän löysikin kalareijästäni rantaan päin yhden lumettoman kohdan ja alkoikin saamaan kalaa. Hän sai siitä samasta reijästä sen vartin aikana noin 4 kiloa ja pääsi palkinnoille sen ansiosta.

Minun "kiloinen" ahven painoi 505 grammaa, 2. suurin ja 3. suurin olivat vielä yli 300 grammaisia. Ahventa minulla oli yhteensä 7450 g. Se oli koko kilpailun toiseksi suurin saalis. Vain eräs veteraanisarjan pilkkijä sai minua enemmän. Jos ahvenet olisivat tulleet ylös eivätkä olisi päässeet karkuun saaliini olisi saattanut hipoa viittätoista kiloa :roll:. No...hyvä näin, en olisi sellaista määrää jaksanutkaan rantaan raahata.

Make75

Suurin osa mieleen painuvimmista jutuista ovat jostakin vähänkin pidemmästä reissusta! Toki ne ovat juuri niitä kiinnostavimpia.. :-D ja niitä mieluiten!
Mutta olisiko jollain ikimuistoisia kokemuksia kun iso on päässyt karkuun tai sen tyylisiä.. (ajattelin lähinnä siksi että moni ei jaksa kirjoittaa pitkää tarinaa :lol:)

Himopilkkijä89

Quote from: Make75 on December 10, 2006, 20:50:00
Suurin osa mieleen painuvimmista jutuista ovat jostakin vähänkin pidemmästä reissusta! Toki ne ovat juuri niitä kiinnostavimpia.. :-D ja niitä mieluiten!
Mutta olisiko jollain ikimuistoisia kokemuksia kun iso on päässyt karkuun tai sen tyylisiä.. (ajattelin lähinnä siksi että moni ei jaksa kirjoittaa pitkää tarinaa :lol:)
Mulla on päässyt isoja karkuun monet kymmenet kerrat, mutta ylös en niitä ole koskaan saanut. Voin lähes varmuudella sanoa, että Kauvatsan Sääksjärvellä karkuun pääsi kolmekiloinen made pilkillä. Pikkuahvenen pyynnin väliin semmoinen nappasi eikä sillä tapsipilkillä ollut kovin suuri mahdollisuus saada sitä ylös. Pari minuuttia ja kala irti...
Pystypilkkiin olen särkien pilkinnän yhteydessä saanut kovia tärppejä usein, mahdollisesti hauilta.
Viime vuonna Vammalan Houhajärvellä seuran kisoissa sitten nappasi noin kiloinen hauki tapsipilkkiin särkien tulon väliin. Muutaman sekunnin kala oli kiinni ja sitten naps siima poikki. Otin äkkiä pakista pystypilkin ja iso kala nappasi välittömästi kiinni. Ei kuitenkaan kestänyt kauaa kun se pääsi karkuun. Sitten vielä selvisi että syy oli katkennut koukku. Minulta ei ollut koskaan ennen katkennut koukku ennen joten eipä tullut kovin hyvään paikkaa. Vaihdoin toiseen pystypilkkiin mutta enää en tärppejä isoilta kaloilta saanut.
Ennen minun karannutta haukeani myös eräällä toisella pilkkijällä oli samalla alueella hauki kiinni. Kisassa olin koko porukan toinen.
Yleensäkin olen usein saanut kovia tärppejä pystypilkkiin (vapa on meinannut lentää kädestä), mutta koskaan ne eivät ole kiinni tarttuneet vaan tuloksena on useimmiten ollut karkuun päässyt kala tai siiman katkeaminen.

SUURkalastaja jyväskyläst

Viime keväänä olimme Inarissa pilkillä. Kokeilimme erään saaren kupeesta matalasta tulisiko siitä kalaa. Aluksi ei syönyt yhtään ,mutta sitten setäni sai 1,200 harjuksen. sen jälkeen alkoi hillitön harjuksen syönti. Joukossa oli myös komeita harreja. seuraavana päivänä olimme paikalla taas. Kala ei syönyt. Aamulla oli tullut vain muutama harri, joista isoin painoi n. 700g. Oli jo iltapäivä ja olimme juuri käymässä evästauolle, kunnes tunsin siimani päässä terävän nykäisyn. Kala tuli helposti ylös, koska vettä oli vain metri-pari. Harjushan se oli ja komea sellainen. Se painoi 1,464g...
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

Siikapossu

Näitä riittää. Tässä yksi.

Olin kaverin (nimim. Samwagen) kanssa kalalla Oulunsalon Papinjärvellä. Siinä virvelöitiin, ja ahventa nousi kivasti ja aurinko paistoi.
Muutama tunti jatkui näin. Sitten kaveri sanoi että käydään tuolta koittamassa ja että sieltä saa haukia. Soudettiin sitten sinne ja nakeltiin. Pari ahventa tuli, ja näin kun parikiloinen hauki seurasi uistinta. Sitten sain Salmo Hornetilla 20 cm hauen. Todettiin että haukia tulee, kun jaksaa yrittää. Aurin ko meni pilveen, ja tuuli voimistui. Yhtenään piti ankkuria kiinnittää uudestaan kun meinasi
irrota yhtenään.
  Sitten sidoin suoraan siimaan vihreän Toby-kopion. Nakeltiin siinä ja kirottiin keliä. Turhautuneena viskelin uistinta, ja yhdellä heitolla
se jäi "pohjaan." Ajattelin että prkl kun mikään ei onnistu! Sitten tunsin kädessäni pari jytkäystä, ja vapa taipui. Huusin kaverille että
ota haavi ja tule jeesaamaan, nyt on parempi kala! N. viiden minuutin väsytyksen jälkeen näimme kun aivan jumalaton hauki uiskenteli veneen vieressä toby suupielessä. Sitten kala ui veneen alta ja sain sen veneen viereen. Kaveri pisti veteen pienehkön haavin, ja ajateltiin ettei varmana nouse sillä. Uitin kalan pään haaviin ja ajattelin että nyt se tekee sen tunnetun "viimeisen syöksyn." Ei tehnyt. kaveri kiskoi haavin laidan yli, ja kala lötkötti veneen pohjalla. Sieppasin pohjalta suuren, lasisen Kivik's sider-pullon, ja hakkasin kalaa niskaan niin kauan että luu paistoi. Piti näet varmistaa, ettei kala enää hyppää laidan yli tai tee mitään yllättävää. Kala painoi 6,7 kg ja oli 89 cm pitkä. Rannalla oli ukkoa ja akkaa ihmettelemässä. Lakeuden joutsen-lehti teki kalasta jutun.

Himopilkkijä89

Quote from: Siikapossu on December 13, 2006, 17:34:26

Kala painoi 6,7 kg ja oli 89 cm pitkä.
Ohoh :-o aika pulskassa kunnossa oli hauki! Sain itse viime kesänä täsmälleen samat 89 cm pitkän hauen mutta painoa vain 3,8 kg :-o Olen myös saanut noin 6,7 kiloisen tai hieman suuremman katiskalla mutta sillä oli pituutta 108 cm :-o

Hemulisoturi

Quote from: Himopilkkijä89 on December 13, 2006, 17:45:47
Quote from: Siikapossu on December 13, 2006, 17:34:26

Kala painoi 6,7 kg ja oli 89 cm pitkä.
Ohoh :-o aika pulskassa kunnossa oli hauki! Sain itse viime kesänä täsmälleen samat 89 cm pitkän hauen mutta painoa vain 3,8 kg :-o
Sain viime kesänä hauen jolla oli pituutta 92cm ja painoa 4,16kg.  :roll:

Himopilkkijä89

Quote from: Hemulisoturi on December 13, 2006, 17:46:32

No tuo oli huojentava tieto :-) En olekaan siis ainoa jonka kalat ovat aina hoikassa kunnossa :|

Hemulisoturi

Quote from: Himopilkkijä89 on December 13, 2006, 17:48:57
Quote from: Hemulisoturi on December 13, 2006, 17:46:32

No tuo oli huojentava tieto :-) En olekaan siis ainoa jonka kalat ovat aina hoikassa kunnossa :|
Joo-o. Mutta normaalisti tuollainen hauki olisi painanut monia kiloja enemmän.

Himopilkkijä89

Quote from: Hemulisoturi on December 13, 2006, 17:50:43

Joo-o. Mutta normaalisti tuollainen hauki olisi painanut monia kiloja enemmän.
Mutta tuo minun (89cm/3,8 kg) haukeni oli siltä paikasta melko normaalissa kunnossa, vain hieman hoikempi kuin keskimääräinen hauki. Samasta paikasta saimme Karisimix-Pilkkijä90:n ja BassBoy#20:n kanssa paljon haukia, jotka olivat 80-90 cm mutta suurin painoi "vain" 4,53 kg ja oli 90 cm pitkä.
Viime kesän ja samalla kaikkien aikojen suurimman kuhani pituus oli 60,5 cm ja painoa 1,5 kiloa, taisi olla sekin aikas hoikka... :? :wink:

Himopilkkijä89

http://img148.imageshack.us/img148/8436/img003pw2.jpg linkki kuvaan edellä mainituista hauista

http://img145.imageshack.us/img145/1851/img006ab8.jpg linkki kuvaan edellä mainituista ahvenista Säkylän Pyhäjärveltä

qwerty_88

Viime vuoden kaks suurinta 5,72kg ja 97cm ja toinen 5,81kg ja 98cm...eikä noi mun  mielest ees ollu ihan pelkkiä ruotoja,vaikka toinen tulikin jo touko-kesäkuun vaihtees eli kudun jälkeen...eli tosi läski hauki toi 6,7 kilone :-D

Kurppa

Huikein muisto on serkkujeni mökiltä viime kesänä jolloin sain ensimmäisellä heitolla säynävän, 2 heitto,säynävä, 3 heitto,säynävä ja kaikki oli hyvän kokoisia. Heittelin keltaisella toukka-jigillä. :wink:

Jigihemmo

Minä olin iskän kanssa menossa uistelemaan. Laskettiin ensimmäisestä vavasta siimat ja sitten toiseesta...ja sitten nykäs!
Tietenkin ryntäsin heti vapaan kiinni ja aloin kiskoa kalaa ylös. Vedin sen niin nopeesti ylös että se pökertyi siinä matkalla.
Iskä otti haavin ja nosti kalan veneeseen ja se oli minun ensimmäinen kuha ja se painoi 2,5kg.
Sitten nopeesti ukille näyttämään ja kuvaamaan, siihen loppu sen päivän kala reissu joka kesti huimat 10min. :-D
Osta jigi, ja mene kalastamaan.

Yuz

Quote from: Jigihemmo on February 28, 2007, 21:25:09
Minä olin iskän kanssa menossa uistelemaan. Laskettiin ensimmäisestä vavasta siimat ja sitten toiseesta...ja sitten nykäs!
Tietenkin ryntäsin heti vapaan kiinni ja aloin kiskoa kalaa ylös. Vedin sen niin nopeesti ylös että se pökertyi siinä matkalla.
Iskä otti haavin ja nosti kalan veneeseen ja se oli minun ensimmäinen kuha ja se painoi 2,5kg.
Sitten nopeesti ukille näyttämään ja kuvaamaan, siihen loppu sen päivän kala reissu joka kesti huimat 10min. :-D
Oletko saanut montakin kuhaa? Meinaan tiedoksi, että kuha tulee muutenkin kuin märkä sukka.  :-)
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

Jigihemmo

En oo kun vaa vaivaset kaksi. Onhan tässä vielä aikaa...
Osta jigi, ja mene kalastamaan.

Yuz

Quote from: Jigihemmo on March 09, 2007, 20:26:52
En oo kun vaa vaivaset kaksi. Onhan tässä vielä aikaa...

Jep. Että ei kannata ihmetellä jos kuhasi nousee laiskasti  :|
Sellainen kymppikiloinen joka isälläni joskus oli kiinni on sitten ihan toista maata..

Himopilkkijä89

Quote from: SUURkalastaja jyväskyläst on December 13, 2006, 15:29:09
Harjushan se oli ja komea sellainen. Se painoi 1,464g...
Aika pieni harjus tuollainen vajaa 1,5 grammainen. :-)
Okei, se siis painoi 1,464 kg, tänään oli siitä kuva Vapaa-ajankalastajalehdessä. Komee kala!

turunsaaristolainen

1978 syksyllä tai syyskesällä olin mukana vetämässä kuorenuottaa Viitasaaren Muurueella ja se oli isompi tapaus, kun vieläkin sen muistan. Itse olin 7-vuotias, mutta muistan hyvin ne ukot, jotka osasivat. Minä olin säikyttäjänä, eli hakkasin airolla vettä. Se oli tärkeä tehtävä. Koko nuotan veto tapahtui soutaen ja veneitä oli monta siinä mukana. Siinä oli mukana varmaankin koko Huopanankosken asujaimisto ja tapahtuma oli perinne silloin. Rannassa keitettiin kuorekeittoa isossa padassa ja niitä kuoreita oli saavitolkulla. Meilläkin niitä mökillä paistettiin ämpäreittäin. Ne olivat muuten helppoja perattavia, ne kuoreet. Jotkut ukot niitä pisteli siltänään elävänä. Tuosta tulee syksyllä jo 30 vuotta ja vielä muistan sen kuoreen tuoksun ja maunkin.

Sinä kesänä olen viimeksi saanut verkolla lohen tai taimenen. Tänä vuonna voisi saada jo taas. Tuskin menee ryöstökalastukseksi sentään.

osmanhauki

Kesällä pistimme iskukoukkuja noi 10 järveen. No minä kävin niitä rannalta katsomassa ja no yhdessä oli hauki me lähdimme sitten vesille. Päätimme käydä katsomassa toisessa suunnassa olevat koukut.  Ei oollu muissa mitään kun saavuimme sinne missä se hauki on kiinni se oli lahden poukamassa. Huomasimme kun keppi heilui ekassa vimmatusti toisessa oli hauki ja sitten kolmannessa. Yksi oli saanut olla rauhassa hauelta me menimme sinne missä keppi heilui paljon.
Rupesimme väsyttelemään hauki vei venettä syvemmälle minun käteen pistettiin koukku. itse hä souti rantaan päin hauki veti kätösiäni syvemmälle päin ,mutta pääsimme ranntaa ja minä kelasin siimaa veneenseen päin, ja hauki yrittä mennä syvemmälle noin 10minsan taistelun jälkeen saimme hauen ylös ja tainnutimme sen jalkeen me pistimme koukun samaan paikkaan ja kävimme hakemassa muut hauet noin 1kg haukia ne loput. Suolet sisällä hauki painoi 5,900kg se kyllä on jäänyt mieleen.Särkiä loppu päivä ongella ja iskuja kiersin vielä kerran rannalta ei ollu mitää, ja sitten saunaan limsaa ja makkaraa :-)

kaivo

Quote from: osmanhauki on April 09, 2007, 19:42:21
kesällä pistimme iskukoukkuja noi 10 järveen no minä kävin niitä rannalta katsomassa ja no yhdessä oli hauki me lähdimme sitten vesille päätimme käydä katsomassa toisessa suunnassa olevat koukut no ei oollu muissa mitään kun saavuimme sinne missä se hauki on kiinni se oli lahden poukamassa huomasimme kun keppi heilui ekassa vimmatusti toisessa oli hauki ja sitten kolmannessa ja yksi oli saanut olla rauhassa hauelta me menimme sinne missä keppi heilui paljon no rupesimme väsyttelemään hauki vei venettä syvemmälle minun käteen pistettiin koukku ja itse hä souti rantaan päin hauki veti kätösiäni syvemmälle päin mutta pääsimme ranntaa ja minä kelasin siimaa veneenseen päin ja hauki yrittä mennä syvemmälle noin 10minsan taistelun jälkeen saimme hauen ylös ja tainnutimme sen ja pistimme koukun samaan paikkaan ja kävimme hakemassa muut hauet noin 1kg haukia ne loput suolet sisällä hauki painoi 5,900kg se kyllä on jäänyt mieleen särkiä loppu päivä ongella ja iskuja kiersin vielä kerran rannalta ei ollu mitää ja sitten saunaan limsaa ja makkaraa :-)

On ollut varmasti kiva reissu. Voisit vielä yrittää kiinnittää huomiota kirjoitusasuun. Noin pitkää tekstiä on hyvin vaikeaa lukea, kun isot alkukirjaimet, pilkut ja pisteet puuttuvat kokonaan.