Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Tasurin tärpit.

Started by sääksi, December 09, 2006, 21:12:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

D-Vitamiini

Entäs tummassa vedessä onko tommoinen kaislikon laita, 2 metriä siitä poispäin ,vettä 2m ,niin hyvä paikka?
Se mikä ei tapa, vahvistaa, mutta sattuu aivan helevetisti.

KALIKKA

kannattaa alottaa ihan kaislikon reunasta jos vaan on vettä tarpeeks ja sit siirtyy
vähän kerrallaa syvemmälle,kun kalat löyttyy niin samalla löytyy myös oikee syvyys.

niin ja sit siimoista itte en kyllä laittas mistään hinnasta tasuri onkeen monofiilia ainakaan
noin ohuita mitä täälläkin topikissa muka käyttävät.
miulla on tasuri peleissä 0,12-0,22 kuitu siimat+0,28 kuidusta 10cm tapsi.
tosin paikoissa joissa huiskan haukien määrä on riittävä ja vettä 0,5-3m
(tää on vain miun mieli pide)
aina kannattaa yrittää vaik ei saiskaa

pjk

Quote from: kapulan vetäjä on December 28, 2009, 12:07:00 niin ja sit siimoista itte en kyllä laittas mistään hinnasta tasuri onkeen monofiilia ainakaan
noin ohuita mitä täälläkin topikissa muka käyttävät.
miulla on tasuri peleissä 0,12-0,22 kuitu siimat+0,28 kuidusta 10cm tapsi.
tosin paikoissa joissa huiskan haukien määrä on riittävä ja vettä 0,5-3m
(tää on vain miun mieli pide)

Siimoistakin voi olla montaa mieltä. Oma ehdotukseni ahvenpilkille on monofiili (helpompi käsitellä pakkasella kuin punottu), seuraavissa paksuuksissa:

Tasarin koko / siiman paksuus:

*alle 5 cm / 0,15 - 0,20 mm
*5 – 7 cm / 0,20 – 0,25 mm
*yli 7 cm / 0,25 – 0,30 mm

Tuo 0,25 – 0,30 mm voi äkkiseltään tuntua turhan paksulta ahvensiimaksi. Kumminkin, kun tasarin koko on ahvenelle 7 cm tai enemmän, puhutaan käytännössä ison ahvenen pilkinnästä suurilla järvillä ja merellä, jolloin syvyyttä on usein jo viitisen metriä tai enemmän ja pilkit ovat lähes poikkeuksetta levypyrstöisiä. Syvässä vedessä ohut monofiili venyy älyttömästi, joten kalojen kokoon nähden "ylipaksulta" vaikuttavaa siimaa tarvitaan lähinnä paremman tuntuman ja tartutusten takia. Isohkon tasarin uinti ei siitä vielä häiriinny.

*Nuo siimapaksuudet sopivat hyvin myös vastaavan kokoisille pystypilkeille.

--pikeye

Don Miguel

Quote from: pjk on December 28, 2009, 14:36:08
Siimoistakin voi olla montaa mieltä. Oma ehdotukseni ahvenpilkille on monofiili (helpompi käsitellä pakkasella kuin punottu)

Siimoista voi olla tosiaan montaa mieltä, ja minä olen eri mieltä tuosta kuidusta =)
Nyt on tullut pilkittyä viitisen vuotta tasarilla pääosin kuidulla (0.17 fireline) Ainoat ongelmat on tullut, kun piti alkaa uittamaan n. 3g tonniliitsia 20°C:n pakkasessa. Normaalilla mutuleechilla pilkintä kyllä onnistui noilla pakkasmäärillä. Normaalissa 7-8cm tasureiden uittamisessa ei ole ollut mitään ongelmia. Kovilla pakkasilla jäätä tuppaa kertymään siimaan hiukan, mutta ne saa siimasta vetämällä pois. Tällä jäätymisellä ei ole ollut vaikutusta siiman kestävyyteen yms. Kuidulla pilkittäessä tuntuma on hyvä, pienetkin kopaisut välittyy sähäkästi käteen.

Tuo .17 on aika hyvä paksuus senkin takia, että pystyy niin laajalla repertuaarilla uittamaan vieheitä (liitsejä, pystyjä, tasuja) Tietysti sähäkämpien kalojen kanssa (kirret, tanet) venymättömyys tuo omat ongelmansa (kala saa lisää tehoa repiä itseään irti) mutta silti on tullut saatua harvat kalat ylös - kunhan ottaa rauhassa. Tasan yksi räväkkä kirre irtosi viime vuonna kuidun takia, mutta senkin olisin voinut ottaa rauhallisemmin ylös.
"Kärsivällisyys miehen tiellä pitää"

pjk

Quote from: Don Miguel on December 28, 2009, 16:28:58
Quote from: pjk on December 28, 2009, 14:36:08
Siimoistakin voi olla montaa mieltä. Oma ehdotukseni ahvenpilkille on monofiili (helpompi käsitellä pakkasella kuin punottu)

Siimoista voi olla tosiaan montaa mieltä, ja minä olen eri mieltä tuosta kuidusta =)

Oma siimaehdotukseni oli ahvenpilkille, sinä puhut kirjolohipilkinnästä. Monofiili sopii mielestäni paremmin ahvenen pilkintään. Syykin selviää, kun pohtii hieman miten nämä kalastuslajit eroavat toisistaan.

--pikeye

Don Miguel

Niin no. Suurempien tasujen kokemukset kuitusiimasta on tullut kuhan pilkinnästä. Muutama ahvenreissukin tuli heitettyä, eikä siinäkään mitään ongelmia ollut.
Toki jos vettä on 6-7 metristä eteenpäin niin ongelmia tulee, mutta yhtälailla monofilikin sotkeutuu kun sitä on jäällä useita metrejä. Makuasioista ei voi kiistellä :)
"Kärsivällisyys miehen tiellä pitää"

Torro

Siimakeskusteluun vielä lisään:
Omasta mielestäni mitä syvemmältä pilkkii, sitä käytännöllisempi kuitusiima on. 6-7m vedessä jo tuntuu että venyvä monofiili vie tuntuman tärpeistä. Monoilla tartutus on vaikeaa syvässä vedessä jos kala on aralla otillaan. Mutta matalammassa pilkittäessä monofiilin käyttö on ehkä mieluisampaa eikä kuiduista ole merkittävää hyötyä, lyhyellä siimalla saattaa tuo joustamattomuus olla jopa pahasta

Itellä toisessa tasurivavassa 0.12mm fireline kuidut ja toisessa 0.25mm monofiilit
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

kuha kalle

Tai sitten teette niim, kuin erässä (4-2010) sanottin kuhapilkkiosiossa. Siimana kuitu paremman tuntuman vuoksi, varsinkin syvällä. Metrin päähän leikari, sillä tasari pyörii. Tästä alkaa monofiili. Päähän vielä pieni pilkki lukko, jotta vaihto helpompaa.
"Kuka tahansa voi kusta lattialle mutta tosimies paskoo kattoon".
M.S

Kvaari

Pilkkikauden taas alkaessa palautan tähän ketjuun eloa.

Käytän tällä hetkellä pelkästään levypyrstöisiä tasureita, kooltaan varmaan 5-8cm mitattaessa nokasta levypyrstön päätyyn. Pilkin pääasiassa alle 2m syvyydestä. Harvoilla reissuilla saattaa olla enimmillään 3-4m syvää. Yksi reissu olisi tarkoitus heittää tänä talvena myös Turun saaristovesille. Siellä syvempää.

Kysyisinkin, onko .30 mono aivan liian paksua, etenkin kun olen lisännyt perukkeeksi leikarilla 20cm strike wirea (10kg), jossa lukko toisessa päässä?

Syy tähän temppuun oli, kun viime talvena ostin 6cm nilsun levypyrstön ja mennessäni kalastamaan tuli IVP ensimmäiseltä reiältä ensimmäisen kalan kohdalla parin minuutin kamppailun päätteeksi. Silloin taisi olla siimana .20 mono ilman peruketta. Otti päähän menettää arvokas viehe saman tien.

Jos tuo .30 mono on auttamatta liian huono ratkaisu, niin miten toimisi vaikka 0.16 kuitu, ja siihen sitten tuo sama peruke, tai sitten laittaisi leikarilla tai solmulla perukkeeksi tuota .30 monoa? Vaikka 1m, että tulee joustoa? Haluan siis minimoida tasurimenetykset saaden yhä kalaa.

kuha kalle

Kyllä taitaa mono olla parempi noin matalassa, sillä isoilla tasureilla matalassa tuntuma on hyvä, ainakin kohdekaloille.
0.30 monofiili ei myöskään isoilla tasapainoilla uittoa juurikaan haittaa, ainakaan noin matalassa kuin sinulla.
M.S

Zintti

Quote from: Termis on January 27, 2012, 16:32:15
Itse en ainakaan kuitua laittais siimaksi, koska se jäätyy pakkasella turhan helposti.

Näin luulin aluksi itsekkin ennen kuin erehdyin kuitua tasurivapaan ostamaan. Mutta ei oo jäätyny tänä talvena kertaakaan. Kuitenkin -17 oli ekalla reissulla oli pakkasta ni luulisi siinä jäätyvän jos ois jäätyäkseen.
Ei edes ollu mitään pilkkimiseen tarkotettua kuitusiimaa, mikä ei imisi vettä ja näin jäätyisi tönköksi. Mikä sitten tässä tapauksessa lienee ettei mulla se kuitusiima jäädy :-)

pilkkiäijä

Juu saman huomannut kun Zintti

Itse olin epäileväinen kuitusiiman suhteen aluksi, mutta 2 reissua yli 10 asteen pakkasella jo, eikä siima jäädy yhtään sen enempää mitä monofiilikaan.. Enkä usko että vetolujuuskaan pakkasella mitenkään heikkenisi? Katsotaan talvea eteenpäin :)

Ja noin matalaan veteen tosiaan ei ole mitään järkeä kuitusiimaa hommata, isoilla tasureilla tärpit huomaa kyllä monofiilillakin, ja hauen kanssa taistellessa siima vähän antaa periksi..
Olen kalastelijapoika!

Valtte

Juup, ei se kuitusiima järin helposti jäädy, itse olen ollut tyytyväinen.

Itellä on tasuri hommissa pääsimana 0.28mm kuitu, tapsina 0.32 mono, ja sitten viellä perukkeena 0.50mm fluorcarbon. Ei ainakaa heti pitäis sen ison karata ja aika suoraa saa kalat ylös vedellä.

Kvaari

Tänään intouduin taas pilkkiostoksille. Mukaan tarttuivat 2cm:n minitasurit MA mutu2 original väri 6 (oli vaan niin hieno) ja Kahirin karvapyrstö, jossa harmaa selkä, vaalenevat kyljet, keltainen maha ja punainen leuka (lähin väri mitä löysin jotain muikku-osastoa tuosta kokoluokasta).

Tekeekö noilla jotain? Sopiiko 0.20mm siima hyvin? Minkä kokoista appuraa noihin iskee? Tarraako sintti ollenkaan? Millaisissa vesistöissä uittaisitte (tumma/vaalea/kirkas/humus)?

kuha kalle

2 cm karvaperseet on juurikin passeleita 1-4 metrin haravoimiseen 75-250 grammaisista ahvenista.

0.20 on juuri passelia, mielellään fluorivärissä (punainen, keltainen, vihreä, oranssi jne.)

Kyllähän noilla voi saada ihan pieniäkin (alle 50 g), mutta pääasiassa keskikoko on n. 100 g.
Ihan hyvät perusvärit oot valinnut, toimii monessa järvessä.
M.S

pilkkiäijä

Tuo sinun mainitsema kahirin karvapyrstö on ollut hyvä siinä "sinipäisenä" versiona (eikä aivan pienimpänä kokona). Tuolla pelkällä harmaaselkäsellä ei vielä kaloja jäälle asti, mutta varmasti toimii!

Itse olen käyttänyt 0.18 monofiilia ja 0.10 punottua, eikä siinä siimassa mitään värejä tarvi olla. Pilkkiessä siiman näkee yhtä hyvin, oli se sitten punasta tai väritöntä...
Olen kalastelijapoika!

Kvaari

Koeuitossa ämpärissä tuo Kahirin karva ui pyrkien aina vasemmalle. Tarkalla silmällä rungon muoto puoltaa sinne. Yritin vääntää varovaisesti koukkuja ja siimalenkkiä, mutta ilman vaikutusta. Kovalla kädellä en uskalla, ettei pilkki hajoa. Ei ole kuitenkaan halpa peli. Kuinkahan tuo puolto sitten vaikuttaa käytännössä. Se selvinnee kun pääsisi vesille. Mutu2 ui täydellisesti.

wewwer51

minulla 0.30 kuitu ja tapsina 0.35 mono katotaan toimiiko.
fishing rocks!

pilkkiäijä

Mitä merihirviöitä oot menossa onkiin?  :-o

Vähän paksuhkot omaan makuun, mutta menköön :) vaikka haukipilkinnässä.
Olen kalastelijapoika!

Kvaari

Quote from: Kvaari on February 23, 2012, 18:55:29
Tänään intouduin taas pilkkiostoksille. Mukaan tarttuivat 2cm:n minitasurit MA mutu2 original väri 6 (oli vaan niin hieno) ja Kahirin karvapyrstö, jossa harmaa selkä, vaalenevat kyljet, keltainen maha ja punainen leuka (lähin väri mitä löysin jotain muikku-osastoa tuosta kokoluokasta).

Nyt on käyty kattavammin pilkillä. Molemmat mikrotasurit toimivat. Mutu2:ssa koukun väkäset hidastaa hieman ärsyttävästi kalan irroitusta, Kahirista kala karkaa taas helpommin. Molemmat silti laatupelejä ja kalaa tulee.

sääksi

Koukun väkäsen voi halutessaan painaa ohutkärkisillä pihdeillä runkoa vasten, "pois pelistä".
Valo tunnelinpäässä olikin juna.