Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Toukka- vai kalajigi?

Started by Yuz, December 09, 2006, 23:27:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kumpaa käytät enemmän - toukka- vai kalajigiä?

Toukkajigiä
89 (65.9%)
Kalajigiä
29 (21.5%)
Kumpaakin yhtä paljon
17 (12.6%)

Total Members Voted: 119

Yuz

Eli, kumpaa tulee käytettyä loppujen lopuksi enemmän? Itse käytän lähes pelkkiä kalajigejä.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

Salmo

Toukkajigejä tulee ylivoimaisesti eniten käytettyä. Jopa hauelle tarjoan mieluummin isoja toukkia kuin "ankkoja". Eniten kalajigejä tulee käytettyä juuri hauen kalastuksessa, mutta leveäpyrstöinen iso toukkajigi ui mielestäni houkuttelevammin. Ongelma on vain ollut löytää sopivia ISOJA toukkia (joitain on osunut kohdalle). Monestihan kalajigi valitaan isolle kalalle juuri sen takia, että isoja toukkia ei ole niin hyvin saatavilla.

SUURkalastaja jyväskyläst

Toukka. Sillä tulee ahventa ja haukea(jota pääasiassa kalastan)hyvin. :-)
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

K.A.T.I.S.K.A

Vastasin toukka.
En kyllä hirveesti jigikalasta, mutta
jos kalastan niin toukkajigillä. :-)
Kalastusta vuodesta -98!

Torro

Toukka on mielestäni parempi....joten äänestin toukkajigiä :-D
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

Yuz

Kertokaa myös värimieltymyksiä. Toukasta mulle kelpaa kaikki, mutta kalajigeistä suosikki on mustaselkäinen+keltavatsainen.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

kirrekalle

Kalajigejä tulee käytettyä.
Sameavetiseen jokeen olen heitellyt vihreätä kalajigiä hyvällä tuloksella :wink:

£etu

Kalajigiä tulee aika paljon nakeltua hyvällä tuloksella.

Toukalla en ole vielä saanut mitään, mutta ajattelin varustaa itseni ensi avo-vesi kauteen uusin jigivälinein ja jigata ahventa toukalla.

Haugi_94

Quote from: SUURkalastaja jyväskyläst on December 10, 2006, 10:35:04
Toukka. Sillä tulee ahventa ja haukea(jota pääasiassa kalastan)hyvin. :-)
Itse käytän kanssa enimmäkseen toukkajigejä.

Ahven boy

no kalajigillä tulee isompaa petokalaa...                 Ainakin omien kokemusten mukaan...

DERI

Kalajigi.Tulee hyvin kuhaa ja isoo ahventa.

Siikapossu

Toukkajigiä, mutta myös matojigiä jonkun verran.

Kuhastelija

Käytän mielummin toukkajigejä, koska niitä on enemmän- ja halvemalla myynnissä.Parhaat värit ovat olleet "chartreusen" vihreä ja kirkkaanpunainen, antavat kalaa huonollakin syönnillä. Mutta pidän myös kalajigeistä, Storm WildEye Swim Shadeja löytyy pakista, ja löytyypä sieltä 1 pieni suspikin. Prosentit kuitenkin toukkajigille 70-30%.

Tosimies

Quote from: Yuz on December 09, 2006, 23:27:10
E: Ironista, etten itse ollut perustellut.

Onhan se  :-D
Itse käytän enimmäkseen toukkajigejä, koska niitä minulla on myös eniten. Joskus haukea kalastan suspilla, mutta vaapuilla enimmäkseen, kun taas ahvenelle tarjoan aina jigejä. Eli toukkajigille meni ääni.

Himopilkkijä89

Tämän päivän kokemuksen jälkeen vaihdoin ääneni toukkajigistä kalajigiin.
Kokeilin ekaa kertaa oikein tosissaan kuhaa jigillä ja sain 2 mittakuhaa Stormin vaaleanvihreällä kalajigillä.
Kysessä oli vieläpä ensimmäiset heittelemällä saamani kuhat.

Lisäksi isällä oli kalajigissä niin iso kala kiinni, että ensin luulimme jigin jääneen pohjaan kiinni. Sitten kala yhtäkkiä "heräsi eloon", yksi kunnon potku ja kala pääsi karkuun.  :-P

Ennen en ole mikään jigikalastaja todellakaan ollut, mutta tämän päivän jälkeen varmasti olen.

Salmo

Quote from: Himopilkkijä89 on July 19, 2007, 00:06:36
Tämän päivän kokemuksen jälkeen vaihdoin ääneni toukkajigistä kalajigiin.
Kokeilin ekaa kertaa oikein tosissaan kuhaa jigillä ja sain 2 mittakuhaa Stormin vaaleanvihreällä kalajigillä.
Kysessä oli vieläpä ensimmäiset heittelemällä saamani kuhat.

Lisäksi isällä oli kalajigissä niin iso kala kiinni, että ensin luulimme jigin jääneen pohjaan kiinni. Sitten kala yhtäkkiä "heräsi eloon", yksi kunnon potku ja kala pääsi karkuun.  :-P

Ennen en ole mikään jigikalastaja todellakaan ollut, mutta tämän päivän jälkeen varmasti olen.

Joo, kyllä sitä kuhaa luulisi sieltä Pyhäjärveltäkin tulevan jigillä, kun vain on oikealla paikalla.

Tänä kesänä Nässyn puolella mulla on enemmän jigitunteja kuin vetotunteja, ja kalaakin on tullut. Paljon mukavampi ne ruokakalat on kevyillä heittovälineillä ottaa kuin vetovehkeillä. Kuha jopa tarjoaa kunnon vastusta välillä.

Professor

toukka jigii ahvenelle ja kuhalle ,ja joskus taimenta.
Suspilla pyydän haukee se on aika hyvä huonollakin syönnillä.
2 huonoo puolta siinä on 1.aika heikko hauen hampaissa. 2.hauki nielee useinmiten tosi syvälle ,joka vaikeuttaa irrottamista.

imot90

Toukka jigejä olen käyttänyt, mutta myös sellasia kalajigejä joissa on oma uinti.
Mutta enemmän toukkia.

samwagen

Toukkajigejä enimmäkseen.

johndoe

Ainoastaan tulee toukkajigijä käytettyä.

Kiiskinen

Täytyy sanoa että olen ennen kalastanut pelkästään toukka jigillä mutta nyt olen siirtynyt kala jigiin koska sillä tulee hieman isompia ahvenia.
Kyllä toukallakin vielä kalastan mutta joinakin päivinä kalajigi on parempi. :-D

Yuz

Itsekin olen siirtynyt, pelkkään kalajigiin. Olkiluodolta tuli työreissussa taukojen aikana lähes joka heitto 200-400g ahven, kaikilla kalajigoilla. Mikä lie pinttymys kalajigien "äijämäisemmyydestä", mutta olen vain saanut niillä muutenkin paremmin. Eikä pyrstö tartu koukkuun.

duunari-91

itse en kalasta paljon jigeillä mutta on mulla sentään yksi kalajigi.

OpopO

Uitetaanko sitä kalajigiä samalla tavalla kun toukkaa eli pohjassa pomputellen vai ihan tavallisesti?
tyhmä kysymys
"Minusta tuntuu, että minulla on alkamassa luova kausi. Seuraava pysäkki on siis viinakauppa."

kaivo

Quote from: OpopO on July 27, 2007, 18:33:54
Uitetaanko sitä kalajigiä samalla tavalla kun toukkaa eli pohjassa pomputellen

Kyllä, jos kyseessä on tavallinen kalajigi jonka kalastaja kokoaa itse toukkajigien tapaan erillisestä painokoukusta ja jigirungosta, tai Stormin kalajigi jonka paino-osa on laitettu jo tehtaalla pysyvästi jigin kumikuoren alle.

Stormin suspijigin tyylisiä, kalan mallisia kumivieheitä sen sijaan uitetaan pohjan yläpuolella kuten vaappuja, lusikoita ja lippoja. 

Pilkkijä90

Yuz pyysi perusteluita, älkää vastatko jos niitä ei ole, äänestäminen riittää!

Molemmilla kalastan suurin piirtein yhtä paljon, johtuen saaliiden suurinpiirtein samasta "lukumäärästä" tai miten sen sanoisi.
Valkoinen toukkajigi toiminut hyvin, sitten kalajigeistä ahvenkuvioiset, Stormin neonvärit myös.

kaivo

Kahden samanmittaisen toukka- ja kalajigin kokoa arvioitaessa kannattaa huomioida, että toukkajigin pituus mitataan aina sirppipyrstö suoristettuna; pyrstöhän vipattaa suorana jigin uidessakin. Näin esim. 3" tuuman (~7,5 cm) toukkajigi vastaa kalastuksen aikana pituudeltaan noin 4" (~10 cm) kalajigiä, ja näyttää siis kalankin silmissä pidemmältä.

Jos tuntuu että kalajigi antaa vaikkapa nirsolla otilla paremmin kalaa kuin samankokoinen ja -värinen toukkajigi, ero kalastavuudessa voikin johtua siitä että kalajigi on kalan silmissä pienempi viehe.

Erityisesti leveäpyrstöinen toukkajigi lähettää vedessä voimakkaampaa paineaaltoa kuin kalajigi, mikä saattaa myös antaa kalalle toukkajigistä suuremman vaikutelman.

miksu94

Tuota toukkajigiähän on tullut enemmän käytettyä, ja kalajigeistä pienimpiä suspeja. toukkajigeillä kalastan siksi, koska ne antavat parhaiten kalaa (ahvenia,kirjolohia) paikassa jossa kalastan heti lippojen jälkeen.

Haukihunter

Ei oo tullu käytettyä jigejä paljoa mutta ainakin toukalla tulee kalaa ja tärppejä enemmän.
Ahkera angler @ Mikkeli!

marko

Toukka jigi on erinomainen ahvenelle ja kuhalle.
Hauelle suosittelen ehkä enemmän kalajigiä, mut kyl hauki toukkajigiin ottaa.
Joten suosittelen, että käytät kumpaakin.