Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Hyvä diagonaalivapa tapsipilkintään?

Started by MikeTonic, January 23, 2007, 17:42:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MikeTonic

Vanhat tapsipilkintävavat alkavat olla lahoamispisteessä ja olisi aika kalustonuusimiselle. Etsin hyvää tapsivapaa (ts pystypilkki+morri 10cm siiman päässä) matalaan alle 5m syvyyteen käytettäväksi. Vavan pitää olla perinteistä mallia, koska en hallitse kehitsemistä - enkä ole nyt tällä hetkellä valmis sellaista harjoittelemaan.

Käytössäni on ollut Delfinin ja Hokki (mini-sport) vapoja. Olen ihastunut tuossa vanhassa Hokin Mini-Sport mallissa kärjen kierrejouseen, josta näkee todella hyvin kalan syönnin. Nyttemmin näköjään ovat vaihtaneet kärjen lattajouseen. Tuo Hokin kierrejousi on huomattavan kestävää verrattuna esimerkiksi Delfinin kierrejousella varustettuihin kärkiin - eikä noin 10 vuoden käytön jälkeen tuohon kärkeen ole tullut mitään vikaa. Muussa mielessä tuo Hokin onki sitten onkin huono. Delfineissä taas tuo kierrejousi saattaa mennä ruttuun muutamassa reissussa ja se hankaloittaa ongintaa.

Olen katsellut Karismaxin malleja sekä muutamia muita, mutta valinta on vaikea. Karismaxin heikkous on kolminkertainen hinta muihin vapoihin nähden. Jos Karismaxin vavat ovat hintansa väärttejä, se voisi olla yksi vaihtoehto. Tosin kärki on muovipinnoitettu lasikuitu, joka kestää vain muutaman reissun. Olen harkinnut Max 4 mallia, mutta tuo kärki hieman arveluttaa hinnan lisäksi.

Myös Wigglerin malleja olen katsellut, mutta lähipiirissäni niitä ei ole käytetty, joten ei ole kokemusta.

Onko palstalaisilla listata hyviä ja huonoja puolia listata näistä erilaisista vaihtoehdoista tapsipilkki ongelle? Onko muita malleja, joita kannattaisi pohtia?

Vihernieriä

Itse olen käyttänyt wiglereitä pari vuotta ja olen kyllä pitänyt :-D

kaivo

Haussa on siis perinteinen pilkkivapa, jossa on tapsipilkintään sopiva tärpinilmaisin. Käytännössä haetaan lähinnä tarkoitukseen sopivaa kärkeä, sillä kaikkien valmistajien irtokärjethän sopivat kaikkien valmistajien perusvapoihin. Itse vavan koko ja malli on makuasia.

Yleisesti saatavilla olevista kärjistä esim. Delfinin mallistossa voisi olla sopivia vaihtoehtoja:

http://www.kalastuskolmio.fi/index.php?mother=&group=00000342&level=&prod_id=00003295&mag_nr=8

1. Kilpa
2. Herkkä
3. Näppy 2
4. Näppy 1
5. Sorsa
6. Lasikuitu Mini, jäykkä ja notkea
7. Lasikuitu, jäykkä ja notkea
8. Delfin 700
9. 70 fluori, jäykkä ja notkea
10. delfin 50
11. HL-2 herkkä
12. HL-2 jäykkä

Kierrejousimalleja ei näy olevan, mutta jos tämä ei ole rajoite niin voisin kuvitella mallien 1, 2, 3, 5 ja 12 olevan riittävän jäykkiä tapsipilkintään, toki käytettävien pilkkien painosta riippuen. Omaa silmääni miellyttää erityisesti kärki nro 12. Yksinkertainen, kevyt ja kestävä. Siitä tosin puuttuu jäykkyyden säätömahdollisuus, mikä saattaa kaventaa käytettävien pilkkien painohaarukkaa.

Suikkis

Karismax max 8! http://www.karismax.com/morrionget.html

Itellä on ja tykkään hulluna, huippu kädessä ja pilkkituntuma parempi kuin missään muussa omasta mielestäni. Itsellä tuo vapa on morrivapana mutta olen myös pitänyt tapsipilkkinä hyvän tärpinilmaisimen säätövaran vuoksi. jos halvempaa haluat niin voithan ostaa vaikka wiglerin vavan ja asentaa siihen filmikärjen niin pääset halvemmalla. Mutta miten vain :)

MikeTonic

Nuo Delfinit ovat tuttuja vapoja tärpinilmaisimineen. Taidan olla kokeillut suunnilleen jokaista noista kärjistä. 11 ja 12 olisivat muuten suht hyviä, mutta niiden herkkyyttä pitäisi päästä säätämään pystypilkin painon mukaan. Muutama vuosi sitten sellaisiakin Delfinin kärkiä oli. Noissakin tapsipilkintä/morrikärjissä on ongelmansa, koska rautalankahässäkät tuntuvat vääntyvän helposti. Nuo rautalangat on kiinnitetty tuollaisilla punaisilla kumilla, jotka eivät kestä lämmönvaihtelua -> teippaaminen tms.

Tuo Karismaxin vapa (Max 4) voisi olla muuten hyvä, mutta filmikärkiä menee muutaman reissun välein. Ei haluaisi aina investioida muutamaa euroa, liimailla ja veistää.

Sääli ettei niitä Hokkin vanhoja kärkiä/tärpinilmaisimia enää valmisteta. Ostaisin heti kymmenkunta kärkeä, jos niitä olisi.

On muuten ihmeellistä, että kesäkalastuksessa vavat ja kelat ovat ensiluokkaisia ja jokaiselle hintaluokalle löytyy omansa. Kun mennään talvikalastukseen, tarjolla on vain muovisia rimpuloita, joita menee aina muutama talvessa.

kaivo

MikeTonic: oletko kokeillut tärpinilmaisimen tekemistä mustekynän jousesta? Luulisi, että siitä saisi tehtyä Hokin kärkeen uuden indikaattorin...

MikeTonic

Quote from: Kaivo on January 23, 2007, 20:39:10
MikeTonic: oletko kokeillut tärpinilmaisimen tekemistä mustekynän jousesta? Luulisi, että siitä saisi tehtyä Hokin kärkeen uuden indikaattorin...

Mustekynästä sellaista ei tule löytymään, koska pituus pitäisi olla pidempi. Myöskään mustekynässä olevan jousen jäykkyys ei riitä.

hONKIZ

Quote from: MikeTonic on January 23, 2007, 20:41:27
Quote from: Kaivo on January 23, 2007, 20:39:10

Mustekynästä sellaista ei tule löytymään, koska pituus pitäisi olla pidempi. Myöskään mustekynässä olevan jousen jäykkyys ei riitä.

colt sytkärin jousi, on varsin pätevä.

Yuz

Hyvin on toiminut ihan normaali Teho, joustavalla kärjellä. Pystärinypyt onnistuvat ja myös morrin pompotus.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

mikko_poika

itellä on delfinin vapoja semmosia aika isohkoja vihreällä puolalla. kärkenä on tommonen 2. tuolta listalta. kärki kannattaa valita pilkin painon mukaan. ite pilkin sekä syvästä (10-20m) että matalasta (1-5m) ja todennut olen että delfin on ihan ok vapa. löytyy myös tehon vapoja jotka ovat kanssa tosi hyviä. kuusamon vapoja elä osta ne on ihan mopoja...

hONKIZ

itten en ainakaan pidä noita onkia hintansa verosina, siis näitä jotka maksaa sen 20e tsipale, honkkarista 2e onki ja siihen itte väsää ton tärppi-ilmasime jousella ja lopputulos on melkeinpä parempi tai sitten ostaa tuon kärjen erikseen joka ei nyt mahdottomia maksa, taitaa nekin olla siinä 3e tuntumassa, ainakin honkissa.

Himopilkkijä89

Quote from: MikeTonic on January 23, 2007, 17:42:56
Vanhat tapsipilkintävavat alkavat olla lahoamispisteessä ja olisi aika kalustonuusimiselle. Etsin hyvää tapsivapaa (ts pystypilkki+morri 10cm siiman päässä)
Jos Karismaxin vavat ovat hintansa väärttejä, se voisi olla yksi vaihtoehto. Tosin kärki on muovipinnoitettu lasikuitu, joka kestää vain muutaman reissun. Olen harkinnut Max 4 mallia, mutta tuo kärki hieman arveluttaa hinnan lisäksi.
Vinkki: Karismaxilla ei ole diagonaalivapoja tapsipilkintään. Max 4 on morrionki isolle morrille, voi se toki pienen pilkin kanssa pelata, ei oo kokemusta. Mulla on tasan yhden kerran mennyt Karismaxin ongesta herkistin rikki. Ja 5 vuotta olen käyttänyt. Ja voihan kehimisongellakin vetää diagonaalityylillä.  8-)