Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Fireline vs. Titaniun Braid

Started by [t-k], February 11, 2007, 14:20:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

[t-k]

Jälleen kerran tälläinen. Kuin en noista muista aiheista saa irti mitään.

Eli kumpi kannattaa ottaa.

Rapala Titanium Braid 0,254mm. Hinta 13,5€/100m (Vetolujuu 17kg)

VAI

Fire Line 0,25mm. Hinta 18€/100m (Vetolujuus 17,5kg)

Huom: Kun vastaatte laittakaa kunnon perustelut!

heittäjä

Ensinnäkin haluaisin tietää mistä oot löytäny noin halvalla noi?

Sitten asiaan, eli ite oon ruvennu käyttämään tota titanium braidia, koska se on ohuempaa kuin vastaava fireline, ja silti kestää enemmän kuin fireline, vaikka firelinen pakkauksessa väitetään vetolujuutta paremmaksi. Titanium braid on itsellä myös kestänyt paremmin kulutusta. Pohjakosketuksissa ei ole mitään eroa noilla, eli jos uistin on päättäny jäädä kiinni pohjaan, ja yrittää sitä sieltä repiä nii tuntuu UL-kalastuksessa ainakin, että vapa olis katkeemas ensin. Titanium braidin siis ottaisin vaikka se olisi kalliimpaa kuin fireline.
Kerran luulin olevani väärässä mutta erehdyin

kaivo

Quote from: heittäjä on February 11, 2007, 14:41:38 Sitten asiaan, eli ite oon ruvennu käyttämään tota titanium braidia, koska se on ohuempaa kuin vastaava fireline
Osaatko arvioida, kuinka paljon vähemmän Titanium Braidin paksuusilmoitus valehtelee FireLineen verrattuna? FireLine on todellisuudessa noin 35 - 40% ilmoitettua paksumpaa, esim. 0,25 mm on noin 0,33 - 0,35 -millistä...

[t-k]

allu_

Quote from: Kaivo on February 11, 2007, 14:54:22
FireLine on todellisuudessa noin 35 - 40% ilmoitettua paksumpaa, esim. 0,25 mm on noin 0,33 - 0,35 -millistä...

Ei kai? Miten näin iso kusetus on sallittua? Tuossahan valehdellaan _suoraan_ päin naamaa?

kaivo

Quote from: allu_ on March 02, 2007, 17:06:47
Quote from: Kaivo on February 11, 2007, 14:54:22
FireLine on todellisuudessa noin 35 - 40% ilmoitettua paksumpaa, esim. 0,25 mm on noin 0,33 - 0,35 -millistä...

Ei kai? Miten näin iso kusetus on sallittua? Tuossahan valehdellaan _suoraan_ päin naamaa?

FireLinen valehtelu ei ole sinänsä tavatonta; useimpien kuitusiimojen paksuudet ilmoitetaan enimmäkseen alakanttiin. Esim. Erä-lehden 11 - 2006 siimavertailussa punossiimojen paksuusvalehtelu oli keskimäärin 33%.

Perinteisillä mittausmenetelmillä, laittamalla siima joidenkin leukojen väliin (esim. työntömitta tai mikrometri) punossiima litistyy, jolloin saadaan valmistajan kannalta mukavan alhaisia lukemia. Kun tietää että monikuitusiima koostuu useammista yhteen liitetyistä säikeistä, epäilyttää että jotkut valmistajat vain laskevat siimansa paksuuden kertomalla siimassa käytettävien yksittäisten säikeiden paksuuden säikeiden lukumäärällä. Tällä mittaustavalla saadaan tulos, joka on pienempi kuin yhteen punottujen yksittäisten säikeiden summa. Valmiiksi punotussa siimassa säikeiden väliin jää aina ilmaa ja mahdollisesti myös siiman kasaamisessa käytettäviä sidosaineita.

Jonkin siiman paksuus on helpompaa mitata monofiilisiimasta, joka on halkaisijaltaan pyöreää ja rakenteeltaan yhtä ja samaa "massaa". Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö nyt 2000-luvulla olisi mahdollista mitata ja ilmoittaa punossiimojenkin paksuudet totuudenmukaisesti. Miksi näin ei sitten tehdä, jää kysymykseksi...

Ihmevirveli

Omien kokemuksieni mukaan Rapalan Titanium braidia ei kannata käyttää missään tapauksessa. Olen kaksi kertaa erehtynyt ostamaan tuota siimaa ja kaksi kertaa olen joutunut karvaasti pettymään. Molemmilla kerroilla siima on ollut hyvin epätasalaatuista ja se katkesi usein heitossa, jättäen kaksi rakasta luottopeliäkin meren armoille. Siiman paksuudellakaan ei ilmeisesti ollut merkitystä, koska toinen oli kevyessä koskisetissä olevaa 0,12 mm paksuista ja toinen taas haukisetissä olevaa 0,25 paksuista.

En missään tapauksessa suosittele ostamaan Rapalan kuitua, osta mieluummin vaikkapa Spiderwireä tai Power Prota.
Allekirjoituksia ei tueta.

Kipster

Quote from: Ihmevirveli on October 05, 2009, 17:37:47
Omien kokemuksieni mukaan Rapalan Titanium braidia ei kannata käyttää missään tapauksessa. Olen kaksi kertaa erehtynyt ostamaan tuota siimaa ja kaksi kertaa olen joutunut karvaasti pettymään. Molemmilla kerroilla siima on ollut hyvin epätasalaatuista ja se katkesi usein heitossa, jättäen kaksi rakasta luottopeliäkin meren armoille.

Itse erehdyin kerran ostamaan kyseistä siimaa, enkä ikinä osta Titanium braidia. Jo muutaman reissun jälkeen siima alkaa kuoriutua ja ei mene kauan kun siima on niin kuorittu, ettei sillä tee mitään.

Luottosiimaksi suosittelen vanhaa corastrong siimaa (kuten olen useasti todennut)